Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackimel

Hjälp, Motorn startar inte!

Rekommendera Poster

Köpt motorn Suzuki 2,5 4 takt från -06 begagnad, den startade lätt vid köp. Vid första test i havet startade den aldrig trots 200 drag i snöret. 
 

Skruvade bort tändstiftet som va lite sotigt, slipade det och därefter startade den enkelt. Bytte till nytt stift och då startade den enkelt utan gas och full choke.

 

Tyvärr dog den”lite bubblande” vid gaspådrag efter några minuter. Dog flera ggr då jag la i växeln. Lyckades få i växeln med liiite gaspådrag. Men när jag därefter långsamt eller snabbt försökte gasa upp så ”storknar” dör den. 


Efter ett tag då den dött flera gånger startade den återigen inte. Skruvat bort stiftet precis men inte nämnvärt sotigt. Slipat lite men hjälper inte. Ingen tendens till att den startar. Gnista kommer på stiftet när jag drar. 
 

tacksam för alla tips!

 

Med vänlig hälsning, Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stänger du av choken när den startar? Kolla så att chokens reglage verkligen stänger av choken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Rascal:

Stänger du av choken när den startar? Kolla så att chokens reglage verkligen stänger av choken.

Vad som sker inuti choken e ju oklart men den vrider sig tillbaka mekaniskt i det läge den ska stå. Märkligt att den funkade med nytt stift en stund för att bli mer o mer känslig vid gaspådrag för att till slut inte gå alls och inte startar tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackimel:

Vad som sker inuti choken e ju oklart men den vrider sig tillbaka mekaniskt i det läge den ska stå. Märkligt att den funkade med nytt stift en stund för att bli mer o mer känslig vid gaspådrag för att till slut inte gå alls och inte startar tycker jag.

Och JA, jag stängde av choken när de varit igång ett tag. Gick då först fint på tomgång 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du öppnat luftskruven på tanken? 

Har du skit i bränslefiltret?

Får den kylvatten?

Redigerad av Henge9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Henge9:

Har du öppnat luftskruven på tanken? 

Har du skit i bränslefiltret?

Får den kylvatten?

Tack för tanken! Jo luftskruven öppen, kylvatten kommer ut, bränslefilter har jag inte hittat något synligt mellan tank o förgasaren? Hmm??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Mackimel:

Tack för tanken! Jo luftskruven öppen, kylvatten kommer ut, bränslefilter har jag inte hittat något synligt mellan tank o förgasaren? Hmm??

Har du en bensinkran för att växla mellan avstängd / intern tank / extern tank. Försäkra dig om att den står rätt.

 

följer du bränsleslangen mellan intern tank samt ingång för extern tank så borde du hitta inline filerar på dessa slangar innan förgasaren.

 

utgår ifrån att du har fräsch bensin och tömde förgasare på bränsle inför vinterförvaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken sitter ju under kåpan på motorn. Ska kika närmre där. Det är en blandning av bensin från i fjol o ny från i år. Köpte den i vintras. Ska kika o tömma filter ! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Henge9:

Har du öppnat luftskruven på tanken? 

Har du skit i bränslefiltret?

Får den kylvatten?

Luftskruven öppnad, ska leta vidare efter filter, såg inget mellan den interna tanken o förgasaren, bara en slang? Men ska undersöka närmre!

Det kommer vatten ur skvallerröret.

 

tack🙏🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka loss luftfiltret eller insugsljuddämparen och prova med att blåsa in luft i tomgångs/lågfarts luftintaget. Det borde vara ett litet hål på sidan om ordinarie insugsrör. Kanske ca 2 mm i diameter bara. 
om det är täppt där fungerar inte tomgången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

TS skrev inledningsvis att motorn gick på tomgång. 

 

Vore det min motor, så lyfte jag ur motorn och plockade isär förgasare. 

 

Kan väl gissa då... Ligger bös

i stosen där bränsleslangen ansluts. 

D v s strax innan flottörventilens säte. 

Där är det trångt. 

Haft så på större o mindre motorer. 

 

Men det är små saker att pillra med. T ex sätet kan vara, av silivongummi eller liknande. 

Ligger löst ipressat från nålsidan. 

Lossar man nålen och blåser med tryckluft... Så börjar stora jakten. 

 

Hur är det med flottören? Inte troligt att den är full med bensin, med den kanske kärvar, inte rör sig fritt. 

Kanske är membranförgasare på dun motor... Men det sitter även då en nål där, som lyfts av membranet centrum. 

 

Just membranförgasare, typ mindre motorer, så även motorsågar, har ofta en liten cirkulär sil med diametern 8 - 10 mm. Den hittar du när du delar förgasaren. 

Går vanligtvis inte att rensa, då det blir som harts av bränslet, som sätter igen maskorna. 

Pillra bort och sätt i nytt. 

 

 

Tjolahopp... 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan även sitta en sil i botten av bränslekranen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Virvelvind:

Förgasaren sätts väldigt lätt igen på små motorer. Det finns flera guider till hur du monterar isär och gör rent den här:

 

https://www.youtube.com/results?search_query=suzuki+2.5+carburetor

Största tack! Återkommer när jag pillat isär! Låter inte orimligt!


Har du eller någon erfarenhet av att köra ”rengöra” förgasaren med Akrylatbensin? Läst lite att det skulle kunna vara en lösning?
 

Tänkte jag skulle försöka med det OM DEN SKULLE hoppa igång under en kort tid i alla fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, Mackimel said:

Har du eller någon erfarenhet av att köra ”rengöra” förgasaren med Akrylatbensin? Läst lite att det skulle kunna vara en lösning?
 

Tänkte jag skulle försöka med det OM DEN SKULLE hoppa igång under en kort tid i alla fall?

Modern bensin innehåller etanol som attraherar fukt från luften i tanken och fukten hjälper till att bilda den klegga som de pyttesmå hålen i förgasaren lätt sätts igen av. De fixar inte heller små smutspartiklar om sådana har kommit in i tanken. 

 

Att köra med alkylatbensin är en metod att slippa etanolen så att förgasaren kräver mindre omvårdnad för att hållas ren. Jag har svårt att se att det går att "spola ur" en redan smutsig förgasare genom att använda alkylatbensin. 

 

Annars fungerar det bra att se till att aldrig ha gammal bensin i tank eller förgasare. Tillsätt Sta-Bil eller annan fuktätande bränslestabilisator i bensinen och stäng gärna av motorn genom att vrida av bränslekranen och vänta tills motorn kört slut på bensinen i förgasaren. 

Redigerad av adeseaso

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll inte akrylat i tanken då det är en målarfärg! Prova istället alkylat, det funkar nog bättre.😉

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev henriknil:

Plocka loss luftfiltret eller insugsljuddämparen och prova med att blåsa in luft i tomgångs/lågfarts luftintaget. Det borde vara ett litet hål på sidan om ordinarie insugsrör. Kanske ca 2 mm i diameter bara. 
om det är täppt där fungerar inte tomgången. 

Stort tack för tips! Ja just nu tänder den ju inte överhuvudtaget men jag ska kolla röret! Största tack för engagemanget!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev pseudonym:

Häll inte akrylat i tanken då det är en målarfärg! Prova istället alkylat, det funkar nog bättre.😉

För sent! 2 liter oljefärg redan ihällt😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...