Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Lukasbido

Yanmar ysm8 svag tomgång

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, 

 

Jag har läst några liknande trådar på forumet men utan att någon av dem egentligen resulterat i något svar.

 

Mitt problem är att motorn beter sig annorlunda när den är varm mot vad den gör när den är kall. Den får ett annat tomgångsläge vilket gör att jag måste ställa upp tomgången högre så att den inte stannar när man kört med den i ca 10-20 min i marschfart och vill återgå till neutral. Därefter kan jag inte backa utan att lägga ordentligt med gas när jag lägger i backslaget, annars stannar motorn. Framåt är inga problem. Vad kan detta bero på? Är det så enkelt som att motorn är gammal och helt enkelt blir överhettad eller finns det någonting jag kan göra för att det ska bli bättre? Lampan till termostaten är trasig vilket jag håller på att åtgärda, men så varm tycker jag inte att den blir innan de här problemen yttrar sig. Jag har bytt bränslefilter och luftat fram till insprutningspumpen utan resultat. Jag läste i annan tråd att det kunde ha med ventilspelet att göra, är det någon som vet hur man går tillväga för att ställa in det? Någon föreslog också en kalibrering av regulatorn vilket inte heller framgår hur man gör i handboken. Tacksam för svar.

Redigerad av Lukasbido

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enspaksreglage eller två (gas och växel)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har precis bytt till ett enspaksreglage men hade samma problem när jag hade tvåspaksreglage. En av anledningarna till att jag bytte var att motorn ofta ville stanna när man lägger i backslaget och jag trodde att det var för att spakarna blivit gamla och tröga och att gasen därför följde med växeln och drog av på gasen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt vad det är för varvtal på tomgång? Den kan vara satt för lågt.

 

Regulatorn har en del armar och fjädrar som kan vara lite kinkig och fastna / gå trögt. Kan vara värt att kontrollera att dom är justerade och kontrollera att de går lätt. Sitter två fjädrar som måste ha rätt längd och spänst för att regleringen ska fungera som det är tänkt. kärvar det så kan inte regulatorn ge gas när varvet går ner och då kan extra belastning göra att den stannar. 

 

Har du Manualen? Det är ganska bra beskrivet i verkstadsmanualen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte mätt varvtalet men det är helt klart högre när motorn är kall. Jag har ställt det på ett sånt sätt att motorn inte stannat i neutral när motorn är varm nu. Hur är det enklast att mäta? Med en sådan här kanske?

 

 

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/matinstrument/varvraknare/uni-t-ut373-varvraknare-p48883

 

Jag har hittat den här manualen online, är det den du menar? 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det ser ut som rätt manual, titta på sida 4-1 till 4-7.

 

Mätaren borde gå att använda, sätt reflex tejpen på PTO remskiva. Står på sida 4-6 att det är samma rpm.

Redigerad av LuminaL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag ska kolla på de sidorna. Jag har varit där och och pillat en del när jag bytt reglage. Det känns inte som att någonting är trögt i det området, snarare tvärt om. Jag kunde mer eller mindre inte montera stoppet som det var tänkt eftersom motorns vibrationer påverkade regulatorn för mycket när vajern var monterad på stopparmen så jag fick montera ett litet rep emellan istället. Kan regulatorn påverkas av motorns värme? Tack för hjälpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

olika material utvidgas olika med värme så det är möjligt. borde märkas om du känner på regulatorns delar innan du startar och när den är varm. Kan vara avlagringar eller en slitagekant någonstans.

 

tänk på att vajerns hölje behöver ett mothåll på motorn för att fungera ordentligt annars kommer det att röra sig i förhållande till motorn när den rör sig på motorkuddarna.

 

Sida 1-18 ser du ett exempel på vart dom har mothåll för vajerhöljet.

Redigerad av LuminaL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det ser exakt likadant ut på min motor min motor men det är monterat med ett mothåll på motorn och ett sadelfäste. Bifogar bild där man ser hålet därvid jag har fäst stoppet vilket är till samma arm som regulatorfjädern går till. På andra bilden syns fjädern.

Screenshot_20210517-163429_Gallery.jpg

20210502_124830.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-17 vid 15:16 skrev LuminaL:

Det ser ut som rätt manual, titta på sida 4-1 till 4-7.

 

Mätaren borde gå att använda, sätt reflex tejpen på PTO remskiva. Står på sida 4-6 att det är samma rpm.

PTO Remskiva, menar du där drivremmen sitter? Vid generatorn och kylvattenpumpen etc.. I service manualen står det att PTO shaft end ska ha tomgång på 700 rpm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp den remskivan.

 

Står 700RPM för Idle både "PTO speed" och "Idle speed" (troligen vevaxeln dom menar med den formuleringen). Så det går bra att mäta på PTO skivan som troligen är lätt att komma åt.

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev LuminaL:

Japp den remskivan.

 

Står 700RPM för Idle både "PTO speed" och "Idle speed" (troligen vevaxeln dom menar med den formuleringen). Så det går bra att mäta på PTO skivan som troligen är lätt att komma åt.

 

  

Tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag var nere och mätte tomgången idag och du hade rätt i att den var satt för lågt, kring 550 rpm. Jag ställde upp den till ca 695, mätt på remskivan vid impellern och allt verkar fungera förutom att det känns väldigt högt. När jag växlar till framåtläge får jag fart på ca 2,3-2,5 knop. Det känns lite högt som lägsta gas? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär vad min båt (compis 28) gör på tomgång så det stämmer ganska bra.

 

Båtar är inte som landfordon, det finns bara en växel. Tänk om du hade kört bilen med bara en växel. Då hade lägsta fart blivit relativt högt alt högsta fart blivit låg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev LuminaL:

Det är ungefär vad min båt (compis 28) gör på tomgång så det stämmer ganska bra.

 

Båtar är inte som landfordon, det finns bara en växel. Tänk om du hade kört bilen med bara en växel. Då hade lägsta fart blivit relativt högt alt högsta fart blivit låg. 

Tack, känns tryggt att höra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...