Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Joni1988

Ny Kina 2 taktare

Rekommendera Poster

 På tal om elmotor. Om man skulle vilja ha en elmotor på en eka på ca 4 meter och vill kunna åka ca 10 distans i en 3-4 knop. Hellre 4 än 3 knop. Vad skulle man då köpa för elmotor och hur mycket batteri bör man ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Joni1988:

Om elmotorer o batterier blir lika billiga som tvåtaktare, då slår jag till men inte innan

Jag förstår inte riktigt hur du räknar. Om 2-taktaren ska tankas, vilket den behöver göra ganska ofta, då är den helt plötsligt inte billig. I alla fall inte om man jämför med elsnurran. Sen CE-märke på billiga Kinaprylar, de märker med de märkningar som beställaren vill ha. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Maxibelle:

Jag förstår inte riktigt hur du räknar. Om 2-taktaren ska tankas, vilket den behöver göra ganska ofta, då är den helt plötsligt inte billig. I alla fall inte om man jämför med elsnurran. Sen CE-märke på billiga Kinaprylar, de märker med de märkningar som beställaren vill ha. 

 

Jo men batterierna behöver laddas också, o de tar tid. Då köper jag hellre bensin o tankar o då e man ute snabbt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu e motorn ce märkt, o då kommer den att användas i sommar, sen om den verkligen e de eller inte e inte mitt ansvar enligt transportstyrelsen. Anvsaret ligger hos återförsäljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ansvaret för CE-märkning ligger hos den som sätter produkten på EU-marknaden. Om produkten tillverkas i EU så är det tillverkaren, i annat fall är det importören. I detta fallet är det alltså du som är ansvarig för CE-märkningens riktighet. I praktiken betyder det ju inte något alls, tyvärr.

 

Jag förstår inte hur en människa född 1988 kan vara så egoistiskt blind och självisk att hen åker omkring och bokstavligt talat häller ut bensin rakt i havet. Jag blir lite ledsen...

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev sajjen:

Ansvaret för CE-märkning ligger hos den som sätter produkten på EU-marknaden. Om produkten tillverkas i EU så är det tillverkaren, i annat fall är det importören. I detta fallet är det alltså du som är ansvarig för CE-märkningens riktighet. I praktiken betyder det ju inte något alls, tyvärr.

 

Jag förstår inte hur en människa född 1988 kan vara så egoistiskt blind och självisk att hen åker omkring och bokstavligt talat häller ut bensin rakt i havet. Jag blir lite ledsen...

Känns lite omodernt det tänket idag. När vi alla ska försöka minska miljöpåverkan. Själv gjorde jag omvända resan än trådskaparen. Har en eka som haft en tvåtaktare men för några år sedan bytte jag till en fyrtaktare för miljöns skull. Kändes så rysligt fel att "hälla ut" oförbränd oljeblandad bensin i vattnet. I år blir det alkylatbensin om den tål det. Ska kolla upp det. Har börjat forska i att byta till elmotor på ekan. Det kanske blir att lära mig lite i år vad som behövs och vad det skulle kosta och kanske försöka köpa under vintern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De e fortfarande återförsäljaren som har ansvaret, har mejlat till transportstyrelsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sajjen:

Ansvaret för CE-märkning ligger hos den som sätter produkten på EU-marknaden. Om produkten tillverkas i EU så är det tillverkaren, i annat fall är det importören. I detta fallet är det alltså du som är ansvarig för CE-märkningens riktighet. I praktiken betyder det ju inte något alls, tyvärr.

 

Jag förstår inte hur en människa född 1988 kan vara så egoistiskt blind och självisk att hen åker omkring och bokstavligt talat häller ut bensin rakt i havet. Jag blir lite ledsen...

Du får bli ledsen, de e inte mitt bekymmer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Joni1988:

De e fortfarande återförsäljaren som har ansvaret, har mejlat till transportstyrelsen

Nu importerar du privat, försäljningen sker utanför EU. Det är du som är ansvarig för CE-märkningen. Men i praktiken så är det ju inte någon som kommer att hålla dig ansvarig för det. Förutom mig, här på ett anonymt forum, då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Joni1988:

Jag får göra som jag vill, eller????

Jo, tyvärr får du ju det. Och jag får bli ledsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev M__G:

Känns lite omodernt det tänket idag. När vi alla ska försöka minska miljöpåverkan. Själv gjorde jag omvända resan än trådskaparen. Har en eka som haft en tvåtaktare men för några år sedan bytte jag till en fyrtaktare för miljöns skull. Kändes så rysligt fel att "hälla ut" oförbränd oljeblandad bensin i vattnet. I år blir det alkylatbensin om den tål det. Ska kolla upp det. Har börjat forska i att byta till elmotor på ekan. Det kanske blir att lära mig lite i år vad som behövs och vad det skulle kosta och kanske försöka köpa under vintern. 

 

3 minuter sedan skrev Joni1988:

Jag får göra som jag vill, eller????

Allting får väl ske stegvis, man kan inte förändra saker och ting över en natt.

Det blir ju en halt balansgång mellan miljö och personlig integritet

.

Trådskaparen får väl kompensera genom att låta bli att flyga till Thailand (efter pandemin då), samt köpa grön bensin till utombordaren... B)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Allting får väl ske stegvis, man kan inte förändra saker och ting över en natt.

Det blir ju en halt balansgång mellan miljö och personlig integritet

.

Trådskaparen får väl kompensera genom att låta bli att flyga till Thailand (efter pandemin då), samt köpa grön bensin till utombordaren... B)

Ja.

Jag kompenserar att åka elbil på jobbet blir över 3000mil årligen.

3 timmar sedan skrev sajjen:

Ansvaret för CE-märkning ligger hos den som sätter produkten på EU-marknaden. Om produkten tillverkas i EU så är det tillverkaren, i annat fall är det importören. I detta fallet är det alltså du som är ansvarig för CE-märkningens riktighet. I praktiken betyder det ju inte något alls, tyvärr.

 

Jag förstår inte hur en människa född 1988 kan vara så egoistiskt blind och självisk att hen åker omkring och bokstavligt talat häller ut bensin rakt i havet. Jag blir lite 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Joni1988:

Ja.

Jag kompenserar att åka elbil på jobbet blir över 3000mil årligen.

 

Njä, vad man gör på arbetstid måste väl ändå vara arbetsgivarens fel eller förtjänster. I det fallet du kör elbil på jobbet får jobbet ta pluspoäng. Vad du gör som privatperson får räknas privat.  Förorenar du i onödan privat får du hitta lösningen privat. Du får miljökompensera privat helt klart, eller förorena mindre genom mera miljömässigt bra val. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Haha, så alla ni kör elbilar o har elmotorer på båtarna??

Redigerad av Joni1988

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ni kanske ska starta ett miljöforum istället 😅

Redigerad av Joni1988

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att det finns personer som aktivt vill förstöra våra bad-och fiskevatten år 2021.

 

Jag har förståelse för om man behåller sin gamla tvåtaktare och gör vad man kan för att inte släppa ut farliga kolväten i havet, men att stoltsera med att man köpt en tvåtaktare och att man struntar i att den släpper ut oförbränd bensin känns lite som den miljöblinda industrialiseringen och fram till 1970-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej men då behåller jag min utombordare från -55 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startade Kina motorn idag, går hur fint som hellst 👍😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Joni1988:

Okej men då behåller jag min utombordare från -55 😅

Att ha kvar en gammal motor som fungerar tycker jag inte nödvändigtvis behöver vara fel, eftersom nytillverkning kostar väldigt mycket resurser och utsläpp. Sen är ju koldioxid en sak och en såpass liten båtmotor släpper nog inte ut särskilt mycket i den vägen, speciellt inte om man inte kör så himla många timmar per år, så det är väl inte mycket att bråka om. Grejen med tvåtakts utombordare är ju dock att man verkligen direkt skitar ner vattnet kring de vackra platser man rör sig vid, och det har jag lite svårt för.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

5 timmar sedan skrev Joni1988:

Okej men då behåller jag min utombordare från -55 😅

Det är nog begränsad skillnad mellan en förgasartvåtaktare från 1955 och en från 2021.

Tekniken bygger på att man spolar ut en stor del oförbränt bränsle (ca. 25 %) oavsett ålder. 5 % olja eller 0,5 % olja gör inte så stor skillnad.

 

Om kinamotorn har elektronik och insprutning kommer ju saken i ett helt annar ljus.

Då är den säkert betydligt mera miljöanpassad än en 50-talare.

 

Jag skulle vilja att du känner dig som en riktig förstörare av vattnen du kör runt i, men dessvärre verkar du inte bry dig. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Joni1988:

Skriver ni så till alla som har tvåtaktare här?

Nejdå, klart vi inte gör. Bara till översittare med taskig attityd.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Joni1988:

Ja.

Jag kompenserar att åka elbil på jobbet blir över 3000mil årligen.

Jag kör inte bil alls på jobbet. 
Hur skitig båtmotor är det OK att jag köper då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Joni1988:

...jag bryr mig inte

Så mycket har nog alla förstått! ;)

Du kunde lika gärna ha köpt en fyrtaktare för samma pris.

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställde bara en fråga om man får använda en sån motor, o då har man miljönissarna efter sig 🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Joni1988:

Jag ställde bara en fråga om man får använda en sån motor, o då har man miljönissarna efter sig 🤣

Man behöver inte vara ”miljönisse” för att tycka att det är grisigt att importera en nytillverkad tvåtaktare från Kina för att runda reglerna. 
Vi har alla båten i samma hav, drygt om någon/några skiter i reglerna då. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...