Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Wergis

Hur felsöka mätare för septitank?

Rekommendera Poster

Hej vänner, mätaren till septitanken ger inget utslag. Mätaren lyser dock.

Har skruvat loss sladden från givaren då den satt i en sockerbit.

Just nu kommer jag inte åt att mäta i sockerbiten men inbillar mig att det bör ligga någon spänning där?

Vad bör det vara i så fall tror ni?

(Sockerbiten och dess sladd sitter inlindad i en kabelhärva inne under golvet som det kommer att krävas en del ilska för att få ut men det kommer då jag fåt med mig rätt verktyg till båten.).

På givaren finns en märkning men den kommer jag inte åt att fotografera då det är ca 7 cm mellan tank och golvet ovanför.

 Se bilder:

 

// Mats W

20210515_115923.jpg

20210515_123933.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Att instrumentets belysning fungerar har ingenting med dess funktion att göra.

 

Den ena av givarens kablar skall vara ansluten till minus, den andra till instrumentet, det är svart kabel på instrumentet som skall vara ihopkopplad till svart kabel på givaren. Blå kabel från givaren till minus.

Det lättaste är att ta på gummihandskar och skruva ur givaren ur tanken (fatta det fyrkantiga huvudet med skiftnyckel) se till att allt är rätt kopplat och för givarens flottör upp och ned längs stången samtidigt som du kollar på instrumentet, om givaren är inkapslad som ofta septiktankgivarna är får du vända och vrida på hela givaren för att flottören skall glida upp och ned på stången.

 

Jag brukar ta bort inkapslingen av flottören då jag anser att den bara ställer till problem, de små hålen blir igentäppta och då reagerar inte flottören. Det kanske är det som får din givare att fallera.

 

Om du kopplar bort båda anslutningarna och istället kopplar in en multimeter/ ohm-meter skall det vara 0-190 ohm, men det kan vara annat värde, det viktiga är att ohm-metern reagerar när flottören rör på sig.

 

Sedan anser jag också att ”sockerbitar” som elektriska anslutningar ombord är rena skiten, om nu det ordet accepteras i detta sammanhang 💩.

 

Bifogar ett egetritat kopplingsschema, och en länk till Wemas kopplingsschema.

 

EAA6AB0E-2938-4026-A43A-5E75958FF901.jpeg.c3a9b414d99e40c4038386324b8176eb.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kopplingen lär jag inte behöva laborera med då båten är 10 år gammal och allt är fabriksmonterat.

Flotören kan ju givetvis sitta fast men att riva ut den görs dessvärre inte i en handvändning då man byggt båtjäkeln i "lager på lager" men allt går med lite våld om det blir nödvändigt.

Om man mäter i sockerbiten på sladden som går in i kabelhärvan...Vad skall man förvänta sig för värde då?

Antar att moståndsmätningen görs på tåtarna ut fr givaren?

Vad brukar tom tank motsvara? 0 Åhmski?

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Wergis:

Hej, kopplingen lär jag inte behöva laborera med då båten är 10 år gammal och allt är fabriksmonterat.

Flotören kan ju givetvis sitta fast men att riva ut den görs dessvärre inte i en handvändning då man byggt båtjäkeln i "lager på lager" men allt går med lite våld om det blir nödvändigt.

Om man mäter i sockerbiten på sladden som går in i kabelhärvan...Vad skall man förvänta sig för värde då?

Antar att moståndsmätningen görs på tåtarna ut fr givaren?

Vad brukar tom tank motsvara? 0 Åhmski?

 

// Mats W

 

Ja det brukar vara noll eller några få ohm vid full tank, och ”typ” 190 ohm vid tom tank, alltså tvärtom vad det brukar vara för vatten- och bränsletankar. Men det kan även vara tvärtom, noll ohm vid tom tank.

 

Det ser ju ut på bilden som om det är gott om plats att skruva på... men med mobilkameran kan man ju fotografera i trånga utrymmen... 

Så koppla en ohm-meter/multimeter mellan svart kabel och minus, vid instrumentet, fyll och töm tanken, se om resistansen ökar eller minskar. Om den gör det och instrument är opåverkad är det ju instrumentet det är fel på, om du inte får ett utslag över huvudtaget kan du ju hoppas på ett kabelbrott eller på att ”sockerbiten” inte ger fullgod kontakt, kanske du kan komma åt och skarva på nya kablar? Åtgärder med tigersåg vill du väl förstås undvika.

Det kan ju vara givarens minuskabels anslutning någonstans till minusplinten som det är fel på också.

 

Vid liknande åtkomlighetsproblem har jag praktiserat olagligt barnarbete, jag har skickat in en sexåring en gång inunder fördäck för att med 13 mm spärr-ringnyckel dra fast en mutter till en pulpit. Men det kanske är svårare att lära en sexåring att löda eller pressa skarvhylsor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Wergis:

Vad brukar tom tank motsvara? 0 Åhmski?

Det kan vara det, det kan vara annat värde också beroende på fabrikat. Det viktiga är att se att givaren ändrar motståndet för att säkerställa att flottören och resten av givaren fungerar som den ska. Du kan säkert ta reda på tillverkarens nollvärde och utgå från det men jag tror inte det kommer ge dig så mycket...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Wema septiktankgivare ger noll ohm vid full tank. Medan vatten och bränsletankgivarna ger noll ohm vid tom tank. Men som sagts, det viktiga är att det blir ett utslag relaterat till tankinnehållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Wergis, det där är en klassiker på många båtar. Har skrivit det här tidigare och skriver det igen. Biltemas ”casette tank cleaner” https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/rengoring-for-avfallstank-2000034584

och låt det stå ett dygn eller två är ett sätt att hindra att flottören fastnar. Kanske kan få den att lossna också vilket med allra största säkerhet är ditt problem. 
Jag har haft loss flottören med rör. Det går men är lite pilligt. 
Man behöver lätta på röret (det där sladden går in) och sedan skruva loss skruvarna runt flänsen (markera med ett streck på fläns och tank så kommer det tillbaka på samma ställe). Sen när grejerna är isär går det att lirka upp dem. Man tror inte det men det går faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack vänner, jag mäter och rensar så får vi se om det löser sig eller åker upp på vinterns 

"ska göra lista" ?

 

// Mats W

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Wergis:

Tack vänner, jag mäter och rensar så får vi se om det löser sig eller åker upp på vinterns 

"ska göra lista" ?

 

// Mats W

Ja, vinterns "att-göra-lista" brukar fyllas på ganska tidigt. Brukar ha mellan 40 och 60 aktiviteter - men inte alla blir gjorda under vintern utan ligger kvar till följande år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Wergis:

Tack vänner, jag mäter och rensar så får vi se om det löser sig eller åker upp på vinterns 

"ska göra lista" ?

 

// Mats W

Det brukar vara ganska bra att ha en nivåmätare för septiktanken, så att man vet när det är dax att tömma den när tillfälle ges.

Kommer du åt tankens manlucka, de sex eller åtta skruvarna? Om du gör det kan du ju vika upp locket men hela givaren i det trånga utrymmet, och se om skyddet runt själva givaren är igensatt, och i så fall åtgärda det.

3 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, vinterns "att-göra-lista" brukar fyllas på ganska tidigt. Brukar ha mellan 40 och 60 aktiviteter - men inte alla blir gjorda under vintern utan ligger kvar till följande år.

Ja, och så skall dessa att-göra-saker prioriteras... så här tidigt på säsongen är det lika bra att åtgärda saker och ting med en gång, listan brukar bli lång ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer åt den om jag river ut gas-behållaren med sin avluftning och sedan får jag troligtvis

borra/ såga hål i golvet ovanför?....SAGA 310 är en fin båt men att mecka med installationerna är inte det lättaste.

Återkommer m rapport.

 

// Mats W

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Wergis:

Jag kommer åt den om jag river ut gas-behållaren med sin avluftning och sedan får jag troligtvis

borra/ såga hål i golvet ovanför?....SAGA 310 är en fin båt men att mecka med installationerna är inte det lättaste.

Återkommer m rapport.

 

// Mats W

 

 

Man kunde ju förvänta sig mer av Saga, välbyggda och välplanerade båtar i övrigt men tydligen en smärre mardröm att undersöka och åtgärda sådana här småfel i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wergis:

Jag kommer åt den om jag river ut gas-behållaren med sin avluftning och sedan får jag troligtvis

borra/ såga hål i golvet ovanför?....SAGA 310 är en fin båt men att mecka med installationerna är inte det lättaste.

Återkommer m rapport.

 

// Mats W

 

 

Nej, nej, nej! Det GÅR att få ut den, som jag skrev ovan, men det är en del meck. Även på en 310!

(Annars får du väl ropa på Victor 😉. OBS, internt mellan @Wergis och mig.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-17 vid 10:02 skrev ChristerN:

@Wergis, det där är en klassiker på många båtar. Har skrivit det här tidigare och skriver det igen. Biltemas ”casette tank cleaner” https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/rengoring-for-avfallstank-2000034584

och låt det stå ett dygn eller två är ett sätt att hindra att flottören fastnar. Kanske kan få den att lossna också vilket med allra största säkerhet är ditt problem. 
Jag har haft loss flottören med rör. Det går men är lite pilligt. 
Man behöver lätta på röret (det där sladden går in) och sedan skruva loss skruvarna runt flänsen (markera med ett streck på fläns och tank så kommer det tillbaka på samma ställe). Sen när grejerna är isär går det att lirka upp dem. Man tror inte det men det går faktiskt.

Tack för detta tips.

Hällde 2 flaskor i tanken förra helgen tillsammans med ca 30 L vatten.

Nu i helgen fungerade mätaren.

Blev en simpel men effektiv lösning 🙂

Önskar dig en fin båt-sommar Christer.

// Mats W

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...