Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johan77

Tejp att laga segel med

Rekommendera Poster

Hej, 

Har ett par revor i förseglet (antagligen original från -76) och funderar på lagningstejp..

Helst vill jag ha transparent tejp eftersom ena revan är i det grå uv-tyget och den andra i själva segelduken.. Och har även en spricka i sprayhoodfönstret.. Så vore toppen om tejpen fungerar bra till allt..

* Mylar-segel-tejp känns som en kanditat, men har inte fått svar från Hjertmans om de kan rekommendera den till 'vanliga segel'..

* Gorilla clear tejp låter käckt, men får mig att tänka på tv-shop-reklam och det står inte att den rekommenderas till någon sorts segelkvalitet överhuvudtaget..

 

Vidhäftning och sol-/vädertålighet är ju såklart en viktig parameter.. Och även 'elasticiteten' tänker jag..?

'Vanliga segel' har ju mer 'stretch' i sig jämfört med sprayhoodfönster och segelkvaliteter som Mylar och Kevlar etc.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Johan77:

Hej, 

Har ett par revor i förseglet (antagligen original från -76) och funderar på lagningstejp..

Helst vill jag ha transparent tejp eftersom ena revan är i det grå uv-tyget och den andra i själva segelduken.. Och har även en spricka i sprayhoodfönstret.. Så vore toppen om tejpen fungerar bra till allt..

* Mylar-segel-tejp känns som en kanditat, men har inte fått svar från Hjertmans om de kan rekommendera den till 'vanliga segel'..

* Gorilla clear tejp låter käckt, men får mig att tänka på tv-shop-reklam och det står inte att den rekommenderas till någon sorts segelkvalitet överhuvudtaget..

 

Vidhäftning och sol-/vädertålighet är ju såklart en viktig parameter.. Och även 'elasticiteten' tänker jag..?

'Vanliga segel' har ju mer 'stretch' i sig jämfört med sprayhoodfönster och segelkvaliteter som Mylar och Kevlar etc.. 

Det finns lagningsduk för spinnaker som har både bra klister och lite elasticitet. Finns i olika färger. Oftast en rätt bred rulle som klipps i lagom storlek.

 

https://www.happyyachting.com/psp-spinnakertejp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är original seglet så kan det vara ganska skört nu och mer skador kan komma snabbt. Provade sådan tejp på mina gamla segel (dacron) och det fungerade men det kom snabbt andra skador. Tror det var Art.Nr 5032 på Hjertmans jag köpte, det är några år sedan. Jag valde att köpa nya segel under följande vinter. Beroende på båt så kan det vara värt att titta på blocket och hos segelmakare om det går att hitta begagnade segel.

 

Det kan också vara värt att lämna in seglet till en segelmakare för reparation men det brukar vara svårt att få gjort i tid under säsongen. Värt att kolla.

 

Till sprayhoodensfönster kan "vanlig" packtejp fungera om du byter varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segel från 1976, låt oss räkna lite här, 45 år gamla trasor alltså? Som ska repareras? De duger inte ens för katten att pissa på skulle jag säga. Inte värt att lägga en krona på reparation såvida de inte har legat oanvända i 35 år.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev pseudonym:

Segel från 1976, låt oss räkna lite här, 45 år gamla trasor alltså? Som ska repareras? De duger inte ens för katten att pissa på skulle jag säga. Inte värt att lägga en krona på reparation såvida de inte har legat oanvända i 35 år.

Med tanke på att ”det grå uv-tyget” sitter i närheten av skadan, gissar jag att seglet inte är från 1976 utan nyare. Mig veterligen hade man inte rullsegel med UV-duk påsytt så tidigt. 
🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Med tanke på att ”det grå uv-tyget” sitter i närheten av skadan, gissar jag att seglet inte är från 1976 utan nyare. Mig veterligen hade man inte rullsegel med UV-duk påsytt så tidigt. 
🙂

Kan ju vara omsytt för rulle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev pseudonym:

Kan ju vara omsytt för rulle?

Inte den blekaste. 
Jag menar mest att jag inte är säker på att seglet är original. Tar man inte hand om grejerna ser de ut som skit efter bara några år, även om formen och materialet är OK. 
 

I övrigt instämmer jag i det du skriver - ett segel från 1976 är knappast ens värt att köpa tejp till. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för de varierande svaren.. 

Det är mycket möjligt att seglet är nyare än båten.. Alternativt att det inte använts så mycket innan jag köpte den..

Jag anser att det absolut har många år kvar att ge.. Har 'bytt ut' ett antal sömmar (sytt för hand med vaxad segeltråd) för att hålla det i skick.. 

Där revorna är, så är det dubbel duk, en upptill och en nedtill (uv-tyget där mantåget tar i ibland).. Av den anledningen så kör jag numera utan mantåg ;)

Hursomhelst, har nu köpt Mylar-tejp på Hjertmans då de sa att det torde fungera även på 'vanligt segel'.. Men det återstår ju att se.. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Askungen/Walt Disney... 

 

Råttorna syr bra.... TESTA! 

 

Alltså även o du använder tape 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...