Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
protesterandemoose

Tankar om CU-rullen?

Rekommendera Poster

Tänker på den som säljs på rullfock.se

Jag har lyckats hitta några åsikter genom att googla men förvånansvärt lite ändå. Jag förstår att man inte kan segla revat som med ett "riktigt" rullfockssystem men det som lockar är att priset (inklusive att slippa sy om segel) står i proportion till båtens värde och att monteringen verkar vara enkel.

Blir det en uppgradering från att segla helt utan rulle? Enklare att segla ensam och att segla till och från bryggan. Slippa ta ner och vika ihop seglet över natten om man ligger i en naturhamn? Kanske mer sannolikt att man kommer ut öht om det minskar böket före och efter segling.

Hur ska man tänka kring segelkapell? Det kanske är relativt enkelt att bara ta ner förseglet om båten ska stå oseglad i solen några dagar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade det på förra båten. Jag tycker att det funkade utmärkt. Det går också att segla "revat" om man har ett segel som tål det, och om man bytt ut pistolhakar till plasthakar utan skavande kanter. Man ska väl undvika det om man har laminat, men enkla, tjockare segel är det inga problem med.

 

Jag sydde ett eget kapell, men när seglet är inrullat är det ju inget som skiljer CU-rulle från "vanlig" rulle. Seglet är lika inrullat oavsett. Så vanliga kapell lär funka bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det jag minns den tråden där folk skällde på att du revade med rullen :-). Men det vore ju toppen om det är möjligt i någon mån. Hur gick du till väga för att sy ett kapell? Blev du nöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Screenshot_20210519-114238_Chrome.thumb.jpg.d43814bc2ba134e25dce94dde117813a.jpg

Laddar upp en bild för de som inte är riktigt är med på vad vi talar om. Personligen är jag väldigt förtjust i systemet, det har flera fördelar, men också några orosmoln. Det första jag gillar (som kanske inte den här modellen har) är att man kan ha en "ändlös" lina (loop) vilket gör segelbyte enkelt då du inte behöver veta hur många varv lina det ska vara på rullen. Det andra är att man kan hissa och hala seglen på normalt sett, vilket gör segelbyten väldigt enkla. För det tredje om man inte orkar/lyckas rulla in seglet så kan man släppa ut det och hala ned seglet.

 

Jag har två orosmoln med systemet, dels hållfasthet och tröghet/friktion. På ett vanligt rullsystem så har man ett intakt förstag som allt roterar runt. Här har du flera svirvlar som delar av förstaget vilket gör mig osäker på hållfastheten (och väldigt trist om ena går av). Det andra är att på ett vanligt rullsystem så kan du spänna förstaget utan att det påverkar in/ut rullning nämnvärt . Här borde ökad belastning göra det allt svårare för svirveln att fungera utan ökad friktion.

 

Normalt brukar man räkna med att du kan rulla in fock/genua ca 30% utan större förlust i seglets egenskaper. Med det här systemet troligtvis något mer, förutsatt att du använder mjuka tyghakar, eftersom du slipper aluminiumprofilen på förstaget.

 

Visst kan du ha kvar förseglet inrullat över natten. Men du bör så småningom byta till försegel som har UV beständig rand längst ut, som skyddar seglet mot solen när det är inrullat. Normalt sett så använder man inte kapell till försegel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev protesterandemoose:

Just det jag minns den tråden där folk skällde på att du revade med rullen :-). Men det vore ju toppen om det är möjligt i någon mån. Hur gick du till väga för att sy ett kapell? Blev du nöjd?


Seglingsegenskaper försämras säkert en hel del, men om alternativet är att inte ha nåt balanserande försegel alls i hårdare vind, så tar jag hellre det. Jag rullrevade bara vid ett par tillfällen, och inte efter att det nya seglet, med laminat, var på plats.

Kapellet sydde jag genom att kolla lite på hur "färdiga" kapell var konstruerade. Framför allt snodde jag friskt från upplägget med två sicksackande spännlinor från botten upp till en elastisk lina som kniper åt i toppen och som också drar ihop hela kapellet runt seglet för att minimera att det fångar vind och fladdrar. En öppet startbar dragkedja längs hela kapellet, som i sig i princip bara var en väldigt avlång rektangel. Köpte allt som behövdes för att göra den från en butik i norra Kungälv. Sydde på farmors gamla Bernina från tidigt 60-tal. Ingen optimal maskin för ändamålet, eftersom den var för svag, så jag handmatade nog 60-70 procent av alla stygn! Men det blev bra och kapellet funkade fint de två säsonger vi använde det. Arbetsinsatsen för min del var kanske 10-12 timmar.

Det nya seglet hade UV-skydd insytt, men Boding anade nog inte att inrullningen blir lite annorlunda på en CU-rulle utan de sydde på vanligt vis. På CU-rulle dras seglet in mindre i mitten, vilket gör att UV-skyddet får en glipa som en spiral hela vägen upp. Därför kändes kapell nödvändigt.

image.png.e2904f7b55ca931e35f970e338aa893d.png

image.thumb.png.f136e90d253365156f99f6cfb5895bb5.png
 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Peka67:

Jag har två orosmoln med systemet, dels hållfasthet och tröghet/friktion. På ett vanligt rullsystem så har man ett intakt förstag som allt roterar runt. Här har du flera svirvlar som delar av förstaget vilket gör mig osäker på hållfastheten (och väldigt trist om ena går av). Det andra är att på ett vanligt rullsystem så kan du spänna förstaget utan att det påverkar in/ut rullning nämnvärt . Här borde ökad belastning göra det allt svårare för svirveln att fungera utan ökad friktion.

 

Hållfastheten är förstås en fråga om dimensionering. Svirvlarna var jämnstora med schacklarna som seglet var fäst med i övrigt, så det kändes ok.

Belastningen upplevde jag aldrig var nåt problem. Däremot släppte jag så klart akterstagets spänning innan jag skulle rulla in, för att slacka förstaget lite.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Hållfastheten är förstås en fråga om dimensionering. Svirvlarna var jämnstora med schacklarna som seglet var fäst med i övrigt, så det kändes ok.

Belastningen upplevde jag aldrig var nåt problem. Däremot släppte jag så klart akterstagets spänning innan jag skulle rulla in, för att slacka förstaget lite.

Jätteroligt att du har provat på systemet raol, då stryker jag ena orosmolnet. Vill verkligen att systemet ska fungera då jag har svårt att välja mellan rulle eller hakar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kombinerade konstruktionen som visas här:
 


med den som visas här:
 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på dessa cu rullar ett tag också och har även jag undrat lite över bla just hållfasthet.

Så tack för genomgången.

Jag undrar lite över vilken storlek man behöver. Jag har en Ketch rigg med dubbla förstag där jag vill ha rullen till det yttre för en ganska stor genua. Det rör sig om en 30 fots båt.

Skall man gå på XL eller fungerar standard varianten? Vad skulle nackdelen med xl vara annars (mer än att den är större och ev fulare)?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Guggen:

Jag har tittat på dessa cu rullar ett tag också och har även jag undrat lite över bla just hållfasthet.

Så tack för genomgången.

Jag undrar lite över vilken storlek man behöver. Jag har en Ketch rigg med dubbla förstag där jag vill ha rullen till det yttre för en ganska stor genua. Det rör sig om en 30 fots båt.

Skall man gå på XL eller fungerar standard varianten? Vad skulle nackdelen med xl vara annars (mer än att den är större och ev fulare)?

Hade jag en båt med dubbla förstag hade jag inte tvekat utan slått till. Personligen så har jag fastnat för ett italienskt märke Jiber.

Screenshot_20210519-152448_Google.jpg.1e1fa2c48f2fd5b9aff4344d08aa0428.jpg

Nedan är en liten videosnutt

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Äsch... Varför krångla till det? 

 

Furlex 100 S, duger gott. 

 

Funkar fint att rullreva. 

Testat i storm. Inga, som helst problem, bara man ser till att ha minst fem varv kvar på rullen. 

 

Vad kan gå fel? 

 

TS. Köpte nytt segel i fjol med UV-skydd. Behöver inte kapellet. Funkar men använt. 

Blixtlås o snörp. 

 

Du får det för 100 kr, om du betalar frakten. Färg röd. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blev en bra genomgång här. Känner mig rätt trygg i att kontakta CU och höra om de har en åt min båt.

 

54 minuter sedan skrev Hybro:

Äsch... Varför krångla till det? 

 

Furlex 100 S, duger gott. 

 

Funkar fint att rullreva. 

Testat i storm. Inga, som helst problem, bara man ser till att ha minst fem varv kvar på rullen. 

 

Vad kan gå fel? 

 

TS. Köpte nytt segel i fjol med UV-skydd. Behöver inte kapellet. Funkar men använt. 

Blixtlås o snörp. 

 

Du får det för 100 kr, om du betalar frakten. Färg röd. 

 

Furlex 100 S? Verkar ha utgått.

Ang kapellet så skulle det bli ett projekt mindre för mig vilket vore superskönt. Passar det min 27-fotare tro? Eller är det väldigt noggrant med måtten.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-19 vid 13:19 skrev raol:


Seglingsegenskaper försämras säkert en hel del, men om alternativet är att inte ha nåt balanserande försegel alls i hårdare vind, så tar jag hellre det. Jag rullrevade bara vid ett par tillfällen, och inte efter att det nya seglet, med laminat, var på plats.

Kapellet sydde jag genom att kolla lite på hur "färdiga" kapell var konstruerade. Framför allt snodde jag friskt från upplägget med två sicksackande spännlinor från botten upp till en elastisk lina som kniper åt i toppen och som också drar ihop hela kapellet runt seglet för att minimera att det fångar vind och fladdrar. En öppet startbar dragkedja längs hela kapellet, som i sig i princip bara var en väldigt avlång rektangel. Köpte allt som behövdes för att göra den från en butik i norra Kungälv. Sydde på farmors gamla Bernina från tidigt 60-tal. Ingen optimal maskin för ändamålet, eftersom den var för svag, så jag handmatade nog 60-70 procent av alla stygn! Men det blev bra och kapellet funkade fint de två säsonger vi använde det. Arbetsinsatsen för min del var kanske 10-12 timmar.

Det nya seglet hade UV-skydd insytt, men Boding anade nog inte att inrullningen blir lite annorlunda på en CU-rulle utan de sydde på vanligt vis. På CU-rulle dras seglet in mindre i mitten, vilket gör att UV-skyddet får en glipa som en spiral hela vägen upp. Därför kändes kapell nödvändigt.

image.png.e2904f7b55ca931e35f970e338aa893d.png

image.thumb.png.f136e90d253365156f99f6cfb5895bb5.png
 

 

Otroligt imponerande sömnadsinsats! Pallar du lista vad du köpt i mån av material (bild 1) så vore jag mycket tacksam?
Och för någon som aldrig kommit i närheten av en rullfock (men är intresserad av CU-lösningen), hur får du upp kapellet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev imrik:

 

Otroligt imponerande sömnadsinsats! Pallar du lista vad du köpt i mån av material (bild 1) så vore jag mycket tacksam?
Och för någon som aldrig kommit i närheten av en rullfock (men är intresserad av CU-lösningen), hur får du upp kapellet? 

Spinnakerfallet använder man för att hissa kapellet då det sitter ovanför förstagsinfästningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-19 vid 19:56 skrev protesterandemoose:

Ja det blev en bra genomgång här. Känner mig rätt trygg i att kontakta CU och höra om de har en åt min båt.

 

Furlex 100 S? Verkar ha utgått.

Ang kapellet så skulle det bli ett projekt mindre för mig vilket vore superskönt. Passar det min 27-fotare tro? Eller är det väldigt noggrant med måtten.

 

Furlex 100 har ersatts av 104s, kolla måtten mellan förstagsinfästning och pulpit, så rullen får plats, på min åttameters båt var det lite tight, men funkar bra. Det är en bra uppdatering, Seldén har lyckats minska höjden på rullen så underliket går lite närmare däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...