Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
cyberwiz

Val av båtmodell för vinter/is-tålighet

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej båtvänner!

 

Jag letar efter en ny bowrider (jag vill ha något lite mer komfortabelt/smidigt än min gamla Buster Magnum från 90-talet)

 

Ett av mina lite mer speciella kriterier är att den ska tåla att ligga i när isen kommer (för transport till/från stuga på en ö i mälaren). Blir det -20 eller det finns risk för att isen blir aptjock så tar jag förstås upp den, men jag vill ha nåt som tål lite is.

 

Jag är sugen på en Silver Hawk/Shark BR eller nyare Buster XL. Är det någon nackdel med glasfiber-innerliner? Risk för frostsprängningar? Nån som har egna erfarenheter? Det finns ju tusen konkurrenter i 6-meters alu/glasfiber-klassen (Husky, Falcon, Nordkapp, mm), och de är också möjliga kandidater.

 

Synd att allt begagnat är så j*kla dyrt just nu bara :)

 

Redigerad av cyberwiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte tänka mig att det ska vara ngt problem med glasfiber som t ex Silver har. Många båtar förvaras utomhus över vintern, med både snö och is is sig. Får du ngn spricka i glasfibern bör du nog täta det innan du får vatten dit och minusgrader. Men satsa på en nyare Buster. Dessa har en betydligt trevligare gång än de äldre i och med den kraftigare botten och djupare v-botten. Jag kör en XL och trivs mycket bra med den. Även jag har brutit is flera gånger med min XL.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag haft en Silver Eagle, nu har jag Buster XL, jag tycker att Bustern är mer tålig, speciellt om man har de senaste modellerna med aluminium att gå på (jag har med trä/laminat eller vad det är). Jag gillade inte alls glasfibern i Silvern, den blev så skitig av det minsta, och då ser det förjävligt. Skrovet är lika bra som Buster, om inte bättre, Silver är för mig snyggare båt. Men jag föredrar nog buster för att man kan ha den lite mer som arbetsbåt och jag bryr mig inte om en repa känsla. Buster är vanligare också? Lättare att hitta? Fler manualer, fler som har och kan ge råd? Min silver var känsligare för regn och våger över aktern, tog in en del vatten, vet ännu inte om Bustern är bättre här. Dock är Buster dyrare än Silver. Sedan är årsmodeller avgörande. Silver tidigare är hade ingen dörr mellan pulpeter om man köper DC. Nyare Silver har dock det, jmf med äldre buster som hade dörr mellan. Det är så sjukt bra när man kör och det är kallt. Silver Mercury och Honda? Buster Yamaha (oftare) jag har en känsla att Yamaha är bättre? 

 

Slit och släng: Buster

Snyggare, kanske bättre i sjö (tveksamt)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det där med dörr är väldigt lockande! det där fladdriga plast-grejen jag spänner dit nu är alldeles för meckig. Låter som det får bli en nyare Buster helt enkelt. Såg en nyare XL på blocket precis, den försvann på mindre än en timme :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har själv i en Buster i vattnet året runt. Men båten får däremot vila vid bryggan när isen kommit. Vill inte köra in i isflak eller krossa is med båten.

 

Tycker du ska behålla din fina Buster. I princip så är de nya båtarna en förfining av de gamla båtarna, bara lite mera ombonade moduler/pulpeter. Men självlänsen är fortfarande i aktern, så det rinner ju vatten längs med durken bakåt, vilket inte är så mysigt alltid, när man kör med kapell. Modulerna är fortfarande nitade & fastskruvade osv, även på de nya Buster båtarna.

 

Det låter mer som att du önskar en aluminiumbåt men fin interiör, när du nämner Silver Shark BR. Man kan ju alltid wrappa insidan med vit plast eller paneler och och sätta in fina stolar och dynor och värmare :)

 

-Tror dessutom att det är mera underhåll av en alu/glasfiberbåt. Man måste polera glasfiber t.ex.

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nuvarande båt är ok, men den är för vinglig, blåsig och låter för mycket. Visst, jag skulle kunna sätta trimplan/interceptorer på den, fixa bättre vindskydd OCH försöka tysta en del skallrande.

 

Men när det är så mycket saker man vill fixa börjar i alla fall jag titta på att byta ut hela rasket (bara ett kapellgarage och vassare skrov vore fantastiska uppgraderingar). Kanske får vänta till i höst och marknaden lugnat ner sig dock.

 

Men ni har helt klart övertygat mig, det blir en ny Buster, ingen alu/fiber variant :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aha intressant :)

 

En upplysning dock. Någon poängterade att glasfibern/inlinern är känslig för smuts. Med aluminum, så får man istället bucklor och repor på insidan och det är inte så snyggt, framför när solen lyser påMen har för mig att de nya båtarna som Buster XL, brukar ha panel på insidan. 

 

Låter som en klok idé och vänta in tills det är köparens marknad.

 

Men om du är ute efter en riktig vinterbåt, så har ju Arronet sina Suprise modeller med fast hytt och ombonad interiör. Det är ju en drömbåt vintertid, däremot ingen bowrider sommartid direkt.

Redigerad av Busteri
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Estetiken är inte supernoga, jag vill bara att passagerarna ska känna sig trygga och bekväma. Tar glasfiber/innerliner stryk av att vara smutsig eller är det bara estetiskt om man inte tvättar/polerar den?

 

Nuvarande båt tar jag typ aldrig hand om, bara spolar/skrubbar bort alger undertill, och jag misstänker att jag inte kommer höja ambitionsnivån alltför mycket med en ny båt, möjligen lite grann :) 

 

Arronet är superfina, men fast hytt är inget jag vill ha på sommaren (och jag orkar inte med två båtar, som vissa kör med) Det är max ett par gånger per vinter som jag verkligen måste ut, och resan är ganska kort (~20 minuter), så det är inte nån större fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...