Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
beemwepaouer

LED slinga 12v kopplat till 14.4V?

Rekommendera Poster

Har du inte 12 volt i båtens elsystem då?

Eller menar du att du har 14,2 volt då generatorn laddar? Skall LED-slingan användas även under gång?

Koppla tre vanliga dioder i serie med LED-slingan så sänker du spänningen med 2,1 volt, eller fyra dioder så sänker du med 2,8 volt, litet överspänning bör ju slingan tåla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Georg_Ohm said:

Har du inte 12 volt i båtens elsystem då?

Eller menar du att du har 14,2 volt då generatorn laddar? Skall LED-slingan användas även under gång?

Koppla tre vanliga dioder i serie med LED-slingan så sänker du spänningen med 2,1 volt, eller fyra dioder så sänker du med 2,8 volt, litet överspänning bör ju slingan tåla.

Har du gjort så själv? Tänker på hur varma de blir?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev beemwepaouer:

Har du gjort så själv? Tänker på hur varma de blir?

 Vilka blir varma? Lysdioderna eller förkopplingsdioderna?

 

Jag hade kopplat i led-slingan direkt till 12 volt. Vore ju väldigt konstigt om den inte tål normala spänningsvariationer som kan förekomma i 12-voltssystem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft IKEA tavelramsbelysning som pentybelysning sedan 2011 direkt inkopplad på 12-voltssystemet.

 

På SXK finns en beskrivning hur man kan göra, minns inte var och har glömt mitt användarnamn.

På Båtteknik finns denna, http://batteknik.se/2010/limit12V.pdf

 

Om leddarna håller i 30 000 timmar eller bara 5 000 har inte så stor betydelse tycker jag, men det är ju trist om de brinner upp direkt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns DC DC omvandlare som stabiliserar tex 10-30V till en stabil utgång med 12V vilket kan vara bra om man har känslig elektronik. Sök på: DC DC step down.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på om dioderna som ska begränsa strömmen blir varma.

 

Tror att diodslingan i sig säkert tål 14.4v men frågan är om lilla dimmerdosan med IR o blåtand tål 14.4?

 

Dc-dc har jag försökt hitta, även manuella dimmers men det är en djungel...

 

Bästa hade varit om nän kunde bekräfta att de håller å koppla direkt pä batteriet! 😀😃🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se varför de inte skulle tåla 14,4 volt om inte är det dålig kvalitet, prylar för 12V system bör ju vara testade för minst 15V.

Står det inget i specen om spänningsnivåer och du är orolig skulle jag köpa någon annanstans. 
Om LED:en nu verkar billig så är det ju inte lika billigt om du måste köpa en dc-dc till för att kunna använda den 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev beemwepaouer:

Jag tänker på om dioderna som ska begränsa strömmen blir varma.

 

Tror att diodslingan i sig säkert tål 14.4v men frågan är om lilla dimmerdosan med IR o blåtand tål 14.4?

 

Dc-dc har jag försökt hitta, även manuella dimmers men det är en djungel...

 

Bästa hade varit om nän kunde bekräfta att de håller å koppla direkt pä batteriet! 😀😃🙂

 

Ja diodern kan bli varma, men det beror ju på hur mycket ström som går genom dem och vilken typ av diod det ä'r.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...