Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sundav

Albin vega -74,MD6A disel, Bränsle saknas vid spridare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej jag har en Albin Vega motorn är en Volvo penta MD6A från -74 inombordare. 

 

Kort version:

Jag har bytt bränslefilter på motorn, luftade systemet med matarpumpen. Tömde 0.2 liter bränsle från avluftningsskruven. Stängde ventilen och försökte pumpa fram bränsle till spridaren genom att lossa en av spridaren för att se om bränslet kommer fram. Vilket visade sig vara en omöjlig uppgift, jag fick som tips att tända motorn och låta den dra fram bränslet. Men det är snusstort vid spridaren. 

 

Vad jag har gjort: 

Det har funnits bakterie tillväxt och vattenbildning i tanken. Jag har tömt tanken, plockat ur den rengjort med högtryckstvätt (fick bort det värsta men det är svart klett kvar på botten av tanken) tillsammans med alla bränsleslangar som går fram till vattenavskiljaren.

 

Vad som kanske har påverkat problemet: 

Jag har försökt att plocka av propeller axeln för att se vad som läckte (se lång version). Där monterade jag av gasreglaget och en till grej  som verkar heta reglarstång. (sprängskiss reglage nr 30) 

 

Reglarstången var jag inte så noga med att sätta tillbaka på rätt sätt.

Däremot var jag väldigt noga med sätta tillbaka gasreglaget exakt så som det var när jag demonterade den.

Tanken är bara tankad med ca 15 liter, tankens placering är i samma nivå som motorn. 


Lång version

Båten fick min Sambo av sin farfar förra året och vi har bara varit ute en sesång, motorn har alltid varit lite problem med (brun rök från avgassystemet vid för hög belastning, trögt gasreglage och läckage från propeller axeln). För någon vecka sedan försökte jag ta av propeller axeln men fick inte bort den sista 28mm muttern och var tvungen att sätta tillbaks allting innan sjösättning. 

Vad jag påverkade vid det här arbetet var gasreglaget som jag är ganska säker på att jag satte tillbaks rätt däremot tog jag bort en reglerstång som jag inte är lika säker på om den är monterad på rätt sätt kan det påverka? 

 

Matarpumpen verkar pumpa ok, men när jag öppnar avluftningsskruven på bränslefiltret och pumpar kan det ibland sluta komma luftbubblor men om jag väntar 10 sekunder och börjar pumpa igen fortsätter det att komma luftbubblor. Jag pumpar då kontinuerligt och när det slutar komma bubblor drar jag åt avluftningsskruven på en gång utan att sluta pumpa. sedan fortsätter jag pumpa utan avbrott i 1minut.

Jag har följt instruktionerna för avluftning av bränslesystemet såsom verkstadshandboken förklarar på s 19, för att snurra motorn har jag använt mig av tändning så pass att batterierna just nu är slut, veven är borta sedan länge.

Jag har aldrig pumpat i matarpumpen samtidigt som jag har roterat på motorn kan det hjälpa? 

Jag skulle vilja sätta på en oljebytarpump i spridare och försöka "dra" fram bränsle men jag gav upp det ganska snabbt, skulle det kunna funka?
Jag skulle också vilja använda tryckluft för att kolla om det är igensatt men vart ska jag spruta in luften och vart är "andra änden" där luften ska komma ut? 

Här är ett intressant inlägg som jag har hittad är det någon som förstår sig på det och skulle vilja utveckla det: 


"Hej.

P.g.a. kondens händer det att reglerstången på insprutningspumpen fastnar i stoppläge och då startar inte motorn. Ta bort inspektionsluckan och kolla. Kuggstången ska gå lätt.

Ingemar"

Hur får jag bort den ur "Stoppläget"?

 

Jag tror:

  • Att det är luft i bränslesystem
  • Att insprutningsmotorn inte fungerar.
  • Att något rör är igensatt av bakterier någonstans mellan bränslefiltret och spridaren. 
  • Vet ni hur jag kan felsöka ovan problem? 

 

Har ni några andra förklaringar på vad det kan vara?

 

Jag är 24år och har ingen tidigare erfarenhet av diselmotorer. Förklaringar på nybörjarnivå uppskattas.
Jag är tacksam över alla tankar, ideer, förslag ni kan komma med :) 


Bifogade filer:
Revischering bortkoppla proppelleraxel längst ner på sidan 7544, som jag är osäker på om jag satt tillbaks rätt  och 7531 gasreglaget som jag är säker på att jag monterade rätt. 

Länkar:
https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx?Catalog=7742080&Category=27&View=13651 Sprängskiss på Reglaget 
https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx?Catalog=7742080&Category=23&View=13643 Sprängskiss bränslesystem, Nr 8 insprutningspump kan den vara trasig? Insprutningsrören 18,19 saknas det bränsle.

 

Revischering bortkoppla proppelleraxeln.pdf MD6A Volvo penta verkstadshandbok.pdf

Redigerad av Sundav
Förtydliganden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...