Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Johannesrolen

Installation av däckstömning

Rekommendera Poster

Hej allesammans, första inlägget, har försökt att ta del av den samlade kunskapen här på forumet kring septiktankinstallation. Och skulle vilja be om lite råd kring hur jag har tänkt lösa det på min båt, enligt nedan skiss. Båten är en Comfortina 32 och har sedan tidigare septiktank och toalett, men inte däckstömning.

 

I bilden nedan är det som är ritat i svart det som finns på båten idag, och det i blått de saker jag tänkte lägga till. Septiktanken sitter ovanför vattenlinjen och toaletten.

image.thumb.png.95d95c3ecc0a3ca8b0ff46b103ad56f7.png

 

 

Räcker det att lägga en trevägskoppling under tanken? Och låta bottengenomföringen sitta kvar vid toaletten en bit bort från tanken?

 

Har primärt försökt läsa på enligt nedanstående länk, men är nybörjare på detta så skulle uppskatta lite feedback.

https://www.hjertmans.se/Media/Articles/8700-0000/Septiktank_SXK.pdf

 

Tack på förhand!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär funka. Men jag skulle sätta trevägskopplingen så nära bottengenomföringen som möjligt (förutsätter att det är lägsta punkten. På så sätt kommer mindre avfall stå i slangarna , de kommer hålla längre innan de börjar lukta. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ser inte min installation ut. Jag har ingen kulventil mellan tank eller den högra trevägskopplingen.

Det går en direkt slang mellan den vänstra trevägskopplingen och tanken.

Min tank ligger lägre en toan med höjning av slangen innan den kommer fram.

 

Sedan har tanken fyra slangar kopplade till sig.

En 38mm slang kopplad till däcktömningen.

En 38mm kopplad till toan, via trevägskopplingen

En 38mm koppla till tömingspumpen ut i havet. Den har en kulventil ut i mot havet. Får användas inte användas på svenskt vatten.

En slang för luftning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fantasia:

Det lär funka. Men jag skulle sätta trevägskopplingen så nära bottengenomföringen som möjligt (förutsätter att det är lägsta punkten. På så sätt kommer mindre avfall stå i slangarna , de kommer hålla längre innan de börjar lukta. 
 

Tack för svaren! 

Jag ritade en ny version, hade inte tänkt på att man kunde ordna det på det sättet. Lägsta punkten är där bottengenomföringen sitter. Plus att det hade varit betydligt enklare att göra installationen på det sättet.

 

image.thumb.png.50f3d4f832e234fa9af2a2d5c4bd6403.png

 

 

Tänker också att hävertbrytaren som visas i bilden till höger är för att det inte ska stå avfall i slangarna inne i båten. Då borde jag slippa det också eftersom jag får ut allt ut slangarna vid tömning. Antar att det är viktigt att slangen är 38 mm överallt också, så att man får vettigt flöde igenom den vid tömning på station.

 

@anuba verkar skilja en hel del om man har tanken högt eller lågt i båten.

https://www.hjertmans.se/Media/Articles/8700-0000/Septiktank_SXK.pdf

 

 

mvh

Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Johannesrolen:

 

Vete tusan om det är bra med hävertbrytare. Inbillar mig att det osar. 

 

Inloppet i septiktank, ska ända uppe under taket i tanken. 

Utloppet i botten eller i gaveln vid botten. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror båda dina lösningar funkar ungefär lika bra.

 

Mängden avföring i slangsystemet blit vad jag kan se densamma, förutom innan du spolat toan första gången efter tömning.

 

En fördel med ditt första alternativ är att du kan skölja ur systemet genom att öppna kulventilen mot vattnet  (kanske behöver du då hålla för avluftningen).

Det kan ju vara trevligt att kunna göra före upptagning och när det är något knas på slangsystemet som måste fixas.

 

I ditt andra alternativ måste du komma ihåg att öppna en kulventil före tömning, men det är ju överkomligt.

 

Annar föredömlig fritt från en massa onödiga ventiler.

Det finns skräckexempel med system som enbart verkar konstruerade för att någon ska få sälja så många ventiler som möjligt och en normalbegåvad person behöver en bruksanvisning för att kunna gå på toa.

 

Ett tips är att bygga toasystem i 35 mm kopparrör med lödskarvar. Skarvarna kan limmas med epoxi om man inte kan eller vill löda. Detta system kommer aldrig att börja lukta och rördragningen går att få mycket snävare böjar på. 38 mm sanitetsslang kan användas i skarvar mellan rör och tank, rör och toa etc. så att det blir lite möjlighet för rörelse (och så är det enkelt också).

Där rör inte passar kan man ha slang som man får byta då och då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Vete tusan om det är bra med hävertbrytare. Inbillar mig att det osar. 

 

Inloppet i septiktank, ska ända uppe under taket i tanken. 

Utloppet i botten eller i gaveln vid botten. 

 

Man slipper ju få hela tanken tömd in i båten, det osar också. ;)

 

Sedan håller jag med om att det är bättre att inloppet är på ovansidan. Vi har även utloppet på ovansidan vilket gör att man kan jobba i systemet med full tank om andan faller på och inga ventiler behövs det heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag bidrar med en skiss på systemet i vår båt.
En skrovventil och ett t-rör och en kvarnpump (macerator)för "nödtömning", det är allt.
Tanken ligger under durken och slangen från toa gör en liten böj över vattennivån i toastolen som ett vatten lås men ingen urluftningsböj. Ska tilläggas att det är en eltoa också.

Så mycket enklare går nog inte att få det?

 

Toasystem.jpg.20b5637ae8f8893b3f5cf3e880589f75.jpg

 

Redigerad av Makro
Bild
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips!

Avluftningen, fixa så grov dimension som möjligt, det underlättar när du spolat t toaletten, när du sugtömmer, och den dagen (vilket Gud förbjuder) du tömmer i havet.

Exakt lika mycket ”innehåll” du fyller tanken med, exakt lika mycket luft skall evekueras från tanken, och vice versa. Jag har Ø25 mm, med motsvarande bordsgenomföring. Det går nu snabbt att sugtömma om nu sugpumpen är bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej blir mitt första inlägg på detta forum.

Har själv en C-ina32 och fick det tveksamma nöjet att fixa tidigare ägares försök med däckstömning. Eller rättare sagt han lämnade bort jobbet till ett varv men slarvigare jobb är sällan skådat.

Som Georg_Ohm nämner avluftningen behöver nog vara lite grövre än den 12mm stos och slang som är orginal, i alla fall på min båt. Varvet hade bytt slang till en 16mm som inte skulle knycklas ihop vid undertryck och den tanken var väl bra men inte att montera 16mm slang på 12mm stos och bara dra åt slangklämman så mycket det gick. Det blev en "skitsommar" det året där tankens innehåll kom ut via glappet som uppstod och det rann ned mellan skrov och innermodul, inte lättstädat kan jag säga.

Tänk också på att tanken lutar akteröver så när tanken är tömd vid inloppet så har min tank ca 2cm vatten i akterkant.

Jag tog ur tanken och svetsade på en 38mm stos i akterkant, drog en 3dm lång slang i 90graders böj till däcksförsluningen som sitter just akter om tanken.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev GrodanBoll421:

Hej blir mitt första inlägg på detta forum.

Har själv en C-ina32 och fick det tveksamma nöjet att fixa tidigare ägares försök med däckstömning. Eller rättare sagt han lämnade bort jobbet till ett varv men slarvigare jobb är sällan skådat.

Som Georg_Ohm nämner avluftningen behöver nog vara lite grövre än den 12mm stos och slang som är orginal, i alla fall på min båt. Varvet hade bytt slang till en 16mm som inte skulle knycklas ihop vid undertryck och den tanken var väl bra men inte att montera 16mm slang på 12mm stos och bara dra åt slangklämman så mycket det gick. Det blev en "skitsommar" det året där tankens innehåll kom ut via glappet som uppstod och det rann ned mellan skrov och innermodul, inte lättstädat kan jag säga.

Tänk också på att tanken lutar akteröver så när tanken är tömd vid inloppet så har min tank ca 2cm vatten i akterkant.

Jag tog ur tanken och svetsade på en 38mm stos i akterkant, drog en 3dm lång slang i 90graders böj till däcksförsluningen som sitter just akter om tanken.

 

Ja det måste ju vara formstabila slangar som inte trycks ihop av undertrycket. Jag använde Biltemas ”luktfria”* även till avluftningen.

 

* Mina ”luktfria” slangar har en gummiartad lukt. Tänk om Biltema kunde uttrycka sig på rätt sätt, och sagt att slangarna är ”lukttäta”...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon skulle hitta tråden i framtiden så byggde jag enligt den första skissen som jag publicerade i tråden.

 

Har testat det nu under sommaren och fungerar fint, har endast en 10 mm avluftningsslang så man får vara lite försiktig med sugen för att inte suga ihop tanken. Men går snabbt att tömma ändå, endast 60 liter i tanken.

 

Om tiden finns så tar jag ut tanken och svetsar dit en större avluftning i vinter.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Johannesrolen:

Om någon skulle hitta tråden i framtiden så byggde jag enligt den första skissen som jag publicerade i tråden.

 

Har testat det nu under sommaren och fungerar fint, har endast en 10 mm avluftningsslang så man får vara lite försiktig med sugen för att inte suga ihop tanken. Men går snabbt att tömma ändå, endast 60 liter i tanken.

 

Om tiden finns så tar jag ut tanken och svetsar dit en större avluftning i vinter.

Tekniskt sett räcker din avluftning, sugstationernas sugförmåga är ju inte direkt ”implodernade”.

Men om du vill kunna spola toan snabbare och effektivare, liksom sugtömma snabbare kan du nån gång i framtiden dubblera slangdimensionen till avluftningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-25 vid 09:06 skrev Johannesrolen:

Hej allesammans, första inlägget, har försökt att ta del av den samlade kunskapen här på forumet kring septiktankinstallation. Och skulle vilja be om lite råd kring hur jag har tänkt lösa det på min båt, enligt nedan skiss. Båten är en Comfortina 32 och har sedan tidigare septiktank och toalett, men inte däckstömning.

 

I bilden nedan är det som är ritat i svart det som finns på båten idag, och det i blått de saker jag tänkte lägga till. Septiktanken sitter ovanför vattenlinjen och toaletten.

image.thumb.png.95d95c3ecc0a3ca8b0ff46b103ad56f7.png

 

 

Räcker det att lägga en trevägskoppling under tanken? Och låta bottengenomföringen sitta kvar vid toaletten en bit bort från tanken?

 

Har primärt försökt läsa på enligt nedanstående länk, men är nybörjare på detta så skulle uppskatta lite feedback.

https://www.hjertmans.se/Media/Articles/8700-0000/Septiktank_SXK.pdf

 

Tack på förhand!

 

 

Hade nära nog exakt ditt utförande på förra båten, med skillnad att toan hade en egen "påfyllning" av tanken från dess ovansida. Så det lär funka.

Se bara till att luftningen är grov nog, minst 19, helst 25mm. I original är det ofta bara 12mm slang.

 

Har du inte haft några problem med lukt idag, kommer du knappast få det sedan heller. Vi hade fortfarande inget efter nästan 20 år när båten såldes. Men bra är att spola 4-5 ggr i toan efter tömning och sedan tömma sista slatten igen, så blir det lite "sköljning" vid varje tömning.

 

Edit: Ser nu när jag svarat och först när tråden laddas om att tråden redan hade massor av (gamla) svar. Men när jag klickade på den och svarade fanns bara ett (Fantasias). Har råkat ut för detta flera gånger, någon annan som gjort det ?

Är det en "funktion" för att få upp intresset för gamla trådar eller en bugg, tro ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

Edit: Ser nu när jag svarat och först när tråden laddas om att tråden redan hade massor av (gamla) svar. Men när jag klickade på den och svarade fanns bara ett (Fantasias). Har råkat ut för detta flera gånger, någon annan som gjort det ?

Är det en "funktion" för att få upp intresset för gamla trådar eller en bugg, tro ?

Händer inte på datorn så det är nog inte något som ligger på forumsidan.

På telefon och platta händer det att man får upp "gamla" sidor, gissar att det är någon som man kan ställa in för att spara Mb, men har inte orkat rota i det. Jag laddar bara om sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...