Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sthlm71

Fasta tampar, nybörjare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är nybörjare på båt och har en fråga om förtöjning i hemmahamn vid y-bom. Jag har nu förtöjningslinor med kaus (fäst i schackel) och ryckdämpare.

För mig tar det ganska lång tid innan jag fått rätt längd på alla tampar så båten ligger bra. Jag har sett att man kan markera med tejp så man snabbt hittar rätt längd ,men vore skönt med att ha ett öga/ögla. Går det att göra en fast tamp med öga i andra ändan utan att man splitsar själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju bara att hitta en lämplig knop som ger en bra ögla. Pålsteken är populär, men det finns åsikter om hur bra den håller när den omväxlande belastas och slackas.

Ett annat alternativ, som är lite dyrare, är att köpa färdiga förtöjningslinor med ögla. Ibland även med tygrör runt öglan för att minska skav. Kan kosta från 150 kr/st upp till flera hundra, beroende på kvalitet och grovlek.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyropes Storm är en bra förtöjningslina. Å så får du kurs på köpet!

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Sthlm71:

Hej,

 

Jag är nybörjare på båt och har en fråga om förtöjning i hemmahamn vid y-bom. Jag har nu förtöjningslinor med kaus (fäst i schackel) och ryckdämpare.

För mig tar det ganska lång tid innan jag fått rätt längd på alla tampar så båten ligger bra. Jag har sett att man kan markera med tejp så man snabbt hittar rätt längd ,men vore skönt med att ha ett öga/ögla. Går det att göra en fast tamp med öga i andra ändan utan att man splitsar själv?

Javisst, bändsling eller knop typ pålstek. Tänk på att knopar reducerar repets brottstyrka med runt 50%. Jag är inte helt säker på vad bändslingen gör med brottstyrka men någon annan kanske har svaret.

Färdiga förtöjningstampar finns oxå som Raol skriver men sällan i exakt den längden du vill ha.

Redigerad av StyrmanKarlsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra med en markering på tampen. Då går det lika fort som en perfekt tillpassad ögla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev AndW:

Det är bra med en markering på tampen. Då går det lika fort som en perfekt tillpassad ögla.

Det beror på vem som gör jobbet. Öglor har den fördelen att vilken båtokunnig som helst kan lägga på, medan det är betydligt svårare att få till det bra med en lös, rak repända. Så nej, det gäller inte generellt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

Det beror på vem som gör jobbet. Öglor har den fördelen att vilken båtokunnig som helst kan lägga på, medan det är betydligt svårare att få till det bra med en lös, rak repända. Så nej, det gäller inte generellt.

Å andra sidan blir man erfaren genom övning, så om man har färdigknopad lina är det lite som att ha kardborre på skorna - man lär sig aldrig att knyta på riktigt. 
🙂 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Sthlm71:

Hej,

 

Jag är nybörjare på båt och har en fråga om förtöjning i hemmahamn vid y-bom. Jag har nu förtöjningslinor med kaus (fäst i schackel) och ryckdämpare.

För mig tar det ganska lång tid innan jag fått rätt längd på alla tampar så båten ligger bra. Jag har sett att man kan markera med tejp så man snabbt hittar rätt längd ,men vore skönt med att ha ett öga/ögla. Går det att göra en fast tamp med öga i andra ändan utan att man splitsar själv?

Hej Sthlm71

Naturligtvis är det så. man kan låta någon annan splitsa. Det är det enklaste.

Visst är det kul när Sthlm-are ställer frågor här på forumet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Splitsa öglor i treslaget tågvirke är inte alltför svårt, inte ens för en nybörjare. Som referenspunkt kan jag anföra att första gången jag verkligen behövde splitsa en ögla så var det sommaren 2018, och jag lyssnade på fotbolls-VM i radio samtidigt som jag pysslade med splitsningen. Nu var matchen visserligen inte jättespännande (Sverige-Sydkorea i gruppspelet om jag minns rätt) men det tog i alla fall inte längre tid att få ihop två godtagbara splitsade öglor (med kaus i) än att jag var klar innan matchen var färdigspelad. Detta alltså för någon som aldrig splitsat förut, och som dessutom är stockholmare.

 

Problemet här uppfattar jag dock snarare som att det inte är helt klart exakt hur lång tampen ska vara.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Felpost

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Sthlm71:

Hej,

 

Jag är nybörjare på båt och har en fråga om förtöjning i hemmahamn vid y-bom. Jag har nu förtöjningslinor med kaus (fäst i schackel) och ryckdämpare.

För mig tar det ganska lång tid innan jag fått rätt längd på alla tampar så båten ligger bra. Jag har sett att man kan markera med tejp så man snabbt hittar rätt längd ,men vore skönt med att ha ett öga/ögla. Går det att göra en fast tamp med öga i andra ändan utan att man splitsar själv?

Splitsa är inte svårt. Jag skrev splitsa ögla på Youtube och det finns massor av filmer som visar hur du gör. 

Båtlivet blir mycket enklare och roligare om man kan hantera sånt här själv så lär dig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Viapea:

Splitsa är inte svårt. Jag skrev splitsa ögla på Youtube och det finns massor av filmer som visar hur du gör. 

Båtlivet blir mycket enklare och roligare om man kan hantera sånt här själv så lär dig. 

Dessutom är det rätt så roligt!

Men som med allt annat slags hantverk blir det sällan bra vid första försöket. Så det är bara att ligga i, övning ger färdighet. Det kanske redan är skrivet, men en insplitsad kaus skall det ju vara i fasta förtöjningslinor.

 

Men på tampen, alltså de fria delan av linan, där vill jag inte ha någon ögla, även om din båt ligger vid flytbrygga med Y-bommar kan man ju ibland vilja ha båten närmare eller längre bort från bryggan, och då kan det vara hindrande att justera om det finns en ögla där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Dessutom är det rätt så roligt!

Men som med allt annat slags hantverk blir det sällan bra vid första försöket. Så det är bara att ligga i, övning ger färdighet. Det kanske redan är skrivet, men en insplitsad kaus skall det ju vara i fasta förtöjningslinor.

 

Men på tampen, alltså de fria delan av linan, där vill jag inte ha någon ögla, även om din båt ligger vid flytbrygga med Y-bommar kan man ju ibland vilja ha båten närmare eller längre bort från bryggan, och då kan det vara hindrande att justera om det finns en ögla där.

haha, jo jag kommer ihåg när jag lärde mig splitsa, jäklar va öglor det var på alla linor sen, det kluriga är att få ett snyggt och jämnt avslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ögla eller inte ögla, det är frågan...

En sammanfattning.

 

Fördelar med ögla på tampen.

  • Lått att lägga båten rätt varje gång, även med oerfaren besättning.
  • Det är roligt att splitsa. Man lär sig på 20 minuter, början är svårast, sedan är det lika lätt som att fläta.
  •  

image.png.c288e38577ff81ddf20f99f32e3ba656.png

 

 

 

Fördelar utan ögla på tampen.

  • Man kan lägga båten som man vill, beroende på vad man ska göra. Kanske vill man lägga aktern mot bryggan ibland för att vara lite kontinental.
  • Man får inte slitage på samma ställe hela tiden.
  • Man får träna på att lägga fast.

Lägga till på knap, ”One hug, three kisses”, ingen låsning behövs (fast jag gör ofta det ändå...)

 

image.png.eecfa528632bf7bb352c7178562a9b42.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Viapea:

haha, jo jag kommer ihåg när jag lärde mig splitsa, jäklar va öglor det var på alla linor sen, det kluriga är att få ett snyggt och jämnt avslut.

Ja det gäller ju att komma in rätt från början, med en kardel under en annan, blir det fel så kommer man liksom i otakt. 
För att då ett jämt, ja ett osynligt avslut så kan man tunna ut kardelerna allt eftersom.

För att jämna till en splitsning måste man rulla den hårt, och ibland banka på den med en trä- eller plastklubba särskilt om linan från början är hård och stel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man kan göra en fast ögla utan att splitsa? Javisst. Kan du göra en "stoppåtta"? Googla det annars, den är skitlätt. Kan du den behöver du bara lägga linan dubbelt och göra likadant så har du en ögla i änden. Innan du drar åt kan du pilla lite på den så den dubbla linan "ligger snyggt" och öglan blir lagom stor. 

Nackdelen med att lägga en sådan åtta är att den nyper åt efter att du belastat den hårt så den kan vara svår att få upp. Men det är ju lite det som är vitsen med en fast ögla så det kanske bara är bra. 

Redigerad av mikael_matsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-05-21 vid 18:42 skrev Kane:

Polyropes Storm är en bra förtöjningslina. Å så får du kurs på köpet!

 

Skomakarsplits har jag aldrig sett innan. Håller den bra? Man kan ju vad det verkar, lätt återställa linan om man vill ha den utan ögla senare?

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Nackdelen med att lägga en sådan åtta är att den nyper åt efter att du belastat den hårt 

och att man nästan halverar linans brottlast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man som nybörjare provar att splitsa ett öga kan det knappast bli sämre än de förtöjningslinor jag köpte i kända båtbutiken. Det var en nybörjare som heter duga som hade provat på splitsningens konst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-23 vid 14:27 skrev Mackey:

och att man nästan halverar linans brottlast.

 

Vad menar du här, att man halverar belastningen på linan eller...

 

Kan du utveckla

 

Mvh.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev touchwood:

 

Vad menar du här, att man halverar belastningen på linan eller...

 

Kan du utveckla

 

Mvh.

 

En knop eller en splits försvagar linan, men olika mycket.

Den typen av knop som föreslås är en av de elakaste för linan. Då är t ex pålstek bättre, fast bäst är splits - om man nu vill skapa en fast ögla. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kann tiill och med misstänka att en knop mer än halverar brottgränsen. Jag har varit med och gjort dragtester på olika typer av band. En vanlig knut på helt nya band försämrade hållfastheten med ca 55 %. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Härligt, nu lärde jag mig något nytt, hade faktiskt inte susning om detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Å andra sidan kan man gå upp en storlek på linorna och "nolla" försvagningen av en sämre knop, om det skulle knipa.

 

Men splitsa är inte svårt med treslaget. Enormt mycket lättare än andra handarbeten som t ex att sticka. Kräver ingen direkt fingerfärdighet, utan det är rätt "grova" rörelser och moment. Jag avstår dock gärna att göra det på de flerflätade varianterna.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort öglor i form av pålstek. Väldigt smidigt när man lagt till mellan bommarna i hemmahamn.

 

Du skriver inte vad du har för storlek på båt men har du inte modell större samt jätteklena tampar och att hamnen ligger någorlunda skyddad så duger nog pålstek på 4 tampar med ryckdämpare rätt långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-21 vid 21:49 skrev AndW:

Det är bra med en markering på tampen. Då går det lika fort som en perfekt tillpassad ögla.

Helt med här, lägg till 1 gång, slå ett varv tejp eller lina runt lämplig längd mot knapen: klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har själv båda varianterna vid Y-bom. I fören, pålstek och i aktern där belastningen är som störst "cleat hitch" med en tejpmarkering. Som andra nämner, är den stora nackdelen med pålstek att den minskar brottstyrkan med minst 50%, men har en ganska liten båt 🚣‍♀️i sammanhanget.

 

Jättesmidigt med pålstek eller splitsade öglor och framför allt om man har gäster ombord som vill hjälpa till. Se upp så de inte klämmer sig bara... Men för större och tyngre flytetyg 🛳️ är nog cleat hitch trots allt att föredra, då det kan vara svårt och lossa/lägga öglor från/till knapen, under belastning/vind. Rekommenderar cleat hitch med tejpmarkeringar om du har en tyngre båt.

 

Sen är det alltid bra att ha koll på hur man gör den rätta "cleaten" 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=KaF9lFn0Inw 

https://www.youtube.com/watch?v=BBqsF72xNSU

 

 

Fokusera även på helheten. Varit med om att Y-bommen inte suttit fast ordentligt i bryggan vid kontroll, samt erfarit att schackel lossnat. Så ha gärna ett redundant system. 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga som ofta kommer upp när det gäller förtöjning mellan Y-bommar är om båten ska ligga löst eller tajt förtöjd.

Jag tycker generellt att en lös förtöjning är att föredra och att båten då får "guppa omkring" mellan bommarna, men det är inte hugget i sten.

 

Målet är i första hand att undvika ryck i linorna tycker jag och beroende på bryggor, båtar mm. kan man göra lite olika. Det är alltid bra att besöka båten vid bryggan när det är riktigt blåsigt och mycket vågor så att man ser hur den beter sig.

 

image.png.98bb06743ea006bc6898642e841902c6.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...