Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Isakare

Behöver sanera min båt, färgbortagning som funkar ??

Rekommendera Poster

Min båtklubb kräver sanerad båt, spärrmålad för några år sen, men nu måste allt bort. Båten är från -77 så jag har inte den blekaste aning om vad den är målad med tidigare.

Gammal hedlig Bums vet vi att det funkade att ta bort färg med, men det finns inte längre.

Har någon här provat nått medel som funkar på bottenfärg ??

Vad har ni skrapat med utan att skada plasten ??

Nån sa att man kunde pensla på färgborttagningsmedel, sen täcka med plastfolie, har ni provat det ??

Mvh Rikard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LeFant har en Paint Remover som är vattenbaserad som går bra att täcka med plast, men det blir dyrt för en hel botten. 24 timmar med plast på gjorde att jag fick bort nästan all färg på rodret i ett svep, minst sex lager.

 

Skrapa ansluten till dammsugare är också bra, minns inte vad den heter just nu. Finns bla. på Wattski.

 

Sedan blir man ju fundersam på varför spärrfärg inte är tillåtet när det är godkänt inom EU. Kan vara värt att kolla upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bums gör div själv av kaustiksoda och tapetklister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mackey:

LeFant har en Paint Remover som är vattenbaserad som går bra att täcka med plast, men det blir dyrt för en hel botten. 24 timmar med plast på gjorde att jag fick bort nästan all färg på rodret i ett svep, minst sex lager.

 

Skrapa ansluten till dammsugare är också bra, minns inte vad den heter just nu. Finns bla. på Wattski.

 

Sedan blir man ju fundersam på varför spärrfärg inte är tillåtet när det är godkänt inom EU. Kan vara värt att kolla upp.

Tack för ditt svar. Har bara en liten 5 metersbåt, men det är väl typ 10 kvm som är målat. Den där dammsugarskrapan måste jag kolla upp, låter smart.

Min kommun och min båtklubb har bestämt att båten ska vara sanerad, så vad EU mfl säger har ingen betydelse för mig, vill jag lägga i båten ska den vara sanerad.

Min dotter har båten i samma sjö men i en annan kommun, i den klubben är spärrfärg godkänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Fogden:

Bums gör div själv av kaustiksoda och tapetklister

Tack. Ska googla på recept.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

Nu ligger jag under båten och skrapar. Använder Biltemas Paint Remover som funkar bra, men då det säkert är 10 lager färg får jag lägga på/skrapa i 3 omgångar. Det sista tvättar jag bort med thinner.

Har gjort halva båten (5.10 x 2 m) och snart är första burken slut så jag måste köpa en till, 2 burkar alltså för den storleken på båt.

Tyvärr är det en HT båt, så jag får ligga under, båten står på vagn, hade det varit en öppen båt som man kunde vända på hade jobbet varit enkelt.

Svår huvudvärk efter första kvällen, så nu jobbar jag med gasmask.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...