Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikaojje

Engbo Ankarspel, felsökning

Rekommendera Poster

Hej

 

Har äntligen lyckats montera ur ankarspelet ur min båt för att det inte fungerar.  Tog mig 2 år att fundera på hur jag skulle få ut det.

Fick det att fungera åt ett håll förra säsongen, för att sedan inte gå alls. 

Sannolikt ngt relä som inte klickar på insidan eller bara en dålig jord. 

 

Om jag inte lyckas få fart på det hemma, har ni tips på någon nära Göteborg som har tid att titta på det. Lokala varven är bara att glömma tänker jag. 

Men det kanske finns någon firma som sysslar med just ankarspel och annan elektronik? Finns det kanske någon här som har erfarenhet? 

 

Ersättning utlovas om någon tar sig tid

 

MVH Joakim 

ankarspel 1.jpg

ankarspel 2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför inte sätta in ett nytt ankarspel?  Då får du även garanti och fräscha delar. Kanske även av något annat märke än Engbo som bara är Kina-import med en svensk logga och där importören inte ens lagerhåller reservdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev viktor2556:

 

Varför inte sätta in ett nytt ankarspel?  Då får du även garanti och fräscha delar. Kanske även av något annat märke än Engbo som bara är Kina-import med en svensk logga och där importören inte ens lagerhåller reservdelar.

Möjligt att du har rätt, men de sitter så sjukt trångt. Ankarspelet var bultat underifrån, förstår itne hur de lyckats pricka så att spelet får rätt position. Lättaste vore att montera tillbaka samma

ankarspel 4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev just lite mer avancerat.  Vad tror ni har hänt? Vad är det jag ser? 

Det smakar inte salt överhuvudtaget. 

ankarspel 5.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är salt ändå? Linhjulet sitter ju alldeles ovanför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller det såldes till Sleipner för något år sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förmodligen är motorn ganska upprostad om du öppnar den. Du skulle kunna testa att driva motorn direkt från ett 12V batteri och hoppas på att det är kontaktorn som är trasig, såvida du inte har mjukstarts-varianten?

 

Precis. Sleipner som äger varumärket nu. Dessa som numera importerar skiten från Kina. Försökte senast för en vecka sen att ringa Sleipner för reservdel (linhjul) till mitt ankarspel med artikelnumret i högsta hugg. Det gick dock inte att köpa reservdelar längre då dom inte lagerför detta.

 

Om jag hade haft garanti kvar så kunde dom dock tänka sig att likt garage-importörer montera loss ett linhjul från ett redan monterat ankarspel när nästa leverans med ankarspel kommer in om två månader.

 

Redigerad av viktor2556

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev viktor2556:

 

Precis. Sleipner som äger varumärket nu. Dessa som numera importerar skiten från Kina. Försökte senast för en vecka sen att ringa Sleipner för reservdel (linhjul) till mitt ankarspel med artikelnumret i högsta hugg. Det gick dock inte att köpa reservdelar längre då dom inte lagerför detta.

 

Om jag hade haft garanti kvar så kunde dom dock tänka sig att likt garage-importörer montera loss ett linhjul från ett redan monterat ankarspel när nästa leverans med ankarspel kommer in om två månader.

 

Tråkigt att höra! Har fått oerhört god support från både Engbo och Sleipner på mitt ankarspel. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner att jag hittat felet men inte orsaken. 

Vad tror ni? Folk på andra forum (Facebook) yrar om galvaniska strömmar. 

 

Men i min värld är de inte möjligt, "strömmarna" borde bara kunna ra sig förbi relät när akarspelet körs. Ser inget onormalt på Anoder och zinksaver finns monterat. 

 

Relät på detta spel sitter alltså i spelet. 

Till ankarspelet går bara plus och minus samt kabel till kontroll enhet. 

 

Jag tror spelet badat i havet, då värmaren hade tecken på det. Som också är urtagen.. Detta bad skulle i såfall skett runt 2010, då hon fick en ny maskin. Är de dock rimligt att ankarspelet överlevt 10 år efter ett dopp i havet?  Eller sjön.. 

 

Andra teorier? 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag fick otroligt bra hjälp av en mek kille från stockholmstrakten hur man kan felsöka,, nu var min kontaktor och motorn bränd,slut,fininto,,, så det slutade med att haf sålde ett begagnat enbo som kom på posten,

hittar inte skissen han gav mig men texten var så här,

 

"Det finns några sätt att kolla var felet ligger.

Steg ett är att bygla på det vita kretskortet. På så sätt kan vi ta reda på var felet ligger.

Bygla 14-13 = grön knapp

Bygla 14-11 = röd knapp

Bygla 14-12 = gul knapp

Bygla 14-13 = grön knapp

 

Funkar detta så ligger felet i panelen eller kabel till panelen. Om inte detta hjälper så fortsätt med följande: Observera att inte ha ankaret i beslaget nu.

Bygla 1-2 = frisläpp

Bygla 1-3 = invinschning

 

Funkar detta så ligger felet i elektroniken. Funkar det inte så är felet i spelet, mest troligt i kontaktorn.

 

Dessa finns i så fall som reservdel. Panel och elektronik finns ej längre i detta utförande. Dessa måste i så fall bytas ut mot nya delar.

 

Med vänliga hälsningar

 

Christian Gilander"

 

mailadressen är christian@marinbutiken.com

Lycka till

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Nim26:

jag fick otroligt bra hjälp av en mek kille från stockholmstrakten hur man kan felsöka

Ja, Christian jobbade tidigare, om jag inte minns fel, på Engbo och var en av de som gav den fina supporten jag nämnde tidigare.

 

2021-05-22 vid 22:10 skrev ChristerN:

Tråkigt att höra! Har fått oerhört god support från både Engbo och Sleipner på mitt ankarspel. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-22 vid 23:27 skrev mikaojje:

Känner att jag hittat felet men inte orsaken. 

Vad tror ni? Folk på andra forum (Facebook) yrar om galvaniska strömmar. 

 

Men i min värld är de inte möjligt, "strömmarna" borde bara kunna ra sig förbi relät när akarspelet körs. Ser inget onormalt på Anoder och zinksaver finns monterat. 

 

Relät på detta spel sitter alltså i spelet. 

Till ankarspelet går bara plus och minus samt kabel till kontroll enhet. 

 

Jag tror spelet badat i havet, då värmaren hade tecken på det. Som också är urtagen.. Detta bad skulle i såfall skett runt 2010, då hon fick en ny maskin. Är de dock rimligt att ankarspelet överlevt 10 år efter ett dopp i havet?  Eller sjön.. 

 

Andra teorier? 

 

 

 

Njae... galvanisk korrosion uppstår även på prylar som inte är anslutna till någon strömkälla.

Galvaniska strömmar kan uppstå, eller snarare uppstår då man har sammanfogat olika metaller med olika potentialer och tillsätter en elektrolyt, exempelvis saltvatten, den metallen som är minst ädel kommer att förtäras. 
Det finns en och annan historia om bohuslänningar som tappat kopparmynt i sina aluminiumbåtar och på bara några dagar undrat vem som sänkt dem genom att borra perfekt runda hål i botten...

 

Ursäkta min pessimism, men belasta sitt sparkonto och köp ett nytt ankarspel, det där ser mer än hopplöst ut. Och innan du köper nytt kan du fråga mig vilket du inte skall köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Njae... galvanisk korrosion uppstår även på prylar som inte är anslutna till någon strömkälla.

Galvaniska strömmar kan uppstå, eller snarare uppstår då man har sammanfogat olika metaller med olika potentialer och tillsätter en elektrolyt, exempelvis saltvatten, den metallen som är minst ädel kommer att förtäras. 
Det finns en och annan historia om bohuslänningar som tappat kopparmynt i sina aluminiumbåtar och på bara några dagar undrat vem som sänkt dem genom att borra perfekt runda hål i botten...

 

Ursäkta min pessimism, men belasta sitt sparkonto och köp ett nytt ankarspel, det där ser mer än hopplöst ut. Och innan du köper nytt kan du fråga mig vilket du inte skall köpa.

Spelet på har alltid haft ström då det har saknat egen brytare så ovan kan ju stämma och saltvatten har de absolut fått smaka på någon gång i sitt liv. 

Får hjälp av en vänlig själ, förhoppningsvis får jag några säsonger till ur det. 

 

Enligt engbo ska jag sätta 200 a säkring, tips på säkring? Automat? 

 

received_486648172567301.jpeg

received_2944466529135127.jpeg

received_2759755984316083.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha...

Säkringar är dyra grejer i den storleksklassen.

På Tradera finns nu denna på 250A

Men det är nog bättre med en automatsäkring.

 

84-561_xl_1.jpg.7b0cea45432ab5c4a9bd559d2d118130.jpg

 

Sådana här brukar följa med ankarspelens installationskit, denna är från Biltema men blott på 70A.

Om du inte är obekväm med att handla från "Mr Wang" i Kinna... alltså AliExpress och liknande finns det likadana för andra strömstyrkor att köpa där, betydligt billigare än i båttillbehörbutiken.

 

Ja man får ju ibland "bottenapp" och ankarspelsmotorn går tungt, så att säkringen löser ut, då är det ju bekvämare och billigare med en automatsäkring.

 

Ditt ankarspel ser ju iallafall rent och snyggt ut inuti, så det kanske trots allt är renoveringsbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jaa, båten har en historia som ja inte känner till, men ser tecken på vatten. Upptäckte dock igår att ja får in regn i detta stuvutrymme, men borde rinna ner i motorrummet innan de skulle nå spelet. 

 

Visst låter det mycket med 200 A? Motorn är på 1000 w. På nya spel sitter mindre säkringar med samma effekt. 

 

Köpte iaf stiftsäkring till att börja med. Samt egen brytare. Måste jaga bara hitta återinstallationshjälp, ingen enmansoperation 😂

 

Känner ni för å skruva å har närhet till Fiskebäck, Göteborg...  Bör heller inte ha något emot ett blåmärke eller 2. Hör av er 😁

 

 

Redigerad av mikaojje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ett spel på 900 Watt och satte 100A säkring, det fungerar bra på så sätt att spelet håller efter 4 år och säkringen inte löser ut. tidigare hade jag 60A och det gick inte alls, löste hela tiden... Så 200A låter lite mycket tycker jag! En stor poäng med automat är att det går fort att återställa, att börja byta säkring mitt i ankringen är ingen hit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, de står 200a, borde i så fall mäta strömmen under belastning.. Inte helt enkelt 😂

20210522_171943.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev mikaojje:

Hmm, de står 200a, borde i så fall mäta strömmen under belastning.. Inte helt enkelt 😂

20210522_171943.jpg

Skalla dig eller låna en tångamperemeter/multimeter som kan mäta LIKSTRÖM (de billigaste kan i allmänhet bara mäta växelström). Greppa om plus eller minuskabeln med instrumentets käftar och kör ankarspelet med och utan belastning så ser du hur mycket ström det drar.

 

Jag vill minnas att jag har om det är 75 eller 90A till mitt Lewmar HX1. Så 200A låter ju som redan sagts, mycket, men det står ju så i installationsanvisningen och då är det väl så...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt 200a, går den gör den det av en anledning tänker ja. 

 

Har en sån tångamperemeter, ska försöka mäta om jag får tillfälle någon gång.. 

Småbarn ombord gör de inte lätt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett engbo 31 i min båt som inte startar, hur gick det för dig? Fick du igång ditt? Jag ligger också i Fiskebäck :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Hupple:

Jag har ett engbo 31 i min båt som inte startar, hur gick det för dig? Fick du igång ditt? Jag ligger också i Fiskebäck 🙂

Yes, ska in i båten igen bara... Väntar på assistans, behöver minst 4 armar gärna med högt gorilla index

 

Va har du för symtom,? Har du kollat det enkla? Ström fram osv? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker passa på att montera en fjärrkontroll av piratmodell. Har läst en del här på forumen om det. 

Vet att mitt spel är minusstyrt, finns det någon eldsjäl som kan hjälpa mig med detta? 
Antar jag behöver mäta som är mata in/ut på "elektronikkortet" på ovan kopplingsschema

 

Tar gärna också tips på fjärrkontroll och vilka reläer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev mikaojje:

Tänker passa på att montera en fjärrkontroll av piratmodell. Har läst en del här på forumen om det. 

Vet att mitt spel är minusstyrt, finns det någon eldsjäl som kan hjälpa mig med detta? 
Antar jag behöver mäta som är mata in/ut på "elektronikkortet" på ovan kopplingsschema

 

Tar gärna också tips på fjärrkontroll och vilka reläer. 

Då har du kanske redan läst min beskrivning och sett mitt kopplingsschema!?

Just nu finns det en passande fjärrkontroll på Blocket.

Reläerna som behövs är vanliga standardrelän från exempelvis Biltema, du kopplar in dig på enklast möjliga plats, vid den befintliga upp/ned knappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EAAEE49C-156C-4045-BAE5-C71AE7EAA85E.jpeg.93909b2c7740d41918f9ffc9b2b9178c.jpeg

Här är kopplingsscmenat, jag ritade in ankarspelets styrbox, men det går lika bra, kanske bättre, att koppla till befintlig upp/ned omkopplare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gomorgon 

 

Tack för hjälpen. 

Ska se om ja kan köpa den på blocket, för att de är smidigt. Bifogar bild, som du ser måste jag koppla på styrboxen. Frågan är hur jag ska koppla, har inga instruktioner vad som är plus och minus på styrboxen osv. 

 

Finns de något enklare sätt än multimeter som jag inte behärskar till fullo.. 

De är nu det blir rörigt och vill inte göra en tankevurpa på vägen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

20210604_081410.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev mikaojje:

Gomorgon 

 

Tack för hjälpen. 

Ska se om ja kan köpa den på blocket, för att de är smidigt. Bifogar bild, som du ser måste jag koppla på styrboxen. Frågan är hur jag ska koppla, har inga instruktioner vad som är plus och minus på styrboxen osv. 

 

Finns de något enklare sätt än multimeter som jag inte behärskar till fullo.. 

De är nu det blir rörigt och vill inte göra en tankevurpa på vägen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

20210604_081410.jpg

Plus och minus kan du koppla var som helst i elsystemet, efter en klen säkring.

 

Multimetrar är inte speciellt svåra att förstå sig på. Ställ in den för mätning av likspänning, det brukar heta VDC (volt direct current), och välj ett mätområde över 12 volt, 0-20volt brukar vara vanligt förekommande på de flesta multimetrarna. 
Koppla röd mätkabel till en säker plusanslutning, där du vet att det finns spänning. Med den svarta minusmätkabeln letar du reda på vilken anslutning som är upp och vilken som är ned på styrboxen samtidigt som du trycker på upp/nedkanppen, det kan ju vara bra att lägga upp ankaret på badbryggan under tiden så det slipper åka upp och ned som en jo-jo...

 

Om du inte vill använda en multimeter kan du kanske fixa till en enkel testlampa med två kablar och krokodilklämmor, den används ju på samma sätt i detta fallet... 

 

Här är ett passande relä köp två.

Anslutningen 87a används inte i denna ”applikation” som det numer heter så fint...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp 👍

 

 

Förmodar nedan fjärr funkar lika bra? 

Han vill inte gå ner till 300 vilket stör mig 😂

 

https://swe.grandado.com/products/12v-12-volt-50ft-vinsch-tradlos-fjarrkontroll-for-lastbil-jeep-atv-varna-ramsey?gclid=Cj0KCQjwnueFBhChARIsAPu3YkS-Vx8zp0TnYlb_GNWfqMmonTRpFWE9KMjaFfmyxdA3tMhAB9W97E4aAh54EALw_wcB&variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6MTAxMjA0NjQ5

 

Hur monterar jag reläerna på ett bra sätt för att undvika ett ormbo? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag hittat ström på 7 och 8 som kan förse mottagaren. 

 

Mäter jag sedan 7 och 12 får jag 8 volt när jag trycker upp, mäter sedan 7 och 13 där jag får 8 "negativa" volt när jag trycker fäll ut.

 

Känns som ja borde få ett positivt värde? 

 

Slår mig nu ja borde hitta upp och ner runt 1 2 3 4 5, den kabeln går till ankarspelet. Så borde ja få med autostop efter som jag kopplar på efter styrboxen 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20210604_113832.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte klok... 

 

Mäter jag 7 och 3 får jag - 8 volt vid drift när jag klickar fäll ut. klickar jag en gång upp har jag konstant 8 volt även om jag inte håller inne upp. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...