Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tomashag

Problem med Nexus NX2 logg/temp-givare TH52

Rekommendera Poster

För några år sedan började jag få problem med tempgivaren, den visade alldeles för mycket, typ 50 grader eller så. Jag brydde mig inte så mycket om det, man kan ju klara sig utan att veta vattentemperaruren. Nu för tiden visar den ----. Dock har jag fått ett värre problem, loggen har lagt av. Den visar bara 0.00. Jag skulle ta hem båten från vinterhamnen härom veckan och trodde då att något hade fastnat i impellern men efter att ha gått tolv timmar i 7 knop så är väl det inte så sannolikt. Ekolodet fungerar. Jag har alltså en TH52, en ekolodgivare (tydligen heter den också TH52), ett multicontrol instrument och en server. Jag trodde att log/temp-givaren också gick på bussen, man kan tydligen koppla in den direkt på ett multikontrol instrument om jag har fattat det rätt men spänningarna jag har mätt på serverns anslutning tyder verkligen inte på någon RS-485 : spänningen på stift 7 låg på 10 V och på stift 6 0.58 V. Man kan se en svagt flimrande LED vid givaringången. Något felmeddelande har jag inte sett. Vad kan man göra mer? Jag vill helst slippa att ta upp givaren och kolla. Visserligen har den tydligen en backventil men i alla fall...

Jag har kontrollerat kontakten på servern där givaren ansluts och för säkerhets skull lagt på kontaktspray.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit mod till mig och tagit upp givaren och gissa vad jag fann, jo ett av skovelbladen hade spruckit och plasten hade fläkts upp så att hjulet inte kunde rotera. Jag tror mig kunna fila bort den plasten som är i vägen så att hjulet kan rotera fritt igen för det går väl knappast att få tag i ett nytt hjul. Det verkar dessutom vara ganska svårt att byta om det inte går att skruva bort toppen på givaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mackey,

Bladet är c:a 11 mm brett och diametern är c:a 30 mm. Om det är ett sådant du har så vill jag gärna köpa det - om du har hittat det. Hur får vi kontakt utanför forumet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letar lite i morgon eftermiddag och skickar dig ett PM.

 

Jag hoppas jag hittar det och att det är rätt storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-25 vid 02:11 skrev Mackey:

Jag letar lite i morgon eftermiddag och skickar dig ett PM.

 

Jag hoppas jag hittar det och att det är rätt storlek.

Sorry!

Jag hittar inte paddelhjulet. :(

 

Det var inte så många år sedan jag köpte det och då fanns både ett lite större och ett lite mindre hjul fortfarande att köpa.

 

Kan det vara ett sådant här du behöver, https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/instrument/nexus-tillbehor/garmin-paddelhjul-silvalogg

 

Mitt svällde också upp pga. rostande magneter så den här gången så limmade jag alla skarvar med snabblim som fick tränga in ordentligt så får vi se om det hjälper...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det hjulet avsett för TH43. Tack för att du letade! Jag har filat på hjulet så att nu löper det fritt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det nog ett sådant jag hade, som var felköpt.

 

Är ditt hjul smalare än 16 mm?

Jag hittade ju en firma som hade flera sorter, men var??

 

Inte här, men där finns det.

Tyvärr utrikes, hoppas de fraktar till Sverige.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...