Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
affepaffe58

Korrosion på land trots anoder

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Tohatsu 50 hk från 2017. Vid upptagning syntes inget men nu efter vintern och förvarad under kapell på en gräsmatta, syns påtaglig korrosion. Motorn har fyra anoder under huven och fyra längre ner på riggen. Styrfenan är lackad och är ingen anod. Vad kan detta bero på och vad gör man?

adanodbild2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skäddad ser ju rejält skrapad ut eller ljuger bilden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, bilden överdriver de skrapningar som är gjorda för att kolla varför lacken släppt och att det blivit korrosion. Inga grundstötningar eller annat eftersom det syntes nu först. Notera att det blivit korrosion på propellern också.

Redigerad av affepaffe58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anoder hjälper inte mycket på land. Deras funktion bygger på att det de skall skydda är tillsammans med dem i vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Kane:

Anoder hjälper inte mycket på land. Deras funktion bygger på att det de skall skydda är tillsammans med dem i vatten.

Exakt så, cyklar och bilar rostar också på land.

För att undvika korrosion på land ska man förvara motorn torrt och/eller spraya den med något rostskyddande.

Bra att tvätta av saltvatten också.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Exakt så, cyklar och bilar rostar också på land.

För att undvika korrosion på land ska man förvara motorn torrt och/eller spraya den med något rostskyddande.

Bra att tvätta av saltvatten också.

Ok! Men korrodering på aluminium är ju relaterat till galvaniska strömmar vad jag förstått. Anoderna ska ju kompensera för detta. Hur kan detta uppstå på land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag misstänker att vatten/fukt har samlats under ev. täckning av motorn och/eller under färg som börjat släppa. Då kan man få en lokal korrosion med lokal anod och katod som driver korrosionen så länge det finns fukt. Lokalt finns ju ingen offeranod.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev affepaffe58:

Ok! Men korrodering på aluminium är ju relaterat till galvaniska strömmar vad jag förstått. Anoderna ska ju kompensera för detta. Hur kan detta uppstå på land?

I tillägg till svaret ovan:

I vattnet "förbinderr" (salt)vattnet alla metalldelar inklusive anoderna rent elektriskt med varandra. Det sker inte på land. Därför kommer inte anoderna att hjälpa till i samma utsträckning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev affepaffe58:

Ok! Men korrodering på aluminium är ju relaterat till galvaniska strömmar vad jag förstått. Anoderna ska ju kompensera för detta. Hur kan detta uppstå på land?

Offeranoder fungerar vara när båten ligger i vattnet, och då skall det vara olika sorters anoder för söt- och saltvatten.

18 minuter sedan skrev Mackey:

Jag misstänker att vatten/fukt har samlats under ev. täckning av motorn och/eller under färg som börjat släppa. Då kan man få en lokal korrosion med lokal anod och katod som driver korrosionen så länge det finns fukt. Lokalt finns ju ingen offeranod.

Aluminium korroderar så fort det blir litet fukt i luften, dessutom avger gräsmattan fukt uppåt. Möjligen hade det klarat sig korrosion på planetens torraste plats, Death Valley.

Skäddan har ju skrapmärken på sidan, om dom inte uppkommit när båten legat i vattnet kan de ha uppkommit vid rangering av trailern då båten varit upplastad på den.

 

Som jämförelse kan jag ju få berätta att det oftast innebär döden för gamla bilar om man ställer upp dem på en gräsmatta under lång tid.

 

Det du nu skall göra är att slipa rent på det skadade området, tvätta med lösningsmedel och sedan grundmåla omsorgsfullt och därefter på med den färgen som tillverkaren rekommenderar (gäller även grundfärgen).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Skäddan har ju skrapmärken på sidan, om dom inte uppkommit när båten legat i vattnet kan de ha uppkommit vid rangering av trailern då båten varit upplastad på den.

 

Skrapmärkena har ju TS Affepaffe58 själv skapat då han skrapade av den bubbliga färgen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teorin om gräsmattans påverkan motsägs av att jag tidigare hade en Linder 440 (aluminumskrov) liggandes på en gräsmatta utan problem under flera vintrar. Verkar vara svårt att hitta orsaken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev affepaffe58:

Teorin om gräsmattans påverkan motsägs av att jag tidigare hade en Linder 440 (aluminumskrov) liggandes på en gräsmatta utan problem under flera vintrar. Verkar vara svårt att hitta orsaken. 

Skilj på aluminiumplåt och aluminiumgjutlegering. Den sistnämnda är mycket känsligare för korrosion om det blivit fel i processen eller om fel legering är vald.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...