Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Morsning! 

 

Haft läckage genom gamla plexi/akryl-fönster två somrar i rad så nu planerar jag byta. Har tagit bort de gamla fönstrerna som satt monterade med glaslist med spränglist. Den var intryckningssäker, dvs glasrutan är något större än själva hålet och ligger med sådan list: 

 

image.png.a180e650bfa4636be6fbb18614fecc2f.png

Först tänkte jag be en glasmästare fixa nya plexiskivor och sätta dit allt, men nu lutar jag åt att eventuellt behålla de gamla plexiglasen och bara byta listen. Visst, dom är lite krackelerade men det är inga rutor vi behöver se ut igenom. Är det någon som avråder från att använda de gamla rutorna?

 

När det gäller listens dimensions är jag lite rådvill. Mäter nämligen akrylplasten i glasen till 5mm tjockt, men väggtjockleken på överbyggnaden varierar kraftigt mellan som max 7mm på några ställen ner till kanske max 2mm på vissa andra. Däremellan ungefär 4-5mm. 


22C7E1CA-F0E9-40F8-B405-D30F7A3BFDEA.thumb.jpeg.1d6256b53f75f111cc20b2efc39f8466.jpegAC82D106-4022-461F-B7BF-CAD6694DA57B.thumb.jpeg.0665ce8d7429622bf47fedee6752b5cb.jpeg

 

Vilken dimension på list ska jag då välja? För stor eller för liten? Eller måste jag bita i det sura äpplet och slipa ner de tjocka partierna samt bygga upp de smala med plastic padding så att det hamnar på ungefär samma dimension runt om?  

 

Ser nu iofs att Kuntze bara har en variant där glaset är 5mm, och då måste godset vara 6mm. Hmm. 

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...