Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
cocos

Silver fox vatten i skrovet

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har en silver fox från 2007, som jag har på trailer hela tiden. Men efter varje fiskepass så är skrovet fullt med vatten men kan inte inte boven?? För när den står på land tom på vatten. Så är jag ute och kör en heldag sen trailer upp låter skrovet vara tort så kan jag inte se något läckage?? Båter går hur fint som helst och man märker inte av att den går tungt eller något 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om skrovet är fullt med vatten efter en dag på sjön så kan båten inte gå hur fint som helst, den måste gå tungt. Speciellt upp i plan. Om det inte läcker ut när du tar upp den på trailer så har du en läcka en bit upp från botten, så att vattennivån inne i båten ligger under läckaget. Kolla alla infästningar du har strax under vattenytan att de är täta eller om du kan sen ngn skada. Bultarna som håller fast motorn kan vara en bov. Det ska sitta tätningsmedel (Sikaflex) på bultarna och runt bultarna. Kolla först att alla sitter hårt dragna. Om du lossar bultarna så behöver du sätta nytt tätningsmedel. Sen har du säkert en badstege på akterspegeln, kolla även den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Låter smart ska kolla efter!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En annan enkel grej att kolla kan vara locket som ofta finns i aktern vid "motorbrunnen".

Vet ej om du har det på din, men den funkar väl som inspektionslucka.

 

Sitter locket dåligt eller har skadad oring/packning kan du få in vatten den vägen när båten ligger
& guppar på sjön då det sköljer över kanten vid motorfästet.

 

Igenom detta hål kan du oftast även se akterspegelns insida, kanske kan du se vart det har runnit.

 

Har hänt mig då locket suttit dåligt ;)

Redigerad av PerWe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förutom nämnda ovan saker som är grundläggande, så är det inte uteslutet att svetsfogar också kan ta in vatten.

 

De kontrollerar alltid fogarna i fabrik, men om man har haft rejäl otur så kan ju en spricka i sömmarna uppstå. Det ska i regel inte hända. 

 

Ta upp båten på land. Låt den torka i solen så att det är helt torrt och sedan fyll på vatten durken och gå med fingret längs med svetsfogarna, bakåt.

 

Men det låter lite märkligt att den går hur fint som helst, trots att den är full med vatten. Läcker den vatten snabbt känns det inte som en sömn, utan t.ex självlänsen. 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...