Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Hej. Ny här på forumet. Har ett problem som jag hoppas på hjälp att lösa. Har en 2016 Flipper 880 ST. 2xVerado 250. Längd 8,53, bredd 3,15, vikt över 4 ton med motorer, fulla tankar och besättning. 
Båten är i nyskick. Ligger jämnt och fint i stillastående. Mente marin auto trimplan. Snustorrt i kölsvinet. Inga (synliga) skador på skrovet. Så till problemet.  Under acceleration lägger sig båten kraftigt åt babord. Ungefär när den planar, vilket den gör väldigt snabbt, balanseras den upp och lutningen försvinner. Detta antagligen för att trimplansautomatiken går in och korrigerar. När jag kör i marschfart visar allt som oftast trimplansdisplayen att starboard down (dvs vänster trimplan, är aktiverat. Dvs båten skulle luta åt babord även efter planing om inte trimplanen styrde upp det hela. 
Kan ju inte vara statisk vikt-obalans eftersom den ligger helt jämnt i hamn. Och dessutom lutar den så kraftigt att det skulle krävas flera hundra kilo för att skapa den lutningen. Om jag (95 kg) ställer mig längst ut på skarndäck lutar den knappt märkbart. Kölsvinet är snustorrt och jag hör inget kluckande någonsin. 
Min teori är såklart att höger trimplan alltid är nere, det skulle inte skapa någon obalans i hamn, men vid gång. Det tar några sekunder innan automatiken kickar in och därav bara lutning under acceleration. 
Men när jag kollar/känner på trimplanen i hamn är bägge i samma position. 
så vad sjutton är det som skapar lutningen???

Tack på förhand för teorier och tips. Alla idéer välkomnas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att trimplanet på ena sidan är indraget i hamn, men fälls ut felaktigt så fort båten börjar röra på sig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev raol:

Kan det vara så att trimplanet på ena sidan är indraget i hamn, men fälls ut felaktigt så fort båten börjar röra på sig?

 

Skall synas på trimplanspanelen för den visar läget på trimplanen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev Merrix:

Hej. Ny här på forumet. Har ett problem som jag hoppas på hjälp att lösa. Har en 2016 Flipper 880 ST. 2xVerado 250. Längd 8,53, bredd 3,15, vikt över 4 ton med motorer, fulla tankar och besättning. 
Båten är i nyskick. Ligger jämnt och fint i stillastående. Mente marin auto trimplan. Snustorrt i kölsvinet. Inga (synliga) skador på skrovet. Så till problemet.  Under acceleration lägger sig båten kraftigt åt babord. Ungefär när den planar, vilket den gör väldigt snabbt, balanseras den upp och lutningen försvinner. Detta antagligen för att trimplansautomatiken går in och korrigerar. När jag kör i marschfart visar allt som oftast trimplansdisplayen att starboard down (dvs vänster trimplan, är aktiverat. Dvs båten skulle luta åt babord även efter planing om inte trimplanen styrde upp det hela. 
Kan ju inte vara statisk vikt-obalans eftersom den ligger helt jämnt i hamn. Och dessutom lutar den så kraftigt att det skulle krävas flera hundra kilo för att skapa den lutningen. Om jag (95 kg) ställer mig längst ut på skarndäck lutar den knappt märkbart. Kölsvinet är snustorrt och jag hör inget kluckande någonsin. 
Min teori är såklart att höger trimplan alltid är nere, det skulle inte skapa någon obalans i hamn, men vid gång. Det tar några sekunder innan automatiken kickar in och därav bara lutning under acceleration. 
Men när jag kollar/känner på trimplanen i hamn är bägge i samma position. 
så vad sjutton är det som skapar lutningen???

Tack på förhand för teorier och tips. Alla idéer välkomnas. 

Har det alltid varit så här eller är båten ny för dig? Är motorerna motroterande? Ser du på panelen om höger trimplan är nere?

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Kane:

Skall synas på trimplanspanelen för den visar läget på trimplanen.

Jo, men om det är fel på den...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är systemet korrekt kalibrerat? Kan kablarna till ena trimplanet vara felvänt vilket gör att planen går i fel riktning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Merrix:

Hej. Ny här på forumet. Har ett problem som jag hoppas på hjälp att lösa. Har en 2016 Flipper 880 ST. 2xVerado 250. Längd 8,53, bredd 3,15, vikt över 4 ton med motorer, fulla tankar och besättning. 
Båten är i nyskick. Ligger jämnt och fint i stillastående. Mente marin auto trimplan. Snustorrt i kölsvinet. Inga (synliga) skador på skrovet. Så till problemet.  Under acceleration lägger sig båten kraftigt åt babord. Ungefär när den planar, vilket den gör väldigt snabbt, balanseras den upp och lutningen försvinner. Detta antagligen för att trimplansautomatiken går in och korrigerar. När jag kör i marschfart visar allt som oftast trimplansdisplayen att starboard down (dvs vänster trimplan, är aktiverat. Dvs båten skulle luta åt babord även efter planing om inte trimplanen styrde upp det hela. 
Kan ju inte vara statisk vikt-obalans eftersom den ligger helt jämnt i hamn. Och dessutom lutar den så kraftigt att det skulle krävas flera hundra kilo för att skapa den lutningen. Om jag (95 kg) ställer mig längst ut på skarndäck lutar den knappt märkbart. Kölsvinet är snustorrt och jag hör inget kluckande någonsin. 
Min teori är såklart att höger trimplan alltid är nere, det skulle inte skapa någon obalans i hamn, men vid gång. Det tar några sekunder innan automatiken kickar in och därav bara lutning under acceleration. 
Men när jag kollar/känner på trimplanen i hamn är bägge i samma position. 
så vad sjutton är det som skapar lutningen???

Tack på förhand för teorier och tips. Alla idéer välkomnas. 

En teori...

 

När båten ligger stilla så har den hela båtbredden i vattnet. Då krävs det rätt mycket vikt på relingen för att båten ska luta. (Lite som en skokartong - utan att likna båten vid en sådan)

 

När båten är på väg upp i planing så gör V-bottenformen att "bredden" som är i vattnet minskar. Då blir båten känsligare för hur vikten är placerad i båten. (Lite som en planka på högkant som behöver balanseras)

Trimplan är bl.a. till för att justera för sådan obalans. Automatiska trimplan fixar problemet utan att föraren behöver hålla på att justera hela tiden. Utan trimplanen skulle båten tendera att lägga sig lite på ena eller andra sidan beroende på viktfördelningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Freez:

Är systemet korrekt kalibrerat? Kan kablarna till ena trimplanet vara felvänt vilket gör att planen går i fel riktning?

Verkar så om trimplanen är i samma läge i hamn. Men det är ju en snabb övning att göra om kalibreringen med Mente.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du inte har motroterande propellrar. En propeller som roterar medurs skapar en vridning moturs, babord. Har du 2 propellrar som roterar åt samma håll och 500 hk som trycker på så får du ett stort vridmoment. Detta känns mest vid gaspådrag i lägre farter, men påverkar båten i alla farter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Stort tack till alla som tagit sig tid att svara. Istf att svara på alla inlägg ett och ett, svarar jag på alla här:

 

12 timmar sedan skrev raol:

Kan det vara så att trimplanet på ena sidan är indraget i hamn, men fälls ut felaktigt så fort båten börjar röra på sig?

 

12 timmar sedan skrev Kane:

Skall synas på trimplanspanelen för den visar läget på trimplanen.

Så kan det vara. Det är en möjlig förklaring. Men vad är det som är fel i så fall?

Det syns inte på panelen att automatiken fäller ned höger trimplan.

12 timmar sedan skrev Kane:

Har det alltid varit så här eller är båten ny för dig? Är motorerna motroterande? Ser du på panelen om höger trimplan är nere?

Jag har haft båten sedan förra sommaren. Nej, har inte alltid varit så här.

Motorerna är motroterande. LH propeller på babord, RH propeller på styrbord, dvs de roterar "utåt" bägge två. Moturs på babord och medurs på styrbord.

Nej, panelen visar inte att höger (port down) trimplan är nedfällt. Så om så är fallet så görs det utan att det visas i displayen.

11 timmar sedan skrev raol:
12 timmar sedan skrev Kane:

Skall synas på trimplanspanelen för den visar läget på trimplanen.

Jo, men om det är fel på den...?

Ja exakt. Men det är ju i så fall dubbelfel. Först ligger höger trimplan i korrekt neutralt läge i hamn. Sedan vid acceleration fälls det felaktigt ned utan anledning. Och dessutom utan att automatiken visar det. Låter ju osannolikt..?

 

11 timmar sedan skrev Freez:

Är systemet korrekt kalibrerat? Kan kablarna till ena trimplanet vara felvänt vilket gör att planen går i fel riktning?

Systemet är kalibrerat enligt instruktionsboken. Inga felmeddelanden under kalibrering. Huruvida kabeln till ena trimplanet är felvänd vet jag inte. Men antar att i så fall borde det vara totalt omvänt hela tiden. Dvs ligga i fullt nedfällt läge även i hamn. Men i hamn ligger det i högsta läge precis som det andra.

 

11 timmar sedan skrev Lintott:

En teori...

 

När båten ligger stilla så har den hela båtbredden i vattnet. Då krävs det rätt mycket vikt på relingen för att båten ska luta. (Lite som en skokartong - utan att likna båten vid en sådan)

 

När båten är på väg upp i planing så gör V-bottenformen att "bredden" som är i vattnet minskar. Då blir båten känsligare för hur vikten är placerad i båten. (Lite som en planka på högkant som behöver balanseras)

Trimplan är bl.a. till för att justera för sådan obalans. Automatiska trimplan fixar problemet utan att föraren behöver hålla på att justera hela tiden. Utan trimplanen skulle båten tendera att lägga sig lite på ena eller andra sidan beroende på viktfördelningen.

Jag säger inte att du har fel, för det kan jag inte veta med 100% säkerhet, men jag kan säga så mycket som att om det sitter 5-6 personer i soffan på babord sida under gång, eller acceleration, så gör det ingen som helst skillnad på lutningen. Båten är för bred och tung för att påverkas så kraftigt av ett par hundra kilos vikt-obalans, även under gång. Den lutning jag beskriver är väldigt kraftig. På gränsen till att man får en känsla av att båten skall kantra, speciellt om jag svänger vänster under acceleration. Då blir det riktigt läskigt. 

 

1 timme sedan skrev Alanningen:

Det låter som att du inte har motroterande propellrar. En propeller som roterar medurs skapar en vridning moturs, babord. Har du 2 propellrar som roterar åt samma håll och 500 hk som trycker på så får du ett stort vridmoment. Detta känns mest vid gaspådrag i lägre farter, men påverkar båten i alla farter.

Propellrarna är LH på babord och RH på styrbord.

 

 

Sammanfattning av ovan: Trimplanen är ju det uppenbara, men det konstiga är att i hamn ligger de bägge rätt. Displayen visar aldrig att det felande trimplanet (port bow down, höger trimplan) aktiveras. Dvs om det är detta som är felet skall det alltså vara så att bägge trimplanen ligger rätt i hamn. Sedan när motorerna startas, eller när växel läggs i, så fälls höger trimplan ned utan att displayen visar det. Det ligger kvar nere under acceleration, båten lutar kraftigt, fortfarande utan att displayen visar att höger trimplan är nere. Sedan vaknar gyrot och automatiken skickar ned vänster trimplan för att räta upp båten. Displayen visar att enbart vänster trimplan är nere. Båten ligger fint i balans med displayen visandes att endast ett trimplan är nere, men i själva verket är bägge nere. Sedan när jag lägger mig i hamn igen går bägge trimplanen upp till neutralt läge igen.

Inget är ju omöjligt här i världen, men detta låter ju som ett minst sagt ovanligt fel.

 

Å andra sidan, om detta inte är relaterat till trimplanen, vad f-n är det då?

Har också tänkt på icke motroterande propellrar, men det är som sagt en LH och en RH propeller.

 

Jag tror fortfarande att detta är relaterat till trimplanen, bara på utelsutningslogik. För om det är ett viktproblem måste det vara enorma massor vi pratar om. Lutningen uner acceleration (och under gång utan trimplan) är väldigt kraftig. Det är definitivt 100% säkert inte ett statiskt viktproblem. Ligger helt plan i hamn, och problemet händer även helt utan packning och med bara två pers ombord. 

Är det ett viktproblem måste det vara vatten.

Men är det ens teoretiskt möjligt att det kan finnas flera hundra liter vatten i skrovet som på något sätt ligger jämnt fördelat i båten i hamn och sedan alltid rinner över till babord sida under gång när kölsvinet är helt snustorrt???

Skulle något flytelement i babord skrovsida vara dränkt med vatten skulle den ju luta i hamn också.

 

Tacksam för fler tankar kring detta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Merrix:

Jag tror fortfarande att detta är relaterat till trimplanen, bara på utelsutningslogik.

Har du inte testat att köra utan att trimplanen är i drift?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kontaktat Mente Marin och hört med dem om de har något att säga om detta? Skulle jag definitivt göra för att komma vidare. Låter visserligen lite orimligt, men konstigare saker har väl hänt, att när deras system är helt avslaget pga för låg fart så ligger båda trimplanen neutralt men vid aktivering är det något allvarligt knas med ena trimplanet.

 

Vore spännande om du i så fall återkopplar deras svar.

 

Hälsar en som inte har trimplansautomatik ännu, men ser fram emot den dagen jag installerar det.

 

PS. Lite förvirrande att du skriver höger trimplan och menar babords trimplan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorerna samma varvtal och förbrukning under hela förloppet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kane:

Har du inte testat att köra utan att trimplanen är i drift?

Hej. Obegripligt nog - nej. Kan inte göra det nu heller då båten är upptagen för fix av ett annat skitfel (mekanik skjutbara taket).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev farn:

Har du kontaktat Mente Marin och hört med dem om de har något att säga om detta? Skulle jag definitivt göra för att komma vidare. Låter visserligen lite orimligt, men konstigare saker har väl hänt, att när deras system är helt avslaget pga för låg fart så ligger båda trimplanen neutralt men vid aktivering är det något allvarligt knas med ena trimplanet.

 

Vore spännande om du i så fall återkopplar deras svar.

 

Hälsar en som inte har trimplansautomatik ännu, men ser fram emot den dagen jag installerar det.

 

PS. Lite förvirrande att du skriver höger trimplan och menar babords trimplan.

Nej, har inte kontaktat dem ännu. Det är definitivt en bra idé.

Höger trimplan reser höger/styrbord sida och pressar därmed ned babord sida.

Vänster trimplan reser vänster/babord sida och pressar alltså ned styrbord sida.

Dvs höger trimplan heter "Port Bow Down" (babord för ned) i displayen och vänster trimplan heter "Starboard Bow Down" (styrbord för ned). Håller med om att det kan vara förvirrande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Styrbord (starboard) är höger sida i färdriktning och när jag manuellt aktiverar detta trimplan (fäller ner det) så går styrbord (höger) bog nedåt. Babord (port) är vänster i färdriktningen och beter sig motsvarande.

Mitt trimsystem är manuellt och båten som är 28 fot skrov behöver ingen trim för att plana ut, bara för att ligga plant vid körning. Alltså är båda trimplanen fullt upp vid start och används bara en i taget vid längre körning i sidvind. Jag orkar inte ställa in detta för 5-10 minuters körning och jag tål att båten lutar (numer även fru och barn), så det blir inte mycket använt.

Min båt på 3 ton och 8,5 meter är 2,55 bred och kraftigt V-formad, så den kan luta.

Din båt är 3,15 bred och kraftigt övermotoriserad - den borde inte behöva något trimsystem alls. Häll bara inte upp snapsen förrän ni är framme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Jacques:

Har motorerna samma varvtal och förbrukning under hela förloppet?

Ytterligare en bra fråga - tack. 

Har inte kollat. Jag har också tänkt att detta, åtminstone i teorin, skulle kunna vara relaterat till att en motor tappar kraft. Under acceleration har jag inte kollat varvtal eller förbrukning. Däremot under gång har jag alltid koll på varvtal, och de är identiska. Båten har automatisk synkning av motorvarvtal, jag behöver bara köra med ett av reglagen och sedan synkas varvtalen för bägge motorerna enligt det reglaget. Förbrukning har jag inte kollat, tror faktiskt inte ens jag har individuell förbrukning på motorerna i displayen, bara total. Men ska kolla när jag får båten i sjön igen.

 

Vad som däremot kan vara ytterligare en möjlig förklaring är nästa automatiska system... Mercury Active Trim. För er som inte hört talas om det är det ett system som kombinerar data för fart (med hjälp av GPS) och varvtal och baserat på detta automatiskt korrigerar motorernas trimvinkel. Dvs du behöver bara var fullt intrimmad och sedan dra gasen i botten så sköter systemet hela uttrimningen när du väl kommit upp i plan, och hittar den optimala trimvinkeln. Om du sedan sänker/ökar farten eller girar så korrigeras trimvinkeln omedelbart.

Detta system har inte funkat på båten sedan jag köpte den. Å andra sidan hävdar många att det är rätt så värdelöst i alla fall, och jag har inte brytt mig om det, utan bara stängt av systemet. Teoretiskt skulle det såklart kunna vara detta system som flippar ur och trimmar upp den ena motorn under acceleration så mycket att den helt tappar kraft och båten lutar. Men eftersom automatiken för trimplanen hela tiden fäller ned vänster trimplan under gång också för att skapa balans så måste ju det betyda att motorerna alltid skulle vara olika trimmade, och dessutom med väldigt stor skillnad, och så är det inte. Det ser jag med blotta ögat på motorernas läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu automatiken sköter motorvarvtal så att dom alltid är lika, skulle det kunna vara problem med ena propellern så att den slirar och inte ger samma kraft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Merrix:

 

12 timmar sedan skrev Freez:

Är systemet korrekt kalibrerat? Kan kablarna till ena trimplanet vara felvänt vilket gör att planen går i fel riktning?

Systemet är kalibrerat enligt instruktionsboken. Inga felmeddelanden under kalibrering. Huruvida kabeln till ena trimplanet är felvänd vet jag inte. Men antar att i så fall borde det vara totalt omvänt hela tiden. Dvs ligga i fullt nedfällt läge även i hamn. Men i hamn ligger det i högsta läge precis som det andra.

Som Kane skriver kör med trimplanen avstängda så du kan utesluta om det är Mente Marin systemet som spökar eller inte.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Merrix:

Vad som däremot kan vara ytterligare en möjlig förklaring är nästa automatiska system... Mercury Active Trim. För er som inte hört talas om det är det ett system som kombinerar data för fart (med hjälp av GPS) och varvtal och baserat på detta automatiskt korrigerar motorernas trimvinkel. Dvs du behöver bara var fullt intrimmad och sedan dra gasen i botten så sköter systemet hela uttrimningen när du väl kommit upp i plan, och hittar den optimala trimvinkeln. Om du sedan sänker/ökar farten eller girar så korrigeras trimvinkeln omedelbart.

Detta system har inte funkat på båten sedan jag köpte den. Å andra sidan hävdar många att det är rätt så värdelöst i alla fall, och jag har inte brytt mig om det, utan bara stängt av systemet. Teoretiskt skulle det såklart kunna vara detta system som flippar ur och trimmar upp den ena motorn under acceleration så mycket att den helt tappar kraft och båten lutar.

Såg detta nu precis, är det avstängt borde det inte kunna skapa problem. Borde gå att se med blotta ögat vid acceleration om motorerna vinklar olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Hmm. Styrbord (starboard) är höger sida i färdriktning och när jag manuellt aktiverar detta trimplan (fäller ner det) så går styrbord (höger) bog nedåt. Babord (port) är vänster i färdriktningen och beter sig motsvarande.

Mitt trimsystem är manuellt och båten som är 28 fot skrov behöver ingen trim för att plana ut, bara för att ligga plant vid körning. Alltså är båda trimplanen fullt upp vid start och används bara en i taget vid längre körning i sidvind. Jag orkar inte ställa in detta för 5-10 minuters körning och jag tål att båten lutar (numer även fru och barn), så det blir inte mycket använt.

Min båt på 3 ton och 8,5 meter är 2,55 bred och kraftigt V-formad, så den kan luta.

Din båt är 3,15 bred och kraftigt övermotoriserad - den borde inte behöva något trimsystem alls. Häll bara inte upp snapsen förrän ni är framme.

Hej. Tack igen för att du tar dig tid att svara och försöka hjälpa. Men du har faktiskt fel angående trimplanens logik, eller så missförstår jag dig och vi säger egentligen samma sak fast på olika sätt. 

Fäller man ned trimplanet på vänster (babord sida) så kommer det att skapa ett lyft av aktern på den sidan, dvs babord/vänster sida lyfts uppåt. Det i sin tur sänker fören på andra sidan (styrbord höger sida). Dvs när displayen visar att starboard (styrbord) down är aktiverat är det alltså babord/vänster trimplan som fällts ned. Lite förvirrande kanske, men här är en video som förklarar det på ett bra sätt: Trim Tabs 101 - YouTube

(https://www.youtube.com/watch?v=_oVHsqsstQE) 

Så i mitt fall, eftersom det är babord/vänster bog som lutar nedåt, så skulle det om det berodde på trimplanen betyda att det var trimplanet monterat på styrbord/höger sida som var nedfällt och därmed lyfte höger sida och sänkte vänster sida.

 

Hursomhelst, en liten lutning som du beskriver att du står ut med och struntar i att aktivera trimplanen för skulle jag nog säkert också kunna stå ut med. 

Men detta är något helt annat. Ingen kan stå ut med detta. Vad jag pratat om här är en lutning som är otäck och som ingen kan känna sig bekväm med. 

Så något är fel. Och som du säger, min båt är ganksa lång, och dessutom ovanligt tung och bred för sin längd, så den borde inte vara speciellt känslig för naturliga faktorer som skapar lutning (ojämn last, sidsjö etc). Så något är fel.

 

image.png

Redigerad av Merrix
korrigering länk
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ABC:

Om nu automatiken sköter motorvarvtal så att dom alltid är lika, skulle det kunna vara problem med ena propellern så att den slirar och inte ger samma kraft?

I teorin antar jag att det skulle kunna vara så. Men är det ens rimligt att detta skulle kunna ske utan något felmeddelande?

Och skulle det skapa en sådan kraftig lutning? Jag har aldrig kört ett dubbelmontage med bara en motor i drift, men jag undrar om båten ens skulle luta så kraftigt även om jag körde med ena motorn avstängd... Någon som testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se att active trim kan göra detta. Delvis så krävs det stor differens i motorkraft för att skapa en så kraftig lutning. Plus att skulle motorn trimmas upp så att propellern tappar greppet så skulle du märka av det för det borde betyda att varvtalssynkroniseringen behöver dra av en massa effekt till ena motorn och båten skulle kännas väldigt slö och tung med bara en motor. Du skulle även behöva styra emot för att kunna hålla kurs. Jag tror att båda maskiner ger rätt effekt och att det är trimplanen. Du bör ju se i kölvattnet om ena trimplanet ligger ner så pass mycket att båten lutar kraftig. Du bör se en stor skillnad i kölvattnet mellan styrbord och babords sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men trimplanen är under utredning, så är det där felet sitter kommer det hittas och förhoppningsvis lösas.

Vad jag skulle vilja ha kommentarer kring är andra möjliga förklaringar. Min värsta farhåga är vatten. Vad säger ni, är följande scenario ens möjligt:

Det finns vatten i skrovet. Det sitter fast i någon ficka som gör att kölsvinet är torrt, länspumpen har inget vatten att pumpa ut. När båten ligger i hamn, eller körs i tomgångsfart, ligger vattnet någonstans där det inte skapar obalans. T.ex centrerat i fören (eftersom kölsvinet är torrt). När jag accelererar reser sig båten och vattnet rinner akterut. Men eftersom båten lutar kraftigt åt vänster måste vattnet rinna tillbaka på vänster sida, inte på bägge sidor. När det gör det så går trimplansautomatiken in och korrigerar. Vattnet fortsätter ligga på vänster sida under planing eftersom båten fortfarande lutar bakåt. Trimplansautomatiken är fortfarande aktiverad och kompenserar för vattnet  på babord sida. När jag saktar ned och går ned i tomgångsfart eller stannar i hamn rör sig vattnet framåt mot fören igen och båten hamnar åter i balans.

Men som sagt, med tanke på den mycket kraftiga lutning vi pratar om här måste det vara enorma mängder vatten. 

Tror någon detta kan ens vara möjligt?

Redigerad av Merrix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Alanningen:

Jag har svårt att se att active trim kan göra detta. Delvis så krävs det stor differens i motorkraft för att skapa en så kraftig lutning. Plus att skulle motorn trimmas upp så att propellern tappar greppet så skulle du märka av det för det borde betyda att varvtalssynkroniseringen behöver dra av en massa effekt till ena motorn och båten skulle kännas väldigt slö och tung med bara en motor. Du skulle även behöva styra emot för att kunna hålla kurs. Jag tror att båda maskiner ger rätt effekt och att det är trimplanen. Du bör ju se i kölvattnet om ena trimplanet ligger ner så pass mycket att båten lutar kraftig. Du bör se en stor skillnad i kölvattnet mellan styrbord och babords sida.

Låter som kloka ord. Håller med. Jag tycker att båten ger ett lite märkligt kölvatten vid gång. ÅJag har dock ingen tidigare erfarenhet av båtar i den här storleksklassen med dubbelmontage. Det är däremot symmetriskt, ingen skillnad på babord/styrbord kölvatten. Å andra sidan, vid gång går ju automatiken alltid in och korrigerar obalansen genom att trycka ned styrbord bog, dvs trimplanet på babord sida. Och här har vi väl kanske en stor del av svaret: När displayen visar att bara styrbord bog ned är aktiverad, om det vore sant, så skulle kölvattnet inte vara symmetriskt. Men eftersom det är symmetriskt när displayen visar att bara vänster trimplan är nere så visar displayen fel. Bägge trimplanen är egentligen nere. Det högra utan automatikens "vetskap" och det vänstra fäller automatiken ned för att korrigera obalansen som skapas av det högra...

Mycket höger och vänster här, men hoppas någon förstår vad jag försöker säga.

 

Frågan blir ju då varför det felande högra trimplanet, som antagligen är nedfällt vid gång utan automatikens kännedom, ändå åker upp och lägger sig så fint i högsta läge när jag ligger i hamn?

 

Stort tack för en mycket bra kommentar.

Redigerad av Merrix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Merrix:

Frågan blir ju då varför det felande högra trimplanet, som antagligen är nedfällt vid gång utan automatikens kännedom, ändå åker upp och lägger sig så fint i högsta läge när jag ligger i hamn?

Att båda går upp i parkeringsläge i hamn är ett sundhetstecken. Och det gör de, det har du kollat?

Om du kör systemet körs manuellt, visas trimplanens läge med lysdioderna i panelen ? Om det är så har jag väldigt svårt att tro att systemet drar ned trimplanet på styrbords sida utan att indikera det med lysdioderna.

 

Vad säger tidigare ägare? Någon/några har ju använt båten 2016-2020.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Kane:

Att båda går upp i parkeringsläge i hamn är ett sundhetstecken. Och det gör de, det har du kollat?

Om du kör systemet körs manuellt, visas trimplanens läge med lysdioderna i panelen ? Om det är så har jag väldigt svårt att tro att systemet drar ned trimplanet på styrbords utan att indikera det med lysdioderna.

 

Vad säger tidigare ägare? Någon/några har ju använt båten 2016-2020.

Ja de går upp i hamn. Ska jag vara petnoga skulle jag säga att kanske det högra (dvs det som pressar ned babord sida) ligger lite, lite lägre. Men då pratar vi 5mm. Och det är bara baserat på att när jag sätter två fingarar längs cylindern känns det lite tightare på den sidan. Svårt att tro att denna groteska lutning skall skapas av några mm skillnad.

Jag har inte kört dem manuellt i år. Minns att om jag själv manuellt kör ned trimplanet på den sida som krävs för att kompensera lutningen, dvs samma sida som automatiken fäller ned, så visas det i displayen. Inte säker på att jag någonsin testat att fälla ned det andra under gång. Då skulle lutningen förvärras och det skulle bli riktigt obehagligt. Borde testa i hamn såklart, skall göra det när båten är i igen. Men jag håller med dig. Om jag fäller ned det misstänkta trimplanet manuellt, och displayen visar att det är nere, då verkar det osannolikt att det skall fällas ned under gång av automatiken utan att displayen visar något.

Tidigare ägare säger sig inte ha haft något problem. Och jag hade heller inte problemet direkt efter köp.

Redigerad av Merrix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att du inte har lösa förstyvningar i skrovet styrbord akter.

'Om så är fallet så får du en hook i botten på den sidan och det ger precis det beteende

som du har.

En sån skada kan uppkomma om man kört hårt i grov sjö med hårda slag mot

botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev snoy:

Kolla att du inte har lösa förstyvningar i skrovet styrbord akter.

'Om så är fallet så får du en hook i botten på den sidan och det ger precis det beteende

som du har.

En sån skada kan uppkomma om man kört hårt i grov sjö med hårda slag mot

botten.

Googlade lite på engelskspråkiga forum faktiskt. Där sprang jag på begreppen hook och rocker  i det här sammanhanget. Jag förstod dock aldrig riktigt vad det är. När du säger lösa förstyvningar, då måste jag ju då fråga - vad är en förstyvning? Ursäkta min okunskap... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstyvningar består av vanligtvis av lådformiga balkar långskepps och tvärskepps

fastplastade på insidan av skrovets botten.

Om dom lossnar från botten så blir botten mjuk och formar sig efter belastningen

från vattnet när man trycker fram båten , då fungerar den krökta bottenytan som ett

stort trimplan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...