Jump to content
Tuesday 18 February 2025
Dsl

Hur får jag loss den här styrwiren!

Recommended Posts

Skulle vilja dra ut wiren för att smörja den lute då styrningen är lite trög. Har sett lite filmer där folk drar ut den från motorn och det ser inte så svårt ut.

 

Problemet är att jag inte har plats att dra ut hela cylindern. Hålet i motorbrunnssidan är inte centrerat så det saknas minst 5cm. Har ni några tips eller måste jag lyfta hela motorn för att få ur den?

 

Motorn är en honda bf90a och båten en utter 5500dc

IMG_20210517_212359.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Dsl:

Problemet är att jag inte har plats att dra ut hela cylindern. Hålet i motorbrunnssidan är inte centrerat så det saknas minst 5cm. Har ni några tips eller måste jag lyfta hela motorn för att få ur den?

 

Tyvärr är det väl så.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev touchwood:

 

Tyvärr är det väl så.

 

Antingen det eller flytta hålet genom att såga upp ena kanten och plasta igen den andra.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min erfarenhet är att det inte är så lätt att få ordning på en sliten/trög styrkabel och att oftast är bättre att byta den. Kanske är att överväga om det verkar bli alltför mycket jobb, som att såga sönder och plasta till exempel...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byt till hydraulisk styrning, du kommer att känna det som en nästan ny båt. 90 hk borde vara kriminellt att leverera med styrkabel !!! Du monterar det lätt själv, kolla bara att det finns plats i motorbrunnen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för era svar!

 

Hade hoppats att det fanns ett alternativt sätt. Men nu kommer jag smörja upp det åtkomliga vid motorn och låta det vara. Plasta och kapa finns inte på kartan, jag har redan lagt all fritid i flera veckor på båten, nu får den vara klar.

 

Hydralstyrning finns på förbättringslistan, men jag har bestämt mej för att köra denna säsongen först. Om den gamla häcken till motor håller ihop, vi gillar båtlivet och båten så blir det nog så till hösten. Kommer isf försöka hitta en bälg tillräckligt stor för att täcka det förstorade hålet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såga av kabeln ... byt till hydralstyrning... uppgiften löst  :) (eller lyft motorn). Har en D55 som jag gjorde nästan samma manöver på för nån månad sedan.  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har sett en variant att smörja upp styrvire genom att pressa olja genom den, men man behöver nog lossa hela. Sen ska man ha en bit trädgårdsslang och slangklämmor och tryckluft. Man fyller slangen med olja o låter tryckluften pressa den genom viren. Det ska gärna hänga också så att det rinner nedåt. Kanske skulle kunna funka även om man bara lossar i ratt-änden. 
 

 

Edited by Paul_Schtek

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev abrakadabra:

Såga av kabeln ... byt till hydralstyrning... uppgiften löst  :) (eller lyft motorn). Har en D55 som jag gjorde nästan samma manöver på för nån månad sedan.  :)

Nice! Vad köpte du för styrning och hur långa slangar?

 

Kan ju alltid kapa cylindern för att få bort den. Men får man på hydralstyrningscylindern utan att demontera motorn? På de paket jag sett verkar den skruvas med en motsvarande cylinder genom motorfästet och den måste ju också komma på plats. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ofta får du tillräckligt med slang som du sedan kapar själv till önskad längd.

 

Köp en styrning på öppet köp, ta med till båten och kolla att du kan montera den innan du sågar av den gamla, funkar det inte så lämna tillbaka, om du inte vill lossa motorn.

 

Det finns många olika hydraulstyrningar ofta efter motorstorlek, kolla runt lite och jämför.

 

Själv föredrar jag så få rattvarv som möjligt mellan ändlägena.

 

Det finns två olika typer av styrningar, en är att kolven styr motorn och en är att cylindern styr motorn, titta noga så ser du skillnaden.

 

Edited by touchwood

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-19 vid 16:08 skrev Paul_Schtek:

Har sett en variant att smörja upp styrvire genom att pressa olja genom den, men man behöver nog lossa hela. Sen ska man ha en bit trädgårdsslang och slangklämmor och tryckluft. Man fyller slangen med olja o låter tryckluften pressa den genom viren. Det ska gärna hänga också så att det rinner nedåt. Kanske skulle kunna funka även om man bara lossar i ratt-änden. 
 

 

Smart! Hade det varit katastrof hade jag nog testat med en slang kopplad mot den öppna änden vid ratten och sedan tryckt på med cykelpumpen (har ingen kompressor). Får se om jhag orkar denna manöver i höst eller om det bli hydralstyrning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-19 vid 17:51 skrev touchwood:

 

Ofta får du tillräckligt med slang som du sedan kapar själv till önskad längd.

 

Köp en styrning på öppet köp, ta med till båten och kolla att du kan montera den innan du sågar av den gamla, funkar det inte så lämna tillbaka, om du inte vill lossa motorn.

 

Det finns många olika hydraulstyrningar ofta efter motorstorlek, kolla runt lite och jämför.

 

Själv föredrar jag så få rattvarv som möjligt mellan ändlägena.

 

Det finns två olika typer av styrningar, en är att kolven styr motorn och en är att cylindern styr motorn, titta noga så ser du skillnaden.

 

 

Trodde inte att det var meningen att man skulle kapa slangarna, kan man det är det ju lugnt.

 

Har mest kikat på baystar då jag hört att det är bra grejer (finns ju billigare men det hjälper ju inte om det inte håller)

 

Typ denna som passar min motor:

https://www.ssbilbehor.se/battillbehor/hydraulstyrning-baystar-compact-hk4645-3hk4200a-3?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

 

När jag kikar närmare så verkar den ju inte ha ett genomgående fäste så det känns som att den skulle vara plättlätt att montera. Får ta en funderare i höst om det känns värt pengarna.

 

Tack för alla svar och uppmuntringar!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/19/2021 at 5:20 PM, Dsl said:

Nice! Vad köpte du för styrning och hur långa slangar?

 

Kan ju alltid kapa cylindern för att få bort den. Men får man på hydralstyrningscylindern utan att demontera motorn? På de paket jag sett verkar den skruvas med en motsvarande cylinder genom motorfästet och den måste ju också komma på plats. 

Ja det går bra att montera baystar utan att lossa motorn. Eller jag gjorde det iaf :)
Jag hade dock en gammal hydralstyrning av gammal model, där den hade en styrkabel som gick genom tiltröret. Så det var den som jag kapade av, men det borde va sak samma med en kabelstyrning. Slangar och rattcylinder hade jag redan på plats och använde det gamla, så det vet jag inte hur långa man behöver.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag äntligen provkört min gamla båt på riktigt och visst är det rätt bra glapp (10grader kanske) och av styrningen är lite trögare än bekvämt, men som tur är drar der iaf inte i ratten vid körning.

 

Är helt klart ännu mer sugen på hydralstyrning nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle ha en stump kätting så då råkade det åka med ett baystar system, skall ju ändå hämta ut ett paket lixom.

 

Verkar väldigt lättinstallerat så länge det inte kärvar att dra igenom de nya slangarna med de gamla som dragsnöre.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...