Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Paul_Schtek

Navigera med mobilen?

Rekommendera Poster

Måste man ha en GPS-plotter? Jag har kört med mobilen, Eniro på sjön med offlinekartor (och papperskort

som backup och för överblick) Iphone är tydligen vattentät numera, och den sitter lite skyddad under hardtop-taket i en hållare. Laddaren har jag oftast ansluten.

Har inga problem med solsken eller skärmstorleken heller tycker jag. Men är det något i säkerhetsväg jag missar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej egentligen inte. Mobilen kan stänga av pga värme en varm dag men då har du pappers sjökortet. En extra mobil är inte fel för annars ringer det någon när du är på det där trånga stället med många grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kört med Navionics app i en stöt- och vattentålig Samsung-padda sen 2017, funkar utmärkt. Tycker det är bra att ha en särskild enhet som enbart är till navigationen, känns tryggare så. Stor skärm är ingen nackdel heller. En backup-lösning (papperskort och/eller en annan GPS-mottagare) bör man ju också ha ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-17 vid 15:03 skrev Paul_Schtek:

Men är det något i säkerhetsväg jag missar?

Själv känner jag mig inte helt tillfreds om jag inte har en fungerande "analog" backup. Dvs fast kompass, passare, transportörer, papperskort, klocka samt en handhållen pejlkompass.

Visserligen tillhör jag pre-gps-klientelet och det kan nog påverka min syn på det hela.

 

Det här är intressant. Vad anses vara ok nu för tiden för att ha tillräcklig backup på navigationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt papperskort. Finns kompass o nånstans i båten ligger det en passare och transportör. 
Men ärligt talat mycket tveksamt att jag skulle klara mig med bara det i praktiken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Jag har som sagt papperskort. Finns kompass o nånstans i båten ligger det en passare och transportör. 
Men ärligt talat mycket tveksamt att jag skulle klara mig med bara det i praktiken. 

Då kanske en plotter är en bra investering. Och en kurs i navigering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har papperskort (med tillbehör, passare/linjal/transportör mm) plus flera andra enheter med samma Navionics-app att falla tillbaka på om paddan dör. Papperskorten används faktiskt ganska mycket, så de ligger ständigt på navigationsbordet, men vi använder dem egentligen inte för att navigera utan i princip bara för färdplanering och översikt. Vi har även Hydrographicas specialkort i skala 1:10000 på papper och de åker ofta fram när det är dags att leta fram helt egna ställen att lägga till på, men även där är syftet mer planering än navigation.

 

Vi övar dock nästan aldrig på att navigera med papperskort, och med GPS:en går i alla fall jag glatt ut bland grynnor och elände i områden som skulle vara synnerligen svårnavigerade med papperskort, så det där är nog inte helt riskfritt att falla tillbaka på. Korten är dessutom tämligen ålderstigna vid det här laget. Död räkning har vi aldrig ens försökt.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev kblomster:

med GPS:en går i alla fall jag glatt ut bland grynnor och elände i områden som skulle vara synnerligen svårnavigerade med papperskort

Just det är en av de största fördelarna med digitala kort. Att kunna zooma in och få någonting som i papperskorten liknar ett ogenomträngligt gytter av grynnor till något fullt navigerbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mobilen som GPS är ingen dum idé. 

Har nu installerat Navionics och efter en kort test sittandes hemma i huset ser det ut att vara en ok app, enkelt användargränssnitt. Blir intressant att testa i sjön. 

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2018 seglade vi på Skotska västkusten,  låg några nätter på olika småöar utan internet.

En morgon kastade vi loss med Navionics på iPad programmerad med dagens waypoint, efter en timmas segling sa Navionics att vi inte hade några sjökort för området......

 

Inga problem för oss med Raymarine plotter och papperskort men mitt förtroende för Navionics fick ett snabbt slut. När vi seglade mot nästa destilleri fick vi internetkontakt igen och kunde snabbt få igång Navionics.

 

Mentalt bra att alltid ha en plan B, även 10 år gamla båtsportkort är bättre än en död digital lösning 🙂

 

Håller med tidigare inlägg om att ha både närområde inzoomat och överblick, vanligtvis kör vi med olika "skalor" med paddan och plottern.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...