Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
aske

Mb10a dör efter ca en timmes gång

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en Saga 20 med mb10a i som alltid startar på ngn sekund även om den stått still en vinter. Efter 1-2 timmars gång stannar den dock. Ibland startar den igen efter 10 minuter. Ibland efter längre tid men den funkar då sällan mer än 5-20 minuter. Tänker att det är värmerelaterat då den startar snabbare om jag lyfter kåpan och låter den svalna. Termometern visar snarare lågt än högt. Sällan över 70 grader. Någon som känner igen och har tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer info:

 

Känns som soppatorsk när den dör.

 

Rycker man i choken när den är på väg att dö kan man hålla den vaken en liten stund. Oftast ngn halv minut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter som att det skulle kunna vara ånglås, dvs det blir så varmt i motorrummet att bränslet förgasas redan i ledningarna så bränslepumpen slutar pumpa ordentligt. Kan inte direkt ge några tips på hur man löser det dock, om det nu är så - jag killgissar mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande teori. Men hur varmt måste det inte vara för att bränslet ska förgasas redan i ledningarna? 

Spontant känns det som att det måste vara galet varmt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är värmerelaterat:

Gamla tändspolar och kondensatorer lägger av när det blir för varmt! I kondensatorerna blir det kortslutning. Då blir det ingen, eller väldigt dålig gnista på tändstiften.

Vilket bekräftas av att den startar igen efter tio minuter då kanske den svalnat en hel del.

 

Ånglås är ett känt fenomen, men jag tror det är ett elektriskt ändå.

Ånglås bildas oftast då men skall återstarta en redan varm motor en varm sommardag.

 

Om motorns stannar med en gång utan förvarning är det oftast ett elektriskt fel, om den hostar och går dåligt en stund innan den stannar är det bränsle- eller syrerelaterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första tanke var också kondensatorn. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MarkusF:

Min första tanke var också kondensatorn. 

 

Kondingar och tändspolar lever ett hårt liv i varma motorrum, och hör liksom brytarspetsar, rotor, fördelarlock och tändkablar till förbrukningsartiklarna som skall bytas regelbundet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du öppen ventilation till tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev FinaKillen:

Spännande teori. Men hur varmt måste det inte vara för att bränslet ska förgasas redan i ledningarna? 

Spontant känns det som att det måste vara galet varmt. 

 

Hur varmt vet jag inte exakt, men fenomenet är relativt vanligt förekommande på äldre jänkarbilar, och de har ju i alla fall öppet neråt i motorrummet. Dock tror jag att de motorer som är värst drabbade även har förgasare och bränsleledningar monterade nära grenröret där de heta avgaserna går ut, och det problemet lär man ju inte ha på en båtmotor med vattenkyld avgaslimpa. Så jag drar tillbaka min teori, det är nog mycket sannolikare att Georg_Ohm har rätt.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev kblomster:

Hur varmt vet jag inte exakt, men fenomenet är relativt vanligt förekommande på äldre jänkarbilar, och de har ju i alla fall öppet neråt i motorrummet. Dock tror jag att de motorer som är värst drabbade även har förgasare och bränsleledningar monterade nära grenröret där de heta avgaserna går ut, och det problemet lär man ju inte ha på en båtmotor med vattenkyld avgaslimpa. Så jag drar tillbaka min teori, det är nog mycket sannolikare att Georg_Ohm har rätt.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

 

Men jag har lärt mig att det första man skall felsöka på äldre bensinmotorer som stannar när det blir varmt är just tändsystemet och då kondensator om sådan finns, och tändspolen.

Om kondensatorn varit dålig en tid uppstår det en gnistbildning över brytarspetsarna, som då förstör kontaktytorna och det gör ju inte direkt saken bättre. Så man vinner mycket med en enkel elektronsik tädning, en sådan som bara består av en rund magnet på rotoraxeln och en modul med magnetkänsligt hallelement istället för brytarspetsarna, dessvärre har jag nog aldrig sett ett sådant system för tvåcylindriga motorer, men det borde ju finnas inom motorcykelsfären.

Bosch blåa tändspole är bra! Och Biltema har en bra kopia på den.

 

Båtar har ju slutna motorrum där det kan bli rätt varmt, det har även gamla luftkylda VW med boxermotorer och sådana har jag mekat mycket med sedan iallfall 1975, kanske tidigare också. Om man kört hårt på sommaren och stannar till en stund kan ånglås uppstå, inte sällan med förgasarsmällar som symptom, jag har en teori om att det är i den på dessa bilar långa vägen från förgasaren till cylindrarna som kan bidraga till detta. På de motorer där jag har dubbla förgasare en vid varje cylinderrad har jag aldrig fått problem med ånglås.

 

Men däremot havererade tändspolar och kondensatorer. Vet ni om att tändspolarna innehåller olja? Jo så är det, och en gång sprack en tändspole under gång, det blev rätt kladdigt.

 

Volvo-Penta MB 10 är samma motor som Albin O21(?) och den är egentligen en norsk konstruktion, ungefär som den norska tandläkarbilen ”Volvo Sonett med sex förgasare”, fast bättre, den tillverkas tydligen i små serier fortfarande av Marna Motor AS.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...