Stjern 0 Posted May 23, 2021 Hej, Har en Ryds 530DC med en Mariner 90HK med 4-bladig prop. När jag släpper ratten svänger ratten kraftigt åt höger. Anod fenan verkar ha rätt vinkel, vad annars håller inte ratten kvar i sitt neutrallägen och får den att ratta själv kraftigt åt höger?? Share this post Link to post Share on other sites
StyrmanKarlsson 175 Posted May 23, 2021 (edited) Motorns rotation gör att den vrider sig. Ofta finns en friktionsbroms, en skruv under ratten. Edited May 23, 2021 by StyrmanKarlsson 1 Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,481 Posted May 23, 2021 1 timme sedan skrev Stjern: Anod fenan verkar ha rätt vinkel Vad är rätt vinkel när motorn fortfarande drar för mycket åt ena hållet? Testa att vinkla om så anod-fenan pekar mer åt babord i akterkant. Man kan få hålla på ett tag innan det blir bra. 1 Share this post Link to post Share on other sites
farn 41 Posted May 23, 2021 Om jag har motorn för mkt intrimmad blir det samma för mig. Trimmar jag ut motorn till rätt läge går båten rakt även om jag släpper ratten, den vill inte gira då. Har du testat om det är olika beroende på hur du trimmat motorn? 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,822 Posted May 23, 2021 2 timmar sedan skrev farn: Om jag har motorn för mkt intrimmad blir det samma för mig. Trimmar jag ut motorn till rätt läge går båten rakt även om jag släpper ratten, den vill inte gira då. Har du testat om det är olika beroende på hur du trimmat motorn? Det är ett fenomen som kallas för ”skovelhjulseffekt” beroende på rotationsriktningen drar båten åt ena eller andra hållet, ju större stigning och ju fler blad (i princip) propellern har desto värre blir effekten. Sannolikt får din propeller bättre grepp i vattnet när riggen är intrimmad mot akterspegeln, och då drar den mer snett. Jag känner av det på min båt, vid kraftig back, och då har jag ändå motroterande duopropellrar. Share this post Link to post Share on other sites