Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
3kgt

Hjälp med Första Plotter + Sjökort

Rekommendera Poster

Har köpt mitt första motorbåt där jag jagar en plotter med lod och gps av enklare modellerna för budget under 5000 kr, men Max 6000 kr.
Det jag har hittat är

 

Raymarine Dragonfly 5PRO  3590 kr ink givare

Raymarine Dragonfly 7PRO   4390 kr  ink givare


Kikat även på Garmin Echoplus 42 CV som kostar 3790 med givare.  Men den har endats en 4tums skärm och färre funktioner i jämförelse.

Nu undrar jag vad ni har för tips och vart jag kan hitta billigaste sjökorten till dessa modeller. Bor i Stockholm

Tips om modellerna? Någon som har dem och kan dela med sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Med risk för att låta tjatig om denna men Raymarine Element 7 är en bra plotter som du får med sjökort för ~5000:-, 7 tums display dvs. Sök på tråden benämnd ”Plotter” så hittar du lite mer info om den. Men det finns andra såklart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Raymarine Element 7 tror jag är en bättre plotter med flera möjligheter att integrera olika data från motor, mm.

 

Vi har en Raymarine Dragonfly 7 pro och är nöjda, ville bara ha sjökort och roligt med comunity edit så att man kan uppdatera och läsa in andras djupmätningar. Dessutom var den väldigt billig jämfört med allt annat just när vi köpte den.

 

Tillägg: Båda plottrarna saknar pekskärm och det tycker inte jag är något stort problem, går att leva med och i 30 knop är det kanske tom. bättre att inte behöva använda pekskärmen.

 

Sjökort säljs ibland billigt på Blocket och har man bara ett första kort brukar de gå att uppdatera till ett hyffsat pris.

 

Det är bra om sjökorten innehåller Hydrographicas noggranna sjökort över vissa svårnavigerade områden och populära vikar.

 

Jag tror at man blir nöjd med alla fabrikat av sjökort. Det mesta är en smaksak och det man har som första sjökort är det man vänjer sig vid att tycka om. 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svaren.
Element 7 kikade jag på med. En polare skaffade den, men den har en extrem dum kabel hantering på baksidan (vår tycke), sen så kostar den nu ca 6000 kr + sjökort

 

på hjertmans s finns den för 6000 kr ink sjökort. Men var där i bromma i helgen och dem sade att den har tagit slut med sjökort. Så måste köpa till kort och det är too much

 

Båten min är rätt så gammal, och tänkt att ha den som första båt. Än så länge lagt ner många timmar och mycket pengar på tillbehör, målning m.m utan att ens sjösatt den. Så för min användning och båt så lär det nog räcka med en billigare.

Tack för tipsen om blocket. Sjökorten är lite tuffa att få tag på, men skall kika där med.

Edit: Man måste köpa till kort +givare.  Glömde givare delen.
Så element är inget för mig tyvärr.

Redigerad av 3kgt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Mackey:

 roligt med comunity edit så att man kan uppdatera och läsa in andras djupmätningar.

Vet inte riktigt vad du syftar på här, men Navionics "sonar charts" (djupmätningar insamlade av allmänheten) fungerar i Sverige endast i insjöar, inte i havet. Du kan aktivera funktionen och kortet ser ut att ha mer detaljerad djupdata, men det är bara hittepå extrapolerat från det vanliga sjökortet - kolla t.ex. runt Gamla stan i Stockholm med sonar chart-funktionen påslagen och jämför de detaljerade djupkurvorna i Riddarfjärden med de i Saltsjön. Anledningen till att det inte funkar är att det är olagligt att utan särskilt tillstånd göra privata sjömätningar i Sverige (3 § lagen (2016:319) om skydd för geografisk information). Liknande förbud finns också i Norge och Finland.

 

Före 2016 var lagen ännu striktare och det var åtminstone på pappret olagligt att överhuvudtaget spara egna ekolodsmätningar tillsammans med de positioner där de gjorts, men det insåg man väl sent omsider att det var orimligt. Med nuvarande skrivning är det i alla fall OK att göra mätningar för eget bruk (familj, närmaste vänkretsen) i mindre skala. Ladda upp djupmätningar till Navionics eller motsvarande är dock definitivt brottsligt och bestraffas med böter eller fängelse i upp till ett år (12 § ovanstående lag). Vet inte om plottrarna tillåter det eller ej, men på Navionics hemsida låter det som att de sparar ekolodsdata de får in även om de inte får använda den idag.

 

Om detta kan man tycka mycket, men sådant är rättsläget i alla fall.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev 3kgt:

Tack för svaren.
Element 7 kikade jag på med. En polare skaffade den, men den har en extrem dum kabel hantering på baksidan (vår tycke), sen så kostar den nu ca 6000 kr + sjökort

 

på hjertmans s finns den för 6000 kr ink sjökort. Men var där i bromma i helgen och dem sade att den har tagit slut med sjökort. Så måste köpa till kort och det är too much

 

Båten min är rätt så gammal, och tänkt att ha den som första båt. Än så länge lagt ner många timmar och mycket pengar på tillbehör, målning m.m utan att ens sjösatt den. Så för min användning och båt så lär det nog räcka med en billigare.

Tack för tipsen om blocket. Sjökorten är lite tuffa att få tag på, men skall kika där med.

Edit: Man måste köpa till kort +givare.  Glömde givare delen.
Så element är inget för mig tyvärr.

Testa navionics i mobilen och skaffa ett pappers sjökort för färdplanering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För 12 år sedan köpte jag en plotter för strax under 10 000 kr. 

Funkar fortfarande i dag, som en oberoende plotter inne i kajutan. 

Var det dyrt?

 

Knappast om man räknar utslaget på ala år. 

 

I fjol köpte jag nytt. Plotter med ekolodsgivare. Går att ansluta fler prylar. Och i dag uppfattar jag sjökortet. 

Hamnade ned dessa prylar, som jag länge velat ha på dryga 20 000. Är det dyrt? 

 

Jag ska segla 10 år till. 

 

Köp dig du en ordentlig plotter. 

Titta på BG ellet Lawrance. 

Deffinitivt prismässigt ett alternativ. 

 

Men det är klart, ska du bara ha prylarna ett år, så kan det tyckas dyrt. 

 

Garmin blebv mitt val, bara för att jag hadde ett sådant tidigare. Och att telefonsupporten är mycket bra och intresserad av just mina problem. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev kblomster:

Vet inte riktigt vad du syftar på här, men Navionics "sonar charts" (djupmätningar insamlade av allmänheten) fungerar i Sverige endast i insjöar, inte i havet.

Jo, det var naturligtvis Sonar Charts jag menade.

 

Jag vet att det är beräknade djupkurvor, typ 3d-plottar av mätdata och det blir konstigt rätt ofta..

image.png.beb1a495d457990a09b90d7ff318fb4f.png

 

Jag vet också att det är begränsat vad som är tillåtet att sjömäta och att det framgår av den info som Navionics har på webben idag, men...

Det jag har laddat upp i Östersjön 2019 har ändrat djupkurvorna så något händer med den information jag samlar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter några års användning av Garmin GPSMAP så skulle jag rekommendera en plotter som,

1. Har snabbfäste ifall du har tänkt att ta ur plottern efter varje tur.

2. Stödjer trådlös synkning med smart platta. Bra för turplanering hemma för att sedan ladda över turen innan resan. Att planera på plottern brukar vara hopplöst segt.
3. Stödjer NMEA2000. Bra för anslutning till motordata.

 

I tidigare Garmin plotters har snabbfäste varit knutet till EchoMAP serien medans synkning har man hittat i GPSMAP.

Nu har de lagt in dessa funktioner i EchoMap serien.

Den billigaste Garmin som har detta är EchoMAP UHD 62 sv

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/690184/pn/010-02329-00#specs

Dock lite över din budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack åter.

 

Kan uppdatera med lite info.

 

1: Var inne på Seasea där butikschefen avrådde skarpt ifrån Raymarine Dragon Pro. Enligt honom (Nybörjare nivå, för enkelt, buggig m.m)

Visade mig Simrad. Men en 7tum för 5000 kr + 1800 sjökort landar jag på 6800 och då har den endast gamla versionens chrip. Så simrad hade jag inget intresse för.

Sen dem enda alternativen som han tyckte vart bra (Förutom Element 7 som landade på 7000 kr) Vart Gramin Echomap 62CV UHD ink sjö + lod för 8500

Eller Garmin Echomap 72CVB UHD + lod + kort =10000 kr.
 

Bägge känns för tok för dyrt för första båt som är 35 år gammal för att testa båtlivet med. Men å andra sidan så verkar det vara dem priserna som gäller ifall man vill ha nåt bra.
Garmin gillar jag mer än RayM Element 7.

Garminm 62an hade ingen touch. Och 72an med touch. Han tyckte att 72an vart bättre. Men vet ej hur pålitligt det är med touch och vatten.

Fördelen med ett fysiskt lod är man kan använda den utan mobilen och fristående + måste inte betala årliga avgifter. Garmin har Mycket bättre snabbt fäste än idiotiska raymarine elemnt 7 som är super jobbig att sätta dit och bort.  

 

2: Testat nu flera mobil appar. Där fördelen är man slipper betala för ny hårdvara. Men nackdelen är inget lod, ej lika pålitligt, måste använda mobil/surfplatta och måste betala årliga avgifter.
Eniro kostar ca 350 kr per år.

Navionics kostar 135 Euro billigaste kortet

C-Map 380  kr per år

Navshin 150 kr / år

Priserna kan man överleva med. Men är osäker på prestanda, kvalité, kartor m.m vs en ren plotter. (Ibland är det inget rolig att vara en Tech nörd som jag är). Mobilens skärm känns liten då måste jag ta med en padda, Och den är ej vattentät eller ens stänktålig.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska Navionics ha 135 euro om året?! Jag har kört Navionics i åratal på en "sportpadda" (Samsung Tab Active - vattentät, stöttålig mm) och har betalat 250-300 kronor per år de senaste åren för ett kort som täcker hela Östersjön plus svenska sidan av Öresund, Skagerrak och Kattegat, samt en massa kanaler och floder neråt Tyskland och Polen. Har jag någon slags prenumeration som de inte erbjuder nya kunder längre?

 

Själva kortmaterialet i alla de här apparna är i alla fall samma även om presentationen ser olika ut - de gör inga egna sjömätningar utan köper in material från Sjöfartsverket och Hydrographica. Navionics app har exakt samma gränssnitt och utseende som deras kort har i alla plottrar, vilket kanske är en fördel om man använder både app och plotter regelbundet, men annars är det mest en nackdel för gränssnittet känns lite konstigt på mobilen. Man kan även testa hur det ser ut utan att köpa kort på webapp.navionics.com som också har exakt samma gränssnitt (vilket känns ännu konstigare på datorn). Många plottrar använder Navionics kort, och det ser verkligen exakt likadant ut. Personligen tycker jag dock att Eniros presentation är snyggast och lättast att läsa men det är väl en smaksak.

 

En liten lustighet i sammanhanget är att varken Navionics eller Eniro tolkar allt som finns i rådatan från Sjöfartsverket. Kanske har ni som använder Navionics sett att det står "HILARE" lite här och där på ett sätt som liknar ett platsnamn, och funderat på vad det betyder? Jag kan upplysa om att det är en kod i rådatan (vektorkorten) från Sjöfartsverket som betyder kulle eller höjd på land, men Navionics har inte har någon egen grafisk symbol för detta så de skriver bara ut kodmarkören direkt på kortet i klartext. Eniro å sin sida gömmer symbolen helt och hållet. Ingen aning om vad C-map eller andra gör.

 

Tyvärr har Samsungs nyare Active Tab-modeller gått upp rejält i pris så de är inte mycket billigare än en riktig plotter längre, så jag kan inte riktigt rekommendera den lösningen längre. För oss har det dock funkat utmärkt i en fyra-fem säsonger vid det här laget. Pålitlighet vet jag inte om man behöver oroa sig så mycket för - visserligen är väl GPS-mottagaren i en riktig plotter troligen gedignare, men jag har aldrig upplevt några problem på den punkten med paddan, och även de billigaste mottagarna man kan få tag på är väldigt precisa och pålitliga numera. GPS kostar knappt någonting alls längre.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev kblomster:

Ska Navionics ha 135 euro om året?! Jag har kört Navionics i åratal på en "sportpadda" (Samsung Tab Active - vattentät, stöttålig mm) och har betalat 250-300 kronor per år de senaste åren för ett kort som täcker hela Östersjön plus svenska sidan av Öresund, Skagerrak och Kattegat, samt en massa kanaler och floder neråt Tyskland och Polen. Har jag någon slags prenumeration som de inte erbjuder nya kunder längre?

 

Själva kortmaterialet i alla de här apparna är i alla fall samma även om presentationen ser olika ut - de gör inga egna sjömätningar utan köper in material från Sjöfartsverket och Hydrographica. Navionics app har exakt samma gränssnitt och utseende som deras kort har i alla plottrar, vilket kanske är en fördel om man använder både app och plotter regelbundet, men annars är det mest en nackdel för gränssnittet känns lite konstigt på mobilen. Man kan även testa hur det ser ut utan att köpa kort på webapp.navionics.com som också har exakt samma gränssnitt (vilket känns ännu konstigare på datorn). Många plottrar använder Navionics kort, och det ser verkligen exakt likadant ut. Personligen tycker jag dock att Eniros presentation är snyggast och lättast att läsa men det är väl en smaksak.

 

En liten lustighet i sammanhanget är att varken Navionics eller Eniro tolkar allt som finns i rådatan från Sjöfartsverket. Kanske har ni som använder Navionics sett att det står "HILARE" lite här och där på ett sätt som liknar ett platsnamn, och funderat på vad det betyder? Jag kan upplysa om att det är en kod i rådatan (vektorkorten) från Sjöfartsverket som betyder kulle eller höjd på land, men Navionics har inte har någon egen grafisk symbol för detta så de skriver bara ut kodmarkören direkt på kortet i klartext. Eniro å sin sida gömmer symbolen helt och hållet. Ingen aning om vad C-map eller andra gör.

 

Tyvärr har Samsungs nyare Active Tab-modeller gått upp rejält i pris så de är inte mycket billigare än en riktig plotter längre, så jag kan inte riktigt rekommendera den lösningen längre. För oss har det dock funkat utmärkt i en fyra-fem säsonger vid det här laget. Pålitlighet vet jag inte om man behöver oroa sig så mycket för - visserligen är väl GPS-mottagaren i en riktig plotter troligen gedignare, men jag har aldrig upplevt några problem på den punkten med paddan, och även de billigaste mottagarna man kan få tag på är väldigt precisa och pålitliga numera. GPS kostar knappt någonting alls längre.

Tack för info

Gick in igen nu. Och kan säga att jag ser endast 3 val.
En premination för 939 kr per år.
Eller köpa Del av Sverige kortet för 18 Euro (Sorry ej 135 som jag skrev tidigare och hade blandat upp)
Sen finns det ännu dyrare alternativ med premium m.m

Som du var inne på så kan det vara så att du har en äldre billigare prenumeration

Om jag förstod dig rätt, tycker du att Eniros har bättre/enklare läsning av kartorna?

Egentligen så en platta som t.ex Samsung active 3 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5566879
är ju så klart dyr, och man missar ekolod funktionen. Men å andra sidan så får du mer värde för pengarna och kan använda plattan för annat också. 
Behöver man en ny platta så kan man slå 2 flugor i en smäll. (Men ej nåt för mig tyvärr)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev 3kgt:

Tack för info

Gick in igen nu. Och kan säga att jag ser endast 3 val.
En premination för 939 kr per år.
Eller köpa Del av Sverige kortet för 18 Euro (Sorry ej 135 som jag skrev tidigare och hade blandat upp)
Sen finns det ännu dyrare alternativ med premium m.m

Som du var inne på så kan det vara så att du har en äldre billigare prenumeration

Om jag förstod dig rätt, tycker du att Eniros har bättre/enklare läsning av kartorna?

Ja, Eniros presentation är väldigt lik de svenska papperskorten och jag tycker det är både snyggare och mindre plottrigt än Navionics. Men nu kör jag ändå vidare med Navionics av gammal vana för det var där jag började.

 

Det där med Navionics priser är verkligen konstigt - när jag kollar på webbsidan så har de visserligen höjt priset på "min" prenumeration (Baltic) så den nu kostar 40 euro, och de har plockat bort Bornholm (danska sjöfartsverket tar ohemult mycket betalt tydligen), men den visas som tillgänglig att köpa även när jag inte är inloggad: https://www.navionics.com/fin/apps/navionics-boating

Kollar du möjligen på alternativet som levereras på SD-kort? Det vet jag inte om appen kan använda ens; jag har alltid bara köpt kort direkt i appen (uppdateringar ingår i ett år så jag förnyar en gång om året) och använt funktionen för att ladda ner de bitar av kortet som jag vill använda så jag kan använda det online sen. Man får behålla de kort man laddat ner även efter att det gått ett år, men man får inga uppdateringar längre.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en Raymarine Element 7s, Navonics och mobilen med Eniro som backup. Funkar perfekt! Gjorde ett eget "snabbfäste", jag fällde in den i en skiva som i sin tur sitter med kardborre i vinkeljärn innanför.

IMG_20210404_124939.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev lasholm:

Jag kör med en Raymarine Element 7s, Navonics och mobilen med Eniro som backup. Funkar perfekt! Gjorde ett eget "snabbfäste", jag fällde in den i en skiva som i sin tur sitter med kardborre i vinkeljärn innanför.

IMG_20210404_124939.jpg

Snyggt.
Tror mig ligga lågt med mobilen/plattan till navigation just nu med eniro. Alternativ köpa Garmin CV62.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förut men säger det gärna igen! Garmin CV42 är riktigt bra, vi har den i alla våra uthyrningsbåtar och den är verkligen kanon.

skärmen är liten men man ser tydligt och bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-25 vid 04:27 skrev 3kgt:

Tack för info

Gick in igen nu. Och kan säga att jag ser endast 3 val.
En premination för 939 kr per år.
Eller köpa Del av Sverige kortet för 18 Euro (Sorry ej 135 som jag skrev tidigare och hade blandat upp)
Sen finns det ännu dyrare alternativ med premium m.m

Som du var inne på så kan det vara så att du har en äldre billigare prenumeration

Om jag förstod dig rätt, tycker du att Eniros har bättre/enklare läsning av kartorna?

Egentligen så en platta som t.ex Samsung active 3 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5566879
är ju så klart dyr, och man missar ekolod funktionen. Men å andra sidan så får du mer värde för pengarna och kan använda plattan för annat också. 
Behöver man en ny platta så kan man slå 2 flugor i en smäll. (Men ej nåt för mig tyvärr)

Har precis installerat Navionic och hela skagerack och Kattegatt kostat 710 kr / år, vad kostar det att köpa dessa till en vanlig plotter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-24 vid 21:54 skrev 3kgt:

Var inne på Seasea där butikschefen avrådde skarpt ifrån Raymarine Dragon Pro. Enligt honom (Nybörjare nivå, för enkelt, buggig m.m)

Den är absolut enkel, inte några finesser, men buggig förstår jag inte.

Vår Dragonfly Pro har funkat felfritt och gjort det man bett den om i två säsonger, sammanlagt cirka 100 dagar.

 

Ett alternativ till en 35 år gammal båt som man inte vill satsa allt för mycket på kan ju vara att hitta något begagnat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mackey:

Den är absolut enkel, inte några finesser, men buggig förstår jag inte.

Vår Dragonfly Pro har funkat felfritt och gjort det man bett den om i två säsonger, sammanlagt cirka 100 dagar.

 

Ett alternativ till en 35 år gammal båt som man inte vill satsa allt för mycket på kan ju vara att hitta något begagnat.

Kikar där med, men chansen är väldigt liten att få tag på nåt vettigt där just nu i alla fall.

Dragonfly pro + Garmin Cv62 är ju mest intressanta inom plotter med lod. Skall som första steg testa ut Eniro om jag inte hittar nåt annat sen får jag se.
Nu måste vi först få lite sol så jag kan fixa klart med båten och sjösätta! I denna väder får man köpa en ny TV/dator istället för plotter då man endast vill va hemma 😀

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...