Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Generalvatten

Vilken motorbåt passar mig? Landkrappa ska bli sjöbjörn

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Har lantställe ute i "skärgården" och har gått runt och tänkt hela livet att här minsann borde man ha en båt. Häromdagen var jag nere vid bryggan och såg att det fanns flera lediga platser inför sommaren och det knuffade in mig på blocket, båtvideos, ekonomi och slutligen hit. 

 

Det är ju en riktig djungel för en som inte är så insatt, men kan helt enkelt lista mina tankar så kanske ni har några kommentar och idéer:

 

  • Var nära att posta träbåtforumet istället, vilken jävla grej ju! Att glida runt i liten mahogny eka (iaf "soldäcket"?). Men det kanske är skitjobbigt i övrigt? Mycket/svårt underhåll? Bör man sikta på plast istället kanske?
  • Pris max ca 30-40 tkr, gärna billigare.
  • Enkel, "liten", kanske 3-4 vuxna och någon knodd eller två för dagsturer. 
  • Kollade på "sjökartan" (hitta.se hehe) och ser mig inte brumma längre bort än ca 10-15 vägkilometrar från bryggan till vardags så att säga. Så vill kunna brumma bort en sådan sväng bekvämt under dagen och komma hem hel och ren i stil.
  • Inga som helst krav på fart och hastighet (förutom punkten ovan förstås), utan mer krav på att kunna ta sig en bit utan att behöva ha med sig dieselpråmen. 
  • Inombordare eller utombordare? Vem vet liksom?

 

Välkomnar alla nybörjartips!

 

Danke,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna inte med att om du köper en båt för 40k så är det vad den kommer att kosta, precis alla gamla båtar är behäftade med div fel och problem och allt i båtvärlden är prissatt lite högre än allt annat. Enklast tillvaro får du men en plasteka med typ 15hk utombordare men räkna med att bli blöt när ni är ute och åker, ju mindre båt desto mer skvätter det, men absolut lättast och billigast att äga. Sen en gammal snipa på typ 21 fot, typ en Monark 69, bra båtar om motorn är ok men inte lika enkelt underhåll som en eka med utombordare. Motorn är det absolut viktigaste på en beg båt, hellre en sliten båt med nyare motor än tvärtom. 

Du skall helst ha kunskap att mecka med båten själv för att lämna in den kan lätt kosta mer än vad båten är värd. 

Äga båt är långt ifrån billigt så om man har en tajt budget lägg då inte hela på inköpet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

 

I motsats till Viapea så ser jag bara positivt med båtägande. Visst kostar det lite pengar att ha, men vad gör inte det. Det man får tillbaka genom att öppna en helt ny värld är så mycket mer värt. Jag tycker du ska satsa på en öppen båt i ca 5 meters storlek och i plast, och med utombordare. Alla i den storleken har utombordare. Det som är viktigt i början är att lära sig manövrera båten och att ni enkelt kan ta er iland på olika ställen. Det gör du lättast med en öppen båt och utombordare. Med din budget så blir det en relativt liten båt med en liten motor. Det betyder att det inte kommer att gå speciellt fort med 3-4 vuxna i båten. Men det kanske inte gör ngt? Ett exempel på en säker och bra stugbåt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/terhi_nordic_6020c_tohatsu_25hk/95806602

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående, gör det första båtägandet så enkelt som möjligt och byt upp dig till något mer avancerat/dyrare senare om det behovet finns.

Öppen plastbåt, kanske med vindruta eller HT för lite skydd?
Mindre utombordare med startsnöre och rorkult kanske, så slipper du både batteri, reglagewire och kärvande styrning.

Lär dig att köra och ta hand om den enkla båten först så växer dina erfarenheter med båtstorlek allt eftersom du eventuellt byter upp dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Makro:

Jag håller med föregående, gör det första båtägandet så enkelt som möjligt och byt upp dig till något mer avancerat/dyrare senare om det behovet finns.

Öppen plastbåt, kanske med vindruta eller HT för lite skydd?
Mindre utombordare med startsnöre och rorkult kanske, så slipper du både batteri, reglagewire och kärvande styrning.

Lär dig att köra och ta hand om den enkla båten först så växer dina erfarenheter med båtstorlek allt eftersom du eventuellt byter upp dig.

Vettig tanke. En bit upp var ett förlag på Blocket. Kolla efter något sådant. 

Bättre göra det enkelt och köra sig och se om ni bli bitna. 

Kanske gå en enkel kurs, förarintyg. Det gör båtåkat roligare och tryggare. 

Jag började själv med en liknamde båt. Missade dock förarintyget, tog det lite senare, vilket även kompletterats med slepparn. Men båtlivet blev roligare efter utb. Mera föråselse. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En Crescent 434 med en 15 hk motor är inte så dumt att börja med.

Den är lättdriven och planar med tre medeltunga personer.

Med fyra om du flyttar runt lasten vid igångsättande.

Tvåtakt gör den lite rappare. Med 20 hk perfekt.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...