Jump to content
Sunday 22 May 2022
Merrix

Lutning

Recommended Posts

Pratade just med mekanikern. Han har kollat skrovet efter bästa förmåga och säger att han inte hittar någon skada överhuvudtaget. Sedan har jag jobbat och levt tillräckligt länge för att veta att bara för att en fackman säger A så måste inte nödvändigtvis A vara fallet. Smartare människor än honom har haft fel förr. Men det är vad jag har nu åtminstone, och det är ju goda nyheter, för sannolikheten är väl större att han har rätt än att han har fel. 

Nästa steg för honom blir att sjösätta båten imorgon och kolla trimplanen.

Så jag lämnar papphammarlösningarna till honom..!

 

To be continued.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Merrix:

Så jag lämnar papphammarlösningarna till honom..!

Bra, man vill ju undvika att bli utsedd till årets clown redan nu!

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Kane:

Bra, man vill ju undvika att bli utsedd till årets clown redan nu!

Absolut. Det har man hela sommaren och dussintals tilläggningar inför publik på sig att bli...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan också berätta att jag kommunicerade med en amerikansk båtmekaniker (ännu en affärsidé - sälj rådgivning av experter inom olika ämnen via nätet). Det var han som för några dagar sedan först påpekade att det skulle kunna vara en "rocker" eller en "hook" (jag vet fortfarande inte vad det heter på svenska). Men en hook är en konkav skada (dvs en inbuktning) och en rocker är en konvex skada (utbuktning). Tydligen är detta något man jobbar med inom racing, att hitta den perfekta formen på skrovet genom att medvetet skapa hooks och rockers på båten. Men då oftast centrerat under båten. En hook trycker ned fören och en rocker lyfter fören. Ju längre bak på båtens botten, desto större effekt för en hook eller en rocker.

Länk om ämnet för den som är intresserad: https://www.aeromarineresearch.com/publications/PBR_NovDec2016.html

 

Hursomhelst, Jason, som den amerikanske båtmekanikern hette, sade att i mitt fall, eftersom båten lutar, kan inte hooken eller rockern sitta centrerad. Vad som skulle kunna få båten att luta åt babord vore en rocker (utbuktning) på styrbord sida eller en hook (inbuktning) på babord sida. Detta eftersom, enligt honom, en rocker lyfter och en hook sänker.

Detta var långt bortom min båtkunskap, men man lär sig...

Jason säger samma som någon sagt här ovan, och samma som min fysiska svenska båtmekaniker säger - att man kontrollerar efter hooks och rockers med en minst 1m lång stav, linjal, e.d. och jämför båtens sidor. Linjalen skall ligga mot skrovet på samma sätt på varje punkt på bägge sidor.

Och det har nu min båtmekaniker gjort, och han hävdar att det inte finns några skador. Varken hooks eller rockers...

 

Förhoppningsvis åker båten i sjön idag och trimplanen kontrolleras och i bästa fall fixas.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Merrix:

Förhoppningsvis åker båten i sjön idag och trimplanen kontrolleras och i bästa fall fixas.

 

 

 

Nej det gjorde den inte... Måndag nästa försök. Mekanikern övertygad om att det är trimplanen. Vi får se...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-20 vid 15:08 skrev Merrix:

Pratade just med mekanikern. Han har kollat skrovet efter bästa förmåga och säger att han inte hittar någon skada överhuvudtaget. Sedan har jag jobbat och levt tillräckligt länge för att veta att bara för att en fackman säger A så måste inte nödvändigtvis A vara fallet. Smartare människor än honom har haft fel förr. Men det är vad jag har nu åtminstone, och det är ju goda nyheter, för sannolikheten är väl större att han har rätt än att han har fel. 

Nästa steg för honom blir att sjösätta båten imorgon och kolla trimplanen.

Så jag lämnar papphammarlösningarna till honom..!

 

To be continued.

Eller så har han läst hur du dissade honom och flyttat ner dig på prioriteringslistan, därför ingen sjösättning...

 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, nej jag dissar absolut inte honom. Han är grymt snabb och anstränger sig verkligen för att fixa det här snabbt. Tror jag skulle få vänta flera veckor hos de flesta andra. Sedan att det inte är lätt att hitta en liten hook eller rocker tror jag bara är ett faktum. Men jag får lita på honom. Jag hoppas han har rätt - det vore ju kanon om det bara är ett mjukvaruproblem. Att till och med slita ut hela trimplanssystemet och sätta i ett nytt kostar fortfarande bara en bråkdel av att fixa balkar inne i skrovet...Tror Mentes autotrimplan kostar 7 lök  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för att du skriver om din problemsökning här.Det känns som du skulle kunna lösa mysteriet med två pip från larmet på våra Mercruiser 4,3 Mpi motorer som är en följetong här på maringuiden!

Jag tänker på din amerikanske kontakt som kanske har lite mer svar på detta.//Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Merrix:

.Tror Mentes autotrimplan kostar 7 lök  

Och har du frågat dem ännu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev farn:

Och har du frågat dem ännu?

Han vet väl fortfarande inte om det är Mente ASC som är problemet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Brawn:

Tack för att du skriver om din problemsökning här.Det känns som du skulle kunna lösa mysteriet med två pip från larmet på våra Mercruiser 4,3 Mpi motorer som är en följetong här på maringuiden!

Jag tänker på din amerikanske kontakt som kanske har lite mer svar på detta.//Thomas

Testa. Justanswer.com. Trot det kostar 23 spänn för en veckas provmedlemskap. Sedan kan du alltid hoppa av. Jag fick kontakt och chattade med en båtmekaniker inom en kvart. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev farn:

Och har du frågat dem ännu?

 

9 timmar sedan skrev Kane:

Han vet väl fortfarande inte om det är Mente ASC som är problemet?

Nej, och nej. Jag har inte frågat dem ännu och jag vet fortfarande inte om det är problemet. Jag har båten hos min mekaniker, han jobbar på det. Jag tänker inte ringa dem ännu, utan låter meken jobba vidare. Förhoppningsvis löser han det. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är jag tillbaka på ruta noll igen... Visar sig efter att ha tittat på en installationsvideo på Youtube att jag inte förstått displayen på min Mente Marine atuotrimtab. Knappen på höger sida är för att trycka ned styrbord, dvs vänster trimplan. Det visste jag. Men skalan på höger sida är för höger trimplan, dvs knappen på vänster sida. Så när man vill trycka ned babord sida så trycker man på vänster knapp och det visas då på skalan på höger sida...

Skalan sitter alltså på den sida där trimplanet verkligen sänks, och knappen sitter på den sida man vill sänka fören.

Om nu någon hänger med.

 

Hursomhelst, vad det betyder i mitt fall är detta:

Båten lutar kraftigt åt babord under acceleration. Om detta beror på trimplanen så är det pga att höger trimplan ligger i. Men inget visas i displayen. Sedan kommer båten upp i plan, och automatiken visar att den lägger ned höger trimplan. Och lutningen försvinner. Sedan åker jag runt med en display som visar att höger trimplan är nedfällt och båten är i balans. 

Så hur kan båten luta åt babord när displayen säger att inget trimplan är nere. Sedan när displayen visar att höger trimplan fälls ned (som lutar båten åt babord) så försvinner lutningen åt babord...???

 

Fullständigt omöjligt i praktiken såklart.

Har vridit och vänt på detta i huvudet ett tag nu, men slutsatsen blir väl bara att automatiken är helt urflippad och man kan inte lita på något den gör eller visar över huvud taget.

Kanske är en ordentlig kalibrering allt som behövs. Eller så har gyrot pajat och det är bara att köpa ett nytt för 6000 spänn på Watski.

 

Men jag försöker ändå förstå vad som egenligen händer, oavsett vad displayen säger. 

Och logiken är ju att under acceleration fälls felaktigt höger trimplan ned, dvs babord bog ned.

Sedan korrigeras detta av automatiken. Det kan göras på två sätt. Antingen att höger trimplan helt sonika fälls upp igen, och inget trimplan är nere. 

Eller genom att vänster trimplan också fälls ned, och båten hamnar i balans pga att bägge trimplanen ligger nedfällda.

I vilket fall som helst visar displayen något fullständigt annorlunda.

Den visar att inget trimplan är nere under acceleration, och att höger trimplan fälls ned och stannar nere för att kompensera lutningen åt babord.

Obegripligt.

94495.jpg

Edited by Merrix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter som du eller mekaniker borde titta på trimplanen så det är helt uppfälld sen bryta strömmen till dem så de inte kan regleras. Kanske räcker med att koppla ur säkringen och sen åka och se hur båten fungerar, sen koppla in strömmen igen och se hur den reagerar. Sen testa att kalibrera om dem, hjälper inte det kontakta mente marin för att reklamera eller köpa ny. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev M__G:

Det låter som du eller mekaniker borde titta på trimplanen så det är helt uppfälld sen bryta strömmen till dem så de inte kan regleras. Kanske räcker med att koppla ur säkringen och sen åka och se hur båten fungerar, sen koppla in strömmen igen och se hur den reagerar. Sen testa att kalibrera om dem, hjälper inte det kontakta mente marin för att reklamera eller köpa ny. 

Det är precis vad som borde göras och vad som skall göras i början av nästa vecka. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalibrera systemet nu när båten är på land och kan se hur trimplanen rör sig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Redan gjort. Han sade att trimplanen betedde sig konstigt innan kalibrering, han har nu utfört första steget av kalibreringen på land. Nästa steg görs i vattnet genom att man manuellt ställer trimplanen så att båten ligger perfekt under gång, sedan kalibrerar man in "neutralpositionen" i det läget.

Mitt problem med det är att låt oss säga att man har ett fel på båten - t.ex. en rocker eller hook - och så ställer man in trimplanen för att kompensera för det. Visst, då åker man runt med en båt i balans tack vare att man alltid åker med ett trimplan nere.

Det är inte vad jag är ute efter. 

Jag tycker snarare att man först ska säkerställa att trimplanen är i högsta läget. Sedan rycka ur säkringen till dem och testa båten. Beter den sig normalt med jämn belastinging (passagerare, packning) och i mild sjö (ej sidvind), då är det bevisat att det var trimplanen som orsakade allt detta. Sedan kan man lösa det problemet. 

Men inte bara köra en kalibrering som löser lutningen genom att alltid åka med ett trimplan nere. 

Det skulle jag kanske göra på en äldre, billigare båt, men inte på den här.

 

Men det testet skall också göras nästa vecka.

 

Installation of the ACS Attitude Control System - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=4l6t6AAd7Ec

Systemet låter ju dock onekligen trevligt om det funkar som det ska...

 

Edited by Merrix

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Merrix:

Redan gjort. Han sade att trimplanen betedde sig konstigt innan kalibrering, han har nu utfört första steget av kalibreringen på land. Nästa steg görs i vattnet genom att man manuellt ställer trimplanen så att båten ligger perfekt under gång, sedan kalibrerar man in "neutralpositionen" i det läget.

Nej, nu blandar ihop det här. Kalibrering av systemet görs med fördel på land där man kan se trimplanens rörelse. För efter kalibrering görs en kontroll i 4 steg där man ser hur trimplanen rör sig i förhållande till olika kommandon.

 

I vattnet sedan skall man lära systemet vilket gångläge man vill ha i marschfart. Det är ingen kalibrering.

Dessutom kan  man ställa in systemets förstärkning (= "snabbhet".

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Kane:

Nej, nu blandar ihop det här. Kalibrering av systemet görs med fördel på land där man kan se trimplanens rörelse. För efter kalibrering görs en kontroll i 4 steg där man ser hur trimplanen rör sig i förhållande till olika kommandon.

 

I vattnet sedan skall man lära systemet vilket gångläge man vill ha i marschfart. Det är ingen kalibrering.

Dessutom kan  man ställa in systemets förstärkning (= "snabbhet".

Ja ok, jag kanske lägger för mycket i begreppet kalibrering. Vi menar samma sak, men kallar det olika benämningar. Kalibreringen på land är för att se att rätt knapptryckning får rätt effekt i trimplanens verkliga rörelse, att trimplanen kan röra sig i sin fulla längd, samt att displayen visar vad som trimplanen verkligen gör. 

Det man gör i vattnet är att mha trimplanen manuellt ställa in vad man själv kallar perfekt gångläge. Då trycker man in/håller ned auto-knappen, sedan minns systemet det läget och strävar med sin auto-korrigering efter att alltid återskapa det gångläget.

Vad jag fortfarande menar är att jag vill inte åka runt med ett annat bestående fel som vi korrigerar upp med att manuellt ställa in trimplanen, sedan sätta det läget som default för automatiken. Då kommer jag åka runt i perfekt gångläge, men med ett okänt fel som kompenseras av mina trimplan.

 

Sedan har du alldeles rätt i att man kan ställa in trögheten i systemet också, vill minnas att det är en tregradig skala, som styr hur snabbt systemet går in och korrigerar obalans.

Edited by Merrix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ursäkta, men kan inte förstå att en del motorbåtsåkare är så känsliga för att det lutar vid färd. Seglare måste vara mindre känsliga, de lutar ju mest hela tiden.

Och de tolererar att vattnet rör sig.

Det är klart det krävs mer av hjärnan för att segla än att åka motorbåt.😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta, men kan inte förstå att en del motorbåtsåkare är så känsliga för att det lutar vid färd. Seglare måste vara mindre känsliga, de lutar ju mest hela tiden.

Och de tolererar att vattnet rör sig.

Det är klart det krävs mer av hjärnan för att segla än att åka motorbåt.😉

Seglare vill luta. Motorbåtsåkare vill inte. Luta när man seglar är väl lite av syftet? Motorbåten tar sjön bättre om den inte lutar. Bekvämare att inte luta oavsett segel eller motor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Jorgen01 said:

Ursäkta, men kan inte förstå att en del motorbåtsåkare är så känsliga för att det lutar vid färd. Seglare måste vara mindre känsliga, de lutar ju mest hela tiden.

Och de tolererar att vattnet rör sig.

Det är klart det krävs mer av hjärnan för att segla än att åka motorbåt.😉

Det är lite som att bilförare är fånigt känsliga med att sitta i färdriktningen medan de som tar tåget ofta sitter andra vägen utan att klaga alls. 😉

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta, men kan inte förstå att en del motorbåtsåkare är så känsliga för att det lutar vid färd. Seglare måste vara mindre känsliga, de lutar ju mest hela tiden.

Och de tolererar att vattnet rör sig.

Det är klart det krävs mer av hjärnan för att segla än att åka motorbåt.😉

Ja så kan man ju se det. Men vad skulle du tycka om din bil lutade? Skulle du acceptera det och tänka att "min segelbåt lutar ju, så det är väl ok att min bil också lutar"?

Nej. För att segelbåten ska luta, det är liksom en del av hela processen. Det är inget fel, det är så det ska vara. Men en bil ska inte luta.

En motorbåt ska inte luta om lasten är jämnt fördelad, om det inte är sidvind. Gör den det är det något fel. Så det kanske inte är själva lutandet i sig man stör sig på, utan vetskapen om att det ska inte vara så, något är fel. Som i bilexemplet. Lutar din bil när du kör rakt fram på en jämn väg vet du att något är fel.

 

Edited by Merrix
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det ju så att underlaget där man framför en båt är ju lite annorlunda mot vad en bil

mestadels framförs på. I de flesta fall ligger vägbanan still. Under förutsättning att du är nykter.

Det finns ju en del som har haft otur där vägbanan kommit upp och slagit dem i ansiktet.

Men oftast är det när de är berusade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Nu är det ju så att underlaget där man framför en båt är ju lite annorlunda mot vad en bil

mestadels framförs på. I de flesta fall ligger vägbanan still. Under förutsättning att du är nykter.

Det finns ju en del som har haft otur där vägbanan kommit upp och slagit dem i ansiktet.

Men oftast är det när de är berusade.

Vi människor är väl bara olika. Jag, och en del andra, stör oss bara på att något som inte skall luta ändå lutar. Inklusive en motorbåt i vattnet. En del gör inte det. Allt frid och fröjd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har full förståelse för dina problem.

I bästa fall är det trimplanen som är problemet.

Att det skulle lossnat någon balk är långsökt eller att formen skulle vara skev, men då skulle flera ha samma problemen.

Det skulle kunna vara så att din båt lyfts för tidigt ur formen och därmed skevat sig.

Det hände förr men kanske sker även nu pga högt tempo i produktionen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den här veckan är snart till ända. Har det gjorts några framsteg?

Nyfikenheten vet inga gränser. 🤓

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev FinaKillen:

Den här veckan är snart till ända. Har det gjorts några framsteg?

Nyfikenheten vet inga gränser. 🤓

OK, båten är hemma. Meken har kalibrerat och testat trimplanen i sjön. Han tycker båten går kanon och uppför sig helt, eller i alla fall tillräckligt, normalt.

Jag provkörde den tillsammans med honom en kort sväng i måndags - bara 5-10 minuter och ett par-tre gånger upp i plan. Det var allt vi hade tid för, samt att vi var i ett fartbegränsat område strax utanför marinan. Jag säger att det är mycket bättre än förr, men fortfarande lade den sig till vänster vid acceleration två av tre gånger. Men inte lika stark lutning som förr.

Det betyder ändå att problemet är inte helt löst. Vad som däremot verkar vara fixat, baserat på denna korta tur, är problemen vid marschfart. Tidigare visade Mente Marine displayen att den konstant låg med höger trimplan nedfällt för att båten skulle ligga i balans. Så är inte längre fallet. Den gick för det mesta helt utan behov av korrigering av trimplan, och det hände (som det ska vara) lika ofta att höger respektive vänster trimplan måste läggas i för att hålla jämnt gångläge.

 

Så vad säger man om detta? 

Det viktigaste är väl att sannolikheten har krympt från liten till extremt liten att felet skulle bero på skrovskada (rockers/hooks) eller till och med vatten i skrovet. För under denna korta tur låg båten nu fint i vattnet vid marschfart utan trimplan.

Att den fortfarande beter sig lite konstigt under acceleration (men mindre än förr) får jag antagligen leva med och kommer kanske aldrig få veta varför. 

Fortfarande trimplanen?

Något problem med en motor eller kompressor som ger lägre effekt/vridmoment vid fullt gaspådrag under acceleration?

Mercury Auto Trim? Systemet är ju ur funktion, men borde inte kunna spöka när det är avstängt.

Strukturellt fel i båtens konstruktion med t.ex. bränsletankens placering som får bensinen att rinna över till vänster vid lutningen som uppsår under acceleration? (väldigt låg sannolikhet dock pga att det händer även med bara 50-100 L soppa i tanken, vilket inte borde kunna påverka en 4 tons båt så kraftigt).

Har bestämt mig för att försöka skita i detta nu och njuta av båtsommaren istället. 

Denna korta provtur var i måndags, och sedan dess har det varit 6 grader, 22 m/s i byarna och regn - inget vidare båtväder med andra ord. Idag skiner solen, 2 m/s och det skall bli liknande i helgen. Så imorgon är planen att vi ska ut och då får jag en bättre uppfattning om hur läget är, men som sagt, vad jag har nu får jag nog leva med resten av sommaren. 

Har ingen lust att ta upp båten igen och börja om med nya felsökningar. Jag hoppas helt enkelt att problemet är "tillräckligt" fixat.

 

Jag återkommer nästa vecka med en uppdatering efter helgens övningar...

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja då kan du nog med gott samvete stänga frågan om skrovskador. Om problemet med luting kvarstår så testa en stilla dag  med urkoplade trimplan med dessa helt uppfällda. En kompis har mente automatik och den lutar ömsåsom styrbord ömsom babord under acceleration innan systemet bestämt sig. Han stänger ofta av automatiken och startar den när båten är i planen om jag förstått honom. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy