Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
dentar

Hur noggrant förarbete - epoxygrund?

Rekommendera Poster

Har nu skrapat bort all gammal bottenfärg på min 25fots båt.

 

Kvar är en tidigare epoxygrund ovanpå gelcoaten, denna har jag på många ställen repat igenom 

med min proscraper, som är förbannat vass i kanterna innan jag slipade ner dom..

 

Frågan är, behöver jag lägga ny epoxygrund oanpå den gamla eller klarar jag mig som det är just nu?

 

Började slipa botten för att rugga upp ytan inför detta, men insåg fort att det jobbet kommer ta långt mycket längre tid än vad skrapningen har tatt, trots excenterslip och 60 papper, epoxygrunden är stenhård..

 

Båten står på trailer så arbetställningen är hemsk, behöver jag verkligen slipa ytterliggare för att epoxygrunden ska få fäste? som sagt all gammal bottenfärg är borta. Eller kan jag känna mig klar i detta skede och dra på bottenfärgen direkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan at ha sett hur det ser ut så skulle jag tänka såhär.

Om all färg är borta och det bara är gammal epoxi kvar så tvätta ordentligt rent med aceton och lägg på ett lager epoxigrund innan du lägger på bottenfärg.

 

Jag skulle inte slipa om det inte framgår i någon instruktion att man måste slipa.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-17 vid 18:12 skrev Mackey:

Utan at ha sett hur det ser ut så skulle jag tänka såhär.

Om all färg är borta och det bara är gammal epoxi kvar så tvätta ordentligt rent med aceton och lägg på ett lager epoxigrund innan du lägger på bottenfärg.

 

Jag skulle inte slipa om det inte framgår i någon instruktion att man måste slipa.


jag skall snart göra samma jobb. Slipper dock skapa färg eftersom nästan all gammalt färg släppt från tidigare epoxygrund. 
 

oavsett tänkte jag gå över all gammal epoxy med 80 papper för att repa upp ytan (inte för att slipa bort den gamla epoxyn)
 

kanske inte är ett måste men vore trist om den nya inte får bra fäste och man måste göra om allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-17 vid 17:18 skrev dentar:

Har nu skrapat bort all gammal bottenfärg på min 25fots båt.

 

Kvar är en tidigare epoxygrund ovanpå gelcoaten, denna har jag på många ställen repat igenom 

med min proscraper, som är förbannat vass i kanterna innan jag slipade ner dom..

 

Frågan är, behöver jag lägga ny epoxygrund oanpå den gamla eller klarar jag mig som det är just nu?

 

Började slipa botten för att rugga upp ytan inför detta, men insåg fort att det jobbet kommer ta långt mycket längre tid än vad skrapningen har tatt, trots excenterslip och 60 papper, epoxygrunden är stenhård..

 

Båten står på trailer så arbetställningen är hemsk, behöver jag verkligen slipa ytterliggare för att epoxygrunden ska få fäste? som sagt all gammal bottenfärg är borta. Eller kan jag känna mig klar i detta skede och dra på bottenfärgen direkt?

Usch ja, samma jobb som jag blev klar med för några veckor sedan. Liknande förutsättningar, motorbåt på trailer. Du kanske är klar nu?

 

Seasea rådde mig lägga epoxy/primer före bottenfärg vilket jag gjorde. Instämmer därefter med vad Mackey och Johan beskriver. Jag var hyggligt noggrann med att rengöra men inte överdrivet. La mer fokus på att rugga till ytan för bra fäste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...