Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin64

Tilläggning vid boj

Rekommendera Poster

Hej!

Ny båtägare för i år så det finns lite brister vad gäller erfarenhet.

Funderar lite hur det funkar när man lägger till vid boj, vi är oftast bara två, hur lägger ni upp det?

Tar ni bojen när ni passerar? Vem gör det? Den som kör? Får isf lämna ratten, känns inte helt okej, båten

är hyfsat stor och driver lätt. Men det kan ju bli snärjigt för gasten att först ta aktertampen vid bojen och sedan rusa fram

och ta emot i fören?

Säkert korkad fråga men tacksam för tips så man inte behöver göra bort sej alltför mycket i gästhamnarna i sommar.

 

//Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit!

Skaffa en enkel bojkork, surra fast, eller fäst denna med schackel denna längst ut i en ganska lång lina, omkring 10 meter kan vara bra, beroende på båtens längd och avståndet mellan bojen och bryggan.

 

Gasten står beredd på fördäcket med bojkrok och lina i högsta hugg. Linan är redan fastlagd någonstans akterut.

Rorsman berättar för gasten på vilken sida av båten bojen kommer att befinna sig.

Gasten krokar i bojens ögla tidigt från fördäck på ena eller andra sidan.

Därefter beger sig gasten akterut och ser till att liman inte hamnar i propellern, samt förtöjer den ”på lösen” på rätt sida.

Efter det skyndar gasten fram på fördäck igen och bär av, samt gör en tillfällig förtöjning med en eller båda av de förberedda förtamparna, lämpligtvis först den som är mot vindriktningen.

Sedan beger sig rorsman akterut och sträcker upp i akterlinan med tyst kommunikation med hasten som berättar när det är lagom avstånd till bryggan.

Slutligen justerar gasten och rorsman tillsammans de förliag förtöjningarna så att båten ligger på lagom avstånd från bryggan, akterförtöjningen, den till bojen kan då behöva justeras ytterligare.

När båten är ordentligt förtöjd kan man lugnt stänga av motorn, om inte detta gjorts tidigare.

 

Kommunikation mellan rorsman och gast sker tyst, kanske med handsignaler eller telepati, mobiltelefoner med headset kan också användas!

Det ser, låter proffsigare om det iallafall förefaller som om rorsman och gasten är väl samordnade! 😁

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det ska se bra ut😚

 

Fixar detta själv då bara hunden är med de flesta av gångerna. 

 

Men ungefär så som ovan. 

Tar det lugnt, med knappt styrfart. 

Fångar bojöglan med bojkrok. 

Har ankarlina, som själv rullar ut linan. 

Bromsar farten ytterligare när jag är någon meter från bryggan.

Drar ut någon extra meter med lina och gör fast provisoriskt i aktern. 

Tar en förtamp och hoppar iland. 

Gör fast. 

Tillbaks till aktern och sträcker upp. 

Till fören igen och gör fast en till förtamp. 

 

Brukar oavsett lägga fram båda förtamperna längst fram på fören eller i mitt fall peket. 

Oftast får man hjälp av någon på bryggan. 

 

Ang förtampar. De ska aldrig vara så långa, att de når propellern ifall de hamnar i vattnet. 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för tipsen!

Får leta reda på en ensam boj att öva vid!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Martin64:

Tack ska ni ha för tipsen!

Får leta reda på en ensam boj att öva vid!

Ja gör det.

”Sjö-övare” får erfarenhet.🏴‍☠️

Öva även på lugn, sansad och lågmäld kommunikation ombord.

Telepati är svårare, men det finns en kostnadsfri distansutbildning. B)

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det största problemet bland nybörjare är att dom alltid ska ha växel i (fram/back) vid bojar och hamnar.

Det brukar smälla ganska bra i bryggorna med deras nya 700tkr båtar.

När man inser att den mesta styrningen ska ske med växeln i neutral och endast ”dutta” fram/bak går det alldeles utmärkt att köra större båtar själv. Så länge det inte är storm. 
 

Min far vart ombedd att lära en bekant lite sjövett. Ribban är låg när han fick förklara grundligt varför man måste förtöja båten både fram och bak 😂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Cobalt233:

Jag tycker att det största problemet bland nybörjare är att dom alltid ska ha växel i (fram/back) vid bojar och hamnar.

Det brukar smälla ganska bra i bryggorna med deras nya 700tkr båtar.

När man inser att den mesta styrningen ska ske med växeln i neutral och endast ”dutta” fram/bak går det alldeles utmärkt att köra större båtar själv. Så länge det inte är storm. 
 

Min far vart ombedd att lära en bekant lite sjövett. Ribban är låg när han fick förklara grundligt varför man måste förtöja båten både fram och bak 😂

Jag brukar iofs ganska ofta köra båten på tomgång fram till bryggan och sedan backa som en waxholmsbåt :-). Men det är mest när det är trångt i hamnen, kanske lite blåsigt och jag inte vill dunsa i grannbåtarna. 

Det skall också tilläggas att man måste ha koll på sitt drev och växelöverföring för om backen skulle krångla så blir det mindre trevligt för gasten.

Ovan gäller dock inte vid boj 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket handlar om väder & vind samt att om det blåser att alltid gå in med rätt anfallsvinkel mot vinden. Det som som ofta händer är att många tar den snabbaste vägen (tänker bilväg) & underskattar vad vinden kan göra (speciellt när man råkar ha neutral i växelkablaget lite för länge samt underkattat vinden). Lita alltid på magkänslan också, avbryt innan det är för sent men var alltid distinkt i dina beslut. T.ex att ni har bra kommunikation. Säger du avbryt så sätter sig din gast på fördäck utan att fråga & inväntar ett nytt försök. Många gånger har man även sett när det brister i kommunikationen & det är då man gärna filmar spektaklet då det lätt kan bli underhållande😃

 

Det kommer att gå bra för dig, du förbereder dig med kunskap (här ifrån bland annat) & ser problemen innan du upplevt dem. Det kommer att hjälpa dig! 

 

Mvh,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips vid tilläggning är att först kolla åt vilket håll flaggor och segelbåtarnas vindexar pekar. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hbengtsson:

backa som en waxholmsbåt :-).

Vad innebär detta? För oss som aldrig sett en sån.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hbengtsson:

Jag brukar iofs ganska ofta köra båten på tomgång fram till bryggan och sedan backa som en waxholmsbåt :-). Men det är mest när det är trångt i hamnen, kanske lite blåsigt och jag inte vill dunsa i grannbåtarna. 

Det skall också tilläggas att man måste ha koll på sitt drev och växelöverföring för om backen skulle krångla så blir det mindre trevligt för gasten.

Ovan gäller dock inte vid boj 

Nu vet inte jag heller hur Waxholmsbåtar beter sig men när det har funnits tillfällen då vinden kommit för hårt in från sidan när vi lagt till mellan två andra och platsen har haft bojförtöjning och det inte har funnits tid nog att kroka i bojen på vägen in utan att driva in in i grannbåten och fastna halvvägs in.

Då har vi fendrat av ordentligt och påkallat uppmärksamhet från de andra båtarna och sen kört in mot kaj och förtöjt iland och bara hållt ut från båten i lä och sen med avhåll på förtamparna backat sakta ut mot bojen, för så länge som backen ligger i kan man då styra upp mot vinden kontrollerat (drevbåt) och kroka fast i lugn och ro.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Vad innebär detta? För oss som aldrig sett en sån.

Backa som en skärgårdsfärja då 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev hbengtsson:

Backa som en skärgårdsfärja då 🙂

Jag vet fortfarande inte vad du menar. :) Backar de på ett särskilt sätt jämfört med andra båtar?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Jag vet fortfarande inte vad du menar. :) Backar de på ett särskilt sätt jämfört med andra båtar?

 

styrfart/relatvit hög fart fram till ganska nära kajkanten och sedan rejäl back.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev hbengtsson:

styrfart/relativt hög fart fram till ganska nära kajkanten och sedan rejäl back.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev hbengtsson:

styrfart/relatvit hög fart fram till ganska nära kajkanten och sedan rejäl back.

Aha, bromsar alltså. :)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Lintott:

 

Ja, jag letade själv upp den, men det där är ju en extremt långsam och mjuk manöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Ja, jag letade själv upp den, men det där är ju en extremt långsam och mjuk manöver.

I förhållande till deras storlek och fart så går dom ofta i ganska hög fart nära kajkanten och sedan back i maskin. Gissar att det är för att vara tidseffektiva. Det innebär inte att dom dunsar in i kajen. Det är förstås snygga och mjuka angörningar. Det är deras jobb.

 

Min poäng var att jag ganska ofta (särskilt när det blåser) går med styrfart ganska nära bryggan för att hålla kursen helt rak och inte slå i båtgrannarna. Sedan en rejäl och distinkt back. Med drev i aktern så har man kass styrförmåga i låg fart jämfört med roder/rak axel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två alternativ som jag använder vid ensamfärd

 

1) Jag har ganska lång lina från bojen till båten så när jag är själv, så glider jag mot bojen, fångar tampen på badbryggan lägger öglan som jag har splitsat på rätt avstånd. Går fram, på vägen dit duttar jag med handen på bogproppellern, alt gör lite utslag på ratten, (Ibland är vattenståndet sånt att jag lägger till med fullt upptrimmade drev, då använder jag bogen för riktnings ändring)  Går fram och hoppar iland med tamparna och gör fast. Det farliga med denna manöver är båten som väger 6 ton fjädrar ut igen efter att boj och tamp sträckts. Så har man inte hunnit gjort fast eller kom in för fort så kan det bli en intressant situation.

 

2.) Den lite mer normala är att jag stannar upp vid bojen(glider om det är sidvind) tar tampen från bojen och krokar i en annan tamp i splitsen och låter det ligga på badbryggan, bromsar med motorerna vid bryggan går fram och gör fast, och sedan går bak och spänner upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger ofta till ensam. Har bojen på babords sida och sitter till styrbord och har ingen möjlighet att nå bojen, dessutom sitter jag högt. 22 fots snipa med rak axel. Det som fungerar för mig är en dubbel tamp från brygga till bojen.

 

Glider fram långsamt, går ner på bryggan. Gör fast förtampen. Sen tar jag ens ändan på den dubbla tampen tar den till aktern och gör fast. Efter det till bryggan igen och halar in tampen så att aktern sträcks upp. Om det blåser hinner båten driva iväg ganska mycket men det fungerar oftast bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Ja, jag letade själv upp den, men det där är ju en extremt långsam och mjuk manöver.

Det är inte så lyckat, varken för fartyget eller passagerarna att köra alltför fort och riskera att åka  in i kajen - det inser nog de flesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ångaren S/S Bohuslän saknar backslag, ångmaskinen måste stannas och sedan reserveras, alltså sättas igång i motsatt rotationsriktning. Då kan det minst sagt bli nervpirrande att lägga till om vind och ström kommer från fel håll. Jag kan gott tänka mig att äldre tiders ångbåtar inom Vaxholmsbolaget  var beskaffade på samma sätt.

 

Angående bojar då, som denna tråden liksom handlar om. Jag förutsätter att trådstartaren avser boj som akterförtöjning i gästhamn. Det finns litet olika bojar, de traditionella runda med en genomgående ten med ögla högst upp, sedan en smal upprättstående cylindrisk boj med ögla högst upp. Materialet i dessa öglor kan vara så tjockt att vissa bojkrokar inte kan omfamna öglan.

 

Bojarna i hamnarna kan även ligga så tätt att man inte kan undvika att då en eller annan under båtan, med risk att då den i propellern.

 

Sedan finns det en annan variant, utan boj. En lina sitter fast i en bojsten, eller i en kätting eller vajer mellan bojstenar på botten. Andra ändan på denna lina är fäst i bryggan.

Om sådan akterförtöjning finns, går man först in till bryggan och lägger fast förförtöjningarna, sedan fiskar man upp linan och sträcker upp bakåt och lägger fast. Då dessa linor ligger på botten när de inte används är då artrikedomen stor av mollusker, alger, havstulpaner och blåmusslor. Dom kan vara rätt läskiga att ta upp utan båtshake eller handskar.

 

Gemensamt är det nästan alltid lättare att gå in på en ledig plats mellan två båtar, då styr dessa upp den egna båten, om bryggan är tom eller det är glest mellan båtarna är det svårare då kan en vindpust lätt blåsa egna båten by west totalt. Ja det gäller ju även att man redan vid anlöpet till hamn ha fendrat ut ordentligt.

 

Och som vanligt, spana efter pensionärer i snipor och barnfamiljer i mindre segelbåtar, dessa kategorier av båtmänniskor är ofta väldigt villiga att hjälpa andra bårmänniskor med tilläggningen, och jag har ingen hållbar teori om varför just dessa är mer behjälpliga än andra.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bojarna hade varit utrustade med en uppånervänd krage likt en änterhake, under öglan alltså, så hade man kunna ledigt släppa en lös lina med ögla runt bojen utan större precision och låta den glida upp till bojen, upp på bojen och sen upp och fastna i krokarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev SkeppOhoy:

Mycket handlar om väder & vind samt att om det blåser att alltid gå in med rätt anfallsvinkel mot vinden. Det som som ofta händer är att många tar den snabbaste vägen (tänker bilväg) & underskattar vad vinden kan göra (speciellt när man råkar ha neutral i växelkablaget lite för länge samt underkattat vinden). Lita alltid på magkänslan också, avbryt innan det är för sent men var alltid distinkt i dina beslut. T.ex att ni har bra kommunikation. Säger du avbryt så sätter sig din gast på fördäck utan att fråga & inväntar ett nytt försök. Många gånger har man även sett när det brister i kommunikationen & det är då man gärna filmar spektaklet då det lätt kan bli underhållande😃

 

Det kommer att gå bra för dig, du förbereder dig med kunskap (här ifrån bland annat) & ser problemen innan du upplevt dem. Det kommer att hjälpa dig! 

 

Mvh,

Igenkänningshumor på hög nivå 😂 Första gången vi skulle lägga till i en full naturhamn var vi tvungna att avbryta tilläggningen för att gå ut och ankra om. Min kära fru vägrade lyssna utan stod kvar på land med (de förvisso långa) förtamparna. Jag försökte att inte ställa till med en värre scen utan backade ut lite försiktigt i hopp om att tamparna skulle räcka. Min fru tappade såklart tamparna. Påväg in igen gjorde kraftig sidvind att jag av något skäl råkade trassla in ankarlinan i propellern. Så där stod vi. Frun på land. Jag och två skrikande (och kissnödiga) barn i båten som och ankarlinan i propellern. Som tur var kom en vänlig herre på SUP och assisterade. Båten kom i land och vi hade därefter två toppendagar. Hoppas bara ingen hade kameran på... :) 

 

Men vad är då lärdomen av allt detta? Jo att allt löser sig och att alla har varit nybörjare någon gång. Man dör inte av att skämmas lite. Min erfarenhet är att om man lägger sig platt och säger till båtgrannarna att man är nybörjare så är alla väldigt hjälpsamma.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ångaren S/S Bohuslän saknar backslag, ångmaskinen måste stannas och sedan reserveras, alltså sättas igång i motsatt rotationsriktning. Då kan det minst sagt bli nervpirrande att lägga till om vind och ström kommer från fel håll. Jag kan gott tänka mig att äldre tiders ångbåtar inom Vaxholmsbolaget  var beskaffade på samma sätt.

- - -

De äldre Vaxholmsbåtarna lägger inte till med förstäven rakt in mot kajen. De kör snett in mot kajen och lägger bogen mot kajen, däcksmatrosen kastar en tross med ögla runt en pollare på kajen och hjälper skepparen att bromsa in fartyget med hjälp av trossen runt ett avhåll ombord. Efter tilläggningen körs propellern sakta framåt så att fartyget ligger stilla mot kajen. Jag kan misstänka att detta tilläggningssätt beror på problemet att det tar tid att vända rotationsriktningen på propellern.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Lintott:

De äldre Vaxholmsbåtarna lägger inte till med förstäven rakt in mot kajen. De kör snett in mot kajen och lägger bogen mot kajen, däcksmatrosen kastar en tross med ögla runt en pollare på kajen och hjälper skepparen att bromsa in fartyget med hjälp av trossen runt ett avhåll ombord. Efter tilläggningen körs propellern sakta framåt så att fartyget ligger stilla mot kajen. Jag kan misstänka att detta tilläggningssätt beror på problemet att det tar tid att vända rotationsriktningen på propellern.

Styrsöbolaget och Kostertrafiken, liksom Öckeröbåtarna gör i allmänhet på samma sätt om kajen tillåter det.

Vilken sida av bogen man lägger mot bryggan är ingen slump, det har med propellerns rotationsriktning att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Sedan finns det en annan variant, utan boj. En lina sitter fast i en bojsten, eller i en kätting eller vajer mellan bojstenar på botten. Andra ändan på denna lina är fäst i bryggan.

Om sådan akterförtöjning finns, går man först in till bryggan och lägger fast förförtöjningarna, sedan fiskar man upp linan och sträcker upp bakåt och lägger fast. Då dessa linor ligger på botten när de inte används är då artrikedomen stor av mollusker, alger, havstulpaner och blåmusslor. Dom kan vara rätt läskiga att ta upp utan båtshake eller handskar.

- - -

Sen får man hoppas att föregående användare av mooringlinan inte lossat den från kajen/bryggan i samband med förtöjningen för att därefter släppa linänden i sjön när han lämnat platsen.

 

Det är tyvärr ett inte helt ovanligt problem för gästhamnarna att linorna släpps i sjön och kräver dykare för att fiskas upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

image.png.a65cb9e9545878939766e8638c29a9a4.png

Nja, lite risk för skav där eller? Kanske en sådan här boj så får du kasta prick...

image.jpeg.50da7e19eb1d1b26e3989557023e6043.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Lintott:

Sen får man hoppas att föregående användare av mooringlinan inte lossat den från kajen/bryggan i samband med förtöjningen för att därefter släppa linänden i sjön när han lämnat platsen.

 

Det är tyvärr ett inte helt ovanligt problem för gästhamnarna att linorna släpps i sjön och kräver dykare för att fiskas upp.

Ja så är det, eller så finns det käringknutar eller korrekta råbanskopar på uppfransade tampändar sisådär sju till tio meter från bryggan. Då vet man att sjö-övarna varit i farten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...