Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Yamarin_06

Ej råd med ny motor - åldersavdrag

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag är lite fundersam över vad som gäller med åldersavdrag. Jag har precis köpt en (för mig) ny båt som är 15 år gammal som har en 150 hk Yamaha. 

 

Jag ser i villkoren att jag får 25% av motorns värde vid en eventuell stöld, vad händer om den blir stulen? Någon passande motor från 06 går väl knappas att hitta och mellanskillnaden till en ny (över 100 000 kr) kanske man inte har råd med. Vad gäller? Angav ett totalvärde för båt / motor när jag skaffade försäkringen, gäller det?

 

Båt: Yamarin 64DC, 2006, Motor Yamaha 4 takt 2006, 150 hk. 

 

Någon som har koll?

Redigerad av Yamarin_06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Yamarin_06:

Jag är lite fundersam över vad som gäller med åldersavdrag. Jag har precis köpt en (för mig) ny båt som är 15 år gammal som har en 150 hk Yamaha. 

 

Jag ser i villkoren att jag får 25% av motorns värde vid en eventuell stöld, vad händer om den blir stulen? Någon passande motor från 06 går väl knappas att hitta och mellanskillnaden till en ny (över 100 000 kr) kanske man inte har råd med. Vad gäller? Angav ett totalvärde för båt / motor när jag skaffade försäkringen, gäller det?

 

Båt: Yamarin 64DC, 2006, Motor Yamaha 4 takt 2006, 150 hk. 

 

Någon som har koll?

Det finns säkert lika många svar på din fråga som det finns medlemmar på MG!

Men det bästa svaret får du om du kontaktar försäkringsbolaget.

 
Rent allmänt är det hysteriska avdrag för äldre motorer som blir stulna. (Sen öppnar man lädret och pyntar en ny rova och det svider som f_n och man tror att allt är löst men då kommer de tillbaka och stjäl den nya motorn - för det var den tjuvarna egentligen var ute efter :( .) Hoppas det inte blir så för dig.

 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Yamarin_06:

Jag är lite fundersam över vad som gäller med åldersavdrag. Jag har precis köpt en (för mig) ny båt som är 15 år gammal som har en 150 hk Yamaha. 

 

Jag ser i villkoren att jag får 25% av motorns värde vid en eventuell stöld, vad händer om den blir stulen? Någon passande motor från 06 går väl knappas att hitta och mellanskillnaden till en ny (över 100 000 kr) kanske man inte har råd med. Vad gäller? Angav ett totalvärde för båt / motor när jag skaffade försäkringen, gäller det?

 

Båt: Yamarin 64DC, 2006, Motor Yamaha 4 takt 2006, 150 hk. 

 

Någon som har koll?

Vilket totalvärde uppgav du för försäkringen? Var det vad motsvarande båt och motor kostar idag (500-600k)? En Yama 150 hk från 2006 är väl knappast värd nästan 200k eller vad en ny nu kostar.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Det finns säkert lika många svar på din fråga som det finns medlemmar på MG!

Men det bästa svaret får du om du kontaktar försäkringsbolaget.

Håller med!

 

En fälla som är dumt att kliva i är att uppge ett extra högt värde på båten. Vid en skada ersätts båten nästan alltid efter marknadsvärdet så om man uppger ett extra högt värde får man en högre kostnad för försäkringen, men inte högre ersättning vid en ev. skada.

 

Att uppge ett lägre värde än marknadsvärdet är inte heller bra. Kostnaden för försäkringen blir lägre (vilket är bra), men ersättningen vid en skada reduceras i förhållande till hur mycket man undervärderat båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag har mailat försäkringsbolaget med frågan. Undrar lite med tanke på hur mycket pengar man ska investera i att skydda motorn. Låter som det får bli ganska mycket investeringar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man köper båt med inombordsmotor. Problemet löst. Ovanligt att de stjäls.

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolaget Pantaenius gör inga åldersavdrag vid delförlust. Man får nya grejer. Man kommer överens om ett totalvärde på båten, som gäller vid totalförlust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Försäkringsbolaget Pantaenius gör inga åldersavdrag vid delförlust. Man får nya grejer. Man kommer överens om ett totalvärde på båten, som gäller vid totalförlust.

Får man en fabriksny motor om man blir av med sin 15 år gamla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-23 vid 09:05 skrev Frippe68:

Får man en fabriksny motor om man blir av med sin 15 år gamla?

Vad jag förstår när jag läser på deras hemsida är det så. Förmodligen har de ganska höga premier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pantenius skriver upp till nyvärde vid delförlust, det  tolkar jag som att man utgår från vad produkten kostade ny för 15 år sedan om produkten är 15 år gammal.

Redigerad av Lasker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låter helt orimligt. Det blir ju rena lottovinsten att bli av med sin 10-15 år

gamla motor. Såhär står det i deras villkor:

 

”2. I händelse av delförlust ersätts kostnader nödvändiga för återställande utan reduktion för ålder eller slitage, skadade delar ersätts upp till nyvärde när så är nödvändigt”

 

Jag gissar att det är de sista orden som är

de intressanta. Om de kan hitta en liknande en begagnad motor så är ju inte ersättning upp till nyvärde nödvändigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Frippe68:

Jag tycker att det låter helt orimligt. Det blir ju rena lottovinsten att bli av med sin 10-15 år

gamla motor. Såhär står det i deras villkor:

 

”2. I händelse av delförlust ersätts kostnader nödvändiga för återställande utan reduktion för ålder eller slitage, skadade delar ersätts upp till nyvärde när så är nödvändigt”

 

Jag gissar att det är de sista orden som är

de intressanta. Om de kan hitta en liknande en begagnad motor så är ju inte ersättning upp till nyvärde nödvändigt.

Gäller att tolka sett ut försäkringsbolagets bästa när man läser villkoren 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Rollen:

Vad jag förstår när jag läser på deras hemsida är det så. Förmodligen har de ganska höga premier.

Ja deras premier reflekterar de bättre villkoren... jag avstod. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...