Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
08sthlm

Wallas fotoskenspis

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en wallas fotskenspis i nya båten, vart köper ni fotogen och är det skillnad på kvalite’ på olika produkter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev 08sthlm:

Hej,

 

Har en wallas fotskenspis i nya båten, vart köper ni fotogen och är det skillnad på kvalite’ på olika produkter?

Lampolja  luktar mindre än fotogen och helt utbytbar mot fotogen. Det finns att köpa i en del matvaruhus, byggmaterialhandeln m fl ställen.

 

Jag brukar handla Kemetyl T lampolja till vår fotogenlampa i en närliggande COOP-butik.

bild.png.3bfb3a4e911f5607aa655a6d4633809a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Lintott:

Lampolja  luktar mindre än fotogen och helt utbytbar mot fotogen. Det finns att köpa i en del matvaruhus, byggmaterialhandeln m fl ställen.

 

Jag brukar handla Kemetyl T lampolja till vår fotogenlampa i en närliggande COOP-butik.

bild.png.3bfb3a4e911f5607aa655a6d4633809a.png

Tack för svar, vill minnas att jag läste någonstans att lampolja inte var bra pga beläggningar(?). Men kan dock inte finna länken vart jag läste det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-Lampolja ****

Kemtyl 65 kr.

En robust och gedigen svensk produkt i ganska tuff stil med kryddiga fattoner med inslag av mörka kolväten och lite inslag av miljödiesel. Det är svårt att förstå att det går att få fram så mycket karaktär för den lilla slanten. En svällande fet smakupplevelse i den bakre regionen av gommen för tankarna osökt till kalkfattiga södersluttningar inom södra Hisingens petrokemiska distrikt. 

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lampolja har jag ingen erfarenhet av, dock hört att wallas skulle vara känslig för kvalitén på bränsle. Jag köper fyraliters dunkar på hjertmans, tror det kallas bränsle F.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev M__G:

Lampolja har jag ingen erfarenhet av, dock hört att wallas skulle vara känslig för kvalitén på bränsle. Jag köper fyraliters dunkar på hjertmans, tror det kallas bränsle F.

Kanske kan den framledes förpackas i ”bag-in-box”?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske kan den framledes förpackas i ”bag-in-box”?

Inte alls otänkbart. Fast bär man hem den i en påse så kanske box in bag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har inget Wallas-kök så jag vet inte om det är nåt särskilt med det - är det ett trycksatt system? Jag har kört många fotogenkök av den gamla stilen med trycktank och förvärmda brännare (typ Optimus gamla båtkök med två lågor och snabbtändare) och har alltid kommit bra överens med dem. De är känsliga för föroreningar i bränslet eftersom brännarmunstycket har en mycket liten diameter, och de kräver lite av användaren när man startar dem, men när det gäller själva kvaliteten på bränslet är de inte så kinkiga. Jag köper fotogen i 4-litersdunk på bensinmackar, på OKQ8 heter det eldningsfotogen och på Circle K heter det campingfotogen, men köket verkar inte bry sig som eventuella skillnader. Kostar runt 200 kronor för en dunk, och den brukar räcka typ en säsong (beror lite på hur mycket jag kör värmaren, som går på samma bränsle). Trycksatta fotogenkök ska i princip inte osa och sota om de fungerar som de ska. De har inte samma funktionsprincip som fotogenlampor med veke. Enligt uppgift ska man i teorin kunna köra dem på diesel, men jag har aldrig haft anledning att försöka.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör CircleK (fd Statoil) Camping fotogen med en liten tillsats av K-sprit på rekommendation av Värmedoktorn (Kjell Apelby) som servade min Wallas värmare för några år sedan (ny pump). Har funkat fint sedan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne så var tvungen att kolla upp detta via Wallas.

 

Dom fotogenbränslen som säljs i båtbutiker och bränslestationer är av bra kvalité. (Baserad på lågaromatisk nafta med bra förbränning och mindre sotbildning)

 

(Fotoskenspis går att köra med diesel, men rekommenderas absolut inte då spisen funkar bra till en början men kommer den inte må bra efter en tid.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kört både vår tidigare Wallasvärmare och de senaste åren Wallasspis på ”Camping paraffin” som finns lite varstans, hos båttillbehörsbutiker, järnhandel och den lokala tappen och denna har funkat fint utan sot och driftstörningar.

Men jag läste i nån tråd, möjligen på ”fb” att nån hade fått rekommendationen att köpa Julas lysfotogen ”Starta”.

 Jag har inte provat denna själv men blev lite nyfiken, billigare är den också även om funktion går före pris.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

@Makro, Håller med om Camping Paraffin.

Vi kollade med Sleipner för typ 3 veckor sedan, och de rekommenderade precis detta.

För oss funkar det också att använda dunken i sig och bara skruva på "sug" röret/kopplingen från spisen. Slipper kladda med att fylla på annan dunk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att ersätta Lysfotogenet medLampolja till Wallas 800 med lock? Skall ju vara renare:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...