Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ulfie81

Urladdat båtbatteri

Rekommendera Poster

Hallo! 
 

hämtade båten från vinterdvalan och såg att batteriet va helt urladdat. Koppla på ctek-laddarn igår kväll. Tar ett batteri någon stryk av att bli urladdat? Eller är det bara att ladda upp det och köra på som vanligt? Batteriet är snart tre år gammalt så det borde vara någorlunda kondition på det

 

tack för hjälpen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt sägs det att ett batteri som helt tappat spänning/laddning bara är att kassera. Detta är min erfarenhet också. 
Men enligt den här länken har vi ett exempel på hur ett tomt batteri räddas:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Rent allmänt sägs det att ett batteri som helt tappat spänning/laddning bara är att kassera. Detta är min erfarenhet också. 
Men enligt den här länken har vi ett exempel på hur ett tomt batteri räddas:

 

Tackar! Ska kolla 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Rent allmänt sägs det att ett batteri som helt tappat spänning/laddning bara är att kassera. Detta är min erfarenhet också. 
Men enligt den här länken har vi ett exempel på hur ett tomt batteri räddas:

 

Vi använder samma MC-batteri som startbatteri fortfarande, så nog går det att rädda ett heldött batteri. Samtidigt vet man att det är så att batterier tar skada av att vara urladdade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NIX! Kassera är det normala.

När spänningen har sjunket under en viss spänning så sker kemiska processer (fosfatering tror jag) i batterierna (bly-syra) som är irreversibla, dvs destruktion. Bly-ytan blir permanent förändrad.

Jag har sedan 1981 haft sommarbilar, motorcyklar och båtar. ALLA har problem med batterier (bly-syra), eftersom de laddas ur. Nuförtiden finns det smarta laddare som kan lämnas på, men förr var permanent laddning också förstörande.

Ja, jag har läst om ett antal olika chockerande trix för att återuppliva batterier som blivit totalurladdade. Jag har provat en handfull - inget trix hittills har fungerat som lösning, men kanske man kunde hanka sig fram några veckor till.

Förra året köpte jag nytt bly-syra till sommarbilen, som tyvärr under corona blev tomt eftersom det inte körs som annars. Jag fixade och trixade, men ett 9 månader gammalt batteri har förlora 50-60% av sin kapacitet och jag måste nu ladda om inte permanent, så i alla fall så ofta att det ser för andra ut som om det är permanent.

Samma med motorcykeln, vars batteri nås först efter att 3 komponenter monterats bort med 4 skruvar - ja, nu har jag satt dit en snabbkoppling...

Däremot min gamla SAAB 900 -96 med ett Banner-batteri från 2001 var fortfarande toppen när jag nu sålde bilen - helt otroligt. Men en gammal bil förbrukar ingen ström när den står, så den laddades inte ur.

Båten fick ett nytt bly-syra start-batteri i fjol. De 3 förbrukningsbatterierna är från 2012/2013 - fantastiskt, men de är ofta på laddning (inbyggd) vilket inte startbatteriet är - separerat.

Ibland köper jag dyra märkesbatterier och ibland billigaste jag hittar. Ja, kanske det kan vara så att de dyra är lite bättre, men jag kan inte belägga det.

Jag kan bara belägga att ett urladdat batteri tar allvarlig skada. Detta gäller även dyra speciella båt AGM batteri.

En annan erfarenhet är att - om ett batteri gått ner helt, så kan ofta en smart laddare som CTEK inte komma igång och ladda upp det. Därför har jag kvar farsans gamla (totalt) osmarta laddare, som bara kör på sina 4 ampere kvar i garaget. Därefter kan CTEK och liknande komma igång och göra vissa rensande processer, men normalt har man förlorat stora delar av kapaciteten. Vilket i en bil kan vara ok för ytterligare 2 års drift, men i en båt är det inte ok när kylen lägger av efter 2 dagar istället för 1 vecka.

När det gäller instrument för att mäta batterikapacitet och laddning/status på batteri, så är detta mycket svårt och kräver att batteriet kan belastas ordentligt vid test. En kompis har en batteritestare stor som en brödrost som mäter spänning under hård belastning, denna är bra och rättvisande. Andra elektronikpryttlar är knappt värda sina pengar.

 

Se till att batteriet aldrig kommer för lågt ner i spänning. Har det gjort det, så börja planera för utbyte.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Se till att batteriet aldrig kommer för lågt ner i spänning. Har det gjort det, så börja planera för utbyte.

Jag inte bara planerade för ett batteribyte, jag köpte ett nytt batteri som det visade sig att jag inte behövde eftersom det batteri som stått på noll volt i minst tre månader faktiskt gick att få liv i.

 

Jag fick tom. tillbaks cirka 90 % av ursprunglig kapacitet vilket förvånar mig mycket, se här:

https://www.maringuiden.se/forum/topic/95054-rädda-heldött-batteri-går-det/?do=findComment&comment=719051

 

Generellt håller jag med om att bly/syra-batteriet tar skada av att vara oladdat och det blir värre och värre ju längre tid det är oladdat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

...

En annan erfarenhet är att - om ett batteri gått ner helt, så kan ofta en smart laddare som CTEK inte komma igång och ladda upp det. Därför har jag kvar farsans gamla (totalt) osmarta laddare, som bara kör på sina 4 ampere kvar i garaget. Därefter kan CTEK och liknande komma igång och göra vissa rensande processer, ...

Även smarta laddare från tex CTEC brukar ha ett strömförsörjningsläge som man kan använda i det läget. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Eld-:
16 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

En annan erfarenhet är att - om ett batteri gått ner helt, så kan ofta en smart laddare som CTEK inte komma igång och ladda upp det. Därför har jag kvar farsans gamla (totalt) osmarta laddare, som bara kör på sina 4 ampere kvar i garaget. Därefter kan CTEK och liknande komma igång och göra vissa rensande processer, ...

Även smarta laddare från tex CTEC brukar ha ett strömförsörjningsläge som man kan använda i det läget. 

Med mitt "nollvoltsbatteri" gick det inte att få igång någon laddning ens med en gammal transformatorladdare. Batteriet fungerade som ett avbrott.

 

Rekonditioneringsläge i 24 timmar var det som fick igång batteriet. Sedan funkade den vanliga laddaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Mackey:

Med mitt "nollvoltsbatteri" gick det inte att få igång någon laddning ens med en gammal transformatorladdare. Batteriet fungerade som ett avbrott.

 

Rekonditioneringsläge i 24 timmar var det som fick igång batteriet. Sedan funkade den vanliga laddaren.

Ett trick som fungerar om man endast har en smart laddare och ett tomt batteri som laddaren inte vill jobba mot är att ansluta ett vanligt 9V-batteri parallellt med det dåliga batteriet en stund,  Det tycker laddaren är OK att ladda mot.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gundj:

Ett trick som fungerar om man endast har en smart laddare och ett tomt batteri som laddaren inte vill jobba mot är att ansluta ett vanligt 9V-batteri parallellt med det dåliga batteriet en stund,  Det tycker laddaren är OK att ladda mot.

Fick mig att tänka på hur man förr kunde starta en bil med ett 4,5 V batteri anslutet till tändspolen om startbatteriet var helt urladdat.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inbilla mig att underhållsfria batterier är sämre, då de inte går att fylla på. Motorn laddar inte startbatteriet så snällt, som ju nästan är fulladdat från början. Vätskenivån sjunker rätt mycket på en sommar i mitt startbatteri. Skulle det inte gå att fylla destillerat vatten är det nog rätt slut på ett par tre år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket om batterier men inget om C-tek å andra likadana moderna laddare. De klarar inte ett som är tomt å stått länge.

Trixet är att ta ett vanligt gammaldags batteriladdare med vanliga dioder eller ännu hellre en likriktardel som är gjort av selen, de brukar ha stora kylplåtar. sen när batteriet vaknat å har kanske säg 4-5 Volt i sig kan C-tek ta över. Kör den sedan efter uppladdningen i rekonditionering läge då å då.

 

Kladdiga metoden som inte rekommenderas är att hälla ut syran.  Ta vara på den å filtrera när slammet satt sig.

Sedan skölja ut så man får bort slamrester från botten. Det brukar nämligen kortsluta skivornas nerkanter i vart fall i äldre batterier. Sedan har man i kaliumpermanganat, KMnO4, det är nästan det enda som löser den "olösliga" blysulfatet. Efter det  så sklja noga igen å så tillbaks med syran å dest.vatten å på med en gammaldags laddare. Nu äre viktig med polariteten så anslut rätt.

Jo, jag har gjort detta å det funkar, även om det är ett kladdgöra å man måste veta vad man gör å när å hur å var. Syran på kläderna äter sig genom snabbt. Kaliumpermanganatet ger härliga bruna, lila fingrar osv. Å avloppet brukar inte tycka om syran så......

 

... nu fick miljönissarna hicka men det gör inget, hur tror ni andra gör eller företag gör? Hmmm post-108375-0-14652900-1459681417.gif

Så..... jag rekommenderar inte det hela, talar om bara att det går.

Prova först med en gammal laddare.🤯

 

Jag kommer få på käften för det här men det är bara roligt, gammal Rusikig Prick som jag är...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-24 vid 13:49 skrev Mackey:

Fick mig att tänka på hur man förr kunde starta en bil med ett 4,5 V batteri anslutet till tändspolen om startbatteriet var helt urladdat.

Men då var det att veva för hand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-12 vid 17:52 skrev Ruskpricken:

Jo, jag har gjort detta å det funkar, även om det är ett kladdgöra å man måste veta vad man gör å när å hur å var. Syran på kläderna äter sig genom snabbt.

Jag minns hur förvånad jag blev en gång att det var ett flertal hål i mina jeans efter jag "bara burit" in bilbatteriet för laddning...🙂

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...