Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IdaBe

Masta på compis 28

Rekommendera Poster

Hej allihopa!
Jag (och min familj) är nyblivna lyckliga ägare till en väldigt fin, iaf enligt oss, Compis 28. Vi vill nu leva segeldrömmen och lära oss allt om segling och segla hela säsongen. Men vi har ett litet problem, vi måste masta på båten och vi har ingen susning om hur man gör detta på rätt sätt. Vi har försökt att få tag i en firma som kan komma och göra det/lära oss men utan resultat. Har ni tips på hur man gör och/eller vart man kan vända sig så är det väldigt tacksamt! Vi vill ju inte göra fel 🙈
Vi befinner oss lite norr om Stockholm ut mot Vaxholm.

 

Även andra tips och trix för oss totala nybörjare är varmt välkomna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas en handfull erfarna segelbåtsägare i varje småbåtshamn som kan ställa upp den halvtimme-trekvart det tar att masta på. Kan ni inte knalla runt en vända i hamnen där ni ska ha båten och höra er för?


Jag hade gladeligen hjälpt till om det hade varit i mitt närområde. :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

SXK har en utförlig handbok om på- och avmastning: https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/TEK-mastning.pdf

 

Den är dock lite väl utförlig, blir väldigt mycket läsa och en del moment är kanske lite väl ambitiösa (det där med att behandla hela masten med paraffinolja t.ex.). Att ta hjälp av någon klubbgranne (som också kan just er lokala mastkran) är en utmärkt idé, folk är ofta väldigt hjälpsamma.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min första båt från ett dödsbo och fick lista ut allt själv. Masta på var ganska enkelt om man är någorlunda praktiskt. Se till att du har koll på alla moment teoretiskt innan du drar igång och har alla prylar med dig. 
 

Det är tre moment:

1 lyfta på masten 

2 sätta fast masten 

3 Rikta masten

 

Det första verkar svårt men är lätt. Huvuddragen är:

 

Häng masten kranen genom att göra en hanfot med slingan under spridarna. Alla vajrar och fall ska vara utanför hanfoten. Fäst en tamp i hanfoten så att du fånrr loss och ner den sedan. 
 

En person håller mastfoten hela tiden och för den på plats. Den andra gör allt annat. Släpp inte mastfoten innan alla stag sitter fast! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte genomgående mast på dessa båtar? 

 

Men största virrvarret för en som aldrig gjort detta är, att koppla alla stående vant och spridare mm.

Hålla reda på akterstag och fall. 

Ja, t ex dirken. 

 

Så var det förstaget, är det en rulle på denna? I så fall iakta stor försiktighet så inte segelskenan knäcks. 

 

Så var det detta med att spänna upp masten en första gång, säkert någon gång senare under säsongen. 

 

Och glöm bara inte att låsa vantskruv och bultar. 

 

Lämpligast är att fixa hjälp. 

Mycket att hålla reda på första gången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...