Jump to content
Thursday 17 June 2021
dalamala

Tomt expansionskärl?

Recommended Posts

Hej, 

 

Mercruiser v8 5,0 1990

 

Finns det någon rimlig anledning till att mitt expansionskärl är tomt efter vinterförvaring?

Det är väl ett glokolbaserat system så ingen frysrisk finns ju. 

 

Bara att fylla på? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Det är väl ett glokolbaserat system så ingen frysrisk finns ju."

 

Är väl? Hur tänker du då? 

Systemet är inte frostskyddat per automatik! 

 

Antar att du mätte frostskyddsvätskans fryspunkt när du tog upp båten? 

Om inte så gör det nu. 

 

Ett annat alternativ är ju att det läcker/läckte ut någonstans. 

Kanske i värmeväxlare ut till sjövattendelen. 

 

Kanske var det sjövatten kvar, som gjort att värmeväxlare frusit. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag körde drevsäck och glykolblandning 50/50. Mätte fryspunkten som var bra. 

 

Men jag gjorde inget åt själva värmeväxlaren, borde jag gjort det? 

 

Lite vatten är det i kölsvinet, hur mycket kan jag inte svara på. Några liter. 

 

Motorn går fint och i bra temp i övrigt. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev dalamala:

Jag körde drevsäck och glykolblandning 50/50. Mätte fryspunkten som var bra. 

 

Men jag gjorde inget åt själva värmeväxlaren, borde jag gjort det? 

 

Lite vatten är det i kölsvinet, hur mycket kan jag inte svara på. Några liter. 

 

Motorn går fint och i bra temp i övrigt. 

 

Det du beskriver ovan är för sjövattensidan. Det slutna systemet har du alltså inte mätt på? Har du varmvattenberedare som är kopplad på den sidan? Vattnet under motorn är det sjövatten, färskvatten, regnvatten eller är d glykolblandat vatten? Hålls nivån bra nu efter du fyllt på? Lite OT, hade du tömt hela motorn på sjövatten samt körde du färskvatten innan du blandade glykol & körde genom drevsäcken?

 

Mvh,

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev SkeppOhoy:

Det du beskriver ovan är för sjövattensidan. Det slutna systemet har du alltså inte mätt på? Har du varmvattenberedare som är kopplad på den sidan? Vattnet under motorn är det sjövatten, färskvatten, regnvatten eller är d glykolblandat vatten? Hålls nivån bra nu efter du fyllt på? Lite OT, hade du tömt hela motorn på sjövatten samt körde du färskvatten innan du blandade glykol & körde genom drevsäcken?

 

Mvh,

Hej,

Nej, fick rådet att enbart köra drevsäcken med glykolblandning. (första gången för mig)

Vet inte vad vätskan under motorn består av, ska suga upp och kolla det.

 

Efter påfyllnad i exp.kärl så håller nivån vid körning, inget läckage kan hittas.

 

Jag tömde inte motorn på sjövatten utan jag körde första motorn varm med sötvatten på spolmuff, sen drevsäck med glykolen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev dalamala:

Hej,

Nej, fick rådet att enbart köra drevsäcken med glykolblandning. (första gången för mig)

Vet inte vad vätskan under motorn består av, ska suga upp och kolla det.

 

Efter påfyllnad i exp.kärl så håller nivån vid körning, inget läckage kan hittas.

 

Jag tömde inte motorn på sjövatten utan jag körde första motorn varm med sötvatten på spolmuff, sen drevsäck med glykolen.

Det räcker att göra så när motorn är sötvattenkyld (glykol) Tömma själva motorn ska ej göras utan bara kolla fryspunkt i värmeväxlare/expansionkärl.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev dalamala:

Hej,

Nej, fick rådet att enbart köra drevsäcken med glykolblandning. (första gången för mig)

Vet inte vad vätskan under motorn består av, ska suga upp och kolla det.

 

Efter påfyllnad i exp.kärl så håller nivån vid körning, inget läckage kan hittas.

 

Jag tömde inte motorn på sjövatten utan jag körde första motorn varm med sötvatten på spolmuff, sen drevsäck med glykolen.

👍👍 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev dalamala:

- - -

Lite vatten är det i kölsvinet, hur mycket kan jag inte svara på. Några liter. 

- - -

Det är väl ungefär den volym som ryms i expansionskärlet.

 

Slangklämmor runt gummi/plast-slangar kan bli lite slappa efter ett par år. Vinterkyla som krymper rören kan bidra ytterligare till att det blir lite läckage i kylsystemet. (Har själv upplevt vintertömt expansionskärl som återfanns under motorn)

 

Se över och efterjustera samtliga slangklämmor (måttligt...), återfyll expansionskärlet med glykolblandning (50/50) och invänta nästa vinter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Lintott:

Det är väl ungefär den volym som ryms i expansionskärlet.

 

Slangklämmor runt gummi/plast-slangar kan bli lite slappa efter ett par år. Vinterkyla som krymper rören kan bidra ytterligare till att det blir lite läckage i kylsystemet. (Har själv upplevt vintertömt expansionskärl som återfanns under motorn)

 

Se över och efterjustera samtliga slangklämmor (måttligt...), återfyll expansionskärlet med glykolblandning (50/50) och invänta nästa vinter.

Mätte i värmeväxlaren och den låg på -20°. Vätskan i kölsvinet var -5°.så helt klart en glykolläcka. 

 

Tack för tipset, ska gå igenom alla kopplingar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev dalamala:

Mätte i värmeväxlaren och den låg på -20°. Vätskan i kölsvinet var -5°.så helt klart en glykolläcka. 

 

Tack för tipset, ska gå igenom alla kopplingar. 

Man kan smaka på vattnet lite försiktigt på tungan.

Glykol är mycket sött, och redan en liten mängd känns.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy