Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BMF

GPS-logg

Rekommendera Poster

Sitter och kollar på lite alternativ till logg i min styrpulpet. Tänkte först på en trycklogg men har inte hittat någon logg som verkar visa mindre än 10 knop. Och det är mest de lägre farterna jag är intresserad av. Mest för att kunna följa fartbegränsningarna runt 5knop.

Såg då att det finns GPS-loggar som tydligen ska visa bra även i låga farter. Någon här som har erfarenheter? Plus och minus på olika alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en fast installerad så verkar ju GPS-loggarna vettiga för 1000-1500 kr. Då får du ju körda kompassriktningen också. Alternativt kan du ju t.ex. använda Eniro på Sjön i telefon när du kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är väl att just ha en fast monterad. Har ju även plotter men vore trevligt att ha någon logg även om jag lämnar plottern hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att notera är ju att de GPS-baserade loggarna visar fart över grund, medan de elektromekaniska med paddelhjulsgivare och liknande, visar farten genom vattnet.

Det senare innebär att om du går i ett smalt sund där det är fem knop men du har en ström mot dig på två knop, så kommer den elektromekaniska att visa sju knop, medan den GPS-baserade visar fem knop, alltså den verkliga hastigheten.

Tag även reda på vilken uppdateringshastighet den bör väl inte vara långsammare än en uppdatering per sekund.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill lägga en tusenlapp på ett instrument (Biltemas är inte dumt, annars) så är ett riktigt billigt alternativ en begagnad, avdankad smarttelefon med en app för att visa fart från den inbyggda GPS:en. Behöver inte ens ett SIM-kort.

 

Däremot kan vattentåligheten givetvis lämna en del övrigt att önska....😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...