Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
psedin

Nytt batteri men det klickar bara

Rekommendera Poster

Hej,

håller på att bli tokig :)

Trodde i min enfald att batteriet var slut, så köpte nytt, Men samma problem. När jag vrider om för att starta så knäpper det bara till. Vad göra? Kan det vara för dålig kontakt vid batteriet?  

Vad tror forumet?

/ Frustrerad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla batterikabelskorna, se till att det är rent från oxid och annat.

Sedan kan det vara startmotorns solenoid som bara klickar, dess uppgift är att föra in startmotorn bendixdrev i svänghjulets startkrans, och samtidigt koppla in startmotorn. Inte sällan är det den sistnämnda funktionen som fallerar, antingen då solenoiden har en massa gammalt härsket fett, eller så är det det kraftiga kontaktparet längst bak i solenoiden som är bränt eller oxiderat, eller en kombination av dessa fel.

En del motorer är utrustade med ett startrelä, som antingen ger ström direkt till startmotorn om solenoid saknas, vanligt på amerikanska V8:or, eller så ger detta relä ström till solenoiden.

 

Solenoider låter "KLICK" reläer låter "klick"...

 

Du skriver inte vad du har för motor, detta jag skrivit gäller inombordare, såväl dieslar som bensinare, på utombordare ser det litet annorlunda ut, där startmotorn bendixdrev trycks ut mekaniskt, men oxid och dåliga kontakt finner man ju även hos utombordare.

 

Börja vid batteriet och leta dig bakåt i motorns elsystem tills du finner solenoid och startmotor och kolla anslutningarna.

 

Sedan kan ju alla typer av solnoider och startmotorer alla kategorier, kan gå sönder och antingen behöver bytas ut eller lämnas in för renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

klick med metalliskt ljud=   kugg mot kugg startmotor och svänghjulskrans, jucka lite på motorn isåfall. 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Eile:

klick med metalliskt ljud=   kugg mot kugg starmotor och krans, jucka lite på motorn isåfall. 

En "övertalning" med en plast- eller gummiklubba mot startmotor eller solenoid kan ibland hjälpa till mot symptomen, men inte mot grundproblemet.

 

Men det är nog bättre att trådstartaren @psedin först berättar vad det är för motor som inte startar, då kan det vara lättare att ge mer specifika råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

En "övertalning" med en plast- eller gummiklubba mot startmotor eller solenoid kan ibland hjälpa till mot symptomen, men inte mot grundproblemet.

 

Men det är nog bättre att trådstartaren @psedin först berättar vad det är för motor som inte startar, då kan det vara lättare att ge mer specifika råd.

Eller vrida veven något. Men en googling säger att ts har en johnson utombordare och då hjälper varken juckande eller plastklubba, istället något lämpligare med felsökning och troligen ett kolbyte eller avbrott där. 

 

Redigerad av Eile
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med kontaktspray i skarvdon på elledningar. Hjälpt mig ett flertal gånger!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm @Eile @bergsmag tack för alla tips och råd. Helt underbart!

Motorn är som sagt en 1997 Johnson 115 oceanrunner. Den gamla trotjänaren.

Klicket är inte metalliskt utan mer ett litet klick. 

Jag kommer att ta era råd med mig ikväll och imorgon och försöka lösa problemet. 

Jag håller er underrättade :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev psedin:

@Georg_Ohm @Eile @bergsmag tack för alla tips och råd. Helt underbart!

Motorn är som sagt en 1997 Johnson 115 oceanrunner. Den gamla trotjänaren.

Klicket är inte metalliskt utan mer ett litet klick. 

Jag kommer att ta era råd med mig ikväll och imorgon och försöka lösa problemet. 

Jag håller er underrättade :)

Exakt detta ljud (och inget rotation på startmotorn förstås) fick jag emellanåt förut med en gammal Johnson-motor, endast vid sjösättning och andra tillfällen när motorn varit oanvänd länge. Visade sig vara ett litet, litet glapp i kontakt från batteriet vid startmotorn. Gjorde rent kontaktytorna och skruvade åt muttern ordentligt - klickandet är borta sedan dess.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev psedin:

@Georg_Ohm @Eile @bergsmag tack för alla tips och råd. Helt underbart!

Motorn är som sagt en 1997 Johnson 115 oceanrunner. Den gamla trotjänaren.

Klicket är inte metalliskt utan mer ett litet klick. 

Jag kommer att ta era råd med mig ikväll och imorgon och försöka lösa problemet. 

Jag håller er underrättade :)

Ett litet klick kan komma från ett relä, men det är ju en gissning.

För kanske fyrtio år sedan eller mer, mekade jag en väldans massa med mer eller mindre (oftast mer) gamla utslitna Evinrude och Johnson som då som nu var av samma skrot och korn, även jag hade startmotorproblem, en gång berodde det på tändningslåset, någon gång pga neutallägesbrytaren, den som skall förhindra att man startar med växel i, några gånger var det rena startmotorfel och dåliga anslutningar... ja och då har jag inte nämnt alla dåliga batterier som man då inte hade råd att byta ut. En del "halvstora" motorer hade då både startsnöre och elstart, då sade man att man knappast orkade dra igång något som var större än 35hk med startsnöre... 

 

Senare blev det nya eller nyare begagnade japanska motorer på samtliga utombordsbåtar inom "familjerederiet", då upphörde problemen. Så jag och kusinerna fick leta efter andra objekt att meka med under sommarsemester och sommarlov.

 

Men utombordarexpertisen får fortsätta att hjälpa dig, jag är bättre på inombordare (dock inte expert) och de problem som kan uppkomma på sådana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen har nämnt huvudströmsbrytaren vad jag kan se. Men det kanske du inte har någon? Mycket vanlig orsak annars vid denna typ av fel. 

Har du en sådan så börja med att hänga av den ena kontakten och koppla över den tillsammans med den andra så att de har 100% kontakt.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma "fel" på min startmotor, hade haft ner startmotorn och bänkkört den, fungerade då klockrent. året innan hade jag bytt kabelskor på alla kablar till startmotorn vilket gjorde problemet något bättre typ halva säsongen, fick jobba med nyckeln på tändningen då den klickade men tillslut gick startmotorn in och motorn igång, levde med detta tills inför denna säsong då jag drog om alla kablar (som nu va 32 år gamla) problemet som bortblåst! Kablarna va ärjade inuti och levererade inte tillräckligt mycket ström längre

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det finns ett enkelt men farligt sätt (om man inte vet vad man håller på med) att felsöka ett sådant fel, nämligen att använda en startkabel.

 

Koppla först från minus på batteriet till så nära startmotorn som möjligt. Testa starta. Andra kabeln på batteriet på.

Ta sedan bort kabeln och koppla från plussidan på batteriet till grova anslutningen på startmotorn. Då med minussidan påkopplad.

 

Motorn borde dra runt vid någon av dessa "manövrar". 

 

Batteriet måste stå luftigt så att "knallgas" inte kan bildas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill meddela att motorn går som aldrig förr.

Jag gjorde rent polerna, filade så att metallyta kom fram. Gjorde rent kabelskorna på liknande sätt. Kapade kablar så att jag fick fram metallyta. Monterade ihop allt ihop och vips funkar allt som det ska. Hurra!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad roligt att höra @psedin - svårslagbar känsla när en båtmotor funkar bra igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...