Jump to content
Thursday 09 December 2021
2715e

Hur många Ah får ni ut ur era batterier.

Recommended Posts

Ni som har bra batterimonitorer kanske kan berätta hur ni har det.

Jag har en batteribank på 680Ah och när jag tar ut ca 220 Ah har jag en spänning på 12,2v som man inte bör gå under för att skydda batterierna. Det motsvarar 50% av kapaciteten och jag tycker det är lite.

Batterierna är nya och av typ bly syra och underhållsfria, innan testet var batterierna fulladdade med laddare från landström. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Dels är det rätt svårt att mäta ordentligt, det ska vara rätt temperatur, rätt strömuttag osv. Med det sagt så är bly batterier vad dom är. Det är nog sällan man faktiskt får ut den angivna mängden Ah. Den här videon tyckte jag var bra och trovärdig då väldigt mycket av metoden och datan delas.

 

Nästa gång blir det LifePo4!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant! Ja, det blir garanterat såna när det är dags att byta för oss. Nu köpte vi en båt med batterier som var nya för bara ett par år sen, så det lär dröja flera år.


300 Ah nominellt, så kanske ska vi bara räkna med 100 Ah som går att utnyttja.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev 2715e:

Ni som har bra batterimonitorer kanske kan berätta hur ni har det.

Jag har en batteribank på 680Ah och när jag tar ut ca 220 Ah har jag en spänning på 12,2v som man inte bör gå under för att skydda batterierna. Det motsvarar 50% av kapaciteten och jag tycker det är lite.

Batterierna är nya och av typ bly syra och underhållsfria, innan testet var batterierna fulladdade med laddare från landström. 

 

Min förbrukarbank är på 570 Ah AGM. Har också funderat på att spänningen ligger ganska lågt ibland. I helgen hade jag dragit ur ca 95 Ah och spänningen låg stundtals på 12,5 vilket jag tyckte var lågt men, som alltid, är det ju tryggt att ha en bra batterimonitor. Tror jag hade kyl, några telefoner och värmaren igång. Förmodligen var det inte så lågt ändå.

Så, om du hade 12,2 V utan att ha några förbrukare på och ingen batterimonitor så skulle jag vara lite tveksam till status på batterierna. 
Hur vet du hur mycket ström du hade dragit ur?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Min förbrukarbank är på 570 Ah AGM. Har också funderat på att spänningen ligger ganska lågt ibland. I helgen hade jag dragit ur ca 95 Ah och spänningen låg stundtals på 12,5 vilket jag tyckte var lågt men, som alltid, är det ju tryggt att ha en bra batterimonitor. Tror jag hade kyl, några telefoner och värmaren igång. Förmodligen var det inte så lågt ändå.

Så, om du hade 12,2 V utan att ha några förbrukare på och ingen batterimonitor så skulle jag vara lite tveksam till status på batterierna. 
Hur vet du hur mycket ström du hade dragit ur?

Jag har en batterimonitor så jag kan se hur många Ah jag har förbrukat och vilken spänning jag har. Det kanske är normalt att man inte får ut mer Ah ur blybatterier. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev ChristerN:

Min förbrukarbank är på 570 Ah AGM. Har också funderat på att spänningen ligger ganska lågt ibland. I helgen hade jag dragit ur ca 95 Ah och spänningen låg stundtals på 12,5 vilket jag tyckte var lågt men, som alltid, är det ju tryggt att ha en bra batterimonitor. Tror jag hade kyl, några telefoner och värmaren igång. Förmodligen var det inte så lågt ändå.

Så, om du hade 12,2 V utan att ha några förbrukare på och ingen batterimonitor så skulle jag vara lite tveksam till status på batterierna. 
Hur vet du hur mycket ström du hade dragit ur?

Låter som att de batterierna är rätt friska :) Nu har AGM kanske inte riktigt lika mycket voltage sag som våta batterier men min 3*110Ah sjunker ca 0,2V bara kylskåpet går.

 

En fundering angående batterimonitorer då jag istället byggt min egen. Hur hanterar dessa peukert effekten och liknande tro? Kör man tex en inverter en del så borde ju denna påverka tillräckligt mycket för att siffrorna ska bli lite missvisande....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minutes ago, Olleman82 said:

En fundering angående batterimonitorer då jag istället byggt min egen. Hur hanterar dessa peukert effekten och liknande tro? Kör man tex en inverter en del så borde ju denna påverka tillräckligt mycket för att siffrorna ska bli lite missvisande....

 

På min Simarine Pico One matar man in batterikapaciteten för minst två "C-ratings". Då kan den räkna ut Peukert värdet samtidigt som den håller reda på strömuttaget och justerar kvarvarande kapacitet därefter.  C värdet indikerar ju den tid (i timmar) man kan ladda ur ett batteri  vid en given kapacitet. Kortare tid, högre urladdningsström, lägre kapacitet, gäller speciellt för blybatterier. Nu är det dock inte alla batteritillverkare som anger flera "C-ratings".

Peukert värdet tar dessutom inte hänsyn till temperatur eller ålder på batteriet.

Victron har koll på det här

https://www.victronenergy.com/media/pg/SmartShunt/en/battery-capacity-and-peukert-exponent.html

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spänningen på på blysyra (AGM osv) sjunker ju rätt mycket bara något drar det minsta ur dem. För att kunna jämföra med spänning måste man låta batterierna stå rätt länge och se var man landar.

 

Med Lifepo4 får man tvärtom, spänningen är fånigt hög, sen är batterierna slut. När kyl osv osv går märks det inte på spänningen alls, behöver dra igång inverter/kaffebryggare för att få märkbar påverkan på spänning. Då pratar vi 800W. 

 

Gjorde ett test med mitt 280 Ah-batteri jag bygger på, jag la ner vid 265 Ah för att inte skada cellerna. Räknar med att använda ~80% av kapaciteten där, ligga mellan 10-90% laddning med ~220 Ah användbart ungefär.

 

AGM försökte jag ligga mellan 80-100% SOC för att inte förstöra batterierna och tyckte allt under 70% SOC kändes illa med låg spänning osv. Dvs min ~250 Ah-bank var på ~75 användbara Ah för god magkänsla.

 

Blysyra är kass, usel, sämst, skit och junk. Mvh Lifepo4-frälst!

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilospänning, typ helt obelastat en halv dag och spänning när batteriet är belastat är två helt olika saker. 

 

Dock så visas i de flesta tabeller bara den första, vilket leder till att många tror att batterierna är vrak i förtid. 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Hybro:

Vilospänning, typ helt obelastat en halv dag och spänning när batteriet är belastat är två helt olika saker. 

 

Dock så visas i de flesta tabeller bara den första, vilket leder till att många tror att batterierna är vrak i förtid.

Absolut!

 

Ett tips är att först mäta obelastat under lång tid (både utan i och urladdning) och sedan belastat med tex. kylen.

Då får man en uppfattning om hur mycket ytterligare man kan släppa ner spänningen på ett belastat batteri. Ytterligare 0,3 volt skulle jag vilja påstå.

11,9 V ungefär för ett vått/underhållsfritt fritidsbatteri med belastning, men detta rä inte hugget i sten. Kolla med just era egna batterier.

Låt inte batteriet vara kvar på den nivån, det bör laddas ganska snart.

 

En tabell jag gjort utifrån diverse input för obelastat batteri efter lång tids vila.

image.png.7e68a9fdff733c0b224107450c007d42.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev sege:

Blysyra är kass, usel, sämst, skit och junk. Mvh Lifepo4-frälst!

Bra att du tillhör entusiasterna! Dela gärna med dig av dina erfarenheter här på MG.

 

Själv tillhör jag skeptikerna (vad gäller LiFePO4). För mycket som ska justeras och hållas koll på för att det ska vara en prisvärd investering. Generatorspänning, generator temperatur (risk för överhettning), cell-balansering, batteri-pack balansering, solcellsregulator spänning/laddkurva/temperatur etc, övervakning etc.

Men är man frälst så antingen ser man inte dessa utmaningar eller så är det i dessa man ser det häftiga och gillar att lösa såna saker. Frågan är då om man väljer rätt lösningar så investeringen håller tre gånger så länge som traditionella batterier?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Själv tillhör jag skeptikerna (vad gäller LiFePO4). För mycket som ska justeras och hållas koll på för att det ska vara en prisvärd investering. Generatorspänning, generator temperatur (risk för överhettning), cell-balansering, batteri-pack balansering, solcellsregulator spänning/laddkurva/temperatur etc, övervakning etc.

Men är det inte det som BMS:en tar hand om? Allt det där? Ja, förutom generatorn då, men om styrningen "stryper" inmatningen så generatorn inte överbelastas, så funkar kanske det också.


Det jag ser som en fördel med blysyrabatterier är att initialkostnaden är lägre. Ja, under många omständigheter blir det dyrare i längden, men vid varje tillfälle man ska byta så är (just nu) samma verkliga kapacitet billigare med blysyra. Om man är budgetbegränsad kortsiktigt kan det alltså vara fullt rationellt att ändå välja blysyra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev ChristerN:

Frågan är då om man väljer rätt lösningar så investeringen håller tre gånger så länge som traditionella batterier?

Jag har betalt 2400:- kronor för 120 Ah våta fritidsbatterier (3 x 80 Ah) som har hållit i åtminstone 9 år, kanske håller de 10 år.

Ett av batterierna har av misstag varit helt urladdat (11 volt) en gång, men det gick att rädda.

Det är inte så noga hur man laddar och laddar ur dessa batterier, bara man inte gör för många misstag.

 

Motsvarande LiFePO4-batteri kostar väl sådär 15 000:- kronor och ska då hålla i 56 år för att det ska gå jämt ut och man får absolut inte råka göra något fel med batteriet under dessa 56 år, för då kostar det ytterligare 15 000:- kronor.

 

Självklart är LiFePO4 (eller något liknande) framtiden och det är kul och bra att några personer är entusiastiska och satsar så att tekniken utvecklas.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Men är det inte det som BMS:en tar hand om? Allt det där? Ja, förutom generatorn då, men om styrningen "stryper" inmatningen så generatorn inte överbelastas, så funkar kanske det också.

Många LiFePO-batterier har en BMS som övervakar hela batteriet vilket inte räcker. Kopplar man ihop flera batterier (varje batteri har flera celler) så behövs en BMS för hela paketet dessutom. Det krävs goda kunskaper för att styra varje cell i ett parallell-kopplat litium paket. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, ChristerN said:

Bra att du tillhör entusiasterna! Dela gärna med dig av dina erfarenheter här på MG.

Funderat på att göra en tråd kring bygget, vi får se om det blir av. Finns många där ute som är klart bättre än jag som nog är bättre att kika på.

 

En summering av säsongen kommer nog dock.

 

2 hours ago, ChristerN said:

Själv tillhör jag skeptikerna (vad gäller LiFePO4). För mycket som ska justeras och hållas koll på för att det ska vara en prisvärd investering. Generatorspänning, generator temperatur (risk för överhettning), cell-balansering, batteri-pack balansering, solcellsregulator spänning/laddkurva/temperatur etc, övervakning etc.

Men är man frälst så antingen ser man inte dessa utmaningar eller så är det i dessa man ser det häftiga och gillar att lösa såna saker. Frågan är då om man väljer rätt lösningar så investeringen håller tre gånger så länge som traditionella batterier?

Det mesta hade jag velat ha koll på även med blysyra (batteri-tankmätare osv) så gör ingen skillnad för mig. 

 

Men visst, det är nog lite mer att hålla reda på. Men även med blyack vill man ställa in sin solcellsregulator rätt, ladda med korrekt spänning osv osv, annars går det fort dålgit där med. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Mackey said:

Jag har betalt 2400:- kronor för 120 Ah våta fritidsbatterier (3 x 80 Ah) som har hållit i åtminstone 9 år, kanske håller de 10 år.

Ett av batterierna har av misstag varit helt urladdat (11 volt) en gång, men det gick att rädda.

Det är inte så noga hur man laddar och laddar ur dessa batterier, bara man inte gör för många misstag.

 

Motsvarande LiFePO4-batteri kostar väl sådär 15 000:- kronor och ska då hålla i 56 år för att det ska gå jämt ut och man får absolut inte råka göra något fel med batteriet under dessa 56 år, för då kostar det ytterligare 15 000:- kronor.

 

Självklart är LiFePO4 (eller något liknande) framtiden och det är kul och bra att några personer är entusiastiska och satsar så att tekniken utvecklas.

Jag har betalat ~8000:- för ~250 användbara Ah. För att få motsvarande bank blyack behöver man ~500 Ah. Ett 120 Ah AGM idag kostar väl runt 2'? 

 

Använder jag dem till 80%, dvs runt 220 Ah håller de tusentals cykler, utan att blinka. 

 

Jag är inte orolig att jag betalar mer för min Lifepo4-lösning än för AGM. Snarare tvärtom.

 

Men det är MITT specifika fall, jag kan bygga själv, jag vill bygga själv, jag är nyfiken på om man kan ta tekniken till något affärs-relaterat. 

 

Ditt specifika fall är extremt åt andra hållet, det är billigt inköp och extremt lång livslängd. Grattis och bra jobbat är det enda man kan säga om det! :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev sege:

Ditt specifika fall är extremt åt andra hållet, det är billigt inköp och extremt lång livslängd. Grattis och bra jobbat är det enda man kan säga om det! :)

Tack!

Skriver några rader för att andra ska veta vad jag gjort...

Det enda jag gjort är faktiskt

  • att jag inte har laddat batterierna med landströmsladdare,
  • att jag sett till att fylla på vatten varje vår och höst och
  • att jag sällan laddat ur mer än till 12,2 volt.

De första sex åren använde jag en Maxpower-regulator till solpanelen, alla sa den var jättedålig för batterierna.

Sedan har jag använt en  Solar Tracer 2215BN som jag ställt in parametrarna på för våta batterier.

 

Vi är ute 50 - 60 nätter per säsong så  batterierna är rätt välanvända.

 

En sak till.

Sedan förra säsongen testar jag en batterirekonditionerare, läs om det här.

Vet inte om den hjälpt något.

 

1 timme sedan skrev sege:

Men det är MITT specifika fall, jag kan bygga själv, jag vill bygga själv, jag är nyfiken på om man kan ta tekniken till något affärs-relaterat.

Jag tycker att teknik är kul så det skulle kunnat vara jag som byggde LiFePO4-batterier, men jag tycker också det enkla och beprövade kan ha sina fördelar.

 

Jag har köpt ett par billiga AGM-batterier som sak in i båten när de våta är slutkörda. Trodde nog det skulle bli denna säsong, men det verkar inte så...

En tråd om dessa billiga AGM. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev sege:

Det mesta hade jag velat ha koll på även med blysyra (batteri-tankmätare osv) så gör ingen skillnad för mig. 

En av de stora skillnaderna mellan vanliga och litium är att vanliga (bly/syra) balanserar sig själva när de börjar bli full-laddade. LiFePO4 är det tvärtom med. Om en cell är full blir den snabbt överladdad även om banken i övrigt tar emot laddning, om man inte har BMS som agerar smart och stänger den aktuella cellen. 

Nu måste jag tillstå att jag inte har någon som helst praktisk erfarenhet av litium batterier 😇. Vad jag vet har jag bara läst mig till och det finns faktiskt en hel del som har backat ut litium, även om de flesta inte skriver om sina misstag. Jag läste för ca två år sedan allt som fanns, och det var mycket! Var då på gång att byta batterier men det blev AGM.

Sedan dess har jag småläst då och då och visst har vissa batteritillverkare lärt sig en hel del men jag har inte hittat någon färdig lösning som hanterar ”plug-and-play” mot en vanlig bank, trots att många säljs som just p&p.

 

Men, jag vill gärna höra mer om din erfarenhet längs vägen @sege!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

- - - visst har vissa batteritillverkare lärt sig en hel del men jag har inte hittat någon färdig lösning som hanterar ”plug-and-play” mot en vanlig bank, trots att många säljs som just p&p.

 

Men, jag vill gärna höra mer om din erfarenhet längs vägen @sege!

Det är nog främst lycksökare bland små importörer som genom nonchalant reklam om fördelarna, men inget om komplexiteten, har skapat tveksamhet om denna nya batteriteknik.

 

Jag deltog i LiFePO4-begynnelsen på ett seminarium där en rätt nystartad LiFePO4-försäljare berättade om sina produkter. De kritiska frågor om driftsäkerhet jag ställde viftades bort då. Idag har de fyllt på produktsortimentet med en del av dessa komponenter. Så något verkar de ha lärt sig, troligen p.g.a. reklamationer.....

 

Även jag ser fram emot @sege-s erfarenheter!

 

Min AGM-bank kommer att bytas ut mot LiFePO4 när den tröttnar och då gäller det att göra en säker installation, annars blir det dyrt. Dessvärre så är AGM-banken hyfsat välskött och är nu på väg in på nionde säsongen utan att visa minsta trötthetssymptom....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Off topic kanske. Men tråden har ju redan bytt håll. :) 

 

Vikten då, bryr någon sig om den? 

Stod där i höstas med ett dött startbatteri och köpte för enkelhetens skulle (tänkte jag) ett likadant på 40 kg 140ah (40 kg var inte enkelt att få ut och in i trånga lådan). Jag hade din (Mackey) "rädda batteritråden" i bakhuvet, men en gubbe som kan det mesta om mycket sa: slääng skiiten köp nytt! Och jag skulle ut till helgen och så vart det.  Batteriet satt där när förra ägaren köpte båten, så då var det minst 15 år gammalt, kanske 25 år. Visst bara ett startbatteri men bog och ankarspel drivs också av det,  går även att koppla in på förbrukningen med en brytare. Håller det jag köpte på höstrean i 15 år så känns det väldigt billigt i längden.

Sen har jag 5 andra underhållsfria batterier på tot 460ah till förbrukning. Och säg att dom väger ca 20-25 kg styck? Då hamnar jag på runt 160 kg i batterier! 

 

LiFePO4, som är 30% lättare men ger cirka 50% mer användbar kapacitet än AGM= 70% mindre vikt och utrymme än vanliga blybatterier (enligt Google).  Lättare båt ger mindre förbrukning per sjömil, kanske inte mycket, (annorlunda med en segelbåt såklart) 

Har LiFePO4 ca 3000 cycler om dom sköts rätt (80% DoD enligt vissa tillverkare) så känns det som det går jämt ut på 10-15-20 år i pris per ah? Men någon som kan får jättegärna räkna på det.

 

Sen har jag ett till batteri, till jollens elsnurra. 48V 1276 Wh lithium polymer 8.7 kg.

Jag gillar det batteriet. Och jag vet nog vilken typ av batterier det blir när det är dax att byta nästa gång.. 

 

 

Edited by Boatsson
()

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Bly/Syra är välbeprövat och man vet vad man får. LifePo4 - not so much :) Än så länge får man nog gilla att bygga själv, iaf om det ska vara ekonomiskt försvarbart för min del. Jag tittar på att köpa grade b batterier samt en kompetent BMS som både balanserar celler och hanterar situationer med för hög/låg temp samt spänningen på individuella celler. Kostnaden på ett sådant bygga kan tom hamna en bit under @seges upplägg som jag förstod var grade a batterier. Initialt måste man ju köpa lite extra prylar, framförallt en dc-dc omvandlare som hanterar spänningen från generatorn. Sedan måste man på det ena eller andra sättet skydda generatorn om BMS skulle koppla loss LifePo4 batteriet mitt under laddning. Enklaste är att helt enkelt lämna kvar ett blybatteri.

 

Den stora fördelen som jag ser förutom vikt och utrymme är att man kan ta ut väldigt stora strömmar. Jag blev väldigt inspirerad av @Zwens  bygge med 6 bly/syra och fet inverter. Min take på det hela är väldigt lika men jag måste hålla mig till 12v system och då är i princip LifePo4 batterierna nödvändiga om man vill kunna ta ut 200+A kontinuerligt under mer än några sekunder. Möjligtvis skulle väl en stor AGM bank klara det också men då pratar vi garanterat samma pengar som jag får LifePo4 batterierna för.

 

Jag räknar med att landa på ca 5500kr inklusive en kompetent BMS, kanske 6000kr. DC-DC omvandlaren är en engångskostnad (~1500) tänker jag så den räknar jag inte in (så att mitt case blir bättre) :)

 

Nä, bly/syra har säkerligen en framtid i båtar för en tid framöver. Men visionen om sol-els lagad mat på båten och ett stort teknikintresse gör att jag måste prova :)

Edited by Olleman82
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tråd frågan... 

 

"Hur många ampere får ni ut ur era batterier." 

 

Förstår inte riktigt. 

 

Endera handlar det väl om hur många Ah, jag förbrukar ur mina batterier, batteribank, per dygn, när jag ligger ute. Och då menar jag utan laddning via landström, generator eller solceller. 

(I mitt fall ca 50 Ah/dygn. Ointressant till vad.)

 

 

Eller så är det hur mycket mer jag skulle kunna förbruka. 

Men då kommer nåt helt annat in. Bankens storlek, maximal urladdningsgrad relativt batteriernas beräknade livslängd i månader o år. 

 

180 Ah totalt i värsta fall på ett dygn, men då är just min bank totalt tömd. Vilket kanske inte är så bra... 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Hybro:

Tråd frågan... 

 

"Hur många ampere får ni ut ur era batterier." 

 

Förstår inte riktigt. 

 

Endera handlar det väl om hur många Ah, jag förbrukar ur mina batterier, batteribank, per dygn, när jag ligger ute. Och då menar jag utan laddning via landström, generator eller solceller. 

(I mitt fall ca 50 Ah/dygn. Ointressant till vad.)

 

 

Eller så är det hur mycket mer jag skulle kunna förbruka. 

Men då kommer nåt helt annat in. Bankens storlek, maximal urladdningsgrad relativt batteriernas beräknade livslängd i månader o år. 

 

180 Ah totalt i värsta fall på ett dygn, men då är just min bank totalt tömd. Vilket kanske inte är så bra... 

Tolkade nog frågan som aningen teoretisk. Dvs får man verkligen ut så många Ah ut batterierna som det står på dom. Först när man vet det kan man ju egentligen avgöra vad som är en lämplig nivå att dra ner dom till.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2021-05-26 vid 17:33 skrev Mackey:

Jag har betalt 2400:- kronor för 120 Ah våta fritidsbatterier (3 x 80 Ah) som har hållit i åtminstone 9 år, kanske håller de 10 år.

Ett av batterierna har av misstag varit helt urladdat (11 volt) en gång, men det gick att rädda.

Det är inte så noga hur man laddar och laddar ur dessa batterier, bara man inte gör för många misstag.

 

Motsvarande LiFePO4-batteri kostar väl sådär 15 000:- kronor och ska då hålla i 56 år för att det ska gå jämt ut och man får absolut inte råka göra något fel med batteriet under dessa 56 år, för då kostar det ytterligare 15 000:- kronor.

 

Självklart är LiFePO4 (eller något liknande) framtiden och det är kul och bra att några personer är entusiastiska och satsar så att tekniken utvecklas.

Det där med priset beror väl lite på hur man ser det. Du kan säkert betala 15 000 för 120 Ah litium om du vill, men själva cellerna kostar absolut inte så mycket, inte ens om du köper en färdig lösning med integrerad balansering - nere i Tyskland kan du få 100 Ah med integrerad BMS för under 750 euro just nu. Köper man lösa celler och gör allt helt själv blir det ännu billigare, men då krävs det verkligen att man vet exakt vad man sysslar med.

 

Grejen är ju dock att med litium behöver man en massa styrelektronik som man inte behöver med blysyra, precis som påpekades i ett tidigare inlägg. Laddar du ur ett blysyrabatteri för mycket så kan det gå att rädda, som i ditt fall, men med litium är det totalkört. Samma sak med överladdning, och sen finns också risken att överbelasta generatorn. Därav all elektroniken, för det är mänskligt att fela och misstag blir mycket dyra. Syftet med all elektroniken är att skydda de dyra bitarna av systemet, och gör man rätt så ska det mycket till för att något dyrt faktiskt ska gå sönder. Men köper du ett LiFePO4-batteri från hyllan i båtbutiken så kan det säkert kosta 15 000 utan att du kan vara så säker på att det klarar av att ta hand om sig självt ens, och än mindre ta hand om din generator. Det är problematiskt.

 

Elsystemet på en båt är just ett system, med många ingående delar - batterierna är bara en del. Blysyra är enkelt eftersom många andra delar (laddare, solcellsregulatorer, generatorer mm) redan är anpassade till den tekniken, så om man vill byta till litium måste man göra om nästan hela systemet, och det kräver både kunskap och investeringar. För de allra flesta båtar här i Sverige är det nog knappast motiverat att göra det, för så himla mycket elektriska grunkor släpar man ändå inte runt på.

 

Jag tror inte det här problemet löses av att LiFePO4 går ner i pris heller, för problematiken med att generator och batteri kan förstöra varandra om de inte är ordentligt inställda för att samarbeta kommer man inte ifrån så lätt, och styrelektroniken för de knepiga scenarier man har i en båt är inget som masstillverkas i stora serier heller. Jag tror absolut LiFePO4 kan löna sig i längden, men då krävs det att man är nörd, gör en hel del själv och verkligen läser på om hur det funkar och installerar det hela korrekt så att risken för klantmisstag minimeras. Men man kan ju också hävda att om man installerar samma skyddsmekanismer för blysyrabatterier och sköter om dem enligt konstens alla regler så håller de i evigheter de också...

Edited by kblomster
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy