Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
raol

Vad är det på bilden?

Rekommendera Poster

Bakom sittbrunnen, på styrbordssidan, ovanför akterspegeln, sitter den här svarta plastklumpen med en metalldel ytterst. Vi vet inte vad det är, så om nån vet vore det kul att få reda på vad det kan vara.

image.png.af01553a4498b30ad76c8880c9edac1f.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som fästet till en antenn. VHF eller komradio.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev excel319:

Ser ut som fästet till en antenn. VHF eller komradio.

Ja, det var min tanke också, men det är ju enormt biffigt! En VHF-antenn kräver inte mycket till fäste. Men å andra sidan sitter det en antik 27 MHz-radio i båten (Zodiac Consul), så kanske är det antennfäste för en antenn till den.

Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Ja, det var min tanke också, men det är ju enormt biffigt! En VHF-antenn kräver inte mycket till fäste. Men å andra sidan sitter det en antik 27 MHz-radio i båten (Zodiac Consul), så kanske är det antennfäste för en antenn till den.

Tack!

 

Jag har exakt ett sådant fäste till min VHF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Jag har exakt ett sådant fäste till min VHF.

Ok! Måste vara tyskt. Detta enorma fäste är som att skjuta mygg med kanon! :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Ok! Måste vara tyskt. Detta enorma fäste är som att skjuta mygg med kanon! :D

 

Antennfästet utgör samtidigt ett jordplan. Om jag inte minns helt fel så sitter det en spole i fästet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ganska säker på att det är till 27 MHz-Radion, med jordplan i antennfästet.

Hade själv en gång i tiden.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har sådant fäste till VHF antennen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev touchwood:

 

Ganska säker på att det är till 27 MHz-Radion, med jordplan i antennfästet.

Hade själv en gång i tiden.

 

 

3 minuter sedan skrev Pentax:

Även jag har sådant fäste till VHF antennen.

Det ÄR till en PR-radio, kom-radio, 27Mhz-radio. Kärt barn hade många namn.

Du kan demontera såväl antennfästet som radion, den typen av radiokommunikation används inte längre till sjöss, om den övht används någonstans?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Det ÄR till en PR-radio, kom-radio, 27Mhz-radio. Kärt barn hade många namn.

Du kan demontera såväl antennfästet som radion, den typen av radiokommunikation används inte längre till sjöss, om den övht används någonstans?

Var inte för säker...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Pentax:

Var inte för säker...

Ja det var längesen jag lyssnade på 27 Mhz nu men jag vet ju att det finns en del aktiva på landbacken men hur många som använder den i sin båt kan man ju undra?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite ovanlig nu, men vi som var med på tiden när man fick hyra sin VHF hade oftast denna antennfot.

Lite värdelöst vetande; i VHFens barndom kunde man inte köpa sin apparat, inte heller navigatorns företrädare gick att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Pentax:

Kanske lite ovanlig nu, men vi som var med på tiden när man fick hyra sin VHF hade oftast denna antennfot.

Lite värdelöst vetande; i VHFens barndom kunde man inte köpa sin apparat, inte heller navigatorns företrädare gick att köpa.

Nej, och man ägde inte sin fasta telefonapparat heller utan hade bara s.a.s. till låns så länge man hade abonnemang. Därför kan man på en del gamla telefonapparater se en etikett på undersidan "Tillhör Televerket".

 

När det gäller storleken/grovleken på foten så beror det nog främst på antennens storlek. För att få någorlunda effektivitet behöver en antenn vara en viss del av våglängden, vilket innebar att 27MHz-antennerna ofta var 2-3m långa. Ibland med en förkortningsspole i botten (som även fungerade som fjäder, i händelse av att man körde emot något med det långa "metspöt").

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Det ÄR till en PR-radio, kom-radio, 27Mhz-radio. Kärt barn hade många namn.

Du kan demontera såväl antennfästet som radion, den typen av radiokommunikation används inte längre till sjöss, om den övht används någonstans?

I min båt ÄR detta fäste till VHF, kanske används samma fäste till olika antenner men med olika anpassade spröt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en halvvågsantenn som då var hälften av 11 meter, jag hade en sådan på en bil, med ett "swingmaster" antennfot, det var litet nervöst att köra med antennen helt uppfälld i stan, ok, Spårvägen hade ju då bara 600 volt likspänning i trådarna, det höjdes långt senare till 750 volt...

 

Men de sista användarna av PR-radio i praktisk betydelse var väl dom som vara samtida med Ötzi och Bockstensmannen. Senare blev väl detta frekvensband mest en lekstuga för wannabe radioamatörer. Diverse olika asociala medier på Internet har väl fyllt ut behovet av ungdomar att kommunicera med varandra, kan jag tro.

 

Skruva loss skiten och plasta igen hålen, dom är fyra till antalet, tre till maskinskruv och ett hål för genomföring av antennkabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

I min båt ÄR detta fäste till VHF, kanske används samma fäste till olika antenner men med olika anpassade spröt.

Det tror jag inte, men om det inbyggda jordplanet i antennfoten är anpassat för VHF fungerar det ju.

Spröten och jordplansspolarna är ju anpassade efter varandra, antenntypen kallas för "öppen dipol".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det tror jag inte, men om det inbyggda jordplanet i antennfoten är anpassat för VHF fungerar det ju.

Spröten och jordplansspolarna är ju anpassade efter varandra, antenntypen kallas för "öppen dipol".

Det finns/fanns många varianter av antenner som snarlika fästen användes till. Foten är fysiskt för liten för att i sig vara ett jordplan, men vissa skulle monteras på metall (stötfångare, biltak o.s.v.) och utgjorde då kopplingen till jordplanet - som alltså då blev mycket större än foten.

På båt var det nog vanligare med en jordplansoberoende lösning, med en spole i botten. Ibland för att simulera jordmotpolen, ibland som förlängningsspole (förkortningsspole) för ett spröt som skulle blivit ohemult långt på 27MHz annars.

 

Det som syns på bilden är troligen bara den mekaniska delen, då en spole m.m. saknas. Men liknande fästen har funnits med olika antennkonfigurationer, så det är inte omöjligt att @Rascal har ett utseendemässigt snarlikt till sin VHF-antenn.

 

Hursomhelst - för TS del är det bara att ta bort och lägga igen hålen, som @Georg_Ohm redan föreslagit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Makro:

Ja det var längesen jag lyssnade på 27 Mhz nu men jag vet ju att det finns en del aktiva på landbacken men hur många som använder den i sin båt kan man ju undra?

I början var det ju AM som gällde, en del hade SSB i olika former. Senare kom FM, men då hade nog intresset dött ut. Det var kort räckvidd, särskilt som uteffekten var starkt begränsad, sedan var det mycket svåra störningar, och en del utländska stationer som låg på och sände på hög effekt och störde ut lokala stationer. Sedan har jag för mig att hela 11-metersbandet är ganska ogynnsamt och känsligt för atmosfäriska störningar, men det kan jag ha missuppfattat. På de tiden var ju också solens fläckar stora och vältaliga, och dessa gav ju då som nu upphov till mycket störningar i 11-årsperioder.

 

Annars mins jag "Pri Tjörn" som dagligen sände ut lokala väderleksobservationer på kanal 16, och berättade om det fanns plats i hamnen. Väderleksobservationerna var oftast i "extrem realtid", eller vad nu detta tempus kan heta, "Vädret just nu i Skärhamn är..." och då som räckvidden var begränsad hade mottagarna för längesedan, kanske omedvetet redan listat ut vad det var för väder just nu vid Tjörns västra kust. Att radioten, radiooperatören sedan pratade bred lokal dialekt, tjörnbomål, gjorde ju inte saken sämre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stör inte och får sitta kvar tills vidare. Mindre jobb än att ta bort och täppa till hål. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev IngemarE:

Det finns/fanns många varianter av antenner som snarlika fästen användes till. Foten är fysiskt för liten för att i sig vara ett jordplan, men vissa skulle monteras på metall (stötfångare, biltak o.s.v.) och utgjorde då kopplingen till jordplanet - som alltså då blev mycket större än foten.

På båt var det nog vanligare med en jordplansoberoende lösning, med en spole i botten. Ibland för att simulera jordmotpolen, ibland som förlängningsspole (förkortningsspole) för ett spröt som skulle blivit ohemult långt på 27MHz annars.

 

Det som syns på bilden är troligen bara den mekaniska delen, då en spole m.m. saknas. Men liknande fästen har funnits med olika antennkonfigurationer, så det är inte omöjligt att @Rascal har ett utseendemässigt snarlikt till sin VHF-antenn.

 

Hursomhelst - för TS del är det bara att ta bort och lägga igen hålen, som @Georg_Ohm redan föreslagit.

Mitt fäste är inte snarlikt det är likadant. Dock är mitt vitt om nu det gör någon skillnad för radiovågorna. Kan inte TS kolla vad det sitter för kontakt i änden på sladden? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 Det var kort räckvidd, särskilt som uteffekten var starkt begränsad, sedan var det mycket svåra störningar, och en del utländska stationer som låg på och sände på hög effekt och störde ut lokala stationer.

Det där är lite av en myt. Minns dock själv hur irriterad man var på "italienarna" på bandet, som störde ut allt annat med sina enorma sändare.

 

Mer nära sanningen var nog att de inte hade mycket kraftigare saker än vi. Och var lika irriterade på oss som vi på dem. Men långt senare, när jag fick lära mig om vågutbredning m.m., insåg jag att med rätt (fel) avstånd, frekvens och strålningsvinkel så kommer vissa punkter att störa/höra varandra riktigt bra, trots låg effekt. Särskilt vid vissa tider på dygnet.

 

Sedan blev jag "riktig" radioamatör, och har nu istället lärt mig utnyttja fysikens lagar och vågutbredningens mystik till min fördel 😉

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Rascal:

Mitt fäste är inte snarlikt det är likadant. Dock är mitt vitt om nu det gör någon skillnad för radiovågorna. Kan inte TS kolla vad det sitter för kontakt i änden på sladden? 

Sannolikt en PL-kontakt, UHF, SO-239 och allt vad de kallas:

image.png.9d42b07d4272f9d80dc4eb8663ff8c9d.png

Ger dig nog ingen ny information. Samma används till HF-prylar från någon MHz och är även standard på VHF. Och tyvärr ibland ännu högre i frekvens, för trots namnet "UHF-kontakt" är den rätt kass över några hundra MHz.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även min är vit, i ändan på sladden sitter en sådan kontakt som Ingemar visar ovan, den är skruvad i min mycket gamla VHF, så gammal att den har telefonlur, vilket var krav tidigare.

Antennen följde med när jag köpte VHFen ny, så jag vet att den inte är till någon gammal PR apparat.

Sprötet är ca 50 cm långt utan någon form av synlig spole.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det fanns en halvvågsantenn som då var hälften av 11 meter, jag hade en sådan på en bil, med ett "swingmaster" antennfot, det var litet nervöst att köra med antennen helt uppfälld i stan, ok, Spårvägen hade ju då bara 600 volt likspänning i trådarna, det höjdes långt senare till 750 volt...

 

Ja jag kommer ihåg bilarna med swingmaster skruvade i stötfångaren bak, de såg nästan ut som radiobilarna på Liseberg 🙂

Själv hade jag en blygsammare variant med en spole på toppen och hemma satt en 5/8 på taket. Men det var roligt att lyssna på de lokala fritidsfiskarna som berättade om dagens fångst och båtarna som passerade ön och ville ha ”förbindelse prov” och ibland hände det att jag ”reläade” mellan båtar som försökte nå varandra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Makro:

 - - -

Men det var roligt att lyssna på de lokala fritidsfiskarna som berättade om dagens fångst och båtarna som passerade ön och ville ha ”förbindelse prov” och ibland hände det att jag ”reläade” mellan båtar som försökte nå varandra. 

Det är mycket som var annorlunda före mobilens intåg.

 

Numera får "fisketugget" flytta till sociala medier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...