Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Just nu skrev snoy:

Förstyvningar består av vanligtvis av lådformiga balkar långskepps och tvärskepps

fastplastade på insidan av skrovets botten.

Om dom lossnar från botten så blir botten mjuk och formar sig efter belastningen

från vattnet när man trycker fram båten , då fungerar den krökta bottenytan som ett

stort trimplan...

Så om den var lös på styrbord sida skulle båten luta åt babord?

Och om detta nu är problemet, hur stort är då problement? Sänk båten och köp en ny eller lämna in på ett varv och få det fixat för en rimlig penning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, ThomasVikhog said:

Hmm. Styrbord (starboard) är höger sida i färdriktning och när jag manuellt aktiverar detta trimplan (fäller ner det) så går styrbord (höger) bog nedåt. Babord (port) är vänster i färdriktningen och beter sig motsvarande.

Nej, du har fel. Däremot är det olika på olika trimplanssystem vad det står på kontrollen. Men rent fysiskt, aktiverar man styrbord trimplan kommer styrbord 'lyftas' och därmed trycka ner babord. 

Jag fick dock lära mig när jag gick från Penta till Lenco eller vilka märken det nu var. På en gammal Flipper pillade man knapp på 'den sidan trimplanet satt', dvs höger knapp aktiverade styrbord trimplan och lyfte styrbord på båten (effekt, känsla, babord trycks ner).

 

På min Rinker var det 'tvärtom', där betydde knapparna 'sida ner', då man tryckte på VÄNSTER knapp (som hette något i stil med 'babord ner') för att aktivera STYRBORD trimplan och lyfta styrbord (effekten blir upplevt att babord trycks ner). 

 

Fysiken är dock alltid att trimplanet lyfter den sida trimplanet sitter på, inget annat. Om det var så du menade missförstod jag dig och ber ödmjukt om ursäkt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Merrix:

Så om den var lös på styrbord sida skulle båten luta åt babord?

Och om detta nu är problemet, hur stort är då problement? Sänk båten och köp en ny eller lämna in på ett varv och få det fixat för en rimlig penning?

Allt går att laga när det gäller plast, det som kan fördyra ett sånt jobb är ju om det är svårt att

frilägga botten från inredning och annat som sitter i vägen.

Men nu ska vi inte måla fan på väggen. Ta först och kryp ner och titta hur det ser ut och

om det överhuvudtaget är det felet i din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev snoy:

Allt går att laga när det gäller plast, det som kan fördyra ett sånt jobb är ju om det är svårt att

frilägga botten från inredning och annat som sitter i vägen.

Men nu ska vi inte måla fan på väggen. Ta först och kryp ner och titta hur det ser ut och

om det överhuvudtaget är det felet i din båt.

Det skall jag göra. Men hur var det nu, lutning åt babord skulle tyda på att det var på styrbord sida som förstyvningen var lös?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev snoy:

Japp!

OK, tack ska du ha snoy. Trimplanen är som sagt redan misstänkta och under utredning. Här har vi ytterligare en misstänkt. Precis vad jag hoppades på, fler spår att följa. 

Tackar och bockar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Merrix:

OK, tack ska du ha snoy. Trimplanen är som sagt redan misstänkta och under utredning. Här har vi ytterligare en misstänkt. Precis vad jag hoppades på, fler spår att följa. 

Tackar och bockar.

Och förresten, jag skulle väldigt gärna förstå logiken i detta. I min hjärna borde en försvagning i skrovets sida på styrbord göra att skrovet "kollapsar", på den sidan, dvs det blir mindre motstånd där. Och mindre motstånd där betyder mer motstånd på andra sidan. Dvs insjunken styrbord sida borde skapa ett lyft på babord sida...

Eller är det så att när styrbord är "insjunken" blir det mer motstånd på babord och därav vill den dra sig nedåt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med trimplan och dubbelmontage, men aldrig med automatiska trimplan. Jag har dock rätt bra kunskap om mekaniska gyroinstrument i flygplan (flyglärare). Dock så är nog detta en annan teknisk lösning. Har du testat att kalibrera automatiken vid kaj då båten ligger helt rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Alanningen:

Jag har kört med trimplan och dubbelmontage, men aldrig med automatiska trimplan. Jag har dock rätt bra kunskap om mekaniska gyroinstrument i flygplan (flyglärare). Dock så är nog detta en annan teknisk lösning. Har du testat att kalibrera automatiken vid kaj då båten ligger helt rätt?

Ja det har jag. Enligt instruktionsbok, en ganska enkel procedur. Allt ser bra ut, systemet svarar som det skall under kalibrering och inga felsignaler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dubbelpost. Raderad.

Redigerad av Merrix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Merrix:

 

 

Redigerad av Merrix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack igen för alla som engagerar sig och svarar här.

Har spenderat halva dagen googlandes på detta, och då mest på amerikanska forum då mängden forum/inlägg är enormt mycket större än svenska. Jag har hittat väldigt många som beskriver samma problem som mig. Båten ligger helt perfekt i balans i hamn, men sedan lutar den vid gång. Första förslaget är alltid besättning, batterier, kylboxar etc. Men allvarligt talat, några bärs och en 50 kilos fru får inte en 4 tons båt att nästan kantra. För det här är ingen liten lutning vi pratar om.

Plus att den skulle då ju luta i hamn också, om än inte lika mycket, men ändå något. Min lutar inte ett smack i hamn. Snarare lite åt andra hållet i så fall.

Nästa förslag blir alltid trimplanen. I mitt fall är de fortfarande misstänkta, men det finns fortfarande konstigheter runt det. Varför ligger bägge trimplanen perfekt i högsta läge när båten ligger still? Varför visar inte displayen om nu automatiken felaktigt fäller ned höger trimplan så fort jag trycker gasen i botten? Och varför höjs det felaktigt nedfällda trimplanet upp igen i hamn om nu automatiken inte ens "vet om" att det är nedfällt?

Fortfarande möjligt att det är trimplanen, men...

 

Vad som jag hittat i ett otal trådar i amerikanska forum är folk som beskrivit detta fenomen, uteslutit last- och trimplansproblem, och kommit på att problement berott på skador i skrovet. Hooks och rockers på engelska. Konkava och konvexa deformationer i skrovet. Flera personer har berättat om kraftiga oförklarliga lutningar vid gång, men balans i hamn. Och det har berott på en till synes liten skada i skrovet.

Jag tror tyvärr att detta är en trolig orsak i mitt fall.

Tack snoy för att du ledde min uppmärksamhet åt det hållet. Skall undersöka det.

Redigerad av Merrix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu är väl båten på land, så då har du goda möjligheter att inspektera skrovet och kanske hitta problemet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev raol:

Men nu är väl båten på land, så då har du goda möjligheter att inspektera skrovet och kanske hitta problemet!

 

Det stämmer! Känns väl bara som att detta är ett potentiellt sett väldigt mycket dyrare fel att åtgärda än att fixa ett par trimplan...

Någon med erfarenhet som har bra tips på hur man kollar upp detta, och vad vi snackar för spann på möjlig reparationskostnad?

Redigerad av Merrix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Merrix:

Någon med erfarenhet som har bra tips på hur man kollar upp detta, och vad vi snackar för spann på möjlig reparationskostnad?

Borde man inte med en rätskiva kunna se en del?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag står kvar vid trimplanen. Varför?

- Det är en rätt ny båt av känt märke som brukar leverera kvalité.

- Jag har svårt att se hur en så pass kraftig lutning kan ske när båten går upp i plan utan att då ha någon större hastighet. Det rör sig om 4 ton som skall lutas.

- Du har redan felindikation på trimplanen, vilket visar att det finns ngt fel där någonstans.

- Sannolikheten för ett strukturellt fel på en kvalitetsbåt är otroligt mycket mindre än ett fel på en automatiserad elektronik bestående av gyro, hårdvara, mjukvara plus styrning av mekaniska trimplan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte fälla upp trimplanen, stänga av strömmen och testa med att köra utan denna finnes?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sege:

Nej, du har fel. Däremot är det olika på olika trimplanssystem vad det står på kontrollen. Men rent fysiskt, aktiverar man styrbord trimplan kommer styrbord 'lyftas' och därmed trycka ner babord. 

Jag fick dock lära mig när jag gick från Penta till Lenco eller vilka märken det nu var. På en gammal Flipper pillade man knapp på 'den sidan trimplanet satt', dvs höger knapp aktiverade styrbord trimplan och lyfte styrbord på båten (effekt, känsla, babord trycks ner).

 

På min Rinker var det 'tvärtom', där betydde knapparna 'sida ner', då man tryckte på VÄNSTER knapp (som hette något i stil med 'babord ner') för att aktivera STYRBORD trimplan och lyfta styrbord (effekten blir upplevt att babord trycks ner). 

 

Fysiken är dock alltid att trimplanet lyfter den sida trimplanet sitter på, inget annat. Om det var så du menade missförstod jag dig och ber ödmjukt om ursäkt.

Tackar för förklaringen, nu förstår jag varför jag inte förstått hur det ska användas. Ja, min vänstra knapp bow down sänker babords trimplan - jag har då trott att babords bog sänks. Fel. Jag ska prova nästa gång på havet.

 

Jag har kört isönder ett Ryds 550 plastskrov en gång - körde över en färjas svall uplanat men vi märkte aldrig någon konstig lutning för det.

jag tror att det automatiska trimsystemet gör något fel. Motorerna kan det inte vara utan att den syns eller hörs.

Skulle skrovet vara så skadat att det lutar vid körning så måste det synas inuti och troligen även läcka.

Jag hoppas att det bara är trimsystemet - lycka till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Jorgen01:

Varför inte fälla upp trimplanen, stänga av strömmen och testa med att köra utan denna finnes?

 

Håller med här, så man kan utesluta detta innan man börjar med en skrovreparation modell större.

 

Någon kan kanske krypa ner och känna/se på skrovet när du kör för att se om något avvikande händer, jämföra båda sidorna.

 

Köp en GoPro kamera, filma akterspegel och trimplan när du kör och titta på det i lugn o ro, kan kanske ge en ledtråd.

 

Kan ju även filma skrovet i trånga utrymmen.

 

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tackar vidare för alla tips, råd och idéer.

 

Båten står ju som sagt nu hos en båtmekaniker pga ett annat litet skitfel. Ingen auktoriserad Flippermekaniker, men däremot en kille som har erfarenhet av att meka med och bygga racingbåtar. Jag drog teorin om "Rocks and hooks" i skrovet för honom. Han sade att en sådan skada mycket väl kan orsaka lutning av båten under gång. Men han sade också att det måste i så fall vara en rejäl skada ("2-3 av de vertikala balkarna") som gett vika om den skall luta så mycket som jag beskriver. Och det höll han, likt Alanningen sade ovan, för högst osannolikt. En 4 år gammal Flipper som gått 130 timmar är inte typbåten med ett sådant fel. Det är snarare en amerikan från 80-talet.

Hans teori är också trimplanen. Han hade testat dem på land och tycker att de beter sig märkligt. Visar sig att automatiken är eftermonterad till fabriksmonterade trimplan.

Nästa steg är att han kollar efter "rocks and hooks". Tydligen använder han en ca 1m lång aluminiumlinjal och jämför hur den ligger mot de bägge skrovsidorna i olika positioner. 

Han lägger också i båten i vattnet och testkör och felsöker. Testar utan trimplan och med nykalibrerad trimplansautomatik.

Kan jag såklart göra själv också, men problemet är att om jag gör det och inte får ordning på det så måste båten lik sjutton tillbaka till honom igen. Nu får den vara hos honom tills felet är löst. Eller åtminstone hittat.

Får mer info imorgon. Det är väl bara att hoppas på trimplanen, och inte tre sabbade balkar. Lite skillnad i kostnad på de två felen.

Som ett par av er påpekar, naturligtvis skall den provas med trimplansautomatiken avstängd.

 

Jag återkommer med mer info när jag vet mer. 

Tackar igen för engagemanget.

Redigerad av Merrix
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Merrix:

Han lägger också i båten i vattnet och testkör och felsöker. Testar utan trimplan och med nykalibrerad trimplansautomatik.

Kan jag såklart göra själv också, men problemet är att om jag gör det och inte får ordning på det så måste båten lik sjutton tillbaka till honom igen.

Det låter som en bra ide. Tycker att det låter som en regulator som får spel och sen panikar. Om man inte kan läsa vad den pysslar med så är det ju svårt att komma fram till nått vettigt. Eller har du loggar från automatiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Henge9:

Det låter som en bra ide. Tycker att det låter som en regulator som får spel och sen panikar. Om man inte kan läsa vad den pysslar med så är det ju svårt att komma fram till nått vettigt. Eller har du loggar från automatiken?

Vet ej om jag har loggar. Har som sagt inte båten hemma nu, men jag litar på min mekaniker. Ska kolla med honom när jag pratar med honom senare i eftermiddag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att följa detta.Finns en kille på annat båtforum(Boatlife,mente),också med Flipper fast inombordare,som beskriver liknande problem.Han är säker på överkompensation från trimplansautomatiken.Samma fabrikat som du har.Skrev du 3 ell 5mm utstick på ena kolven vid viloläge?Beroende på trimplanens längd kan detta påverka mkt på ett v-bottnat skrov men egentligen vid högre fart.Hoppas du löser det nu//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Brawn:

Intressant att följa detta.Finns en kille på annat båtforum(Boatlife,mente),också med Flipper fast inombordare,som beskriver liknande problem.Han är säker på överkompensation från trimplansautomatiken.Samma fabrikat som du har.Skrev du 3 ell 5mm utstick på ena kolven vid viloläge?Beroende på trimplanens längd kan detta påverka mkt på ett v-bottnat skrov men egentligen vid högre fart.Hoppas du löser det nu//Thomas

Hej, tack för info. Jag tror jag sade 5 mm, men det var högst ovetenskapligt. Jag bara lade två fingrar längs hydraulcylindrarna på trimplanen, mellan fästena. På det ena passade två fingrar perfekt, på det andra knappt. Uppskattningsvis 5 mm skillnad. Jag har ju, också högst ovetenskapligt, väldigt svårt att tro att 5 mm skillnad skall göra att båten lutar så kraftigt. Men vem vet. Förhoppningen är fortfarande att automatiken får något frispel och fäller ned höger trimplan vid drift, det lutar båten, gyrot reagerar, fäller ned vänster trimplan, visar bara i displayen att vänster trimplan är nedfällt, båten hamnar i balans och jag åker runt med bägge trimplanen nere när det i själva verket inte finns någon obalans och bägge trimplanen borde var helt uppfällda. Detta skulle också förklara att båten känns tyngre än förr, att jag anser att jag behöver högre varvtal än tidigare för att hålla den i planing. Men det kanske är jag som tagit för många öl till Premier League på TV under vintern...

Fortsättning följer, och jag skall naturligtvis informera om utfallet här med tanke på alla som tagit sig tid att sätta sig in i mitt problem och kommentera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När är båten är klar hos meken och redo för test?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Kane:

När är båten är klar hos meken och redo för test?

 

Det beror på. Han sade igår att han skulle sjösätta båten idag och provköra. Förhoppningsvis var det trimplanen och det är fixat idag. I värsta fall konstaterar han skrovskada och då blir det ju en jobbig historia...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det helt omöjligt att rent fysiskt kontrollera trimplanens läge under gång, då speciellt när det lutar? 

 

Typ få dit en ledad linjal eller grövre graderad ståltråd fäst på vardera trimplan (så nära bakkant som möjligt). Så är det väl lätt att se vad som händer och när. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Hybro:

Är det helt omöjligt att rent fysiskt kontrollera trimplanens läge under gång, då speciellt när det lutar? 

 

Typ få dit en ledad linjal eller grövre graderad ståltråd fäst på vardera trimplan (så nära bakkant som möjligt). Så är det väl lätt att se vad som händer och när. 

Jag antar att inget är omöjligt, men rent praktiskt... Min båt har dubbla utombordare, och trots att den är bred (3,15m) så blir det inte mycket till plattform kvar bredvid motorerna, som ju också är rätt så breda (2x250 hk). Den lilla plattformen är varken bred eller lång. Att någon skall stå på huk där under acceleration eller gång i 20+ knop och sjö (där jag bor är det alltid vågor, och jag menar alltid) och fippla med en linjal eller liknande ser jag som väldigt riskabelt. Trimplanen är några decimetrar från propellrarna. Det finns heller inget att hålla sig i. Bifogar en bild på båtens akter så förstår du vad jag menar. Jag står och tankar och det kräver balans så det räcker. Att sitta där på huk eller stå på knä under drift i lite sjö är inget jag vill riskera. 

 

Båten har sedan något år tillbaka bytt namn till 900 ST. Samma båt men med längre badbrygga. Min är 8,53, 900 ST är 9,05. Alla de 52 centimetrarna består av en förlängd badbrygga bredvid utombordarna. Den lilla badbryggan är en nackdel med min båt, men å andra sidan, skulle jag offra storlek på någon av de två rufferna (där 2 vuxna sover riktigt bra i vardera), U-soffan eller toaletten för en större badbrygga? Nej. Men såklart, 900 ST gör inte den trade-offen, den offrar inget, bara bygger på badbryggan en halvmeter. Bifogar en bild på den också av bara farten. Å andra sidan hade vad du föreslår varit fysiskt omöjligt på en 900 eftersom trimplanen fortfarande sitter på skrovet på samma ställe som på en 880, men nu helt täckta av den utanpåliggande förlängda badbryggan.

2020-08-09 08.45.49.jpg

1-flipper-900-st-dubbla-mercury-v6-200-och-elankarspel-540x280.jpg

Redigerad av Merrix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Undrar om man skulle kunna göra en Papphammarövning här?

På insidan (eller utsidan om läget mot trimplanen blir bättre) av badbryggorna tejpar du fast rör (VP rör kanske), 1-2 dm långa, vertikalt. I dem tar man pinnar ner till trimplanen och fäster dem där. Tejp kanske inte håller här utan man kanske får ta och borra något litet hål och fästa dem. När trimplanen rör sig sedan så syns det ovanifrån.

 

Men, börja med att köra utan trimplanen i drift för att se vad som händer vid acceleration till planing.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det var något sådant jag var inne på. 

Alltså befinna, sig i sittbrunnen och titta på typ träpinnar, linjaler, svetstrådar

o s v, som rör sig beroende på hur trimplanen befinner sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...