Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Stjern

Ryds 530DC svänger kraftigt åt höger

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Ryds 530DC med en Mariner 90HK med 4-bladig prop. När jag släpper ratten svänger ratten kraftigt åt höger.

Anod fenan verkar ha rätt vinkel, vad annars håller inte ratten kvar i sitt neutrallägen och får den att ratta själv kraftigt åt höger??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorns rotation gör att den vrider sig. Ofta finns en friktionsbroms, en skruv under ratten.

Redigerad av StyrmanKarlsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stjern:

Anod fenan verkar ha rätt vinkel

Vad är rätt vinkel när motorn fortfarande drar för mycket åt ena hållet?

Testa att vinkla om så anod-fenan pekar mer åt babord i akterkant. Man kan få hålla på ett tag innan det blir bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har motorn för mkt intrimmad blir det samma för mig. Trimmar jag ut motorn till rätt läge går båten rakt även om jag släpper ratten, den vill inte gira då. Har du testat om det är olika beroende på hur du trimmat motorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev farn:

Om jag har motorn för mkt intrimmad blir det samma för mig. Trimmar jag ut motorn till rätt läge går båten rakt även om jag släpper ratten, den vill inte gira då. Har du testat om det är olika beroende på hur du trimmat motorn?

Det är ett fenomen som kallas för ”skovelhjulseffekt” beroende på rotationsriktningen drar båten åt ena eller andra hållet, ju större stigning och ju fler blad (i princip) propellern har desto värre blir effekten. Sannolikt får din propeller bättre grepp i vattnet när riggen är intrimmad mot akterspegeln, och då drar den mer snett.

 

Jag känner av det på min båt, vid kraftig back, och då har jag ändå motroterande duopropellrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...