Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jihoo

Köpa båt utan timräknare?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att köpa en DC båt men det sitter ingen timräknare på motorn? 

Är det vanligt?

Motorn är en Volvo penta 7,4 GI från 99

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Jihoo:

Hej!

 

Jag funderar på att köpa en DC båt men det sitter ingen timräknare på motorn? 

Är det vanligt?

Motorn är en Volvo penta 7,4 GI från 99

 

Mvh

Om du räknar med att en fritidsbåt i snitt går 50h / år så borde motorn ha närmare 1000h.

 

jag skulle nog lägga en liten slant på ett leakdown test för att få insikt i hur sliten motorn är (utöver de vanliga kontrollerna). 
 

finns det servicehistorik över hela motorns livslängd, tex kvitton är det ett plus. Kolla även att limpor och knän är bytta.

 

sötvattenkylning/ slutet kylsystem är såklart ett stort plus då motorn ändå är över 20 år

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Om du räknar med att en fritidsbåt i snitt går 50h / år så borde motorn ha närmare 1000h.

 

jag skulle nog lägga en liten slant på ett leakdown test för att få insikt på motorn (utöver de vanliga kontrollerna). 
 

finns det servicehistorik över hela motorns livslängd, tex kvitton är det ett plus. Kolla även att limpor och knän är bytta.

 

sötvattenkylning/ slutet kylsystem är såklart ett stort plus då motorn ändå är över 20 år

Okej, vad är ett leakdown test? Är det något man kan göra själv?

Båten är jäkligt långt bort och jag ska kolla på den nu i helgen och sedan får den transporteras på lastbil hem. 

Det är sjövattenkylning på motorn :(

Den har gått i Vänern och nu senaste 8 åren uppe i Piteå, alltså i bräckt vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Jihoo:

Okej, vad är ett leakdown test? Är det något man kan göra själv?

Båten är jäkligt långt bort och jag ska kolla på den nu i helgen och sedan får den transporteras på lastbil hem. 

Det är sjövattenkylning på motorn :(

Den har gått i Vänern och nu senaste 8 åren uppe i Piteå, alltså i bräckt vatten.

 

Mitt spontan svar är nej, du behöver rätt kunskap (och utrustning) för att göra ett leakdown test och kunna dra riktiga slutsatser utifrån det.

 

testet kan på sätt och vis visa hurpass sliten motorn är genom att avgöra hur mycket tryck cylindrarna kan hålla och var läckaget sker (nedåt eller uppåt). Det finns även andra tester såsom vacum test  och ”läsa tändstift” som kan ge en uppfattning utan att behöva skruva isär motorn.

 

hursomhelst behöver du nog hjälp av en mekaniker som är kunnig på dessa V8 maskiner för att göra sådana tester.

 

med tanke på att den är sjövattenkyld och är 20 år gammal och gått i runda slängar 1000h skulle jag inte räkna så mkt värde på motorn.

 

Fråga dig själv, är det fort.f ett bra köp om du måste investera närmare 100’ för att renovera eller byta ut motorn de närmaste åren. Om svaret är ja kan du köpa den på vinst och förlust och hoppas på att den håller.

 

om svaret är nej skulle jag avstå köpet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag sålde farsans båt visste jag inte att det fanns en timräknare nere i maskinrummet (Mercruiser 4,3), men det visste köparen. 110 timmar på 10 år hade vi kört.

Min nuvarande båt KAD42 diesel kör jag mellan 30-40 timmar per år och den har 1500 timmar snart på 21 somrar, dvs snitt på 70 h per år.

 

Jag hade tagit ett komptest på den, ganska enkelt. Viktigt är att den inte är rostig, så kolla under sumpen och runt om på blocket.

 

Timmarna är inte så viktigt, slitaget kommer vid belastning. Dvs hur mycket som körs med spjällöppning mer än 70%. Det är inte lätt att se och mäta, men komptestet ger en indikation.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

När jag sålde farsans båt visste jag inte att det fanns en timräknare nere i maskinrummet (Mercruiser 4,3), men det visste köparen. 110 timmar på 10 år hade vi kört.

Min nuvarande båt KAD42 diesel kör jag mellan 30-40 timmar per år och den har 1500 timmar snart på 21 somrar, dvs snitt på 70 h per år.

 

Jag hade tagit ett komptest på den, ganska enkelt. Viktigt är att den inte är rostig, så kolla under sumpen och runt om på blocket.

 

Timmarna är inte så viktigt, slitaget kommer vid belastning. Dvs hur mycket som körs med spjällöppning mer än 70%. Det är inte lätt att se och mäta, men komptestet ger en indikation.

Jag reviderar mitt tidigare inlägg. Ett komptest kan räcka om du bara vill ha en indikation.


Leakdown är kanske overkill i det här sammanhanget.

 

Orsaken till att jag nämner det är att jag hade en motor en gång som hade bra komp. men låg under godkända nivåer på ett leakdown test. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 400h på min 7.4GI från 00. Med en mefi läsare kan man se riktiga timmarna på en dator. Dom lagras i styrenheten. 
Den klassiska timräknaren i motorrummet går att koppla bort genom att rycka en kabel så den går inte alltid lita på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev Cobalt233:

Jag har 400h på min 7.4GI från 00. Med en mefi läsare kan man se riktiga timmarna på en dator. Dom lagras i styrenheten. 
Den klassiska timräknaren i motorrummet går att koppla bort genom att rycka en kabel så den går inte alltid lita på.

En Mefi läsare? Kan man hyra en sån tror du? Jag bor i Värmland. Har de flesta båtverkstäder sånna läsare? 

Är det olika läsare för Volvo penta och mercruiser eller är det samma?

Vart sitter timräknaren på din motor? 

Är det en bra motor i övrigt? 

 

Mvh

Redigerad av Jihoo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag reviderar mitt tidigare inlägg. Ett komptest kan räcka om du bara vill ha en indikation.


Leakdown är kanske overkill i det här sammanhanget.

 

Orsaken till att jag nämner det är att jag hade en motor en gång som hade bra komp. men låg under godkända nivåer på ett leakdown test. 

Okej, men ett komptest borde jag fixa att göra 👍 Hur många kg bör varje cylinder ha och hur mycket får det skilja? Duger Biltemas komptestare för 219:-??

Redigerad av Jihoo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet inte om man kan hyra. Det är dyra grejer om man ska köpa. Mefi 1,2,3,4 är ju ett externt styrsystem som både penta och mercruiser köpt in. Jag har försökt att få en mercruiser verkstad att felsöka min penta men dom menar på att programmet inte är kompatibel. Dom man kan köpa själv för 20k funkar till båda så jag vet inte ja.

Troligtvis bäst att kontakta en Penta.


Min sitter monterad uppe i högra hörnet på motorrummet. Svår att se om man inte böjer sig ner och kollar snett uppåt. Ca 4x2x2 cm stor.

 

Jag tror dock det är båt tillverkaren som bestämmer placeringen. 
 

timräknare tror jag är standard så antingen vet han inte var den sitter. Eller så har någon medvetet tagit bort den.

 

Ett tips om du köper båten och vill läsa felkoder gratis 👍

https://www.offshoreonly.com/forums/do-yourself-boating-budget/103342-make-marine-efi-code-tool-less-than-%241-00-a.html

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...