Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jma6800

Vatten läckage Bayliner 2855

Rekommendera Poster

Jag har en Bayliner 2855 -98 med ett Bravo III drev.

 

Det läcker in vatten när drevet är vridet åt ett visst läge.

Vrider jag ratten en aning så slutar läckaget.

Vrider jag tillbaka drevet en bit så HÖR man att det läcker in vattten.

 

Vad kan det vara som gör att det läcker in vatten?????

Jag filmade med min GoPro kamera men det är svårt att se var det läcker in!!

 

Hoppas att ni är det rätta forumet för att ställa frågor.

 

MVH

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Styrtappen, brukar rosta, finns numera rostfria.

 

Men om det läcker så mycket så du hör det, kan det vara en bälg som läcker.

 

Filma igen med bättre ljus och lägg ut filmen här eller på YT.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Efter lite felsökning (med kamera) så upptäckte jag läckage längst ner vid drevet.

Skall ta upp båten i helgen och är 99% säker på att det är bägen till växelvajern.

- Slutar nämligen att skvala in vatten när man styr drevet åt höger.

 

MVH

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du är nog på rätt spår. Styrtappen brukar läcka ungefär lika mycket oavsett hur drevet står. Dessutom kommer man åt den innifrån så det räcker att lägga ett papper ovanpå och se om det blir blött.

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrtappen sitter över vattenlinjen och läcker i princip enbart under körning.

Bälg läcker hela tiden, men om det är en packbox på insidan läcker det i princip bara in genom skvallerhålet, och är det klägg där kan inläckaget avstanna ibland. Svårt att se var det läcker från!

 

Växelbälgen vet jag inget om hur det brukar bete sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev -PLM-:

Styrtappen sitter över vattenlinjen och läcker i princip enbart under körning.

Bälg läcker hela tiden, men om det är en packbox på insidan läcker det i princip bara in genom skvallerhålet, och är det klägg där kan inläckaget avstanna ibland. Svårt att se var det läcker från!

 

Växelbälgen vet jag inget om hur det brukar bete sig.

 

hm...då skiljer det på våra före detta båtar :) En av problemen med Bayliner 2855 är att det är en stor båt med enkeldrev och detta i kombination med bravo III och dess dåliga styrtapp. Därav hamnar drevet långt ner och åtminstone på min gamla båt hamnade styrtappen under vattenytan och läckte även i hamn. Däremot läcker det oftast mer vid körning. Det kanske är en kombination av vibrationer och att vattentrycket ökar utifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Olleman82:

hm...då skiljer det på våra före detta båtar :) En av problemen med Bayliner 2855 är att det är en stor båt med enkeldrev och detta i kombination med bravo III och dess dåliga styrtapp. Därav hamnar drevet långt ner och åtminstone på min gamla båt hamnade styrtappen under vattenytan och läckte även i hamn. Däremot läcker det oftast mer vid körning. Det kanske är en kombination av vibrationer och att vattentrycket ökar utifrån.

Jag har fått problem med styrtappen på min båt nu, och har detta symptom. Det är mekanikerns ord, så trodde det gällde generellt för Bravo 3. 2855 är bredare än min båt, så ditt resonemang stämmer säkert. Kostar ca 40.000 att åtgärda enligt mekanikern, så blir ingen rolig utgift i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, det är så jäkla tråkigt.  Been there. Men kolla upp det där lite @-PLM-! Det finns en metod som är godkänd av mercruiser där man byter styrtappen utifrån. Det ska inte vara mer än en dags jobb. Finns mekaniker i Stockholm som gör det vet jag. Beroende på hur gamla grejerna är kan det eventuellt vara värt att helrennovera hela skölden eller tom köpa ny sköld om du ska lyfta motorn, för det är arbetskostnaden som drar iväg så hiskeligt:( jag ångrade att jag inte bytte hela skölden - eller åtminstone köpte en helreonnverad av en välrennomerad firma. Jag fick jobbet gjort av en skojare,  kasst!

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev -PLM-:

Jag har fått problem med styrtappen på min båt nu, och har detta symptom. Det är mekanikerns ord, så trodde det gällde generellt för Bravo 3. 2855 är bredare än min båt, så ditt resonemang stämmer säkert. Kostar ca 40.000 att åtgärda enligt mekanikern, så blir ingen rolig utgift i höst.

Skitenkelt åtgärdat, gjort detta 5 gånger nu. Ta upp ett hål utifrån, finns kitt hos Drevman.

Se bara till att du köper en RF tapp så återkommer detta aldrig. Min båt fick denna åtgärd i vintras. Tog ett par timmar och kostar ca 3000kr (material) om man gör det själv dock.

 

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Skitenkelt åtgärdat, gjort detta 5 gånger nu. Ta upp ett hål utifrån, finns kitt hos Drevman.

Fem gånger? Inte på samma båt hoppas jag :)

Det är Drevman som offererat detta, men då är det med det runtomkring som lämpligtvis byts ut samtidigt när drevet är löst.

Om det är "enkelt" kanske jag vågar mig på det själv. Bälgar, stödlager etc brukar jag normalt byta själv.

Varför vill man byta ut skölden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev -PLM-:

Fem gånger? Inte på samma båt hoppas jag :)

Det är Drevman som offererat detta, men då är det med det runtomkring som lämpligtvis byts ut samtidigt när drevet är löst.

Om det är "enkelt" kanske jag vågar mig på det själv. Bälgar, stödlager etc brukar jag normalt byta själv.

Varför vill man byta ut skölden?

 

Klarar du att byta stödlager ect. så är detta inget bekymmer för dig! Köpte faktiskt en RF styrtapp, bälgar, stödlager mm. på Amazon.

Tyvärr så är Drevman ganska dyr, men lämnar garanti och är duktig.

 

Allt runtomkring? Det mesta följer med bälgkitt. Dock så kan styrarmen vara slut (sitter ovanpå styrtapp). Min var okej.

 

Om hålet är FÖR stort (till styrtapp) så måste man köra med en överdimensionerad styrtapp. Är hålet ÄNDÅ för stort så blir det en ny sköld!

 

Nej, en gång i höstas på min, dom övriga har varit kunder/kompisars båtar.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-29 vid 06:29 skrev patrikflink:

Klarar du att byta stödlager ect. så är detta inget bekymmer för dig! Köpte faktiskt en RF styrtapp, bälgar, stödlager mm. på Amazon.

Tyvärr så är Drevman ganska dyr, men lämnar garanti och är duktig.

 

Allt runtomkring? Det mesta följer med bälgkitt. Dock så kan styrarmen vara slut (sitter ovanpå styrtapp). Min var okej.

 

Om hålet är FÖR stort (till styrtapp) så måste man köra med en överdimensionerad styrtapp. Är hålet ÄNDÅ för stort så blir det en ny sköld!

 

Nej, en gång i höstas på min, dom övriga har varit kunder/kompisars båtar.

Tack för självförtroende-pepp.

Hur vet man om man ska ha överdim. styrtapp eller inte?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev -PLM-:

Tack för självförtroende-pepp.

Hur vet man om man ska ha överdim. styrtapp eller inte?

 

 

Det får man testa när allt är löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev -PLM-:

Tack för självförtroende-pepp.

Hur vet man om man ska ha överdim. styrtapp eller inte?

 

 

Här har de en av två videos på tuben hur man byter styrtapp utan att lyfta motorn. Notera att just detta kitt säljer Drevman.

https://youtu.be/q-R-cMkWYok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-28 vid 12:02 skrev -PLM-:

Fem gånger? Inte på samma båt hoppas jag :)

Det är Drevman som offererat detta, men då är det med det runtomkring som lämpligtvis byts ut samtidigt när drevet är löst.

Om det är "enkelt" kanske jag vågar mig på det själv. Bälgar, stödlager etc brukar jag normalt byta själv.

Varför vill man byta ut skölden?

 

Det är väl dels det som @patrikflink är inne på. Jag kände nog att jag la nästan 20 000 på det där kalaset. Jag ordnade med lyftet av motor själv så rennoveringen av skölden var nog 12 000 av hela kosten, resten montering/demontering sköld. Med alla följdproblem jag fick och att skölden "såg" jäkligt sliten ut efter 20 år i saltvatten så kändes det rimligt att ha lagt på 15 000 till och fått en helt ny sköld istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-05-28 vid 07:43 skrev Olleman82:

Beroende på hur gamla grejerna är kan det eventuellt vara värt att helrennovera hela skölden eller tom köpa ny sköld om du ska lyfta motorn, för det är arbetskostnaden som drar iväg så hiskeligt:( jag ångrade att jag inte bytte hela skölden - eller åtminstone köpte en helreonnverad av en välrennomerad firma. Jag fick jobbet gjort av en skojare,  kasst!

 

Samma här, började läcka igen efter ett tag, behöver du byta gimbalringen är det

17 000:- till och styrarm 2 800:-, en kmpl sköld så ingår alla grejor inkl. trimcylindrar och då kan du sälja dina gamla grejor och få igen lite pengar.

 

Din sköld är över 20 år gammal det är inte mycket att spara på, en ny sköld höjer värdet på din båt eftersom det är ett känt problem.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att summera utgångsproblemet (med mitt läckage) så kan jag tala om att det var " bägen till växelvajern" som var trasigt, slarvigt av mig att inte kolla upp det innan sjösättningen. Drog upp båten i marinan och bytte bälgen. Ner med båten igen och slut på läckaget. Finns bra klipp på YouTub hur du byter vajern, utan att ta av drevet. Kollade upp ev styrtappsläckage men där var det snustorrt! Såg också kittet från Drevman. Finns YouTube klipp på hur man tar upp hål i drevet för att kunna byta tappen (utan att ta ur motorn).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...