Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dsl

Hur får jag loss den här styrwiren!

Rekommendera Poster

Skulle vilja dra ut wiren för att smörja den lute då styrningen är lite trög. Har sett lite filmer där folk drar ut den från motorn och det ser inte så svårt ut.

 

Problemet är att jag inte har plats att dra ut hela cylindern. Hålet i motorbrunnssidan är inte centrerat så det saknas minst 5cm. Har ni några tips eller måste jag lyfta hela motorn för att få ur den?

 

Motorn är en honda bf90a och båten en utter 5500dc

IMG_20210517_212359.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Dsl:

Problemet är att jag inte har plats att dra ut hela cylindern. Hålet i motorbrunnssidan är inte centrerat så det saknas minst 5cm. Har ni några tips eller måste jag lyfta hela motorn för att få ur den?

 

Tyvärr är det väl så.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev touchwood:

 

Tyvärr är det väl så.

 

Antingen det eller flytta hålet genom att såga upp ena kanten och plasta igen den andra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det inte är så lätt att få ordning på en sliten/trög styrkabel och att oftast är bättre att byta den. Kanske är att överväga om det verkar bli alltför mycket jobb, som att såga sönder och plasta till exempel...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt till hydraulisk styrning, du kommer att känna det som en nästan ny båt. 90 hk borde vara kriminellt att leverera med styrkabel !!! Du monterar det lätt själv, kolla bara att det finns plats i motorbrunnen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Hade hoppats att det fanns ett alternativt sätt. Men nu kommer jag smörja upp det åtkomliga vid motorn och låta det vara. Plasta och kapa finns inte på kartan, jag har redan lagt all fritid i flera veckor på båten, nu får den vara klar.

 

Hydralstyrning finns på förbättringslistan, men jag har bestämt mej för att köra denna säsongen först. Om den gamla häcken till motor håller ihop, vi gillar båtlivet och båten så blir det nog så till hösten. Kommer isf försöka hitta en bälg tillräckligt stor för att täcka det förstorade hålet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såga av kabeln ... byt till hydralstyrning... uppgiften löst  :) (eller lyft motorn). Har en D55 som jag gjorde nästan samma manöver på för nån månad sedan.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har sett en variant att smörja upp styrvire genom att pressa olja genom den, men man behöver nog lossa hela. Sen ska man ha en bit trädgårdsslang och slangklämmor och tryckluft. Man fyller slangen med olja o låter tryckluften pressa den genom viren. Det ska gärna hänga också så att det rinner nedåt. Kanske skulle kunna funka även om man bara lossar i ratt-änden. 
 

 

Redigerad av Paul_Schtek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev abrakadabra:

Såga av kabeln ... byt till hydralstyrning... uppgiften löst  :) (eller lyft motorn). Har en D55 som jag gjorde nästan samma manöver på för nån månad sedan.  :)

Nice! Vad köpte du för styrning och hur långa slangar?

 

Kan ju alltid kapa cylindern för att få bort den. Men får man på hydralstyrningscylindern utan att demontera motorn? På de paket jag sett verkar den skruvas med en motsvarande cylinder genom motorfästet och den måste ju också komma på plats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Ofta får du tillräckligt med slang som du sedan kapar själv till önskad längd.

 

Köp en styrning på öppet köp, ta med till båten och kolla att du kan montera den innan du sågar av den gamla, funkar det inte så lämna tillbaka, om du inte vill lossa motorn.

 

Det finns många olika hydraulstyrningar ofta efter motorstorlek, kolla runt lite och jämför.

 

Själv föredrar jag så få rattvarv som möjligt mellan ändlägena.

 

Det finns två olika typer av styrningar, en är att kolven styr motorn och en är att cylindern styr motorn, titta noga så ser du skillnaden.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-19 vid 16:08 skrev Paul_Schtek:

Har sett en variant att smörja upp styrvire genom att pressa olja genom den, men man behöver nog lossa hela. Sen ska man ha en bit trädgårdsslang och slangklämmor och tryckluft. Man fyller slangen med olja o låter tryckluften pressa den genom viren. Det ska gärna hänga också så att det rinner nedåt. Kanske skulle kunna funka även om man bara lossar i ratt-änden. 
 

 

Smart! Hade det varit katastrof hade jag nog testat med en slang kopplad mot den öppna änden vid ratten och sedan tryckt på med cykelpumpen (har ingen kompressor). Får se om jhag orkar denna manöver i höst eller om det bli hydralstyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-19 vid 17:51 skrev touchwood:

 

Ofta får du tillräckligt med slang som du sedan kapar själv till önskad längd.

 

Köp en styrning på öppet köp, ta med till båten och kolla att du kan montera den innan du sågar av den gamla, funkar det inte så lämna tillbaka, om du inte vill lossa motorn.

 

Det finns många olika hydraulstyrningar ofta efter motorstorlek, kolla runt lite och jämför.

 

Själv föredrar jag så få rattvarv som möjligt mellan ändlägena.

 

Det finns två olika typer av styrningar, en är att kolven styr motorn och en är att cylindern styr motorn, titta noga så ser du skillnaden.

 

 

Trodde inte att det var meningen att man skulle kapa slangarna, kan man det är det ju lugnt.

 

Har mest kikat på baystar då jag hört att det är bra grejer (finns ju billigare men det hjälper ju inte om det inte håller)

 

Typ denna som passar min motor:

https://www.ssbilbehor.se/battillbehor/hydraulstyrning-baystar-compact-hk4645-3hk4200a-3?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

 

När jag kikar närmare så verkar den ju inte ha ett genomgående fäste så det känns som att den skulle vara plättlätt att montera. Får ta en funderare i höst om det känns värt pengarna.

 

Tack för alla svar och uppmuntringar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/19/2021 at 5:20 PM, Dsl said:

Nice! Vad köpte du för styrning och hur långa slangar?

 

Kan ju alltid kapa cylindern för att få bort den. Men får man på hydralstyrningscylindern utan att demontera motorn? På de paket jag sett verkar den skruvas med en motsvarande cylinder genom motorfästet och den måste ju också komma på plats. 

Ja det går bra att montera baystar utan att lossa motorn. Eller jag gjorde det iaf :)
Jag hade dock en gammal hydralstyrning av gammal model, där den hade en styrkabel som gick genom tiltröret. Så det var den som jag kapade av, men det borde va sak samma med en kabelstyrning. Slangar och rattcylinder hade jag redan på plats och använde det gamla, så det vet jag inte hur långa man behöver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen provkört min gamla båt på riktigt och visst är det rätt bra glapp (10grader kanske) och av styrningen är lite trögare än bekvämt, men som tur är drar der iaf inte i ratten vid körning.

 

Är helt klart ännu mer sugen på hydralstyrning nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ha en stump kätting så då råkade det åka med ett baystar system, skall ju ändå hämta ut ett paket lixom.

 

Verkar väldigt lättinstallerat så länge det inte kärvar att dra igenom de nya slangarna med de gamla som dragsnöre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...