Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bumsan0

Frostskadad Mercruiser

Rekommendera Poster

Hej alla 

 

okej nu har man tabbat sig ordentligt. Jag kom precis ner till båten efter vinterförvaring  av min inombordare mercruiser 5.0 alpha one för att förstå att motorn har blivit frost skadad. Jag körde med muff efter upptagningen men antagligen så öppnade sig inte thermostaten  och glykolen kom aldrig in till motorn. Jag upptäckte detta nu när vanligt vatten och ej glyckol kom ut när jag testade att tömma den. Jag har tagit ut tändstiften och sprejat in anti rost samt lite olja, det går att snurra runt motorn fast det är trögt. Jag har tagit bort och testat start motorn som det inte är något fel på samt batteriet funkar felfritt.

 

Hur kört är det, är det värt att laga eller är det bara att kasta motorn och köpa en ny begagnad samt vad är det som egentligen går sönder när vattnet expanderar under vintern ? 
 

tack för info och tips 

 

mvh 

 

björn nybörjaren 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Bumsan0:

Hej alla 

 

okej nu har man tabbat sig ordentligt. Jag kom precis ner till båten efter vinterförvaring  av min inombordare mercruiser 5.0 alpha one för att förstå att motorn har blivit frost skadad. Jag körde med muff efter upptagningen men antagligen så öppnade sig inte thermostaten  och glykolen kom aldrig in till motorn. Jag upptäckte detta nu när vanligt vatten och ej glyckol kom ut när jag testade att tömma den. Jag har tagit ut tändstiften och sprejat in anti rost samt lite olja, det går att snurra runt motorn fast det är trögt. Jag har tagit bort och testat start motorn som det inte är något fel på samt batteriet funkar felfritt.

 

Hur kört är det, är det värt att laga eller är det bara att kasta motorn och köpa en ny begagnad samt vad är det som egentligen går sönder när vattnet expanderar under vintern ? 
 

tack för info och tips 

 

mvh 

 

björn nybörjaren 
 

 

Sådana motorer har ju i allmänhet frostpluggar som skall fungera som säkerhetsventiler och öppna upp kylkanalernna då frosten expanderar kvarstående vatten. Har du tur är det en sådan frostplugg som släppt.

 

Om du har otur är det en frostskada i motorblocket.

Det lär ju finnas nya longblock att köpa till ett i detta sammanhang fördelaktigt pris. 
Från den gamla motorn får du då plocka över förgasare, startmotor, generator, pumpar och en del andra delar till det nyinköpta longblocket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Frostpluggar" tappar möjligen ut lite vatten, så som beskrivet ovan. 

 

- Men det är inte alls uppgiften för dem. 

De ska bara täta de hål som behövs för att efter gjutning få ur de formar av bl a pressad sand, som skapar vattenkanal er mm inuti blocket. 

 

Vatten kan bli stående i kanalerna, även om lite fruset vatten dutta ut genom en plugg som trillat dän. 

 

Pluggarna är inget frysskydd, det är däremot glykol, sprit

o s v. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För det första så har du troligtvis gjort fel när du körde in glykolen i höstas. Motorn måste tömmas helt på kylvatten innan man kör in glykolen, termostaten behöver inte öppna i det läget för att glykolen ska fylla motorn.

Däremot om man inte tömmer motorn så spelar man rysk roulett.

 

Det som brukar hända är att en V8 spricker in mot lyftargalleriet när den fryser.

Den kan alltså se helt ok ut på utsidan men läcka ut vatten på insidan. Blir oboy av oljan.

 

Var det vatten i cylindrarna? 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vatten rann ut när du testade att tömma den".  Du har inte sett något läckage? Om du inte ser av något läckage och oljan ser normal ut så kan du haft tur och motorn har klarat sig. Sätt på spolmuffen och testa att köra ett par minuter. Sedan kollar du färgen på oljan och letar efter läckage. Om du inte hittar några symptom så kör du en stund till och kollar igen. Även med rätt liten mängd glykol i vattnet så bildas sörja snarare än is i motorn och det spräcker inget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla

 

Stort tack för all er hjälp det uppskattas. 

 

Motorn startar tyvärr inte alls då startmotorn inte orkar dra igång motorn. När jag skriver att det går att snurra runt så menar jag att det går att snurra runt på vevaxeln med skiftnyckel. Det går hela vägen runt, lite trögt men det går.

 

Faderullan: Startar inte motorn alls så kommer nog inte motorn suga upp vattnet via spolmuffen, kommer detta fungera eller finns det ett annat sätt att se över läckage inuti motorn? Själv har jag inte sett några sprickor eller dylikt samt oljan är inte mjölkig via oljestickan. Jag kommer att köpa en oljepump imorgon för att vara säker.

 

Gellis: Tack jag kommer att se över oljan imorgon, Jag vet faktiskt inte om det var vatten i cylindrarna och hur kan jag se detta i så fall? Det fanns vatten kvar av kylvattnet då detta inte tömdes i höstas samt att det inte verkade finas glykol i detta kylvatten via dom 5 kranarna/plugg som man kan tömma.

 

Hybro och Georg: tack för info. Jag har börjat kolla på logblock och jag har även kollat ”frost”pluggarna men jag kan inte se att dessa har släppt eller expanderat på något sätt.

 

Jag har hört att motorn kan starta även i fall den är frostskadad och då är det lätt att se om det finns er relation mellan frost och att den inte startar. Men nu är motorn helt död så därför svårt att säga att Frysskada är det som är det mest troliga scenariot men det är den enda jag kan komma på.

 

Annars verkstad eller ny motor helst en V8 5,7 eller 50 med 250 hästar. Någon som har en sådan liggandes 😊

 

tack björn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bumsan0:

Motorn startar tyvärr inte alls då startmotorn inte orkar dra igång motorn. När jag skriver att det går att snurra runt så menar jag att det går att snurra runt på vevaxeln med skiftnyckel. Det går hela vägen runt, lite trögt men det går.

 

Orkar startmotorn dra runt den om du tar ut tändstiften ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du fulladdat batteri?

Ger det full kraft vid belastning?

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Touchwood: Hej jag har testat att ta ut tändstiften och nej start motorn orkar tyvärr inte dra runt.

 

Jorgen01: Hej., Yes batteriet är fulladdat då jag köpt en extern laddare som visar mig att batteriet är helt fulladdat. 

 

Mvh 

Björn 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Bumsan0:

Hej 

Touchwood: Hej jag har testat att ta ut tändstiften och nej start motorn orkar tyvärr inte dra runt.

 

Jorgen01: Hej., Yes batteriet är fulladdat då jag köpt en extern laddare som visar mig att batteriet är helt fulladdat. 

 

Mvh 

Björn 

 

Batteriladdare och mätinstrument kan  luras och berätta att defekta batterier är "fulladdade", ja och det kan dom också tillsynes vara men efter minsta belastning så försvinner den lilla laddningen som batteriet har lyckats ta emot. Så mät batterispänningen efter ett startförsök så får du se vad du då får.

Prova med ett annat batteri!

Men gör inte som en båtgranne på samma hemmabrygga som min båt ligger på, gjorde. Han tog ut sitt bilbatteri och kånkade det över bryggan och ombord i båten, efter flera startförsök hade han dragit ut även det, och fick ta spårvagnen hem istället...

 

OM man har vatten i en eller flera cylindrar orkar sällan en startmotor dra runt, då vattnet inte låter sig komprimeras som bränsle-luftblandning gör, då blir det tvärstopp. Men om du nu skruvat ur stiften borde det ju gå lätt att dra runt motorn, så testa med ett annat batteri!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En fundering, om motorn fryst sönder kan den då svälla upp inåt och klämma vevaxel eller kolv?

Återkommer när jag rådfrågat expert, eller det kanske finns någon expert här på forumet som skruvat GM motorer.

 

Du skrev att du fyllt olja i cylindrarna, har du kört ut all sådan när du hade alla stift ur?

 

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Jorgen01:

En fundering, om motorn fryst sönder kan den då svälla upp inåt och klämma vevaxel eller kolv?

Återkommer när jag rådfrågat expert, eller det kanske finns någon expert här på forumet som skruvat GM motorer.

 

Du skrev att du fyllt olja i cylindrarna, har du kört ut all sådan när du hade alla stift ur?

 

Det låter långsökt, iså fall hade du inte kunnat dra runt den med en skiftnyckel.

Prova med ett nytt välladdat batteri istället!

 

Jag har haft motorer som fått in vatten i cylindrarna genom dålig topplockspackning, eller genom att kylkanalerna mellan cylinderväggana rostat sönder så att det läckt in vatten i dessa, då sprutar det ut vatten ur tändstiftshålen när man drar runt motorn med startmotorn. Tändstiften blir ju även blöta av vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bara för att batteriet är laddat betyder inte att det kan ge tillräckligt med startström. Koppla på ett batteri till parallellt med T.ex startkablage och se om det gör skillnad.

 

Är batteriet gammalt? 

 

 

Redigerad av LuminaL
förtydligande ska vara parallellt inte serie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...