Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cobalt233

Polering expert råd sökes.

Rekommendera Poster

Jag är inte ute efter gissningar, endast perfektions nörd som vet svaret 🥳.

 

gelcoaten är slipad till 3000. Därefter har jag kört 3M Perfect-It III Fast Cut Plus Extreme Grön Kork med en high cut skum rondell på en roterande maskin. 
Resultatet är väldigt blank och klar spegelbild.

 

Nästa steg som var planerat var att köra Menzerna Gelcoat Premium Gloss med en Lo cut skum rondell på en oscillerande maskin.

 

Fråga

Eftersom en extrem Hig cut rubbing fungerar mer som en polish på gelcoat.

Får jag ett bättre resultat om jag kör  3M Perfect-It III Fast Cut Plus Extreme Grön Kork och en low cut skumrondell på en oscillerande maskin?

 

Eller ska man köra Menzerna Gelcoat Premium Gloss med en hig cut skumrondell på en oscillerande maskin?

 

Som sagt det här är en nörd fråga. Efter första steget är båten så blank så dom flesta tappar hakan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget bra svar tyvärr men tänkte bara tipsa att om du inte får det svar du söker här så finns en båtpoleringsgrupp på fejsboken.

 

Av ren nyfikenhet, vilket wax tänkte du avsluta med? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev hbengtsson:

Inget bra svar tyvärr men tänkte bara tipsa att om du inte får det svar du söker här så finns en båtpoleringsgrupp på fejsboken.

 

Av ren nyfikenhet, vilket wax tänkte du avsluta med? 

Tack för tipset. Det blir Soft99 Fusso Coat Black.

Första tanken var Menzerna Marine Gelcoat Premium Protection. Gjorde en test yta och tyckte den övre blev bättre👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan skrev Cobalt233:

Jag är inte ute efter gissningar, endast perfektions nörd som vet svaret 🥳.

 

gelcoaten är slipad till 3000. Därefter har jag kört 3M Perfect-It III Fast Cut Plus Extreme Grön Kork med en high cut skum rondell på en roterande maskin. 
Resultatet är väldigt blank och klar spegelbild.

 

Nästa steg som var planerat var att köra Menzerna Gelcoat Premium Gloss med en Lo cut skum rondell på en oscillerande maskin.

 

Fråga

Eftersom en extrem Hig cut rubbing fungerar mer som en polish på gelcoat.

Får jag ett bättre resultat om jag kör  3M Perfect-It III Fast Cut Plus Extreme Grön Kork och en low cut skumrondell på en oscillerande maskin?

 

Eller ska man köra Menzerna Gelcoat Premium Gloss med en hig cut skumrondell på en oscillerande maskin?

 

Som sagt det här är en nörd fråga. Efter första steget är båten så blank så dom flesta tappar hakan.

 

Här har du en guide, denna går ej att diskutera bara göra för bästa resultat håll till godo. 

Sedan använder du detta polermedel istället för grön kork säljes av samma firma. En oscillerande maskin är att föredra framför en ren roterande du avverkar inte lika mycket ytskickt då samt bygger ingen värme.image.png.6f96fa57f369e97a76f1862df23127b2.png

 

Hedbergs-Industri-Rekondguide-.pdf

Redigerad av kossor
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör ju lite annorlunda vilket jag skrivit om här några gånger och kan därför inte heller ge dig några råd. Men i din redogörelse av vad du gjort saknar jag, som i dokumentet @kossor bifogade, rengöringen. Det är inte alltid jag bryr mig om det steget, om jag ska vara ärlig, men är man ute efter den perfekta ytan så måste det till. Rengöring först och sedan efter varje steg. Där använder jag mig av en alkohol som säljs hos Kjelle. (I år var den av förklarliga skäl slutsåld.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja självklart är båten vax tvättad innan våtslip och innan första rubbingen. Efter vaxningen blir det återigen vaxtvätt och sedan ipa sprit innan vaxet👍
Jag körde på Menzerna Gelcoat Premium Gloss med en oscillerande maskin. Blev klockrent.

 

Jag håller inte med om roterande maskinen. Averkningsgraden och värmen går åt för att bryta ner rubbingen till finare korn. 
 

Ska man bara polera är en oscillerande perfekt om ytan är i bra skick.

 

Roterande skapar slip rosor. Därför bör sista steget med maskin göras med oscillerande. Går även göra i vax steget om man kör en aggressivare skumrondell.

 

skulle jag gjort hela jobbet med en oscillerande hade det tagit en månad ist för ca 40h

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Roterande skapar slip rosor.

Bra att du har koll på rengöringen! Ovanstående håller jag dock inte med om. Det kan bli rosor om man kör med grov rondell och är lite oförsiktig men som med det mesta, övning ger färdighet. Jag kör enbart med roterande. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ser den lite flammig ut men det är gräset som är i spegelbilden. Jag blev helnöjd och tackar alla för svaren. Kossors länk är väldigt nyttig för nybörjare👍
Vill man att vaxet ska hålla 1år ist för 3veckor är Spriten A&O.

 

Jag prova 3M 36105 Gelcoat Medium + Wax i länken ochså men det bet väldigt dåligt på min gelcoat. Den ska ta bort p1000 och finare. Mina p3000 var för tuffa. Lika så menzerna marin Röda. Däremot bet 3m grön kork riktigt bra. Men då är vi nere i nivån när jag med lampa går och synar lacken från 20cm håll och kollar åt alla riktningar.

Så det är inte lika för alla, man får prova sig fram 😄

33C5D5B0-0C0B-4742-A77B-408604346DF9.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Cobalt233:

Ja självklart är båten vax tvättad innan våtslip och innan första rubbingen. Efter vaxningen blir det återigen vaxtvätt och sedan ipa sprit innan vaxet👍
 

Efter poleringen ska det självklart stå. (För sent att redigera)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Grymt fin, vad är det för modell ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev touchwood:

 

Grymt fin, vad är det för modell ?

 

Tack. Cobalt 233. Årsmodell 00 som har den snygga inredningen

 

(bilden är från förra året då den bara polerades med autosol. Går inte jämföra

mot en riktig polering även fast den blev blank då med🙂)

1070D6E8-20DB-4815-9588-28A35F7A6991.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Kollade lite på Youtube, väldigt snygg, Cobalt anses väl ligga i dom övre nivåerna bland US båtarna, vill jag minnas från den tiden när man läste amerikanska båt tidningar.

 

Är det Bigblock i den ?

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev touchwood:

 

Kollade lite på Youtube, väldigt snygg, Cobalt anses väl ligga i dom övre nivåerna bland US båtarna, vill jag minnas från den tiden när man läste amerikanska båt tidningar.

 

Är det Bigblock i den ?

 

Ja det stämmer. Dom har en del fiffiga lösningar på sina båtar som kevlar förstärkt skrov. Drevet är inflyttat gentemot akterspegeln vilket får båten att bete sig som rakaxlad (ingen planingströskel)

 

Bigblock Ja, 7,4gi

 

exempel bild

150802FB-26C7-4E46-8451-507E2EA04835.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser nästan löjligt ut nu när den är i vattnet. Kan tro det är motivlackade fendrar i skrovsidan😅

 

53586F13-C6E6-497A-91CD-5D72A533E75C.jpeg

38286CFF-9E6E-40EC-9320-1A0BE24EA960.jpeg

AF876718-B40D-4999-930A-11F98178D008.jpeg

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...