Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Freb

Biltema skiljerelä, 140A generator?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har båt med VP D3 med 140A generator. Tänkte lägga till ett eget startbatteri i tillägg till nuvarande batteribank.

Kommer ett biltema skiljerelä fungera? Det står max ström 125A. Ser att det är samma på BEP DVSR också.

Victron Energy Cyrix-ct finns i en 230A version, men priset blir lite annat då.

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Jag skulle för det första fundera på om du någonsin kommer att få 140 A laddström, jag tror inte det så länge du inte har LiFePO-batterier. Hur många batterier har du i förbrukningsbanken, vilken sort och hur stora (Ah).

 

Sedan skulle jag gissa att reläet klarar 10 % överlast, men här får du nog bättre svar snart av någon mera elektronikkunnig person.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Det sitter 2 styck 75ah bly-syra batterier till start/förbrukning och ett 115ah bly-syra till en bogpropeller.

 

Jag har tänkt i samma banor. Att det ”borde” gå med ett Biltema relä, men jag kan inte detta med ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sutars/Skyllermarks skriver detta om de Bosch-reläer som ingår i deras satser:

Citat

Kan jag använda Skyllermarks 75 A skiljerelä med min 115 A generator?
Du kan använda det med en generator på upp till 135 A. Brytströmmen 75 A är dimensionerad för livslängd och inte överlevnad. Om du använder en 115 A generator minskar livslängden något från de 125 000 brytningarna som Bosch utlovar. Men 125 000 brytningar är en båttur om dagen i 170 år...

Nu vet jag inte alls om samma sak gäller för Biltemas relä, men om vi antar att funktionsprincipen är densamma så är det nog ingen fara.

 

Citatets källa: https://sutars.com/support/laddning-generatorer/faq-generatorfragor/

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Freb:

Jag har båt med VP D3 med 140A generator.

Min båt har en D4 260 med en 115 A generator och det är inga problem med Biltema-relät.

När jag tittar på min batterimonitor ser jag någon enstaka gång, och endast kortvarigt, att laddningen kommer upp över 75 A när den mäter mot förbrukarbanken (570 Ah AGM). Lägg till 10 A för startbatteriet så strömmar det 85 A som mest genom mitt relä.

Du som har mindre batteribank och dessutom inte de mer laddmottagliga AGM-batterierna behöver inte oroa dig, relät funkar för dig också!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...