Jump to content
Thursday 06 October 2022
TomasEri

Olje Nivå Mercrusier 4,3L MCM

Recommended Posts

Har en Mercruiser MCM 4,3L och just bytt motoroljan. Enligt information från flera oberoende källor så ska man fylla på med 4,3L motorolja men ser ingen olja på oljesticken. Fyllde på med en deciliter till men forfarande syns ingen olja på oljesticken. Är det någon som vet vad problemet kan vara?

 

Tomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

I bilsammanhang brukar problemet vara att man glömt sätta tillbaka oljepluggen😠

Men du har väl sugit ur oljan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo jag har pumpat ut oljan och vad jag kan se inget läckage någonstans.  Osäker om motorn har någon oljeplugg men iallafall inget som jag skruvat ur. Och tyvärr kollade jag inte hur mycket olja jag pumpade ut för då hade det ju varit lätt att veta hur mycket olja jag ska fylla på. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev TomasEri:

Jo jag har pumpat ut oljan och vad jag kan se inget läckage någonstans.  Osäker om motorn har någon oljeplugg men iallafall inget som jag skruvat ur. Och tyvärr kollade jag inte hur mycket olja jag pumpade ut för då hade det ju varit lätt att veta hur mycket olja jag ska fylla på. 

Kan ju vara ett speciellt oljetråg av någon anledning. Du har väl någon känsla för hur stor dunk spilloljan hamnade i? Fyll lite i taget till du hamnar rätt på stickan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel men är inte mängden som anges efter man för fyllt oljefiltret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Starta motorn och låt den gå en halvminut.

Kolla sen efter fem minuter.

Kontrollera också så att du trycker ned stickan ordentligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Jorgen01:

Starta motorn och låt den gå en halvminut.

Kolla sen efter fem minuter.

Kontrollera också så att du trycker ned stickan ordentligt.

Du menar väl inte att han ska starta motorn utan att nivån är uppe till stickan?

 

Det kan ta någon timme innan all olja runnit ner så du får en exakt läsning på stickan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall motorn rymma 4,3 liter och han slagit på detta, så kan inte detta skada.

Motorn har ju haft olja i sig tidigare så jag ser inget problem med detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ju tio timmar sedan han skrev inlägget så då bör ju oljan runnit igenom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljan har runnit igenom och motorn varit igång utan belastning, har ju 4,4l olja i, men forfarande syns inget på stickan. Kanske kan vara så att motorn har ett specialtråg eller att stickan är för kort (blivit skada under vintern). 

 

Ska prova fylla på olja till jag ser något på stickan och se hur mycket olja det blir.

 

Sen fundera på nästa steg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dum fråga kanske men om man fyller på för mycket olja kommer det synas på oljetrycket? Min ide är att fylla på olja tills det syns på stickan sen slå på motorn och se vad oljetrycket blir. Om normalt oljetryck även om mer olja än vad som sägs så borde väl inte motorn skadas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förr sa man att för mycket olja kunde trycka ut packboxar och att den också kunde suga i sig överskottet.

Som svar på din fråga ingen bra ide.

Kolla så att stickan inte är avrostad.

Vrid på den när du trycker i stickan, den kanske har ett speciellt läge där den passar bäst.

Edited by Jorgen01

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har även varit med om att man monterat en felaktig sticka som varit för lång.

Och därmed fått i för lite olja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stickan är torr. Nu när jag har 4,4l olja i motorn så syns ca 5mm olja längs när på stickan. Så det är flera cm kvar till mininivå. Så två vägar framåt. 1 justera stickan, alltså göra den längre genom att rätta ut den på toppen. 2 fylla på olja tills den når mininivå. Men jag vet ju inte vad som är rätt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det hoppas jag. Upptäckte detta problem i höstas men då stod båten på land så misstänkte att båten inte stod i våg så brydde mig inte om problemet. Men nu ligger båten i vatten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Där har du kanske lösningen, den lutar kanske bakåt.

 

Det är vågat hade mr Ohm sagt.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan kanske vara problemet. Ska kolla. Om så är fallet är det väl bara att fylla på rätt mängd olja enligt spec och sen justera oljestickan.

 

Tack för alla svar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gör inget med oljestickan, notera istället vad nivån ligger och utgå därifrån.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan ju också vara så att du har en oljekylare och då rymmer den säkert någon deciliter.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fyll bara till rätt nivå på stickan. Det verkar osannolikt att det skulle vara fel sticka. Däremot är det väldigt vanligt att specad oljemängd stämmer ganska dåligt.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man skulle fylla alldeles för mycket (långt över märket) så brukar det märkas genom att motorn trycker ut olja. Tex via oljestickan eller vevhusventilationen. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack! Då fyller jag på till rätt nivå på stickan och har sen koll på om läckage och oljetrycket.

 

Håller med att fel på stickan inte är troligt. Körde ju med den förra säsongen och hade inga problem. Låg konstant i mitten av indikeringen. Dock vet jag inte hur mycket olja som fanns i motorn förra året.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Eld-:

Däremot är det väldigt vanligt att specad oljemängd stämmer ganska dåligt.

Det måste tillverkats miljontals 4,3 GM motorer genom åren så oljemängden borde väl någon ha kläm på. Det kan väl inte skilja så mycket annat än om de har någon kringutrustning som kräver olja ifrån motorn. Står det i bruksansvisningen för motorn att rätt oljemängd inkl filter är 4,3 liter så måste man lita på det. Är det rätt sticka så fyll upp till normal nivå.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen specialist på dessa motorer, men om stickan går ner mot bröstet dvs framkant på motorn så blir den känsligare för lutning, de flesta båtar lutar bakåt när de kommit i sjön. En sticka som då sitter i framkant på motorn får då lättare felvärde när motorn lutar. Likaså en kort sticka som mäter direkt i tråget eller en sticka som är lång och skjuts ner i rör, kan det skilja mycket på i form av lutning. Skulle inte tro du behöver fylla på mycket olja innan du är i hamn. På pentas kad motorer finns manual på hur mycket mer olja som kan fyllas på beroende på motorns lutning i förhållande till specad oljemängd.

Edited by kossor
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hämtat ifrån en GM sida om 4,3 motorer.

 

Do not fill above full mark. Overfilling results in high oper- ating temperatures, foaming (air in oil), loss of power, and overall reduced engine Life.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det måste tillverkats miljontals 4,3 GM motorer genom åren så oljemängden borde väl någon ha kläm på. Det kan väl inte skilja så mycket annat än om de har någon kringutrustning som kräver olja ifrån motorn. Står det i bruksansvisningen för motorn att rätt oljemängd inkl filter är 4,3 liter så måste man lita på det. Är det rätt sticka så fyll upp till normal nivå.

Just kringutrustning och det faktum att man inte riktigt vet hur  mycket olja som blivit kvar när den sugits ut gör att specen ofta stämmer dåligt med hur mycket man faktiskt behöver fylla. Oavsett hur många motorer som har tillverkats.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt svar var inte hur mycket som skulle fyllas, utan hur mycket olja en 4,3 liters motor skall ha som normalmängd. Och det bör man ha listat ut efter flera miljoner tillverkade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4,5 liter inkl filter på en L motor, enligt litteraturen.

5 liter inkl filter i en insprutningsmotor.

 

Detta gäller Volvos Chevablock och bör vara samma på Mercruiser Chevablock.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...