Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
caulfield

Mercruiser - knackljud

Rekommendera Poster

Jag tror det är lyftarna. Vet inte om du har hydrauliska liftare? Isf är det vanligt att oljan rinner ur lyftarna under en lång vinterförvaring. Man rekommenderar då att lufta lyftarna genom att köra motorn på några hundra rpm under Max rpm, under låt säga 15min (varm motor)

Har du hällt i fel olja kan du få det tickande ljudet ochså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar. Det är en mercruiser 4,3 MPI -07. Tror det är hydrauliska - men osäker.


oljan såg lite lite småsolkig ut men svårt att avgöra ändå . Oljetrycket när jag provkörde var ju ändå som det skulle - det borde det inte varit väl om ngt frusit sönder ? 
och utifall att ngt verkligen frusit sönder - om jag fortsätter köra motorn enligt ovan : är det en risk jag sabbar det hela utom världs ände ?

F5B88D8C-9B98-4105-AB64-9F8DEB2F34EF.jpeg

Redigerad av caulfield

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju bara se videon men jag tycker absolut att det låter som tickande ventiler.

Det finns betydligt duktigare folk här än mig.

Olja ser inte katastrof dålig ut men det rekommenderas att man byter olja varige år då motorn går ganska hårt och även fast den inte används blir det kondens i blocket. Ju oftare du byter desto längre håller motorn.

Är det din första säsong med båten? 
 

Jag får ventilknack på min motor varje vår. Löser sig efter en tur på högre varvtal.

 

Har det frusit och bara blivit en spricka märker du nog ingen skillnad i oljetryck. Det är högre tryck i motorn än i kylkanalerna så då tar det sig ut där istället.

 

Men som sagt, hade jag varit du hade jag inte oroat mig om det inte kommer något mer distinkt knackande eller skärande ljud ist för dom tickande 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja låt se då. 
andra säsongen är det - ska göra ett test till.

oljan byttes på senhösten innan upptagning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydralyftar ljud typiskt modern syntetolja som runnit ur dem, varva upp stegvis lite försiktigt några gånger, stäng av vänta en stund starta om och ljudet är borta.   Att tokvarva med för mycket spel gör att lyftaren inte få ett lugnt luft i början på lopen utan en smäll där lopen blir mer brant, inget jag skulle ha gjort.   Vid säsongsuppstart av min hobby bil tar jag en flask olja med pip och slang gör ett sprut längs ventilerna under kåpan så det siprar ner på kam och lyftare så de slipper den gå första minuterna järn mot järn innan oljan tryckts runt och naturligt sipprat ner längs stötstängerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi betraktar detta som cased won ! 
den startade som nyfödd nu utan klank o klånk. 
 

Kom ut glykolvatten också vilket det inte gjorde när jag först kört en liten runda utan den blev varm
 

Mercruisers egna olja enl spec

många tack för info och lite gott sovtillstånd igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...