Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

30 minuter sedan skrev M__G:

Ja då kan du nog med gott samvete stänga frågan om skrovskador. Om problemet med luting kvarstår så testa en stilla dag  med urkoplade trimplan med dessa helt uppfällda. En kompis har mente automatik och den lutar ömsåsom styrbord ömsom babord under acceleration innan systemet bestämt sig. Han stänger ofta av automatiken och startar den när båten är i planen om jag förstått honom. 

Intressant. Tack för det.

Den lutning som nu verkar finnas kvar under acceleration är visserligen rent objektivt ett störande moment. Känns irriterande att den dyraste båten jag haft är den enda som lutat under acceleration...

Å andra sidan, det är ett ännu större problem att inte veta vad det beror på.

 

Skulle jag veta säkert att detta verkligen är trimplanen, och att de beter sig lite konstigt just under accelerationen och den hastigt uppkomna lägesförändringen av båten som då sker - då skulle jag släppa det och inte bry mig.

Mente Marine säger själva i sin youtubevideo att systemet jobbar både med roll och pitch, dvs det korrigerar både lutning i axeln babord-styrbord (roll) och i axeln akter-för (pitch). Pitchen korrigeras för att snabbare få upp båten i planing, och för att kunna hålla sig i plan i en lägre hastighet än annars.

Om det till exempel vore så, att när båten reser sig under acceleration och systemet vill fälla ned bägge trimplanen för att trycka ned fören och plana båten snabbare, så reagerar det ena trimplanet snabbare och skapar en lutning på båten tills det andra trimplanet hunnit ikapp - då skulle jag släppa detta och acceptera det som ett skitfel som kan hända på 5 år gammal båtelektronik. Och kanske göra ett nytt försök under nästa vinterservice att lösa det. Det skulle ju till och med inte nödvändigtvis behöva bero på ett fel i Mente Marines system, utan till och med kunna bero på att hudraulcylindern till det ena trimplanet kärvar och inte jobbar lika snabbt under motstånd som den andra.

 

Hursomhelst, jag ska definitivt testa utan trimplan så snart jag kommer ut. Förhoppningsvis imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Merrix:

Mente Marine säger själva i sin youtubevideo att systemet jobbar både med roll och pitch, dvs det korrigerar både lutning i axeln babord-styrbord (roll) och i axeln akter-för (pitch). Pitchen korrigeras för att snabbare få upp båten i planing, och för att kunna hålla sig i plan i en lägre hastighet än annars.

Om det till exempel vore så, att när båten reser sig under acceleration och systemet vill fälla ned bägge trimplanen för att trycka ned fören och plana båten snabbare, så reagerar det ena trimplanet snabbare och skapar en lutning på båten tills det andra trimplanet hunnit ikapp - då skulle jag släppa detta och acceptera det som ett skitfel som kan hända på 5 år gammal båtelektronik. Och kanske göra ett nytt försök under nästa vinterservice att lösa det. Det skulle ju till och med inte nödvändigtvis behöva bero på ett fel i Mente Marines system, utan till och med kunna bero på att hudraulcylindern till det ena trimplanet kärvar och inte jobbar lika snabbt under motstånd som den andra.

 

Hursomhelst, jag ska definitivt testa utan trimplan så snart jag kommer ut. Förhoppningsvis imorgon.

Hmmm, minns inte exakt hur mitt Mente-system fungerar men jag har för mig att systemet inte gör något förrän man kommer upp i den fart man hade när man ställde in önskat gångläge, dvs när man kommit upp i planande hastighet. Skall kolla nästa gång jag är ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Kane:

Hmmm, minns inte exakt hur mitt Mente-system fungerar men jag har för mig att systemet inte gör något förrän man kommer upp i den fart man hade när man ställde in önskat gångläge, dvs när man kommit upp i planande hastighet. Skall kolla nästa gång jag är ute.

ACS Attitude Control System from Mente Marine - YouTube

 

 

De säger definitivt själva att det skall gå in under acceleration och låg fart för att trycka ned fören.

Redigerad av Merrix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall kolla det i helgen om det blir båttur. Din länk funkade inte så lägger in en ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Skall kolla det i helgen om det blir båttur. Din länk funkade inte så lägger in en ny.

 

Tack. Jag fixade min länk också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Merrix man får väl hoppas att det nu också stannar på den nivån att det besvärar vid acc och inte återkommer, annars finns risk att du står så här när du hoppat iland...

image.png.1e8c1637de8b3c6c523a4ab0983d7ee4.png

 

Skämt åsido, låter vettigt att testa lite mera, men kanske ändå...höra med mente marin? Vill inte framstå som någon som tjatar, men jag ser inte någon nedsida med det, oavsett om det är automatiken eller kanske som du säger något med mekaniken eller motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Hmmm, minns inte exakt hur mitt Mente-system fungerar men jag har för mig att systemet inte gör något förrän man kommer upp i den fart man hade när man ställde in önskat gångläge, dvs när man kommit upp i planande hastighet. Skall kolla nästa gång jag är ute.

Kompisens jobbar uuder acceleration. Men har en förmåga att få båten att luta ömsom hit, ömsom dit under acceleration och även en kort stund efter innan autmatiken justerat till sig. Det gör inte den båten utan mentes. Men sen är du ju förträffligt smidigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va bra att du återkopplade!Halvbra lösningar är aldrig kul men ändå bättre än felsökningar i oändlighet.Du kunde ju ringa en kille på Mente i Finland,Peter nånting, minns inte efternamnet,som är väldigt bra att diskutera med.Han kan nog ha en del svar här.//Thomas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Brawn:

Va bra att du återkopplade!Halvbra lösningar är aldrig kul men ändå bättre än felsökningar i oändlighet.Du kunde ju ringa en kille på Mente i Finland,Peter nånting, minns inte efternamnet,som är väldigt bra att diskutera med.Han kan nog ha en del svar här.//Thomas

Östberg.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack igen alla för tips, råd och engagemang.

 

Jag kunde inte motstå frestelsen att ta en kvällstur igår. Efter det horribla vädret i veckan hade vi klarblått, 2m/s och inte spegelblankt, men åtminstone väldigt måttliga vågor.

Jag står fast vid vad jag sade tidigare efter den korta turen med meken. Otrolig förbättring. Det är inte längre obehagligt, och inte längre helt uppenbart att något är helt fel.

Den beter sig helt normalt efter planing i alla farter, hela vägen från 20 till de knappa 45 som den toppar. Ligger fint utan trimplansautomatik och detsamma med trimplansautomatik. Och automatiken jobbar åt bägge håll omvartannat beroende på vågor och vind.

Däremot får den fortfarande något spatt ibland och lutar vänster under acceleration. Men inte varje gång, inte ens en majoritet av gångerna, och inte lika mycket som förr.

Jag är dock 99% säker på att detta beror på något tillbehör, dvs inte på själva skrovet. Framför allt för att det blev en märkbar förbättring efter mekens ingrepp i trimplansautmatiken. Men också pga ren logik.

Tidigare lutande den vänster vid acceleration utan att trimplansautomatiken visade någon aktivering. Sedan låg den plant i marschfart med höger trimplan nedfällt. Dvs vid marshcfart skulle båten då i så fall ha lutat åt höger utan trimplansinblandning. Varför skulle en skrovskada göra att båten lutade åt olika håll under acceleration och marschgång?

 

Det finns dock ett par andra misstänkta i dramat. Båten har ju otalig elektronik.

När jag kör kan jag välja att köra bägge motorerna helt separat med varsitt reglage.

Eller så kan jag köra motorerna med varsitt reglage, men med varvtalssynkning så att babord motors varvtal automatiskt synkas till att matcha styrbords motor även om jag inte lyckas får reglagen i exakt samma läge.

Eller, om jag använder automatiken fullt ut, så väljer jag att kontrollera bägge motorerna med babord motors reglage. Då lämnar jag bara styrbord motors reglage i neutral, och bägge motorerna skall varva identiskt baserat på babord reglage.

Det kan ju såklart vara något med denna synkning också som gör att ena motorn (vilken i så fall?) varvar mer under acceleration och lutar båten åt vänster, sedan när den synkningen fått någon sekund på sig så balanseras varvtalet (och båtens gångläge).

 

Båten har ju Mercury Active Trim, vilket inte funkar och jag har kopplat ur det. Men när jag pratade med min lokala Mercuryverkstad om det sade han att de inte fixade det. Det var för avancerat och gjordes av någon på Mercury centralt. Han sade också att systemet var rent farligt om det var ur funktion när man har dubbelmontage. I bemärkelsen att om motorerna trimmar olika kan det ge allvarliga konsekvenser för båtens gångläge.

Nu menar jag inte att det är Active Trim som spökar i mitt fall, det är avstängt, men jag menar att om olika trimvinkel på motorerna kan få båten att bete sig väldigt konstigt så måste ju olika varvtal också kunna göra det.

 

Men jag kom inte längre igår då jag hade fru och barn i båten och de var mer intresserade av kvällssol för ankare i en vik än att jag skulle göra femtiosju accelerationstester...

 

Vad beträffar Mente Marine, videon länkad ovan säger tydligt att det skall aktivera bägge trimplanen under acceleration för att snabbare få båten i planing. Det gör inte mitt system. Å andra sidan kanske det inte hinner med. Trots 4 ton så planar båten otroligt snabbt. Snabbare än min tidigare AMT 230 BR med en 300 hk. Den hade fler hk/kg och 10 knops högre toppfart än min Flipper. Men jag upplever att min Flipper är snabbar upp till 25 knop. Kanske pga de dubbla motorernas högre sammanlagda vridmoment och grepp och kanske också Verados kompressorer hjälper till med accelerationen. Hursomhelst, min poäng är att trimplansautomatiken kanske inte ens hinner med vid acceleration?

 

Att ringa Mente Marine är såklart ett bra råd, och jag skall göra det nästa vecka.

 

Snart dags för nästa tur. Lika fint väder idag. Men samma besättning med samma ovilja att göra fyrtiotvå accelerationstester..!

Redigerad av Merrix
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade lite i går kväll för att se hur Mentesystemet jobbar vid acceleration. I första starten med lugnt förhållande såg jag inga bevis för att systemet skulle hjälpa till upp till planing. Inget av trimplanen var aktivt.

Andra gången jag testade var det sidvind och då gick höger trimplan ner för att kompensera lutningen.

Så jag är inte övertygad än att systemet skall hjälpa till för snabbare planing. Nu kommer hela sommaren gå åt för att kolla hur systemet arbetar vid acceleration.....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Testade lite i går kväll för att se hur Mentesystemet jobbar vid acceleration. I första starten med lugnt förhållande såg jag inga bevis för att systemet skulle hjälpa till upp till planing. Inget av trimplanen var aktivt.

Andra gången jag testade var det sidvind och då gick höger trimplan ner för att kompensera lutningen.

Så jag är inte övertygad än att systemet skall hjälpa till för snabbare planing. Nu kommer hela sommaren gå åt för att kolla hur systemet arbetar vid acceleration.....😎

Det låter som ditt system funkar ungefär som mitt då. Men videon är ju väldigt tydlig. De säger själva att systemet ska hjälpa till med bägge trimplanen för att komma upp i plan snabbare. Varför våra system inte gör det kan man ju undra. Kanske kickar det bara in när man har en båt som tar lång dig på sig att komma upp i plan, som verkligen reser sig med fören mot himlen..?

 

Var förresten ute i helgen igen, och båten går bra. Väldig förbättring jmf med förr. Jag har släppt denna fråga och konstaterar att meken fixade detta genom att omkalibrera och ställa in trimplanen.

Att den någon gång ibland lutar på ett för mig lite märkligt sätt tror jag man får leva med när man har ett helautomatiskt system. Kommer nog aldrig att vara perfekt. Gillar man inte automatiken får man väl köra själv, och kan kanske åstadkomma bättre resultat, men då måste man vara där och ratta själv hela tiden.

Tror jag föredrar ett kanske inte helt 100% perfekt resultat, men att man slipper göra jobbet och kan ägna sin uppmärksamhet och energi åt annat.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir både imponerad och lite skrämd av tanken på all elektronik och automatisering du har på båten. Rätt häftigt men samtidigt är jag lite för hands-on på att ställa in saker som jag själv vill ha det. Men till min fråga: Varvtalssynkroniseringen mellan motorerna - hur kopplas dessa till och från? Kan du snabbt koppla ifrån synkroniseringen då du ska till hamn? Jag tycker man har en stor fördel av kunna köra motorerna separat när man manövrerar mellan bryggor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Alanningen:

Jag blir både imponerad och lite skrämd av tanken på all elektronik och automatisering du har på båten. Rätt häftigt men samtidigt är jag lite för hands-on på att ställa in saker som jag själv vill ha det. Men till min fråga: Varvtalssynkroniseringen mellan motorerna - hur kopplas dessa till och från? Kan du snabbt koppla ifrån synkroniseringen då du ska till hamn? Jag tycker man har en stor fördel av kunna köra motorerna separat när man manövrerar mellan bryggor.

Bra fråga!

Ja det kan jag. När jag dockar etc så lägger jag bara ur synkroniseringen med ett knapptryck på knappen "sync", och givetvis koppar jag ur funktionen som styr bägge motorerna med ett reglage med ett knapptryck på "1-lever". Då har jag bäge motorerna helt separat styrda med varsitt reglage, och de kan köras en i fram- och en i backväxel om jag vill.

Finns också en atuomatisk nedreglering av varvtal som är till för just dockning. Knapp med benämninen "Dock".

Den är ganska bra faktiskt, iaf för en nybörjare som mig. Gör att motorerna bara får halva gaspådraget jmf med vad du faktiskt gör med reglaget. Helt enkelt till för att undvika onödiga övergaspådrag vid stressiga situationer vid dockning. Det ger en ett större felmarginal. Jag kan jobba med större rörelser på reglagen utan att de överreagerar med högre varvtal än jag vill.

Det är såklart en smaksak om man vill ha dem eller inte, bara att välja med en knapptryckning. Men jag gillar det. I och med att man i princip behöver göra dubbla rörelsen på reglagen för att få samma effekt som utan Dock-läget så kan man lättare och snabbare göra finjusteringar. Och man slipper skämma ut sig med ett fullt gaspådrag i en stressig situation..!

 

Håller med om att det är en väldig massa elektronik, men då är min båt ändå 5 år gammal. Antar att det finns mer finesser på en helt ny båt i den här prisklassen, och framför allt på dyrare båtar.

 

Jag förstår dig helt och hållet om att vilja ha total manuell kontroll, men i mitt fall ser jag allt detta som ett sätt att förenkla mitt båtande. Har ingen livslång erfarenhet, utan kom in i det har gamet sent. Så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

Sedan blir det ju såklart aldrig helt perfekt med automatiska system, men för mig är trade-offen ändå positiv. Jag behöver få ned antal moment att hålla fokus på. Räcker bra för mig med att välja hastighet, navigera, hålla koll på vågor och andra båtar. Slipper gärna jobba själv med trimplan och varvtalssynkronisering av motorer.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Kane said:

Testade lite i går kväll för att se hur Mentesystemet jobbar vid acceleration. I första starten med lugnt förhållande såg jag inga bevis för att systemet skulle hjälpa till upp till planing. Inget av trimplanen var aktivt.

Andra gången jag testade var det sidvind och då gick höger trimplan ner för att kompensera lutningen.

Så jag är inte övertygad än att systemet skall hjälpa till för snabbare planing. Nu kommer hela sommaren gå åt för att kolla hur systemet arbetar vid acceleration.....😎

Om jag accelererar riktigt långsanmt upp i plan så att båten får gå med fören i vädret en stund så griper mente in och försöker trimma ned fören, detta för att tunga/undermotoriserade båtar skall komma snabbare upp i plan. Testa att gå upp i plan riktigt långsamt så skall du se att det kickar in,

/Kaj

 

ps. Ostberg heter han på Mente  😉 ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaj1:

Om jag accelererar riktigt långsanmt upp i plan så att båten får gå med fören i vädret en stund så griper mente in och försöker trimma ned fören, detta för att tunga/undermotoriserade båtar skall komma snabbare upp i plan. Testa att gå upp i plan riktigt långsamt så skall du se att det kickar in,

/Kaj

 

ps. Ostberg heter han på Mente  😉 ds.

Där har vi nog förklaringen till varför systemet inte griper in för mig och Kane. Inte tillräckligt klena motorer. Vilket ju inte du heller verkar ha!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En helt annan fråga förresten. Vet någon här något om Propulse propellrar? Skulle vilja offra lite toppfart för att kunna hålla planing i lägre farter. Frågade dem om vad de hade och de säger att de har lösningen för det med en av sina fyrbladiga propellrar med ställbar pitch. Kompositmaterial. Min ringa kompetens på området säger mig att 250 hk kräver stål. 

Vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, Merrix said:

En helt annan fråga förresten. Vet någon här något om Propulse propellrar? Skulle vilja offra lite toppfart för att kunna hålla planing i lägre farter. Frågade dem om vad de hade och de säger att de har lösningen för det med en av sina fyrbladiga propellrar med ställbar pitch. Kompositmaterial. Min ringa kompetens på området säger mig att 250 hk kräver stål. 

Vad säger ni?

Propulse har 2 fördelar. Den ena är möjligheten att ställa om bladen för olika tillfällen och den andra att bladen lättare ger efter och går sönder vid en grundstötning. Det gör att motorn lär klara sig vid de flesta tillfällen då ett blad slår i sten. Vill du kunna hålla planing i lägre farter och motorn inte orkar det med nuvarande propeller så rekommenderar jag att du köper en stålpropeller med mindre stigning och en som är gjord för lägre farter med bibehållet grepp. Det gör att du har en fart/ekonomipropeller och en propeller för lägre farter. Bonusen är att du alltid har en reservpropeller med dig om olyckan är framme. Jag har kört propulse på en Buster (50hk) och toppfarten minskade med 2-3 knop. Jag fick ett grymt bett framåt med propulse men dessvärre värdelöst bett i backen. Det gjorde att den var på gränsen till farlig att ta iland med om man inte var riktigt försiktig. Om du ska ha propulse - testa först! Det finns annars risk att den snabbt hamnar på blocket. Vill du åka i låg planingsfart så är placering av vikten i båten nästan viktigare. Se till att få vikten/last fram i båten så att nosen hålls nere, då går båten lättare och motorn behöver inte jobba så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kaj1:

Om jag accelererar riktigt långsanmt upp i plan så att båten får gå med fören i vädret en stund så griper mente in och försöker trimma ned fören, detta för att tunga/undermotoriserade båtar skall komma snabbare upp i plan. Testa att gå upp i plan riktigt långsamt så skall du se att det kickar in,

/Kaj

 

ps. Ostberg heter han på Mente  😉 ds.

 

9 timmar sedan skrev Merrix:

Där har vi nog förklaringen till varför systemet inte griper in för mig och Kane. Inte tillräckligt klena motorer. Vilket ju inte du heller verkar ha!

Nja, kommer ju inte att hända att man smyger upp i plan bara för att Menten skall få jobba........😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var Propulse-testet avklarat. Säljaren lovade att den var testad stenhårt med Verado 300 hk, och ingen har hittills lyckats köra sönder en propeller. 
Jag har dubbla Verado 250. Putttade ut ur min vik på tomgångsfart och märkte ingen skillnad i manövreringsförmåga i den avancerade slalombanan jag måste ta mig igenom för ty komma ut på öppet hav. Väl där hade jag spegelblankt för en gångs skull. Gasen i botten och varvstoppet slår i redan vid 30 knop. Toppar 42 med mina stålproppar. Fattade vad som hänt. Men stängde av motorerna och kollade. Ena propellern hade tappat två av fyra blad. Bara att puttra hem på en motor. Stålet redan tillbakamonterat. 
Rådet: glöm Propulse till 250 hk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Merrix:

Så var Propulse-testet avklarat. Säljaren lovade att den var testad stenhårt med Verado 300 hk, och ingen har hittills lyckats köra sönder en propeller. 
Jag har dubbla Verado 250. Putttade ut ur min vik på tomgångsfart och märkte ingen skillnad i manövreringsförmåga i den avancerade slalombanan jag måste ta mig igenom för ty komma ut på öppet hav. Väl där hade jag spegelblankt för en gångs skull. Gasen i botten och varvstoppet slår i redan vid 30 knop. Toppar 42 med mina stålproppar. Fattade vad som hänt. Men stängde av motorerna och kollade. Ena propellern hade tappat två av fyra blad. Bara att puttra hem på en motor. Stålet redan tillbakamonterat. 
Rådet: glöm Propulse till 250 hk. 

Vad sa propuls säljaren om det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en sån fin båt ska det vara proppar som blänker🙂!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, Merrix said:

Så var Propulse-testet avklarat. Säljaren lovade att den var testad stenhårt med Verado 300 hk, och ingen har hittills lyckats köra sönder en propeller. 
Jag har dubbla Verado 250. Putttade ut ur min vik på tomgångsfart och märkte ingen skillnad i manövreringsförmåga i den avancerade slalombanan jag måste ta mig igenom för ty komma ut på öppet hav. Väl där hade jag spegelblankt för en gångs skull. Gasen i botten och varvstoppet slår i redan vid 30 knop. Toppar 42 med mina stålproppar. Fattade vad som hänt. Men stängde av motorerna och kollade. Ena propellern hade tappat två av fyra blad. Bara att puttra hem på en motor. Stålet redan tillbakamonterat. 
Rådet: glöm Propulse till 250 hk. 

Propulse på dubbla Verado 250 - jag skulle skämmas för mycket för att trimma upp motorn ur vattnet. Ett par vackra blänkande stålproppar är det som gäller. 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Stenhårt testat” sade säljaren.Han var nog inte beredd på att nån gör verklig test.Tack för att du delger här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Brawn:

”Stenhårt testat” sade säljaren.Han var nog inte beredd på att nån gör verklig test.Tack för att du delger här.

 

2021-06-08 vid 04:35 skrev Viapea:

Vad sa propuls säljaren om det? 

 

Först ska jag säga att säljaren på Propulse har varit otroligt hjälpsam och serviceminded. Jag tror verkligen att de har testat på upp till 300 hk, man ljuger inte rätt ut på det sättet. Skulle de veta att var och varannan av alla proppar går sönder på motorer med dessa hk, då är det ju ingen idé att försöka lura på någon propellern. Den kommer komma tillbaka i reklamation och ryktet kommer sprida sig snabbt på alla digitala plattformar, likt den här. 

Han lät genuint förvånad över att min ena propeller gått sönder, men sade att det hade hänt vid enstaka tillfällen tidigare också på större motorer.

Hursomhelst, jag är färdig med det kapitlet, för mig är det en fråga om att jag helt enkelt inte vågar ta risken. Det är möjligt att mina Propulse-propellrar kunnat hållit i fem år utan problem, och att detta var en extrem engångshändelse. Men nu hände det mig en gång, och jag vill inte att det ska hända igen i en sämre situation. Jag var ensam i båten, ute enbart för att testa propellrarna, nära hem, lugnt väder. Hade det hänt i skarpt läge med familjen i båten, sent en kväll strax innan skymning i dåligt väder hade det ju varit allvarligare. Så det är tillbaka till stålet.

 

Sedan har vi ju detta också...

2021-06-08 vid 08:56 skrev Alanningen:

Propulse på dubbla Verado 250 - jag skulle skämmas för mycket för att trimma upp motorn ur vattnet. Ett par vackra blänkande stålproppar är det som gäller. 🙂 

 

Redigerad av Merrix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Merrix said:

Sedan har vi ju detta också...

 

Jag hoppas du förstod att formuleringen var skriven med glimten i ögat. Har man satsat på en så fin uppsättning maskiner som dubbla 250 Verados så känns Propulse propellrar lite som att sätta plåtfälgar på en Ferrari. Vill man ha det så ska man ha det oberoende av vad andra tycker. Men i min värld vore det korrekta att prova fram rätt stålpropellrar för att få ut max av båten. Jag har själv kört Propulse, på en 50hk yamaha 2t från 1989, och jag vet att de blir en kompromiss som funkar hyfsat till ett vettigt pris. Men med dubbla Verados... Nja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Jag hoppas du förstod att formuleringen var skriven med glimten i ögat. Har man satsat på en så fin uppsättning maskiner som dubbla 250 Verados så känns Propulse propellrar lite som att sätta plåtfälgar på en Ferrari. Vill man ha det så ska man ha det oberoende av vad andra tycker. Men i min värld vore det korrekta att prova fram rätt stålpropellrar för att få ut max av båten. Jag har själv kört Propulse, på en 50hk yamaha 2t från 1989, och jag vet att de blir en kompromiss som funkar hyfsat till ett vettigt pris. Men med dubbla Verados... Nja...

Absolut, jag förstår precis, och håller med dig också faktiskt. För mig skulle den stora fördelen ha varit att jag i princip kör sista halvdistansen in till min brygga på en grusväg. Det är exakt 22 prickar i en slalombana mellan stenarna som jag gissar är bland det jävligaste vi har i Sverige. Alla här inne i min vik, oavsett skicklighet och erfarenhet har gått på någon gång, speciellt vid lågvatten och stark vind. Jag har själv med tidigare mindre båtar gått på någon gång. J-igt drygt när man har svindyra motorer med stålproppar. Ska man göra det korrekt så är det in med båten och kolla axel osv. Dvs ett j-a jobb att ta upp, transportera (båten för tung för mig att få köra den ens på 30-vagn), och sedan lägga i. För att inte tala om tiden man blir utan båt, och kostnaden.

Trots detta är det en svår fråga om det är värt det, för som sagt, på den här båten, i den här prisklassen, med de här motorerna så ser allt annat än stål bara fel ut.

Men nu slipper jag fundera på det. Propulse var inget för mitt ekipage.

 

Lägg båten någon annanstans då kanske någon föreslår. Absolut. Jag har en segelklubb 10 minuter hemifrån med bil. Båtplats till priser som är mycket överkomliga. 

Men att ha båten vid egen brygga direkt vid tomten förhöjer värdet, nyttan och nöjet av att ha båt med väldigt mycket tycker jag. 

Vi kan komma hem från jobbet, se ut över havet och se att det är fint väder och bara bestämma oss spontant för att åka ut. Bär ut en väska till båten med ett par lättöl och några mackor - och tre minuter senare har vi kastat loss.

Skulle nog bara använda båten hälften så ofta om jag var tvungen att åka bil till den.

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-09 vid 20:19 skrev Merrix:

Absolut, jag förstår precis, och håller med dig också faktiskt. För mig skulle den stora fördelen ha varit att jag i princip kör sista halvdistansen in till min brygga på en grusväg. Det är exakt 22 prickar i en slalombana mellan stenarna som jag gissar är bland det jävligaste vi har i Sverige. Alla här inne i min vik, oavsett skicklighet och erfarenhet har gått på någon gång, speciellt vid lågvatten och stark vind. Jag har själv med tidigare mindre båtar gått på någon gång. J-igt drygt när man har svindyra motorer med stålproppar. Ska man göra det korrekt så är det in med båten och kolla axel osv. Dvs ett j-a jobb att ta upp, transportera (båten för tung för mig att få köra den ens på 30-vagn), och sedan lägga i. För att inte tala om tiden man blir utan båt, och kostnaden.

Trots detta är det en svår fråga om det är värt det, för som sagt, på den här båten, i den här prisklassen, med de här motorerna så ser allt annat än stål bara fel ut.

Men nu slipper jag fundera på det. Propulse var inget för mitt ekipage.

 

Lägg båten någon annanstans då kanske någon föreslår. Absolut. Jag har en segelklubb 10 minuter hemifrån med bil. Båtplats till priser som är mycket överkomliga. 

Men att ha båten vid egen brygga direkt vid tomten förhöjer värdet, nyttan och nöjet av att ha båt med väldigt mycket tycker jag. 

Vi kan komma hem från jobbet, se ut över havet och se att det är fint väder och bara bestämma oss spontant för att åka ut. Bär ut en väska till båten med ett par lättöl och några mackor - och tre minuter senare har vi kastat loss.

Skulle nog bara använda båten hälften så ofta om jag var tvungen att åka bil till den.

 

Förstår precis, enkelt val 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade du någonsin att koppla ur Trimplanen och se hur den beter sig?

Väldigt enkelt test annars som kan utesluta Menten snabbt. Eller bekräfta att det är den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mekaniker fixade det. Det var trimplanen. Han gjorde bara en reset och en ny kalibrering. 
Allt funkar perfekt nu. 
Det enda frågetecken jag tar med mig i den här historien är hur automatiken kan fungera som den ska och sedan balla ur helt utan att någon rör några inställningar. 
men hursomhelst, allt funkar nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...