Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Tessin

Okänd del på Bravo I - någon som vet vad det är?

Rekommendera Poster

Hej,

På utsidan av mitt drev sitter den lilla runda puck som syns på bilden. Finns en på varje sida. Svart plastlock över och någon typ av givare under (vit plast).

Någon som vet vad det är?

91012A28-3E97-495A-897B-E88B1036067A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen Bravoexpert, men av diskussionstrådar på detta forum som jag läst är det givaren till triminstrumentet och dess elektronik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Givare till trimvinkelmätaren (powertrim)

 

(tvåa på pucken)

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack - en av sladdarna är lös. Men ingen katastrof då misstänker jag eftersom jag aldrig arbetar med att trimma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Tessin:

Men ingen katastrof då misstänker jag eftersom jag aldrig arbetar med att trimma.

Men... Hur kan man köra med drev om man aldrig trimmar?

Eller missförstod jag något där?

Drevtrim är ju en grundläggande funktion för att få en planande båt att gå bra. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Men... Hur kan man köra med drev om man aldrig trimmar?

Eller missförstod jag något där?

Drevtrim är ju en grundläggande funktion för att få en planande båt att gå bra. 

Medhåll!

 

Trådskaparen må ursäkta, men jag ser att många motorbåtsförare inte har en aaaaning om varesig drevtrim eller hur trimplanen fungerar. Man ser båtar som går med fören riktad mot stjärnorna och därmed synnerligen oekonomiskt då de drar upp en onödigt stor svallvåg, och/eller så himla snett i vattnet att de måste omedvetet kompensera med ratten, så båten går på tvären lätt diagonalt genom vattnet. Genom att lära sig detta, som inte är speciellt svårt, kan man spara iallafall några deciliter bränsle och vara litet snällare mot miljön och andra båtfarere som inte uppskattar svallvågor.

 

@Tessinse till att skarva ihop den trasiga kabeln, experimentera sedan med drevtrimmet under gång för att lära sig hur det optimala drevtrimmet är i olika hastigheter, vid olika vind- och vågförhållande.

Ett bra sätt är att köra i en specifik hastighet där man anser att båten går bra, trimma den med trimplanen så att den inte kränger åt något håll.

Därefter trimmar du drevet inåt (=nedåt) samt utåt (=uppåt) samtidigt som du tittar på loggen eller hastighetsangivelsen på plottern eller GPS-mottagarens display, på min båt som är väldigt lättplanande och lättdriven skiljer det ungefär 2 knop mellan det för tillfället sämsta och bästa drevtrimmet. Sedan skall man även lyssna på motorljudet, eller snarare ljudet från drivknuten, när vinkeln mellan drev och akterspegel blir ogynnsam hör man det, det uppkommer ett knorrande ljud, och den drevvinkeln skall man undvika. Ni som kört framhjulsdriven bil i cirkel med dåliga drivknutar vet hur det låter, fast det låter mycket värre än i båten.

 

I besvärlig med- eller motsjö kan man få trimma ned eller upp drevet för att få en behagligare färd, olika båtar kan bete sig annorlunda, men man brukar trimma upp fören i motsjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är van att använda trimplan på mindre båtar, så vet hur det funkar. Ska pröva även på denna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Tessin:

Jag är van att använda trimplan på mindre båtar, så vet hur det funkar. Ska pröva även på denna!

Trimplan och drevtrim är ju lite olika funktioner med olika syften.

(Trimplan för att få båten att gå rakt i sidled, drevtrim för att få båten att gå rakt i längsled.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ChristerN:

Trimplan och drevtrim är ju lite olika funktioner med olika syften.

(Trimplan för att få båten att gå rakt i sidled, drevtrim för att få båten att gå rakt i längsled.)

Ja i princip. På båtar med drev.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja i princip. På båtar med drev.

Ja, det finns ju en massa andra saker man använder drevtrimmet till också, tex att möta sjön med en spetsigare del av skrovet genom att trimma ner drevet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, det finns ju en massa andra saker man använder drevtrimmet till också, tex att möta sjön med en spetsigare del av skrovet genom att trimma ner drevet. 

ja, det är ju bra om trådskapare @Tessin och alla andra som framför motorbåt, att under lugna förhållanden experimentera med såväl och drevtrim och trimplan, så att man kan balansera båten riktigt, för både komforten för de ombordvarande, och dem man möter, samt för bränsleekonomin.

 

Ohms motorbåtsförarskola för sjöövare.😇

Jag fann några bilder, dom illustrerar väl kanske inte jättebra vad jag menar, men iallafall:

 

R5a.jpg.d909235c92bc48753afa3a5387f75c75.jpg

Denna båten är visserligen väldigt lättplanande utan egentlig planingströskel, men den går här i 18-19 knop och ger mest en krusning på vattenytan, i alla fall inget besvärande svall för andra båtar. Trimplanen är nedfällda till ungefär 15%

 

svall.jpg.1d25e29a1f2ec6646d5ab8b749f8b7ae.jpg

Inte jättebra illustration, men denna båten går tungt i rumpan, drar upp onödigt mycket svall, fören borde ha trimmats ned en del.

 

 

trim.jpg.a94382d24d8c74c5b3dd8de925c8b344.jpg

 

Denna bilden illustrerar hur man kan trimma båten i rolled.

Föraren är ensam ombord och sitter på sb-sidan, i den vänstra bilden har hen kompenserat med sb-trimplan som fällts ned en bit, sannolikt är även bb-trimplan litet nedfällt för att få ned fören i pitchled.

 

I "pitchled" alltså skrovets vinkel mot vattenytan i längsled trimmar man med drevet och trimplanen. I rolled, vinkeln tvärs skrovets "lutningvinkel" trimmas med trimplanen.

 

trim2.jpg.4e34790d8ac6f2b8a4fb22d970e8a1cb.jpg

Strömställarna för trimplanen kan vara kopplade på olika sätt, korsvis eller tvärtom eller kanske båda delarna, jag anser att det är mest logiskt att man manövrerar sb-trimplan med den högra strömställaren och vice versa, men det finns olika åsikter.

"Bow down" betyder iallafall att man trycker ner förskeppet i vattnet.

 

Och om man nu inte vill hålla på att trimma båten finns det olika automatik, dyr, eller jättedyr.

Mente Marin och Zipwake är de vanligaste men det finns fler.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-16 vid 17:57 skrev Tessin:

Hej,

På utsidan av mitt drev sitter den lilla runda puck som syns på bilden. Finns en på varje sida. Svart plastlock över och någon typ av givare under (vit plast).

Någon som vet vad det är?

91012A28-3E97-495A-897B-E88B1036067A.jpeg

En helt off topic fråga. Vad har bunken under för funktion på land samt är det sjövatten där i? 
 

*nyfiken*😃
 

Mvh,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte på Bravo, men på Alfa one är det två olika givare på var sin sida:
1. Den ena är givaren till trimmätaren
2. Den andra är tiltstopper, som skall säkra att man inte tiltar upp drevet för högt när man kör båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...