Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej alla forumiter!

 

Jag besitter en selco! Penta B18 med AQ110.

 

skulle uppskatta lite svar om hur man kan få båten att göra några knop extra som inte kostar hela plånboken. Mvh, Simon 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat med att byta propp? Här kan tex propellertrim hjälpa dig. Prova även att kontakta tex KG Trimning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inget om din bottenbehandling och var du har båten, bra jämn bottenfärg på ett välslipat botten kan hjälpa till. VC-17 reklamerar sig att färgen är teflonbaserad med lägre friktion, men vet inte om det hjälper. Snäckor och beväxning bromsar mycket.

Kolla också hur bra är balansen/lastfördelningen i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Du skriver inget om din bottenbehandling och var du har båten, bra jämn bottenfärg på ett välslipat botten kan hjälpa till. VC-17 reklamerar sig att färgen är teflonbaserad med lägre friktion, men vet inte om det hjälper. Snäckor och beväxning bromsar mycket.

Kolla också hur bra är balansen/lastfördelningen i båten.

Har inget koll på sådant själv, därav min fråga i forumet. 
 

Men tack för din input! Här kommer lite information. Båten har jag nyligen slipat ner och bottenmålat med färg från biltema som jag köpte för ”Östersjön” då jag har båten i lindö (Norrköping).. propellern jag har nu är en 13x14 alu propp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Byte till en optimal stålpropeller ger troligen ngn extra knop.

- Ingen onödig extra vikt i båten. Lasta inte ner båten med en massa saker som "kan vara bra att ha" utan ta med dig det du behöver och det som behövs för bra säkerhet.

- Undvik att lasta tunga saker fram i båten. För att få upp fart måste du få upp båten "ur vattnet". Varje extra kilo fram i båten tar mer kraft ur motorn för att lyfta fören jämfört med att lasta längre bak. (Momentarmen)

- Lasta jämnt fördelat mellan styrbord och babord. Båten ska inte luta åt ngn sida och undvik att använda trimplan för att båten ska ligga plant.

- Givetvis en slät och ren botten samt en motor i gott skick som får den service den behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du byter propeller så ska du kolla vad motorn varvar på fullgas, den ska varva mellan 4500-5100 enligt Penta och har du inte manualen så tankar du ner den här:

https://www.volvopenta.com/service-and-support/your-engine/manuals-and-handbooks/

Välj bara din motor/drev i menyn.

Där står både hur du ställer tändning och förgasare så att du vet att motorn funkar som den ska innan du börjar att labba med propellerbyten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev VattenPlaning:

Hej alla forumiter!

 

Jag besitter en selco! Penta B18 med AQ110.

 

skulle uppskatta lite svar om hur man kan få båten att göra några knop extra som inte kostar hela plånboken. Mvh, Simon 

 

Det är gamla grejor, när du gjort vad trådtipsarna skriver så behåll lite marginal.

Då håller grejorna längre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gör ett komptest på motorn, ingen idé att lägga pengar på propellrar mm om motorn är nära på slut. 

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...