Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IngemarE

Transport Gbg > inlandet - tips ?

Rekommendera Poster

Frågar för en bekants räkning:

 

Någon som har tips på ett transportföretag för transport av mindre segelbåt nämnda sträcka ? 

Båten är c:a 9x2,80 dvs inget jättestort. Men bilen behöver ha egen kran, då det inte finns lyftmöjligheter där den hämtas (Torslanda). Tror ev. det är BK30- väg sista biten också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Frågar för en bekants räkning:

 

Någon som har tips på ett transportföretag för transport av mindre segelbåt nämnda sträcka ? 

Båten är c:a 9x2,80 dvs inget jättestort. Men bilen behöver ha egen kran, då det inte finns lyftmöjligheter där den hämtas (Torslanda). Tror ev. det är BK30- väg sista biten också.

De flesta kranbilsföretag kan ordna en sådan transport. Det är en fördel om de har båtstöttor på flaket. Annars går det även att lyfta upp en vagga att ställa båten i. Vi har ett antal båtar i vår hamn som körs dit med kranbil.

 

Bredden 2,80 medför att det ska skyltas med "Bred last" (över 2,60) men det krävs inte följebil (över 3,0 m) vilket gör det enklare och billigare.

 

Ibland kan det vare billigast att söka efter åkerier på den ort dit båten ska och försöka få en rabatterad returtransport, om datum för transporten inte är så viktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Lintott:

De flesta kranbilsföretag kan ordna en sådan transport. Det är en fördel om de har båtstöttor på flaket. Annars går det även att lyfta upp en vagga att ställa båten i. Vi har ett antal båtar i vår hamn som körs dit med kranbil.

 

Bredden 2,80 medför att det ska skyltas med "Bred last" (över 2,60) men det krävs inte följebil (över 3,0 m) vilket gör det enklare och billigare.

 

Ibland kan det vare billigast att söka efter åkerier på den ort dit båten ska och försöka få en rabatterad returtransport, om datum för transporten inte är så viktig.

Yes. Håller med i allt vad gäller principen, regler och annat.

Men det var konkreta förslag på företag/namn/kontaktpersoner jag tror han var ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 timmar sedan skrev IngemarE:

Frågar för en bekants räkning:

 

Någon som har tips på ett transportföretag för transport av mindre segelbåt nämnda sträcka ? 

Båten är c:a 9x2,80 dvs inget jättestort. Men bilen behöver ha egen kran, då det inte finns lyftmöjligheter där den hämtas (Torslanda). Tror ev. det är BK30- väg sista biten också.

Har du kollat med Christer Larssons Transport? Christer och sonen Samuel har fyraxliga låglastande Scanior med potenta kranar, flaken har schakt för kölar. Dom kör bland annat båtar, byggbodar och containers.

 

Men jag vet inte hur långt bort från Göteborgsregionen dom vill köra, måhända vill dom kanske ha en returtansport. Telefonnumret får du i ett meddelande.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Har du kollat med Christer Larssons Transport? Christer och sonen Samuel har fyraxliga låglastande Scanior med potenta kranar, flaken har schakt för kölar. Dom kör bland annat båtar, byggbodar och containers.

 

Men jag vet inte hur långt bort från Göteborgsregionen dom vill köra, måhända vill dom kanske ha en returtansport. Telefonnumret får du i ett meddelande.

 

Om det är BK3-väg så får de inte gå in med sina bodbilar då de är för tunga redan utan last

 

Finns dock gott om folk inom åkeribranschen som inte bryr sig så mycket om regler så det är nog inga problem att hitta någon som kör in där med "för stor" bil

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Capitan:

 

Om det är BK3-väg så får de inte gå in med sina bodbilar då de är för tunga redan utan last

 

Finns dock gott om folk inom åkeribranschen som inte bryr sig så mycket om regler så det är nog inga problem att hitta någon som kör in där med "för stor" bil

Eftersom Christers bilar har två framaxlar och två bakaxlar har han lyckats få till ett hyfsat axeltryck, men totalvikten kan man ju inte trolla bort annat än med dispenser för vissa vägar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaltonen är ju kända för sina båttransporter, https://www.aaltonen.se/#

 

Jag har sjösatt med DK Lyft många gånger, väldigt proffsiga, https://dklyft.nu

 

De är Stockholmsbaserade, men anar att de är på Västkusten och snurrar ibland också, så kolla med dem, vilka som har tid nu, det är ju lite fel årstid för båttransport…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Aaltonen är ju kända för sina båttransporter, https://www.aaltonen.se/#

 

Jag har sjösatt med DK Lyft många gånger, väldigt proffsiga, https://dklyft.nu

 

De är Stockholmsbaserade, men anar att de är på Västkusten och snurrar ibland också, så kolla med dem, vilka som har tid nu, det är ju lite fel årstid för båttransport…

Aaltonen har jag också anlitat, dom vill absolut ha en returtransport.

Fördelen med Christer är ju att returen inte nödvändigtvis måste vara en båt. Men jag tvivlar å andra sidan på att han kör långt ut från stan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. 

Min bekant har kollat i tråden och nu bokat en transport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...